Gå til innhold

Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Otis skrev:

@Evopower Ja, jeg har en Kufatec med acds710 antenne. Den fungerer også meget bra.

Jeg har i dag dab+ adapter på aux. Så må bytte kabel i inngangen hver gang det skal skiftes melllom radio og musikk fra mobilen. Så det oppsettet ditt må forskes på nærmere😊👍

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer utdyping ang DAB og USB, i min bil.

Jeg har USB og AUX i midtarmlene, og CCC idrive.

DAB leveres av Kufatec, som er montert oppå forsterker i bagasjerommet på venstre siden. Bruker en funke acds710 antenne i venstre D stolpe vindu. Brukte svart dobbeltsidig teip for mindre synlighet fra utsiden. Strøm til Kufatec, tok jeg fra forsterker, mener jeg. MOST tilkobling tar du bare der det passer.

Dette AUX adapter jeg nettopp kjøpte kobles kun i midtarmlene hos meg. USB gir den strøm, ingen signal. AUX kobles på AUX. Denne enheten støtter samtale også, men det slo jeg av i Blåtann menyen på min telefon. (S20 FE) har ikke testet samtale over denne enheten heller. Det blir da telefon som stopper musikken, siden en samtale kommer inn eller går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

@KalMar

Takk for det!

Joda, jeg er meget godt fornøyd med bilen. Den passer så godt til vårt bruk og jeg liker nesten alt. Den gjør alt jeg vil og enda litt mer. 

Det jeg ikke liker, er at bakdørene må åpnes veldig langt ut for å få god plass i åpningen, og selv da er det ikke super god plass i åpningen. Men det er egentlig en liten sak totalt sett.

Og igjen, det er m57 motoren som jeg ville ha pga lite kjente svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som noen ordentlig allsidige biler!

stor plass, xdrive, ok bakkeklaring, store vinduer osv.

Jeg er selv kommet til et veiskille. Og kjenner meg igjen i mye av det du har skrevet tidligere.

Har en e61 525d lci med msport. 

Skal jeg bytte ut bilen eller beholde den. Har sett på e70 men er veldig i tvil. 

Veldig lyst på e70 lci, men som du nevner så er N57 og høytrykkpumpen litt gamling føler jeg. 

Blir ikke mindre lysten på e70 når jeg leser denne ttråden. Men syntes prisene er usedvanlig høye for tiden. Spesielt på lci utgaven av e70.

 

Har du noen tips til hva en burde se etter på disse bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Otis skrev:

@KalMar

Takk for det!

Joda, jeg er meget godt fornøyd med bilen. Den passer så godt til vårt bruk og jeg liker nesten alt. Den gjør alt jeg vil og enda litt mer. 

Det jeg ikke liker, er at bakdørene må åpnes veldig langt ut for å få god plass i åpningen, og selv da er det ikke super god plass i åpningen. Men det er egentlig en liten sak totalt sett.

Og igjen, det er m57 motoren som jeg ville ha pga lite kjente svakheter.

Jeg kan skjønne du er fornøyd med bilen .

E70 er virkelig noen flotte biler og se på og virker til å være gjevnt over kvalitetsmessig egentlig .Joda issues har den men hvilken har ikke det ?

Og enig m57 er grunn nok til å tenke på en sånn en .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

TLDR: Jeg skiftet olje på girkassen å den er bedre enn jeg noen gang har kjent av en GA6HPxx kasse! Olje er viktig!

En liten oppdatering for de som er interessert i oljeskift på girkasse. Dette temaet har jo blitt dokumentert en del her inne før, men jeg tenker at man kan aldri få nok info om et "populært" emne.

Min girkasse har vært diskutert her inne før, pga noe hardt girskifte fra 4. til 5. gir, men kun ved lett belastning. Feks over en bakketopp med ca 2k RPM så venter den litt med skiftet, før den legger inn 5. gir noe hardt. Det var dog aldri HARDT, eller nakkesleng hardt. Men mer, sånn-at-man-merker-det-og-kommenterer-det-om-man-bryr-seg-om-bil-hardt.
Nuvel, ellers har jeg egentlig vært fornøyd med girskiftene, sammenlignet med min forrige E61 som fikk ny girkasse under mitt eie. Har brukt min bil til alt mulig rart, små/store hengere, lange distanser, litt offroad. Men ikke høy hastighet.

Vel vel. Bestilte oljeskift kit fra geparden.no på blackfriday i 2020. Ekstremt rimelig! Kjøpte også de 4 gummipakningene og brille/firkant pakningen mellom mechatronic/huset fra koed.no, da jeg ikke visste om dette har vært skiftet noen gang.
Tappet av ca 4,5 liter olje, i tillegg noe søl på gulvet utenom. Anslått totalt mengde til ca 4,7 liter olje.

Gammel olje så meget bra ut, ingen brent lukt. Noe rart lukt av oljen, men vi antok det var fra oljen. Den var klassisk rød i utgangspunktet, tror jeg. Nå var den mer mørk. Ingen større partikler, kun sånn clutchpulver partikler/støv i oljen. Bunnpannen var fra 2017, så det var jo positivt!
Gamle pakninger så greier ut, mulig de var skiftet i 2017. Brillepakningen var dog ganske sammenklemt og hard. Vet ikke om den har vært skiftet. Den nye var veldig myk å flere mm høyere.

Pumpet inn ca 3 liter først, før det rant ut. Startet motoren, girte gjennom 1-2, R og P. Sjekket temp, ca 38 grader.
Fylte på ca 1,5 liter til, da rant det ut. Noe pussig, men siden det var det jeg fikk av, så tenkte jeg at det var OK. Selv om oljeskift-kit inneholder 7 liter. Startet opp motor, samme gir, sjekket temp. Ca 40 grader. Sjekket nivå, fullt.

