Gå til innhold

Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Det er nå fint å høre om andres meninger og erfaringer på biler uansett tenker nå jeg da.

Så alle som bidrar i denne tråden er velkommen, selv om det ikke direkte er nøyaktig på hva jeg spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, ogee1 skrev:

Touareg føles vel litt som en lastebil i kjøreegenskaper sammenlignet med BMW X5.

i den sammenheng er det fristende å gi en betraktning om Disco også.

Den er mer eller mindre en traktor å kjøre kontra en E70, lite raffinert, men absolutt kapabel off road - men hvem bruker såvidt dyr bil til slik aktivitet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lånt, kjørt og sittet på med en del Discovery 3 og 4 ifbm jobb, og det at venner og familie har dem, pluss at vi bruker en Discovery 3 til rolling shotsene. 

De virker som solide biler. Fullspekket med oppbevaringsrom, 2-3 koppholdere til hver person, gode og store seter, med mye luft mellom hver person. Du sitter også høyt og oversiktlig. Veldig god plass til mange praktiske løsninger. Kjekt med 7-seter, hvor de 2 bak kan legges ned. 

Ulempene som gjør de uaktuell for meg.. de føles svært dølle og man finner ikke antydninger til sportslighet og svingglede. Selv når du sitter på, føles de utrolig blytung. Synes litt synd i motoren, som når man sitter på med en buss. Synes ellers at de er ganske dårlige på tilbakemeldinger fra styring og underlag, men hensikten er vel komfort og det å flyte på en sky. Når jeg kjører de om vinteren, føler jeg meg forsåvidt trygg på at det er jeg som overlever en evt. kollisjon, men som en kontrast føler jeg også at betong-autovernet vil gi etter om jeg sklir. Har også litt angst for å miste veigrepet i nedoverbakker. :P Dette med tilbakemeldinger fra underlag gjør meg ekstra usikker når jeg kjører på snø eller is. Har null oversikt over hva som kommer til å skje, men så har jeg ikke kjørt de nok til å bli veldig kjent med de. Det er hvert fall gode biler til langturer og køkjøring. 

X5ene synes jeg er mer intuitive, kjøreglade og man kler de litt mer på seg, når man skal begi seg ut på snø eller bare kjøre aktivt. Det går også an å kjenne at det er en motor under panseret, spesielt med en liten tuning. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får slenge inn litt tilfeldige betraktninger.

Jeg har e70 30sd (m57tu2TOP + 6trinns) selv. Rent teknisk (understell) er jo dette og F15 "samme greia" (de deler til og med delenummer på mye). Men det er ikke tvil om at e70 estetisk vil oppleves eldre, og jeg synes F15 er en lekker bil. Jeg kan som du er inne på dog ikke forsvare det relativt enorme prisgapet, spesielt nå som e70 har hatt ganske kraftige fall i pris. Med riktig utstyr føler jeg at e70 gjør de flest oppgaver veldig bra, men det er tung og stor bil. Kjørte min på vekta med full ferie oppakning (3 unger, ingen takboks, men _full_ bil), og den bikket akkurat over 2800kg. (vekslet mellom 2800 og 2820). Jeg har veid bilen med rett under 1/4tank, meg og den gang 3åringen med sete, ellers helt tom, og da var den 2480kg.  Den har, potensielt, skikkelig store hjul med skikkelig store priser. Den bruker en ikke ubetydelig mengde drivstoff som vi diskuterte litt i den andre tråden. Med en del småkjøring lokalt (en del bakker og gassing) ligger den lett på drøye 0,9.

For å ta litt forbrukstall:

  • Lokal småkjøring, med bruk av gass, hjemme: ca 0,9
  • 70-90km/t, helt jevn kjøring/CC, ikke så mye bakker : 0,75-0,79
  • 110-120 km/t, CC, variert motorveg: 1,0-1,08
  • 145km/t, CC, variert motorveg: 1,2
  • Full gass/Autobahn over lengre strekker kjøring: Vet ikke. Mye. 1,8 på det ene legget (hvor det var både kø og konekjøring ila turen, men selvfølgelig en betydelig mengde full gass kjøring).
  • Sommertrafikk, fra Jæren og til Østlandet vi e39/18: kona kjørte på ca 0,83.

Faktorer:

  • Full bil - 2800kg, uten takboks.
  • X5m hjul (285+325 21")
  • M sport, deretter Hartge senket (så noe lavere enn org)
  • TRF Steg 2 375hk/750Nm.
  • Disse tallene er ikke "la oss få et lavt og fint tall i kjørecomputeren", men normal kjøring etter beskrivelsen. Kan den kjøres rimeligere? Garantert. Dyrere? ja.
  • Kjørecomputer er kontrollert og viser riktig innenfor desimalene som er brukt.

