Gå til innhold

Hvilke fungerer best? 520i 523i 225i


Bever93
 Share

Anbefalte innlegg

Hei 

Tenkte å kjøpe min først bmw

Har da lyst på en av de eldre, skal bruke fra 20000 - 60000. Liker E39 modellene. 

Men grunnen til at jeg kjøper ny bil er pga forrige bil var bare motor problemer hele tiden, brukt 50000 på 2 år. 

Hvordan er de forskjellige motorene i kvalitet da? Bør jeg kjøpe 523i,eller noe større eller mindre. Automat eller Manuell? Automat føler jeg kommer ann på hvor nøye forrige eier har vært med å ta vare på kassa. 

Takker for alle svar. 

Mvh Edvin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

520 er en 2 liter 150hk og den er så lat at den bruker mer bensin enn de større modellene bare for å fungere i trafikken (satt litt på spissen) 

523 og 525 er samme 2.5 literen med henholdsvis 170 og 192 hk. Jeg personlig har ikke følt at det er vanvittig stor forskjell på disse to.

528i er en 2.8 liter. Mulig denne hadde nikasilproblemene slik som 728i. Det får andre svare på. Men disse motorene kan bli slitte og etterhvert ikke noe sprekere enn 523.

Manuell er å foretrekke på disse. Både på grunn av vedlikehold og bensinforbruk.

En e39 528i manuell med frisk motor som er eu godkjent og god stand i din prisklasse finnes nesten ikke. Jeg ville sett meg om etter en 523i manuell :)

enig i at e39 er flotte biler, og akkurat nå får du dem kastet etter deg nærmest. Finn en med minst mulig rust. Er jekkfestene fine, da har du god bil. Men ren med å ligge opp mot 60.000kr i pris for å finne noe bra. 

530d facelift etter 2001 eller en 540ia er biler til rundt 70-100.000 kr nå og kanskje å foretrekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Evopower skrev:

520 er en 2 liter 150hk og den er så lat at den bruker mer bensin enn de større modellene bare for å fungere i trafikken (satt litt på spissen) 

523 og 525 er samme 2.5 literen med henholdsvis 170 og 192 hk. Jeg personlig har ikke følt at det er vanvittig stor forskjell på disse to.

528i er en 2.8 liter. Mulig denne hadde nikasilproblemene slik som 728i. Det får andre svare på. Men disse motorene kan bli slitte og etterhvert ikke noe sprekere enn 523.

Manuell er å foretrekke på disse. Både på grunn av vedlikehold og bensinforbruk.

En e39 528i manuell med frisk motor som er eu godkjent og god stand i din prisklasse finnes nesten ikke. Jeg ville sett meg om etter en 523i manuell :)

enig i at e39 er flotte biler, og akkurat nå får du dem kastet etter deg nærmest. Finn en med minst mulig rust. Er jekkfestene fine, da har du god bil. Men ren med å ligge opp mot 60.000kr i pris for å finne noe bra. 

530d facelift etter 2001 eller en 540ia er biler til rundt 70-100.000 kr nå og kanskje å foretrekke?

Ville du anbefalt diesel fremfor bensin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

520 er en 2 liter 150hk og den er så lat at den bruker mer bensin enn de større modellene bare for å fungere i trafikken (satt litt på spissen) 

523 og 525 er samme 2.5 literen med henholdsvis 170 og 192 hk. Jeg personlig har ikke følt at det er vanvittig stor forskjell på disse to.

528i er en 2.8 liter. Mulig denne hadde nikasilproblemene slik som 728i. Det får andre svare på. Men disse motorene kan bli slitte og etterhvert ikke noe sprekere enn 523.

Manuell er å foretrekke på disse. Både på grunn av vedlikehold og bensinforbruk.

En e39 528i manuell med frisk motor som er eu godkjent og god stand i din prisklasse finnes nesten ikke. Jeg ville sett meg om etter en 523i manuell :)

enig i at e39 er flotte biler, og akkurat nå får du dem kastet etter deg nærmest. Finn en med minst mulig rust. Er jekkfestene fine, da har du god bil. Men ren med å ligge opp mot 60.000kr i pris for å finne noe bra. 

530d facelift etter 2001 eller en 540ia er biler til rundt 70-100.000 kr nå og kanskje å foretrekke?

Visst du faktisk ikke vet, er det ikke bedre å unnlate å skrive i stedet for å villede en uvitende på leit etter sin første BMW?