Kjører noen mil, uten å nullstilles adapsjoner, girer egentlig ganske likt som før.
Sletter så adapsjoner, da blir den meget spesiell å kjøre. Banker inne gir noen ganger, andre ganger fint. Forventet. Kjører slik jeg har lest på nettet fra ZF selv, for å lære EGS best. Går rimelig greit. Blir gradvis bedre. Men i 5.gir slipper clutch å får "transmission failure" En omstart så er alt OK. Skjer på nytt i 5. gir med moderat pådrag, hver gang!

forsiktig kickdown fra 6.gir til 5.gir gir umiddelbart nødmodus på kassa. Hver gang. Forstår ikke helt hva som er feil. Siden det er sent på kvelden ca 0000, så drar jeg bare hjem for å sove på det. Kjører man forsiktig så går det bra.

Dagen etterpå ringer jeg BMW for å ordne med time for oljenivå justering. De har ledig tid samme dag, sånn innimellom, siden jeg bare vil ha påfylling, ikke noe annet. De etterfyller ca 2 liter olje!

Men nå er bilen meget flott å kjøre! Fikset!

Det er nå, nesten 100% umerkelige girskift fra 2 og oppover. 1-2 er litt merkelig noen ganger. Å problemet med 4-5 er HELT bort. Supersmooth! Nå klarer ikke jeg selv å kjenne mange girskift, under de rette forhold. (svak belastning/normal flyt)

Så mine tanker er at det har manglet en del olje hele tiden på girkassen, fra jeg kjøpte den.

Så lærdommen må vel bli; Sjekk oljenivået i girkassen før man gjøre noe spesielt, om man merker dårlig girskift. Å en HP26TU skal gir ganske så fint, når den er OK!

En ting som er litt vanskelig å si noe om er pakningen inni. Vet ikke om de hadde noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe link til det med hvordan man skal kjøre for å lære opp kassen best? 

Gjorde samme jobben på min E91 med 6HP28 kassen for en liten stund siden, men har ikke nullstilt adapsjonene. 

Fant en slik oppskrift, men den kan man jo nesten bare glemme om man bor her i Norge. Må opp i hastigheter som ikke akkurat er lovlig her på Vestlandet 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://megawrzuta.pl/files/3ccbdc639809857a2ee0c1d56a9a92f9.pdf&ved=2ahUKEwjZ2qXYu4rwAhWExosKHYRYA7MQFjADegQIChAC&usg=AOvVaw1pVNwegDoXouVYCjwgSm46

Det var denne jeg brukte. Har sett denne infoen før, fra ZF. Men fant den ikke nå på telefon. Jeg gjorde dette sent på kvelden. Kjørte frem og tilbake mellom E6 Klett å Øysand. (For de lokale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg skiftet 2 stk sensorer til PDC for et par uker siden. Den ene sensoren har vært litt tullete i kulden, (-12-20). Den andre ble skiftet pga utseende.

Har kjøpt sensorer dra Kina på eBay. Koster 280,- for alle 4 sensorer. Å de fungerer som bare det. Brukte samme merke på e61, å de var gulle god.

Ellers går bilen bra, men jeg ser at det lekker av stabstag foran. Så jeg har kikke litt på brukte fra eBay. Finner ingen rep sats for dette.

Skal også skifte pakninger på innsuget da jeg ser det svetter under der. Forrige eiere har fått utført swirlflaps blending utført på verksted. Så jeg er spent på hva de har gjort/ikke gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Otis skrev:

Jeg skiftet 2 stk sensorer til PDC for et par uker siden. Den ene sensoren har vært litt tullete i kulden, (-12-20). Den andre ble skiftet pga utseende.

Har kjøpt sensorer dra Kina på eBay. Koster 280,- for alle 4 sensorer. Å de fungerer som bare det. Brukte samme merke på e61, å de var gulle god.

Ellers går bilen bra, men jeg ser at det lekker av stabstag foran. Så jeg har kikke litt på brukte fra eBay. Finner ingen rep sats for dette.

Skal også skifte pakninger på innsuget da jeg ser det svetter under der. Forrige eiere har fått utført swirlflaps blending utført på verksted. Så jeg er spent på hva de har gjort/ikke gjort.

Du får gi beskjed hvis du finner noen rep kitt til stabstag. Så kan jeg legge igjen en kommentar her om jeg finner noe.

 

Er det slik at det kun er 235hk utgaven av m57 som har switlflaps?

Min gamle e61 lci 525d hadde ikke dette. kanskje jeg må legge inn et mulig bytte av dette....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle e70 diesel har swirlflaps. 

Jeg skal gi beskjed her om hva løsningen min blir ja. Men det ligger svært godt an til å kjøpe et brukt ett, å montere det. Det er passelig medium stor jobb å skifte, i følge manualen, så jeg orker ikke å gjøre det to ganger. Å bilen er ikke brukbar med det avmontert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har vibrasjoner i hele bilen, har hele tiden trodd det var pga felger, men den ene bakfelgen er nå rettet opp og den var egentlig ikke så skjev heller, sa oppretter.

Har avbalansert hjul sikkert 8 ganger, men bare 1 gang etter oppretting. Vibrasjonene er ikke i rattet, men i setet/setene. Ingen forskjell når jeg bremser, sving, akselerasjon.

Hører ingenting feil heller, noen plass. Har selv tenkt at det er dårlig støttelager til mellom aksel, men har ikke vært under å demontert enda.
Bakvogna er helt urørt, det er ikke skiftet noen deler der bak. Bilen har rullet ca 217kkm.

Noen tips noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...