Jeg opplevde e53 som "lettere bil /mindre arbeid" til butikken / gjennom nabolaget etc. Der e70 (i alle fall i min konfigurasjon) gjør skam på _alle_ andre 4trekkere er når det skal kjøres aktivt. Den er ikke "litt" bedre, den er i en helt annen liga. Den gjør skam på biler som veger noe over halvparten i svinger og dynamiske utfordringer. Du kjenner at den er tung, men den takler dette på et nivå over "mesterlig". Ref et par av innleggene mine i OT tråden i ferien. Jeg hadde en lignende tur i fjor, da med e61, og var spent på hvordan det ville bli med en høyere og tyngre bil. Jeg angrer ikke :)

Terrengkjøring? Den er helt ok. Bedre enn det meste som er rimelig. Jeg har for øvrig betydelig erfaring med ymse Arctic trucks og div andre biler i faktisk terrengkjøring/nytte. Men hele punktet fremstår for meg som merkelig eller irrelevant på familiebil. Hvorfor? Det er ingen som faktisk bedriver terrengkjøring, det er ikke lov i Norge (forenklet). Dersom man drar på treff hvor slikt arrangeres, så er ikke dette noe man gjør med familiebilen, normalt. I realiteten kommer man til å befinne deg på veg, potensielt dårlig veg, og kanskje i umiddelbar nærhet til veg / rett av veg. Når man da ikke "kommer lengre" så trenger du ikke noe fancy heva bil, men litt grovere dekk. Ift glatt føre, så er Xdrive faktisk ganske bra. Det er ikke for,bak og sentersperre, men igjen, det er det ingen familiebiler som har. Så sett bort ifra en slik løsning er Xdrive veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.8.2018 at 16.54, ogee1 skrev:

Touareg føles vel litt som en lastebil i kjøreegenskaper sammenlignet med BMW X5.

Har du kjørt Touareg og kan sammenligne de slik sett?

On 1.8.2018 at 17.38, Ron Jeremy skrev:

i den sammenheng er det fristende å gi en betraktning om Disco også.

Den er mer eller mindre en traktor å kjøre kontra en E70, lite raffinert, men absolutt kapabel off road - men hvem bruker såvidt dyr bil til slik aktivitet? 

 

Jeg snakket faktisk med en Disco eier som anbefalte meg å ikke kjøpe de, da de ikke var sååå bra.
Han var fornøyd med sin, men det var endel små tull med den hele tiden.

Jeg tenker ikke å kjøre overalt med bilen, men synes det virke fint med luftunderstell og bedre offroad egenskaper enn feks X5.
Men det betyr ikke at jeg evt kjøper en Disco.

On 1.8.2018 at 18.16, Thundercoil skrev:

Har lånt, kjørt og sittet på med en del Discovery 3 og 4 ifbm jobb, og det at venner og familie har dem, pluss at vi bruker en Discovery 3 til rolling shotsene. 

De virker som solide biler. Fullspekket med oppbevaringsrom, 2-3 koppholdere til hver person, gode og store seter, med mye luft mellom hver person. Du sitter også høyt og oversiktlig. Veldig god plass til mange praktiske løsninger. Kjekt med 7-seter, hvor de 2 bak kan legges ned. 

Ulempene som gjør de uaktuell for meg.. de føles svært dølle og man finner ikke antydninger til sportslighet og svingglede. Selv når du sitter på, føles de utrolig blytung. Synes litt synd i motoren, som når man sitter på med en buss. Synes ellers at de er ganske dårlige på tilbakemeldinger fra styring og underlag, men hensikten er vel komfort og det å flyte på en sky. Når jeg kjører de om vinteren, føler jeg meg forsåvidt trygg på at det er jeg som overlever en evt. kollisjon, men som en kontrast føler jeg også at betong-autovernet vil gi etter om jeg sklir. Har også litt angst for å miste veigrepet i nedoverbakker. :P Dette med tilbakemeldinger fra underlag gjør meg ekstra usikker når jeg kjører på snø eller is. Har null oversikt over hva som kommer til å skje, men så har jeg ikke kjørt de nok til å bli veldig kjent med de. Det er hvert fall gode biler til langturer og køkjøring. 

X5ene synes jeg er mer intuitive, kjøreglade og man kler de litt mer på seg, når man skal begi seg ut på snø eller bare kjøre aktivt. Det går også an å kjenne at det er en motor under panseret, spesielt med en liten tuning. 

Vekt på Disco er svært høy! TRF skriver i sitt innlegg at hans X5 veier snaut 2800kg, og det er jo der Disco starter i vekt! Så at man kan føle seg uovervinnelig med et annet kjøretøy, men samtidig at autovernet gir etter er ikke akkurat kult :)

21 timer siden, TRF skrev:

Jeg får slenge inn litt tilfeldige betraktninger.

