Gå til innhold

Tenningsbank på original M20.


wSax
 Share

Anbefalte innlegg

Har en M20B20 med LE-jettronic, altså med vanlig fordeler. 

Har i det siste slitt med tenningsbank, spesielt i motbakker med litt tungt gir og lavt turtall. Det er vacuumstyrt fortenning på denne motoren, så jeg regner med at vacuumet er stort ved lavt turtall og tung belastning, og at den får for mye fortenning. Hvis jeg girer ned og får litt turtall, forsvinner bankelydene. 

Tenningen er stilt riktig, og hvis jeg stiller tenninga tilbake, går den som en bøtte ned møkk. 

Jeg smurte opp fordeleren i fjor, fordi vacuumstyringa av tenninga satt fast. Da hadde jeg ingen problemer med banking, men det virker som de først kom etter jeg byttet til manuell kasse. 

Er der fordeleren som er gåen her?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

95 oktan bensin gir tenningsbank raskere enn 98 oktan. Kjører du med 95 så skal vel fortenning normalt være litt lavere. Sjekk at vakumregulator kan bevege seg lett og at slanger til denne ikke lekker.

hvis du suger i slangen skal du kunne se at regulatoren bevege seg når du har av fordelerlokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan jo fylle 98 og sikkert bli kvitt problemet, men den ble vel laget for å gå på 95. 

Vacuumregulatoren beveger seg lett ja, den ble smurt opp i høst. 

Tviler på at det er vacuumlekkasje i slangene til vacuumregulatoren. Jeg sliter med for mye fortenning, og mer vacuum gir mer fortenning. 

Kan det være at vacuumregulatoren glir for lett, og gir mer fortenning enn den skal gi?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fjærene som holder vakumstyringa inni fordeleren? Hvis de er blitt for svake vil jeg tro du får mer fortenning enn du skal med vakumet.

Edit: 

Har du sjekket at det ikke er slark i akslingen til fordeleren? Da kan du oppleve at tenningsmerket vandrer når du sjekker med tenningslampe på et fast turtall.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Eselfjes skrev:

Fordelerlokket ser litt slitt ut, men forfeleren er bra

Da ville jeg byttet lokket. Er kullstiften i midten innvendig i fordelerlokket hel?

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forårsaker ikke akkurat detonasjon, men ujevn tenning. Er den verre i fuktig vær enn i tørt vær? Det er i så fall noe som er typisk ved slitt lokk.

Kullstiften i midten der (bildet er ikke fra BMW) må være i orden for å få kontakt med senter på rotoren. Lokket på bildet er utslitt.

dscn8056.thumb.jpg.a9f32f83642ed4a097ae3125d5bcd753.jpg

Men ut fra det du forteller av symptomer så er dette bare gjetting. Det kan være ett eller annet med tenningsystemet. Det kan være at den går magert og du evt har skadde ventiler....igjen er dette gjetting....

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokket mitt ser langt i fra så galt ut. Merker ikke noe forskjell i regn. 

Hva kan gjøre at den går magert da? Kan åpent luftfilter påvirke såpass mye? 

Skjønner at det er vanskelig å diagnostisere bilen over nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du ikke merker forskjell i regn er lokket antakelig i orden.

Det kan være tull med luftmengde måler. For lavt bensintrykk. Eller annen tenningsfeil. Du skriver tenningsbank....er du sikker på det? Eller tenningsfeil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også tenningsbank på en M20B20 jeg hadde, og har skjønt det er ganske vanlig på 95 oktan. Fylte kun 98 på den etter et forsøk med 95.

Endret av 316
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, tenningsbank eller tenningsfeil, jeg hører iallefall en bankelyd. Har bare antatt at det er tenningsbank. 

Har ikke noe lyst til å være avhengig av stasjoner som selger 98, men det er sikkert billigere og lettere å bare fylle 98. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en ting....jeg leste start innlegget ditt på nytt.. det står at du har byttet til manuell kasse. Det har jeg selv gjort på en E39 520 M52TUB20 motor. Og på min bil gikk motoren mye finere når jeg slettet adaption data på motoren. Slik at den lærte seg opp igjen med drifts data som passet til den manuelle kassa. Lurer på om noe slikt hjelper på din bil....for din motor regner jeg med har driftsdata fra automat gir..? Hvis det i det hele tatt er adaption data på denne bilen..M20B20? Regner med noen der ute vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...