Gå til innhold

Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Da keg forsket på e70 selv, var fremre mellomaksling noe som gikk igjen og var kilden til vibrasjoner. Leddene stivner. I noen tilfeller røsket det av akslingen og den slo hull i bunnpanna. 

Jeg har samme vibrasjon i min e61. Alle felger er ok. Det er ikke kast i skiver. Det oppstår best i 120 i slakk høyresving. Antar det er fremre mellomaksel, men det kan også være mye sannsynlig med stikkaksling venstre fram. Vet ikke på e70 men på e61 xdrive står drivledda med mye vinkel hele tiden. Så mulig en bare skulle byttet alt eller fått det overhalt. 

Jeg ville sjekket drivakslinger fra senterdiff og fram i ditt tilfelle også. Vanskelig å sjekke visuelt. Akslingene bør av og sendes til avbalansering hos firmaer som Kardangservice o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C.

https://www.ebay.com/itm/4Pcs-PDC-Parking-Sensor-For-E60-E61-E63-E64-X3-E83-X5-E70-X6-E71-66209139868-/292930303129?_trksid=p2349624.m46890.l49286

@Evopower

Jeg har ikke ledd i fremakslingen, det er direkte skrudd på i flensen. Det er lci som ledd.

Når det er sagt, så har fremaksling vært av, ifbm diff skifte, ingen forskjell før/etter.

Hvordan blir det kast i en drivaksling? Den er jo urørt, den bakre altså. Godt beskyttet er den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Otis skrev:

@E.C.

https://www.ebay.com/itm/4Pcs-PDC-Parking-Sensor-For-E60-E61-E63-E64-X3-E83-X5-E70-X6-E71-66209139868-/292930303129?_trksid=p2349624.m46890.l49286

@Evopower

Jeg har ikke ledd i fremakslingen, det er direkte skrudd på i flensen. Det er lci som ledd.

Når det er sagt, så har fremaksling vært av, ifbm diff skifte, ingen forskjell før/etter.

Hvordan blir det kast i en drivaksling? Den er jo urørt, den bakre altså. Godt beskyttet er den også.

Ved slitte drivledd i en gitt hastighet i en gitt vinkel kan vibrasjon oppstå. Det finner man ut enten ved å teste i benk eller bare bytte ledd og håpe på det beste. Kastet er det som oppstår når det er slark en plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

Hører ingenting feil heller, noen plass. Har selv tenkt at det er dårlig støttelager til mellom aksel, men har ikke vært under å demontert enda.
Bakvogna er helt urørt, det er ikke skiftet noen deler der bak. Bilen har rullet ca 217kkm.

Noen tips noen?

Støttelager med dårlig gummioppheng kan gi vibrasjoner ja, sprukne Hardykoplinger og. Har de vært dårlige lenge nok blir foringen som sentrerer akslingen og slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg bare demontere å se nærmere på mellomaksling. I dag synes jeg at jeg hørte dunkelyder som kunne sammenfalle med risting, men dunkingen var svært dempet å hørtes nesten litt ut som bass fra stereoanlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Da har jeg inspisert mellomaksel lager, og det så bra ut. Syntes det dog var veldig mykt i gummien, men gummien var rimelig fin å se på. Det var små rifter, akkurat som lakk som løsnet fra gummien. Rundt hele lageret. Ingen slakke i lager, og ingen lyd. Men jeg fikk ikke til å snurre det helt rundt, pga plass mangel. Det snurret lett. Svært lett.

Dumt jeg ikke tok bilde da. Men jeg vet ikke hva jeg skal tro.

I samme prosessen med litt demontering så gikk jo hele bakre varmedeksel i stykker på alle måter. Det var jo allerede ganske ødelagt, men nå er det ingen festepunkter igjen. Og mange skruer knakk samt endel festeblikk var rustet i stykker. Så dette ble bestilt nå i kveld.

Ellers var det ingen rust å se noen plass bak plastdeksel, og det er jo veldig fint. Svært bra konstruert mht deksel å rustbeskyttelse på disse bilene.

Skiftet også luftfilter på motor, siden jeg måtte skifte innsugspakninger. Det hadde jeg glemt å skifte på endel kilometer. Sjekket nå, og jeg har ingen dokumentasjon, fra forrige eier, på at det har vært skiftet på 100kkm eller 6 år.

Det lakk noe voldsomt fra innsuget. Aner ikke helt hvorfor, alle pakninger så fine ut.

20210713_173806.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ikke kommet noen vei, enda. Sliter med å ikke kjenne folk som har x5, i sånn høvelig nærhet. Eller feil type x5.

Dog så er vibrasjonene ganske stabile for tiden, ikke så ille verken fra 70 og opp til ca 120 km/t.

Mens når jeg skulle til Oslo, så var det helvetes ille. Forstår ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Otis skrev:

Ikke kommet noen vei, enda. Sliter med å ikke kjenne folk som har x5, i sånn høvelig nærhet. Eller feil type x5.

Dog så er vibrasjonene ganske stabile for tiden, ikke så ille verken fra 70 og opp til ca 120 km/t.

Mens når jeg skulle til Oslo, så var det helvetes ille. Forstår ikke det.

Ok, frustrerende når feilen endrer seg slik. Gjør feilsøkingen verre.

Håper du finner løsningen på problemet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Otis skrev:

Ikke kommet noen vei, enda. Sliter med å ikke kjenne folk som har x5, i sånn høvelig nærhet. Eller feil type x5.

Dog så er vibrasjonene ganske stabile for tiden, ikke så ille verken fra 70 og opp til ca 120 km/t.

Mens når jeg skulle til Oslo, så var det helvetes ille. Forstår ikke det.

Kondolerer med ristingen!

nesten så jeg vil anbefale deg å bytte bil av egen erfaring💩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg skal ha nye vinterdekk og har kjøpt meg 19" felger. Foran er 9" og bak 10".

Mulig en glipp fra meg, da jeg egentlig ville ha 9"/255 bredde rundt hele bilen. Hvor mye mindre omkrets blir det med 255 på 10"? Eller skal jeg bare ta 285 bak, som jo er standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også legge til at foran er det ET48 og bak ET53. Tanken er å bare skifte om foran og bak, ved behov.

Mulig jeg overtenker dette. For sommerdekk klarer seg fint med staggered. Jeg bytter jo ikke om der. Foran bak altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...