Gå til innhold

Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Oppdatering #1

Vel vel. Da er varmeratt montert med nytt skinn. Kjøpt eBay. Kjøpte også brukte spaker med slepering. Koblet alt slik det skal være originalt. Forsøkte å legge ledninger tilnærmet originalt, men litt snarveier ble det. En liten bommert at rattet varmer mest nede, og mindre på topp. Sikkert litt defekt. Men det får gå. Det blir jo svært varmt nede ihvertfall.

Legger ved min egen manual for denne jobben.

Oppdatering #2

Det ble også montert nytt innerspeil. Hadde så lyst på speil med kompass. Til min store overraskelse så fungerte kompass og garasjeport åpner også, uten å trekke flere ledninger. Mitt speil hadde 5 kabler. Det nye hadde 9 kabler. Men alt virker slik det skal. Å tekniske kabel tegninger sier 9 kabler skal være det. Så jeg gjorde selvsagt ikke noe mer.

20210116_191603.jpg

20210116_191633.jpg

Ettermontering av ratt med varme.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teste også litt kjøring på ikke den mest vanlige plassen i helga. Jeg hadde riktignok lagd spor det, før det begynte å blåse. Da var det helt lett nysnø, nå var det hardt. Men jeg fulgte mine egne spor, før bilen ikke ville det lenger.

Måtte måke med min egen spade, i kanskje 5-7 min. Så var det å sette seg å håpe at det var nok. Og det var det. Så det var det nærmeste jeg kom å sette meg fast.

Jeg hang på motorplata under, så da mistet hjulene bakkekontakt. På førersiden var det snø halvveis opp på døra. Så jeg gikk ut på passasjersiden.

Artig å ha testet litt! Synes den tar seg rimelig bra frem. Brukte M1 og ca 2500-3000 omdr. Ikke satt på DTC. 

 

20210117_145720.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Skiftet batteri på bilen på tirsdag. Har merket litt mer treghet under start i det siste. Alt av lys forsvinner under oppstart og instrumentpanelet mistet sin service data. 

Ladet batteriet, men det tok bare et par timer til 100%, så det er ganske dårlig da.

Kjøpte Biltema 80-900 95Ah AGM for 2099,-

Ladet det opp før montering i bilen. Skiftet tok nok 20 min. Etter bilen er strømløs må man ratte helt over i begge retninger for å få active steering til å bli bra. Registrerte batteriskifte med ista. Holdt i ca 4 år, utfra det jeg kan se. Det var Varta 95Ah AGM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Otis skrev:

Holdt i ca 4 år, utfra det jeg kan se. Det var Varta 95Ah AGM.

Er vel 4 års garanti på de AGM batteriene til Biltema så kan vel være lurt å passe på kvitteringen i tilfelle det ikke holder lengre. Jeg fikk forøvrig bytta tilsvarende batteri etter 2 år da det begynte å bli dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da ble det nye vinterfelger! 

Det ble style 213. Kjøpt på Hamar i dag, hos en hyggelig person. Høvelig rimelig synes nå jeg. Men siden jeg kjørte å hentet de, ble de kanskje ikke så rimelig allikevel. Men fin tur var det. Ble litt ruskevær etter Tynset mot Ulsberg. Ellers bare veier til Hamar.

Nå skal de bli vurdert for urundheter. Deretter blir det gjort en vurdering på pulverlakk. Så blir det nye dekk til neste vinter.

Ellers ble de prøvemontert over 50d bremsene, og de passet. Hadde selvsagt sjekket delekatalogen først, men var spent endog.

Referanse for design. 

http://www.bmwstylewheels.com/bmw/213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en meget fornuftig avgjørelse å kjøre "litt mindre" vinterhjul. Litt rart å si mindre om 19", men likevel. Tror generelt disse bilene oppleves langt triveligere til "rolig vanlig kjøring" med vanlige hjul og ikke de store M hjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Ja, jeg tror det blir en del bedre med "små" hjul. Det er jo på en måte dumt av meg å klaske på 50d bremser, for jeg møter meg i døra mht størrelse på felgene.

Men jeg er spent på 19" og 255 bredde. Det er håpløst med 275 å slaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt lei av kabel for å spille av musikk fra telefonen.

Så jeg bestilte meg en slik; https://www.ebay.com/itm/Baseus-Handsfree-USB-Aux-Bluetooth-Adapter-Dongle-Cable-Jack-3-5mm-For-Cars-/203029374552?_trksid=p2349624.m46890.l49292

Fungerer akkurat slik den skal. Hører ikke noe spesielt dårlig lyd, men det kan hende diskanten har noe skurr, når man spiller høyt. Men bevares, det oppleves som likedan som med kabel. Så alt i alt, meget fornøyd.

EDIT: Synes ikke det var noe dårlig diskant allikevel. Det var nok bare en sang som var slik. Synes det spille bra til å være såpass enkelt. Hører egentlig ingen forskjell fra kabel til dette. Spiller både klassisk musikk og rock, samt alt innimellom. Fin fin lyd til bruk i bil med 677 stereo anlegg.

Endret av Otis
La til info/kommentar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...