Gå til innhold

Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor dere beveger dere bort fra hva jeg skrev og over til synsing?

E-clutch er clutchen som aktiveres i 5. gir. Hvis du har problemer med girskift fra 4. til 5. gir så skyldes dette at timingen mellom clutchbyttet er feil. Dette skyldes trykklekkasjer. Trykklekkasjer oppstår både i ventilhus og i trykkkretsen fra ventilhuset til clutchpakken. For å løse problemet må ventilhuset repareres eller erstattes. Hvis ventilhuset skal repareres brotsjer man opp boringene til ventilene og monterer oversize ventiler, dette krever spesialverktøy. 

Lekkasjen er ikke i den såkalte ''brillepakningen''.
Jeg har i noen tilfeller sett denne sprekke, men dette er ytterst sjelden og skaper isåfall større problemer.

Dette er ikke ting vi klarer å reparere på garasjegulvet, dette er reparasjoner som krever spesialverktøy og spesiell kompetanse.
Hvis dere allikevel ønsker å prøve selv så er det beste alternativet å kjøpe nytt ventilhus/mechatronic. Dette løser de aller fleste girskiftproblemer og sørger også for økt linjetrykkk, som igjen gjør at lekkasjen i f. eks E-clutch trommelen blir mindre problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok misforstått eller blandet litt, @Netlandet. Jeg leste at E-clutch også brukes for å 5-6 gir samt for å gi jevnere gir skift i 4.gir og opp.

Men om det du sier er fakta, så er det jo E-clutch som er problemet mitt da. For jeg har kun ett bittelitte rykk fra 4.gir til 5.gir. Kjipern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Otis skrev:

Jeg har nok misforstått eller blandet litt, @Netlandet. Jeg leste at E-clutch også brukes for å 5-6 gir samt for å gi jevnere gir skift i 4.gir og opp.

Men om det du sier er fakta, så er det jo E-clutch som er problemet mitt da. For jeg har kun ett bittelitte rykk fra 4.gir til 5.gir. Kjipern.

Jeg leste over artikkelen som ble linket til. Jeg er enig i mye av det som står der, men fakta er at E-clutch brukes hovedsakelig i 5. gir. Den er aktiv i andre gir også, men da er det samtidig andre clutchpakker aktivert som også håndterer motormomentet. 

Det er også logisk da E-clutch er en del av inngående aksel. 5. gir er som kjent nærmest 1:1 utveksling, hvor inngående aksel og utgående aksel roterer med samme hastighet. Utvekslingen er noe overdrive på 5. gir i 6HP girkassene, men dette skyldes at flere av planetgirene jobber samtidig slik at utvekslingen ikke er nøyaktig 1:1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, da var det dags for en liten oppdatering!

Har montert ekstra ryggelys på bilen. Var litt lei av å se så dårlig når man skal rygge. Jeg bruker jo denne bilen overalt, og det innebærer også områder uten vei, samt gatelys. Da er det viktig å kunne se skikkelig!

Hadde fundert en god stund på en evt montering, samt type lys. Det ble Odin Nano LED som jeg valgte. Ganske liten, relativt lyssterk og IP67. Limte de fast fra baksiden med Tec7, svart. Boret hull i støtfanger, ca 18mm, vises ikke noe særlig godt fra utsiden. Strakk kabler i lag med PDC og inn i hullet i karosseriet i samme gjennomføring som PDC. Loddet meg innpå ryggelys til høyre baklykt, både for jording og pluss. Dette trekker jo 18 watt eller ca 1,2A, så det er ikke noe å snakke om for FRM, vil jeg tro.

Når det gjelder lysbildet, så er det 120 grader spredning, og på video ser det litt dårligere ut enn det oppleves i bilen. Kamera justerer ned lyssensitiviteten en del, når det lysene kommer på. Når det er helt mørkt ute, da er disse svært fine å ha. Ved opplyste områder, så ser jeg godt det som er rett ved hjulene og litt bakover.

Alt i alt, en fin ting synes jeg, og det ble ganske bra lys av de, når jeg trenger det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en oppdatering.

Ettermonterte også LCI baklykter. Fikk tak i ytre baklykter på finn.no fra en hyggelig herremann.
De indre kjøpte jeg fra koed.no, uoriginale er faktisk "original", samme produsent. Så vet dere det.

En meget pen oppgradering synes jeg. Etter montering må man kode bilen til å ha LCI lykter. Endret VO til +MUEH i CAS og FRM, så koder man standard verdier for FRM. Den eneste feilmeldingen/problemet som kom ved å IKKE ha det kodet, var bare 2-steg bremselys feil. Så det går greit å ikke kode, om man ikke har mulighet direkte etter montering. Får varsel i CCC.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk @Marius2002! Jeg forsøker å gjøre de praktiske endringer samt å holde så pent/originalt som mulig. Men noen ganger gå funksjon foran form.

Jeg monterte ekstralys, da det er kjekt å ha. Jeg fikk disse gratis fra en bekjent, som ikke trengte de lenger.
Det ble boret opp, igjennom støtfanger bjelken. Det er ganske hardt stål, så det gikk med 3 bor av en litt laber kvalitet. Gjenget opp med M6 og brukte syrefaste skruer med Loctite 242. Brukte 4 skruer på skiltplaten. Hentet strøm fra +polen i motorrommet, og jording på jordingen. Skjøtet meg inn på langlys signal til spjeld, ved venstre frontlykt. La alle kabler i korrugert rør, med fiber teip rundt. Alle kobling er nesten helt vanntett, eller vanntett. Litt avhengig av hvor langt inn i motorrommet man er. Tar meg sikkert 15-20 min å demontere alt, når sesongen er over. Skiltplaten bak skiltet, den av plast, ble demontert. Så den går på når dette er av. Med en slik løsning så blir det kun merker i grillen, hvor støttestag er festet. Men det er bare 3-4 mm hull etter treskruer.

Slik som dette:

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...