Gå til innhold

M550dX effekt, holdbarhet osv


BmwKlovn
 Share

Anbefalte innlegg

On 26.6.2018 at 0.27, TRF skrev:

ingen hersketeknikk. Jeg har faktisk ikke ord til de ville konklusjonene dine. Det som er litt spesielt er at du ikke er en "kappa fjærer er kult" type, men at du faktisk burde ha bra grunnlag for å forstå en del av disse temaene. Men ikke tale om. Du er så opphengt i at ingen andre kan det, at du konstruerer din egen virkelighet. Som bygger på 0 _null_ kompetanse om temaet. Akkurat som i de 20 talls andre diskusjonene du bommer på skiva. Jeg synes dette er litt rart. Du kunne jo skjønt litt, om ikke du var så bestemt på at du har skjønt det. Jeg kommenterte det ikke, men du belærte jo noen i en annen tråd om at casterstag ikke er et kjent problem ved risting under innbrems på e39, men at faktisk styrekuler, og _kast i skiver_ (!!!!!) var mer vanlig... Du er heelt ute på tur. Du har null belegg for denne konklusjonen (som strider mot det alle andre som kan noe om temaet sier), men likevel drar du på selvsikkert og motsier noen som har presentert riktig svar, og har god greie på dette. Igjen.. Jeg har ikke ord. Du har blitt arrestert på idiotien i innleggene dine igjen og igjen...

 

Om du tar med en 2011 e90 335d Xdrive for å kjøpe et av våre produkter, så skal du få tommel opp samt Snickers og Cola ved ankomst.. :applause::roll: (hvor lenge går det før du skjønner dette tro?)

Og hele "stakkars meg, jeg blir utsatt for hersketeknikk" faller litt i grus når du går fra mitt "jeg har ikke ord" (til argumentene du presenterer i denne tråden), til "jeg skal forsøke å være spydig mot meningsmotstanderen min på et tema utenfor det som diskuteres i tråden". Også presterer du å dra "mujaffa" på CrZyWiz.. ta deg en bolle. "vanskelig å stave" meg i rævva.

 

Din forståelse av motor og drivlinje kontroll tror jeg ikke er på nivå med guttungen sin en gang.. han er 7. "nye F90, ganske like, sistnevnte tror jeg har en elektronisk momentbegrensning " sier du... Elektronisk momentbegrensning har man hatt, i forskjellig omfang, på HVER ENESTE BMW DIESEL siden de fikk elektronisk styrt innsprøytning. Du vet.. siden 80 tallet.

Om du gjennomfører noe så greit som et oljeskift så skal jeg love deg jeg fortsatt ikke har interesse av å gi det motorgaranti. Videre later det til at du ikke forstår hva slags garanti de som operer med garanti tilbyr. Disse har også en tendens til å være de verste i klassen på å forholde seg til komponentenes fysiske egenskaper. Du kan jo titte litt på n47,177hk,trimmet, durelyd. Dette er en aktør med "garanti". 

Jeg skjønner at du tror du kan få inn noen billige spark, problemet er at mange av de tekniske kapable på forumet forstår langt mer av dette enn deg. Jeg er ikke interessert i å bruke tid på deg unikt, du ønsker ikke å forstå. Men jeg kan love deg at jeg sover _svært_ godt om natta. Jeg kan stå inne 100% for det vi gjør, og det er på et helt annet nivå enn normen i bransjen.

 

"jeg skal spørre bmw" sier du stadig. Du har ingen kontaktperson i BMW. Å spørre din forhandler, eller importør, kan alle gjøre. For å gi deg noe som kan minne om et perspektiv, så prater jeg støtt og stadig med personer fra BMW Motorsport. De er hjelpsomme, og utveksler betydelig mengder informasjon og data. Jeg har sporadiske diskusjoner med lederen (for kundesport)for et annet tysk Motorsport firma hvor første navn begynner på "B". Så kan du jo bruke fantasien til hvilken. Som takk for hjelpen for det jeg fikk, brukte vi tid på rådgivning av innsp komponenter på hans private bmw med 30d motor.

Dette skraper overflaten, i et forsøk på å realitetsorientere deg noe. Om enn bare litt.

Jeg hater slike "min pappa er sterkere enn din" diskusjon. Men jeg er helt forsynt med den latterlige holdningen din. Hadde det bare vært meg du ikke kunne fordra, eller, jeg og mange av de andre dyktige og kunnskapsrike medlemmene på forumet som fikk det.. Men du kjører på med desinformasjon. Det er 10w60 på m52, det er nye skiver igjen da "casterstag er mindre vanlig" på e39.. og lista fortsetter som du er kjent med. Bytte nick fikk du fint til, holdninga var det langt verre med.

 

Så, stemmer det at man kan øke slitasjen på drivlinje komponenter ved å overbelaste drivlinje komponenter? Ja. Det stemmer det. Er det "tuning" som er årsaken til de strippede splinesa du la ut bilde av for å underbygge ditt argument? Nei. Er "dreiemoment dreiemoment" ift drivlinje holdbarhet? Nei. Det finnes en myriade av viktige faktorer her, som du ikke er i nærheten av å ha kjennskap til, eller å ha tatt hensyn til i din bastante konklusjon.

