Gå til innhold

2015 F11 ConnectedDrive - 3G => 4G


Anbefalte innlegg

På 30.12.2018 den 12.12, Kjennern skrev:

Virker som de har gjort noe i USA med tanke på 3G til 4G LTE der. Lest om enkelte som bytter combox. Men usikker på om dette reelt her?

Er det kun å bytte combox er det jo en smal sak å få det til..

Er vel ikke akkurat en smal sak å få til for de som har NBT for de har jo ikke Combox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Haug523 said:

Er vel ikke akkurat en smal sak å få til for de som har NBT for de har jo ikke Combox.

Som jeg skrev rett over så er det kanskje ikke så reelt her?

For de som kan kun bytte combox er det jo ganske rett fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra BMW Norge: De undersøker saken og forsøker å skaffe mer informasjon. Dermed er det et lite håp om at det ramler ut en fornuftig løsning på dette problemet på et tidspunkt, forhåpentligvis ikke alt for langt inn i fremtiden... Poster så snart jeg mottar noe mer konkret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
På 8.1.2019 den 20.23, Dweezil skrev:

Fikk svar fra BMW Norge: De undersøker saken og forsøker å skaffe mer informasjon. Dermed er det et lite håp om at det ramler ut en fornuftig løsning på dette problemet på et tidspunkt, forhåpentligvis ikke alt for langt inn i fremtiden... Poster så snart jeg mottar noe mer konkret!

Heisan. Fikk du noe mer respons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2G er vel GSM, dette forsvinner ikke men vil bli værende. Fremdeles mye utstyr Som bruker dette, f.eks betalingsenheter mm. 3G forsvinner fra i perioden 2019-2021. Men er selv spent på hvordan myriaden av enheter med 3G vil stille seg til fremtiden og hvem som tar kostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2019 den 15.22, Ron Jeremy skrev:

2G er vel GSM, dette forsvinner ikke men vil bli værende. Fremdeles mye utstyr Som bruker dette, f.eks betalingsenheter mm. 3G forsvinner fra i perioden 2019-2021. Men er selv spent på hvordan myriaden av enheter med 3G vil stille seg til fremtiden og hvem som tar kostnaden.

Har det ikke inntil nylig, blitt levert nye biler i forskjellige merker med 3G da? Jeg kjøpte en 2015 modell, en flott 320 Xdrive med mye utstyr. Men hva angår connecteddrive og  RTTI fungerer det dårlig!! Jeg har siden jeg kjøpte bilen, hatt problem med nedlasting av kartoppdatering hver eneste gang. ( Har fulgt og gjort alt etter boken) 

Jeg har fått oppdatering hos forhandler.

Uannsett trafikksituasjon har jeg ikke en gang opplevd og få alternativ om en ny rute!!

Har så som så sett trafikksituasjonen farget

Jeg tenker følgende, at jeg er langsom som ikke skjønner det enkle men tungvinte grepet du `kan gjøre, altså på menyvalg over ruter se hvilken den regner som tidsmessig kortere? Og se oversikt over trafikkhinder inne på menyen.. 

Har forsøkt det meste jeg og har en LEI tendens til å henge meg opp i ting!

Endret av Fredrik.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang RTTI har jeg lest meg frem til at den bruker sanntidsdata samlet fra andre biler. Så er det lite biler av de som samarbeider med HERE i området, vil trafikk data bli dårlig for deg. Og RTTI vil ikke endre rute med mindre du sparer 6min+ er det jeg har klart å lese på andre fora.

 

Akershus skal ha stengt ned 3G nå, eller er i god driv. Har ikke merket noe negativt til det enda.
Kart oppdateringer tar du ikke via 3G kort uansett, det går via USB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er 3G i 900 MHz-båndet som slukkes nå i 2019. Neste år slukkes 3G i 2100 MHz-båndet også. I byområder vil altså 3G være tilgjengelig en stund til. Telenor slukker litt tidligere enn Telia, så bilen vil nok skifte nett avhengig av tilgjengelighet. RTTI bør fungere greit også over 2G når den tid kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

For å kommentere på sammenligningen DAB+ i forhold til slukking av FM, så vil jeg påstå at slukking av 3G ikke er sammenlignbart. FM-båndet har vel kun blitt skrudd av i Norge, mens det er planlagt at 3G skrus av i flere land fremover. Bl.a. ser det ut til at 3G fjernes i Tyskland i løpet av 2020/21. Jeg håper jo det også betyr at bilprodusentene kommer til å tilby en fornuftig løsning på oss som ikke har 4G i bilen ennå. Jeg ser for meg en mulig løsning kan være en softwareoppdatering som tilbyr at man bruker telefonen som er forbundet via Bluetooth som dataforbindelse - det skulle fungere bra så lenge man sitter i bilen (også funksjonen som Send to car fra Google maps skulle kunne fungere bra på det viset, ved at target kommer frem kort tid etter man har startet kjøreturen med forbundet smartphone).

Endret av RuneRegensburg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Her er svaret fra BMW Norge:

Sitat

 

Slukkingen av 3G nettverket vil ta plass under 2019, dette er ikke noe vi kan påvirke. Vi jobber tett med våre nettverksoperatører for å finne en løsning som gir oss en problemfri overgang. Vi har allerede fått informasjon om at på kjøretøy produsert før 07/15 vil dekningen automatisk bytte over til 2G, samt at kun en spesifik tjeneste vil påvirkes. Vi jobber fortsatt med en løsning for at denne tjenesten holder seg stabil i fremtiden under endringen til 2G. Ellers vil alle andre tjenester fungere som normalt.

Kjøretøy produsert etter 07/15 vil automatisk bytte til 4G, og alle tjenester vil fungere som normalt.
Beklageligvis er det ikke mulig å bytte SIM i kjøretøyene da disse er bygd inn i maskinvaren.

 

Så da ser det ut som om ting (stort sett) vil fortsette å fungere som før. Oppgradering av "eldre" biler til 4G virker ikke som en farbar vei (med mindre man har en Reodor Felgen i magen og en god del kontanter til overs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...