Gå til innhold

BMW F11 hard og stiv etter bytte av luftfjær


bmwadept
 Share

Anbefalte innlegg

Venstre luftfjær sa poff under kjøring (skjedde 20 meter etter fartshump i cirka 30km/t). Det var den originale BMW versjonen som allerede er byttet en gang på denne siden etter bilen var ny. På den andre siden hadde jeg byttet til Arnot.
Den hadde lagt seg ned 2 uker før den røyk, men var helt tett og fin frem til den røyk.
Jeg byttet til Arnot typen og bilen heiser seg opp til rett nivå på begge sider.
Problemet er at fjæringen har blitt veldig hard rett etter jeg byttet. Og det er klakke lyder fra venstre bak når det er "bevegelser" i bilen.
Det ble sånn rett etter jeg byttet. Kjennes ut som det bare er venstre bak som er stiv. Og ja det er ikke tvil om at noe er galt, den er dønn stiv etter man kjører over fartshump, jeg lar bilen stå.

Bilen har gått 190 000km så jeg bestilte gassdempere og demperlager til begge sider bak. Tenkte å bytte dette uansett og da får jeg inspisert både luftfjær jeg monterte og nivåsensorene.

Lurer på om det kan være noe galt med nivåsensoren, at den pumper så mye at gassdemperen går i høyeste posisjon og at den blir stiv på grunn av det. Er det mulig?
Veit at bilen burde blitt myk om demperen er defekt, men det vil vise seg.
Jeg skal lese av med OBD2, kanskje det ligger en feilkode på nivåsensor.

Er det noen som har noen tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎01‎.‎06‎.‎2018 at 14.25, bmwadept skrev:

Venstre luftfjær sa poff under kjøring (skjedde 20 meter etter fartshump i cirka 30km/t). Det var den originale BMW versjonen som allerede er byttet en gang på denne siden etter bilen var ny. På den andre siden hadde jeg byttet til Arnot.
Den hadde lagt seg ned 2 uker før den røyk, men var helt tett og fin frem til den røyk.
Jeg byttet til Arnot typen og bilen heiser seg opp til rett nivå på begge sider.
Problemet er at fjæringen har blitt veldig hard rett etter jeg byttet. Og det er klakke lyder fra venstre bak når det er "bevegelser" i bilen.
Det ble sånn rett etter jeg byttet. Kjennes ut som det bare er venstre bak som er stiv. Og ja det er ikke tvil om at noe er galt, den er dønn stiv etter man kjører over fartshump, jeg lar bilen stå.

Bilen har gått 190 000km så jeg bestilte gassdempere og demperlager til begge sider bak. Tenkte å bytte dette uansett og da får jeg inspisert både luftfjær jeg monterte og nivåsensorene.

Lurer på om det kan være noe galt med nivåsensoren, at den pumper så mye at gassdemperen går i høyeste posisjon og at den blir stiv på grunn av det. Er det mulig?
Veit at bilen burde blitt myk om demperen er defekt, men det vil vise seg.
Jeg skal lese av med OBD2, kanskje det ligger en feilkode på nivåsensor.

Er det noen som har noen tips?

 

Sitter belgen skikkelig fast på undersiden? Jeg opplevde at Arnott-belgen ikke satt like fast i bærearmen som originalen. Kan den ha løsnet og kommet ut av sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.6.2018 at 13.11, Erik BM skrev:

Sitter belgen skikkelig fast på undersiden? Jeg opplevde at Arnott-belgen ikke satt like fast i bærearmen som originalen. Kan den ha løsnet og kommet ut av sporet?

Det var det som hadde skjedd, løsnet under og stuket seg.
Tror det er viktig å følge med når man senker bilen med jekken, tok det gradvis og lot den fylle seg etter hvert som jeg slapp ned.
Gjorde dette langs veien i regnvær..

Måtte kjøpe ny luftfjær

20180611_192442_resized.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...