Som Lagunlilla skriver, R.I.P denne tråden, beklager til trådstarter, jeg prøvde bare få deg til å tenke litt på fordelingskassen som jeg mener er en vesentlig komponent å tenke på ved tuning av xdrive biler. Jeg skjønner ikke hvorfor noen dysser/vurderer dette ned uten å komme med noe spesifikt og konkret og faktisk fokuserer på en enkeltperson uten å komme med noe som helst. Der har jeg ikke ord. 

Du svarer faktisk på ingenting jeg spør om men fortsetter i normal stil å snakke ned det jeg sier, det er greit for meg jeg skal gjøre som Lagunlilla sier, i give up. Ja casterstag kan være en av grunnene som gjør at det rister litt når du bremser ned. Styrestag/endeledd mot spindel er mye svakere enn casterstagets foring, derfor kommer den sist i hierarkiet når en skal feilsøke, se bilde punkt e. Noen ganger må tannstang justeres for spill og oftest har du slakk i styrestag som får dekket til å vibrere noen mm 90 grader på kjøreretning fordi det er det svakeste leddet med mest moment på seg. Casterstaget tar mindre moment og mest strekk. Jeg har det samme på den jeg kjører nå og det er typisk med slitte styrestag. Jeg må skifte begge på min fordi slakk i de gir deg spill og da risting i rattet, jeg har hatt det på alle E39 jeg har hatt. Det med 10-60W var en test jeg gjorde og det funket dårlig, ikke pga smøringen eller noe men fordi veivhusvent fungerte jævlig dårlig og at oljen ikke rant fort nok ned til panna og skapte for mye mottrykk. Ja jeg har sagt feil noen ganger og kommet med en rettelse når det var faktisk feil i innlegg. Det er kjekt å lære nye ting. Jeg er ikke ferdig utdannet, bare ferdig. Førstnevnte blir du aldri så det kan du tenke litt på måten du skriver på.

Det er bare kult at din 7 åring har peiling på bil, jeg tror fordi jeg ikke vet sikkert at F90 har en momentbegrensning ja, en bensinbil, ikke diesel. Helt greit for meg og at du sier jeg ikke har peiling på hvile faktorer som sliter på en kasse. Jeg trenger ingen bekreftelse. 

Den grafen jeg la ut er såkalt "ETR", eller von Mises materialbelastnings betraktning. Det vil si alle krefter som virker på tannhjulet, friksjon, radial, aksial og moment. I alle akser. Ja du har en del andre men disse er primære og alfa omega. Jeg kommer med noe spesifikt så folk selv kan gjøre seg opp en mening fordi det er mange smart og kunnskapsrike mennesker på forumet. Jeg henviser til kilder og deler gjerne info. 

Til slutt, som et svar til trådstarter, ja jeg fikk kontakt med en hyggelig dame i utviklingsavdelingen for drivlinjer hos BMW  sin fagavdeling etter å ha blitt sendt over noen ganger, det kan alle gjøre. BMW sin normale kundetelefon er svært hyggelig og behjelpelig med de fleste spørsmål og sender deg over rett til ingeniører når de har anledning til å svare, om dere lurer anbefaler jeg å ringe rett til Tyskland, de svarer og er svært hyggelig. Det gjelder alle avdelinger i BMW, også de i Garching bei München. Svaret var så enkelt som det at hun måtte sjekke med sin leder om hun kunne opgi det fordi det handlet om sikkerhet. De hadde tallet på skjermen men måtte sjekke med sin leder om hun hadde lov å oppgi det. Jeg sa det var rart fordi ZF oppgir jo det så hvorfor ikke de på den fordelingskassen. Fikk ikke svar på det. Når hun har avklart det så skulle hun sende meg mail hvis hun kunne som jeg gjerne kan dele her.

Så jeg kaster inn håndkleet for du har fasiten og svaret på alt men svarer aldri spesifikt på det jeg spør deg om. En tuner som ikke gir garanti er ikke en seriøs aktør. Du sier du ikke gidder, du er en uhøflig person på nett. Jeg henviser til kilder men du hakker det ned og sleivsparker. Greit for meg, folk kan hvertfall gjøre seg opp en egen mening. 

 

image.thumb.png.7b9afd7cbf9aa02ac68119fa8164f380.pngimage.thumb.png.7b9afd7cbf9aa02ac68119fa8164f380.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til drittkasting, sleivspark og undergraving av hverandres innlegg er det lenge siden jeg har sett. Enkelte her inne må virkelig skjerpe seg, man kan ikke sable ned andre argumenter på denne måten (selv om de skulle være feil). Folk blir redd for å komme med en mening i frykt for å bli stemplet som kunnskapsløs, idiot og amatør. Slikt er ikke bra for ett nettsamfunn. Og ja, dette kommer fra rette kjeften for de av dere som vil påpeke det! 