 

Til trådstarter:

- 520i fås som både 2.0(150hk) M52TU og senere 2.2(170hk) M54 på facelift modellen, sistnevne er en fin motor, spesielt kombinert med manuellkasse. Begge er mekanisk sett solide, men 2.0 literen har ikke ikke mer krefter enn det må være.

- 523 er 2.5liter før facelift M52TU, 525 er 2.5 liter etter facelift M54. Det er IKKE samme motor med hhv. 170 og 192hk. Igjen, ville forsøkt å finne en facelift med de fordelene det fører med seg.

- 528 er 2.8 liter M52TU, og ble levert før facelift. Etter facelift(2001modell eller senere) ble de erstattet med 530i, som er en 3 liter M54 motor på 231hk. 

Nikasilproblemene som han over her skriver om er ikke relevant i Norge.  
At en motor kan bli slitt gjelder ikke "disse motorene" spesielt, det gjelder alle motorer. 

Generelt sett burde du lete etter ett velholdt eksemplar med mindre motor, og nyest mulig. I stedet for ett slitent eksemplar av 530d\540ia til 70-100 000kr. 

Mitt tips er facelift 520i med manuell girkasse, du skal tross alt forsikre herligheten også. Med litt flaks kan du muligens finne E60 520i også.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CrZyWiz skrev:

Visst du faktisk ikke vet, er det ikke bedre å unnlate å skrive i stedet for å villede en uvitende på leit etter sin første BMW?

 

Til trådstarter:

- 520i fås som både 2.0(150hk) M52TU og senere 2.2(170hk) M54 på facelift modellen, sistnevne er en fin motor, spesielt kombinert med manuellkasse. Begge er mekanisk sett solide, men 2.0 literen har ikke ikke mer krefter enn det må være.

- 523 er 2.5liter før facelift M52TU, 525 er 2.5 liter etter facelift M54. Det er IKKE samme motor med hhv. 170 og 192hk. Igjen, ville forsøkt å finne en facelift med de fordelene det fører med seg.

- 528 er 2.8 liter M52TU, og ble levert før facelift. Etter facelift(2001modell eller senere) ble de erstattet med 530i, som er en 3 liter M54 motor på 231hk. 

Nikasilproblemene som han over her skriver om er ikke relevant i Norge.  
At en motor kan bli slitt gjelder ikke "disse motorene" spesielt, det gjelder alle motorer. 

Generelt sett burde du lete etter ett velholdt eksemplar med mindre motor, og nyest mulig. I stedet for ett slitent eksemplar av 530d\540ia til 70-100 000kr. 

Mitt tips er facelift 520i med manuell girkasse, du skal tross alt forsikre herligheten også. Med litt flaks kan du muligens finne E60 520i også.

Hvordan er disse med tilhenger, vet du noe om det? Eventuelt om diesel er å foretrekke da? 

Bare spør egentlig, jeg er mest interessert i bensin. 

Takk for gode svar til nå 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CrZyWiz skrev:

Visst du faktisk ikke vet, er det ikke bedre å unnlate å skrive i stedet for å villede en uvitende på leit etter sin første BMW?

 

Til trådstarter:

- 520i fås som både 2.0(150hk) M52TU og senere 2.2(170hk) M54 på facelift modellen, sistnevne er en fin motor, spesielt kombinert med manuellkasse. Begge er mekanisk sett solide, men 2.0 literen har ikke ikke mer krefter enn det må være.

- 523 er 2.5liter før facelift M52TU, 525 er 2.5 liter etter facelift M54. Det er IKKE samme motor med hhv. 170 og 192hk. Igjen, ville forsøkt å finne en facelift med de fordelene det fører med seg.

- 528 er 2.8 liter M52TU, og ble levert før facelift. Etter facelift(2001modell eller senere) ble de erstattet med 530i, som er en 3 liter M54 motor på 231hk. 

Nikasilproblemene som han over her skriver om er ikke relevant i Norge.  
At en motor kan bli slitt gjelder ikke "disse motorene" spesielt, det gjelder alle motorer. 

Generelt sett burde du lete etter ett velholdt eksemplar med mindre motor, og nyest mulig. I stedet for ett slitent eksemplar av 530d\540ia til 70-100 000kr. 

Mitt tips er facelift 520i med manuell girkasse, du skal tross alt forsikre herligheten også. Med litt flaks kan du muligens finne E60 520i også.

Har hatt m54b22 og den har sine problemer. Veivhusproblemer, vanos og oljesvetting med mer. Og ikke noe sprek den heller. Hva er det jeg ikke vet? Jeg stiller spørsmål med nikasil problemet i e39 og kaster ballen videre til andre som måtte vite det. Også for å få alt av info frem på bordet til trådstarter.

