Gå til innhold

Mye motorstøy i kupe e61 525d


Brian
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har en 2010 e61 525d som jeg er veldig fornøyd med, bortsett fra en ting, støy. Jeg synes den støyer urimelig mye inne i kupen, altså motorstøyen høres for godt i kupeen dvs kaklelyden. Kaklinga høres merkbart inne i kupeen ved normal kjøring med lett/middels belasting (1500-3000rpm). Ved hardt pådrag høres det derimot greit ut. I min e90 med samme motor er det en helt annen verden, og jeg skulle tro at e61 er bedre på dette enn e90. Det er akkurat som kun kaklinga av motorlyden er forsterket. 

Er det noe svakheter på disse som kan forårsake denne forsterkede kaklelyden i kupeen? Tenkte jeg skulle hive opp bilen og se under, men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Jeg lurte på om det kanskje kan være en eksoslekkasje, slik at denne høres inn i kupeen, evt noen gjennomføringer gjennom torpedoen har løsnet/mangler? Det er ingen lekkasjer etter partikkelfilter og bak. 

Har startet både e60'n og e90'n samtidig for å sjekke motorlyd med panser åpent, og da synes jeg kanskje det høres ut som e61'n går litt hardere/bråker litt mer på en måte, uten at jeg er ekspert på diesel. 

Sikkert litt vagt beskrevet problem, men jeg prøver så kanskje noen har noe tips, eller vet av noe som kan være verdt å sjekke når jeg skal ta runden under bilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med noe tilsvarende med min 2009 325d. Er samme motoren, men jeg har downpipe i stedenfor DPF.

Er en del kakkling under vanlig kjøring, men hører ikke noe til det under pådrag.

Virker og som det blir litt kraftigere over et viss turtall, akkurat som om noe slår inn på det turtallet, lyden endrer seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja høres veldig likt ut. Spesielt i motbakke opp boligfeltet her så ligger den vel i 2. gir med litt motstand på rundt 2000rpm og da synes jeg det er veldig sjenerende kakling inne i kupeen. Nesten så jeg drar på litt til for å få den til å gire opp til 3. gir så den legger seg nærmere 1000 -1300 og kaklinga ikke høres så godt. 

E90'n min er 07 mod, så ikke så mye eldre enn din, og den er helt stille i forhold. Der får du bare den sekserlyden du forventer, og lite kakling. 

Sjekka du manifold når du bytta downpipe? Eller var dette på når du kjøpte den?

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er din gått?

Er veldig usikker på hva det kan være, bilen går som en kule, men den lyden under vanlig kjøring er kjip.

Vet at enkelte M57 sliter med hull i eksosmanifold, men tror ikke det skaper en kakklelyd akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har straks gått 108 tusen. Downpipe var på når jeg kjøpte bilen. Men har ikke sett noe spor etter sot rundt manifold, noe jeg tror man vil se ved en lekkasje der?

Undrer litt på vakuumpumpen som står frempå motoren. Det kommer en ganske tydelig klakkelyd når du tar av oljepåfyllingslokket med motoren i gang, noen sier at den lyden er normal, noen sier den ikke er det. Noen av de sistnevnte sier at lyden forsvant etter de byttet vakuumpumpen. Men om det er den som gjør at vi får høylydt klakking vet jeg ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt så godt jeg klarte ovenfra rundt manifold, og jeg kan verken se eller lukte noe unormalt. Frister lite å røske av manifold bare for å sjekke dette også. Har en følelse av at det er i orden også egentlig.

Er det en dyr sak å bytte? Skal se om jeg får feilsøkt litt mer i helga om jeg rekker. Vært greit å bli kvitt lyden.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler egentlig på at det er eksosmanifold. Ser som sagt ikke noe tegn til sot eller eksos.

Motoren min er tørr over alt, så ser ikke noe tydelige tegn på noe gale.

Vakuumpumpen? Aner ikke. Vet ikke om det er noe gale med den heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E61 først, og e90 etterpå. Høres lik ut for meg. Har en annen lyd på e61'n på høyre side av motoren (sett forfra), men det er en summelyd, så skal vel ikke tro at det skal ha noe å si for kaklelyden sin del. E90'n har også et løpehjul som begynner å bli dårlig, men er relativt stillegående likevel.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...