Men nok om det, til trådens tema. Jeg skal ikke komme med noe teknisk her, dette har jeg ikke kunnskap om. Men jeg vil si at jeg har de siste 6 åra kjørt tunede BMW dieseler, en 325d og nå 530d. Disse er tunet innenfor rimelighetens grenser riktig nok og jeg har bank i bordet aldri hatt noe trøbbel. Jeg tror at man kommer langt med fornuftig bruk og hyppige service intervaller. Men jeg ville likevel tenkt meg om to ganger før jeg tunet en M550d. Dette er jo en uhyre rask dieselbil i utgangspunktet. Selv etter 5 år på markedet så er det fortsatt svært få dieselbiler som faktisk er raskere. Du må opp på skikkelige millionbiler for å klare det. Trenger du virkelig 500 hester og 1000 nm? Det eneste du oppnår er toppen et sekund raskere akselerasjon, men også en større risiko for at noe kan gå galt og at folk vil være skeptiske når du skal selge. Bruk for Guds skyld noen som har greie på hva de driver med, og ikke sånne som Optituning som åpenbart gambler. En proffesjonel tuner tar kanskje ikke ut så mye effekt som enkelte andre skryter av, men så lenge dette gjøres på en riktig måte så er man sikrere 😀

Ta deg en tur i tenkeboksen, lykke til med det utfallet du skulle lande på. Knall gøyal bil har du uansett hva du velger 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Makan til drittkasting, sleivspark og undergraving av hverandres innlegg er det lenge siden jeg har sett. Enkelte her inne må virkelig skjerpe seg, man kan ikke sable ned andre argumenter på denne måten (selv om de skulle være feil). Folk blir redd for å komme med en mening i frykt for å bli stemplet som kunnskapsløs, idiot og amatør. Slikt er ikke bra for ett nettsamfunn. Og ja, dette kommer fra rette kjeften for de av dere som vil påpeke det! 

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må si meg enig med Fredrik 90 at denne tråden hadde et interessant tema men utviklet seg til å bli i beste fall utrivelig. 

Trådstarter har forsvunnet for lenge siden. 

Kudos til quandt1960 for å kontakte Bmw Tyskland for å prøve å finne ut hva transferkassen er laget for å tåle av moment. Dette er info som ikke finnes på Google ser det ut som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, folk har tydeligvis helt forskjellige krav til kvaliteten på svarene de ønsker. Personlig er uvitende vrøvl helt uinteressant. Likeså utlending-referanser, offerroller og annet tull enkelte klarer å lire ut av seg.

 

Problemstillingen til trådstarter er besvart til gangs, som til slutt resulterte i en meget informativ post rundt emnet.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stoltbmwelsker skrev:

Syns det er synd at folk som driver med tuning har begrunnelser som "vi har gjort dette med mange, og de fungerer fortsatt" og sender en papir på mail som "bevis" på at hva de har hentet ut. Folk som leverer kvalitet virker det som er sjelden vare i samfunnet i dag😑

Er ikke 80% av "bransjen" slik idag? Syns det har florert opp chiptuning firmaer de siste 10 årene. Ser på facebook at både den ene og den andre anbefales. Slik jeg ser er det bare 2 firmaer i Norge som har holdt på en god stund som har god kunnskap, tester og faktisk lager softwaren selv. Ene har skrivi her, den andre holder til i Aremark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.6.2018 at 20.27, Hpi skrev:

Ja legg gjerne ut de offisielle tallene fra Bmw hvis de gir de ut,  kjekt å vite slik siden vi allerede vet det offisielle tallet fra ZF på automatkassen.  

 

Det skal jeg gjøre, ringer de på nytt morgen da de ikke har sendt meg mail ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Geir Anders skrev:

Er ikke 80% av "bransjen" slik idag? Syns det har florert opp chiptuning firmaer de siste 10 årene. Ser på facebook at både den ene og den andre anbefales. Slik jeg ser er det bare 2 firmaer i Norge som har holdt på en god stund som har god kunnskap, tester og faktisk lager softwaren selv. Ene har skrivi her, den andre holder til i Aremark.

Mitt første møte med tuning var da jeg tuna min E39 530D med software fra Flissundet FMS. De har forhandlere rundt i landet og hevder de lager filene selv men jeg vet ikke om det stemmer. De hadde i hvert fall kontroll på hva automatkassen tålte og tok hensyn til det med mindre du ba om å få litt mer. 

Det fungerte den tiden jeg hadde det men da jeg ville ha mer så gikk jeg til TRF og han lagde den første fila jeg hadde, steg 2+ mens jeg satt og så på så det var i hvert fall software tilpasset akkurat din bil som alle hevder å ha :) 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

En annen aktiv tråd her inne i disse dager fikk meg til å tenke tilbake til denne. Så jeg måtte inn for å lese innlegget på forrige side en gang til! Takk nok en gang @TRF for et av de innleggene jeg har lært mest av, teknisk sett :) Det er faktisk gått 2 år, men vel fortjent skryt enda engang!

 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...