523 og 525 er samme 2.5 literen når man snakker før lci (facelift) du skriver at 523 før lci er m52 og 525 etter lci er m54. Helt korrekt, jeg har da ikke sagt noe annet?

Nikasil problemet er også befengt i norge. En kamerat kjøpte en 97 e38 728i og 2 dager senere var det sammensmelting av sylindervegger.... man merker fort forskjell på en frisk og en slitt b28 motor.

Ellers helt enig i at nyest mulig og facelift er nødvendig for minst mulig feil. 2002 520i manuell er en grei førstegangsbil som du sier. Men 525d manuell lci må det da også finnes noen av? 540ia blir nok for dyr å kjøre og forsikre men motoren er sterk og solid :)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Bever93 skrev:

Hvordan er disse med tilhenger, vet du noe om det? Eventuelt om diesel er å foretrekke da? 

Bare spør egentlig, jeg er mest interessert i bensin. 

Takk for gode svar til nå 😉

Skal du ha trekkraft på bensin som kan sammenligne seg med diesel så er det kun 3 liter 530i eller v8'erne 535i og 540i som er "gode nok" 

Har dratt vogn etter en e60 520ia og da sitter man med tung gassfot og konstant på lavere gir i motbakker på mellom 4000-5500 omdreininger for å ligger der motoren har mest moment. Masete og den sluker suppe. Nå hadde min bil slitt automatkasse og feil på vanos som gjorde at kammene sto konstant i turtallsposisjon. Altså ikke bunndrag. Vanlig feil på m54 motoren men ikke vanskelig å få ordnet :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble ihvertfall sagt før at Nikasil problemene dukket opp innen bilen runda 100.000km, om de ikke gjorde det så ville de heller ikke dukke opp senere. 

Dette var England og Usa som hadde bensin med svært høyt svovelinnhold, spesielt billig såkalt supermarkedbensin. 

Norge har vel aldri hatt så ekstreme mengder svovel i bensinen og i dag blir jo bensinen vasket helt ren for svovel. 

Usa har fremdeles svovel i bensinen men ikke de ekstreme mengdene som var i billigbensinen tidligere. Jeg har selv V8 og den går på LL04 olje her i Norge men må ha LL01 olje i USA, dette er pga at Norge har svovelfri bensin mens Usa fremdeles ikke har det, disse motorene har alusil og det er denne som ikke tåler såkalt low ash olje i kombinasjon med svovelholdig bensin. 

Usa har også en "top tier" liste over det mest anbefalte drivstoffet,  Bmw anbefaler å kjøpe drivstoff fra en på denne listen.  Billig bensin av dårlig kvalitet kan gi motorproblemer. Virker som det fremdeles er bensin av ganske dårlig kvalitet å få kjøpt enkelte steder i Usa. 

Jeg kjører selv Shell Vpower nitro+ 98 oktan, denne skal ha noen bra additiver og er fri for etanol. Jeg innbiller meg at denne bensinen er den beste for motoren men jeg kan selvsagt ikke dokumentere det :) 

Bruker den også i båten, på gressklipperen og på kantklipperen :) 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, CrZyWiz said:

Visst du faktisk ikke vet, er det ikke bedre å unnlate å skrive i stedet for å villede en uvitende på leit etter sin første BMW?

 

Til trådstarter:

- 520i fås som både 2.0(150hk) M52TU og senere 2.2(170hk) M54 på facelift modellen, sistnevne er en fin motor, spesielt kombinert med manuellkasse. Begge er mekanisk sett solide, men 2.0 literen har ikke ikke mer krefter enn det må være.

- 523 er 2.5liter før facelift M52TU, 525 er 2.5 liter etter facelift M54. Det er IKKE samme motor med hhv. 170 og 192hk. Igjen, ville forsøkt å finne en facelift med de fordelene det fører med seg.

- 528 er 2.8 liter M52TU, og ble levert før facelift. Etter facelift(2001modell eller senere) ble de erstattet med 530i, som er en 3 liter M54 motor på 231hk. 

Nikasilproblemene som han over her skriver om er ikke relevant i Norge.  
At en motor kan bli slitt gjelder ikke "disse motorene" spesielt, det gjelder alle motorer. 

Generelt sett burde du lete etter ett velholdt eksemplar med mindre motor, og nyest mulig. I stedet for ett slitent eksemplar av 530d\540ia til 70-100 000kr. 

Mitt tips er facelift 520i med manuell girkasse, du skal tross alt forsikre herligheten også. Med litt flaks kan du muligens finne E60 520i også.

528 finnes vel i både regulær M52 og M52TU? Vil også gi mitt synspunkt på valg av motor på e39-serien. Generelt så synes jeg M52TU motorene er det beste konseptet på disse bilene. Har du en bil som er pent vedlikeholdt og kjørt "Normalt" får du med TU-motorene mesteparten av oppgraderingene som M54 har, men mindre sannsynlighet for høyere oljeforbruk når KM på motoren blir høyt pga designet på oljeskraperingene som er likt som på M52. Hvorfor TU istede for regulær M52 har med at M52 bare har single vanos samt at designet på innsug etc. er mer ryddig og enkelt på TU. Negative med TU er at det er mindre byttemotorer på markedet enn M52 og M54 hvis det blir behov for det. For meg er det iallfall uaktuelt med noe annet enn TU og er også godt fornøyd med motorene mine. Bare mitt synspunkt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor, her er det de klassiske tingene som går igjen, stor motor - potensielt høyere kostnader, pga eldre og høyere km stand. Preface ville jeg styrt unna, bremseskive skjold, trøtte motorer, alder osv er årsak til det. Personlig syns jeg E39 ikke er en racer, men en laidback komfor tralle, det betyr for mitt vedkommende at automat er en naturlig greie i dette konseptet. Bensin M54 er bra og solid, men relativ tørst, man kommer ikke under literen med disse, da må man kjøre med egg under gasspedalen og kjøre på landvei, i byen super den "greit". Dieselen på disse er bra, ville styrt unna 520d, denne får man kun med manuell, en fin 525d evt 530d har en fin låt og er betydelig mer gjerrig på suppa enn sine bensin brødre. Men dette er en gammel bil og opplevelsen bærer preg av dette. Alt i alt er E39 en fantastisk flott konstruksjon, skal du ha glede av bilen, bør du gå for et fint eksemplar, deretter se hva slags drivlinje biler har, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Som flere andre har nevnt, foretrekkes ofte 2.5 og 2.8 motorene. De har ofte lavere forbruk enn 520.

Men kjøper du en E39 er det jo blitt en rimelig gammel bil. Det medfører mer vedlikehold. Og det er jo en fordel at du kan gjøre en del selv.

Jeg kjenner folk som har kjørt M52 motorer der noen har hatt problemer før 150.000 km og andre kjører over 300.000 km uten å gjøre annet enn vanlig service. Jeg formidlet tidligere salg av 2.8 motorer og tunete hjerner til spesielt M52B28 motorene med M50B25 innsug. Flere kunder rapporterte om betydelig lavere forbruk enn med f.eks den gamle 2 liters motoren. En som hadde ombygd 328 kjørte på 0.6 l pr mil på langkjøring og godt under literen på blandet kjøring. En annen kar som jeg enda har kontakt med brukte 0.8 på blandet kjøring med hans ombygde 520 med 2.8 motor og tuning. Er en M52 motor i orden kan den gå rimelig. Det samme burde de nyere M54 motorene gjøre. Bruker de over literen på normal langkjøring må noe være galt. Ellers er det i utlandet mye snakk om at M54 motorene har dårlige stempelfjører. Eller det er oljeskraperingen som ofte mister spensten og kan føre til veldig høyt forbruk og nedsotet motor. Vet ikke om dette spesielt gjelder USA der dette er et velkjent problem. Men kjenner og til folk som har stort oljeforbruk med M54 her hjemme og.

Jeg hadde vært mest skeptisk til E39 med M54 motor selv. M52B25 og B28 motorene er lette å få bra med ekstra hk med M50 innsug. Ellers hadde jeg vurdert 530d som et av de beste alternativene.

Men skikkelig vedlikehold er den beste forsikringen til en problemfri motor. Bytt veivhusventilasjon, skift olje og filter oftere enn BMW skriver. Bytt kjølevann og jevnlig. Toppdekselpakning. Vær i forkant med  å bytte vannpumpe og termostathus mens de enda er i orden. Sjekk spenningsregulatoren med børster. Bytt den ut før den er utslitt. Sjekk/bytt viskosekoblingen. Løpehjul og multireimer kan og byttes . Da er du i forkant av problemene og kan kanskje kjøre rimelig problemfritt motormessig i alle fall. Det meste av dette gjør jeg når jeg selger en motor eller bil for at kjøperen skal ha minst mulig problemer etterpå.

Hilsen Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...