Jeg har e70 30sd (m57tu2TOP + 6trinns) selv. Rent teknisk (understell) er jo dette og F15 "samme greia" (de deler til og med delenummer på mye). Men det er ikke tvil om at e70 estetisk vil oppleves eldre, og jeg synes F15 er en lekker bil. Jeg kan som du er inne på dog ikke forsvare det relativt enorme prisgapet, spesielt nå som e70 har hatt ganske kraftige fall i pris. Med riktig utstyr føler jeg at e70 gjør de flest oppgaver veldig bra, men det er tung og stor bil. Kjørte min på vekta med full ferie oppakning (3 unger, ingen takboks, men _full_ bil), og den bikket akkurat over 2800kg. (vekslet mellom 2800 og 2820). Jeg har veid bilen med rett under 1/4tank, meg og den gang 3åringen med sete, ellers helt tom, og da var den 2480kg.  Den har, potensielt, skikkelig store hjul med skikkelig store priser. Den bruker en ikke ubetydelig mengde drivstoff som vi diskuterte litt i den andre tråden. Med en del småkjøring lokalt (en del bakker og gassing) ligger den lett på drøye 0,9.

For å ta litt forbrukstall:

  • Lokal småkjøring, med bruk av gass, hjemme: ca 0,9
  • 70-90km/t, helt jevn kjøring/CC, ikke så mye bakker : 0,75-0,79
  • 110-120 km/t, CC, variert motorveg: 1,0-1,08
  • 145km/t, CC, variert motorveg: 1,2
  • Full gass/Autobahn over lengre strekker kjøring: Vet ikke. Mye. 1,8 på det ene legget (hvor det var både kø og konekjøring ila turen, men selvfølgelig en betydelig mengde full gass kjøring).
  • Sommertrafikk, fra Jæren og til Østlandet vi e39/18: kona kjørte på ca 0,83.

Faktorer:

  • Full bil - 2800kg, uten takboks.
  • X5m hjul (285+325 21")
  • M sport, deretter Hartge senket (så noe lavere enn org)
  • TRF Steg 2 375hk/750Nm.
  • Disse tallene er ikke "la oss få et lavt og fint tall i kjørecomputeren", men normal kjøring etter beskrivelsen. Kan den kjøres rimeligere? Garantert. Dyrere? ja.
  • Kjørecomputer er kontrollert og viser riktig innenfor desimalene som er brukt.

Jeg opplevde e53 som "lettere bil /mindre arbeid" til butikken / gjennom nabolaget etc. Der e70 (i alle fall i min konfigurasjon) gjør skam på _alle_ andre 4trekkere er når det skal kjøres aktivt. Den er ikke "litt" bedre, den er i en helt annen liga. Den gjør skam på biler som veger noe over halvparten i svinger og dynamiske utfordringer. Du kjenner at den er tung, men den takler dette på et nivå over "mesterlig". Ref et par av innleggene mine i OT tråden i ferien. Jeg hadde en lignende tur i fjor, da med e61, og var spent på hvordan det ville bli med en høyere og tyngre bil. Jeg angrer ikke :)

Terrengkjøring? Den er helt ok. Bedre enn det meste som er rimelig. Jeg har for øvrig betydelig erfaring med ymse Arctic trucks og div andre biler i faktisk terrengkjøring/nytte. Men hele punktet fremstår for meg som merkelig eller irrelevant på familiebil. Hvorfor? Det er ingen som faktisk bedriver terrengkjøring, det er ikke lov i Norge (forenklet). Dersom man drar på treff hvor slikt arrangeres, så er ikke dette noe man gjør med familiebilen, normalt. I realiteten kommer man til å befinne deg på veg, potensielt dårlig veg, og kanskje i umiddelbar nærhet til veg / rett av veg. Når man da ikke "kommer lengre" så trenger du ikke noe fancy heva bil, men litt grovere dekk. Ift glatt føre, så er Xdrive faktisk ganske bra. Det er ikke for,bak og sentersperre, men igjen, det er det ingen familiebiler som har. Så sett bort ifra en slik løsning er Xdrive veldig bra.

Jeg har sjekket mye på delekatalogen og det virker som det største skiftet på X5 skjedde i overgangen fra X53 til E70, for E70 til F15 er mest skallendringer, samt oppdatert infotainment system. 

Nå ser jeg riktignok etter LCI av E70, og den er jo godt oppgradert mht motor og gir samt infotainment kontra pre-LCI E70.
Misforstp meg rett, E70 er ikke dårlig. Jeg testet en pre-LCI for noen uker siden og den var egentlig veldig flott å kjøre, men den hadde 226 sportsunderstell, som jeg mener er bra at den IKKE hadde.

Forbruket på den var også ca 0,9 på blandet kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt litt Touareg, men ikke så veldig mye X5. Men i forhold til X3 er Touareg i alle fall lastebil, synes jeg. Men du må jo selvfølgelig prøve selv. Er jo smak og behag dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hva med GT konseptene til BMW? Med xdrive, blir de jo nesten som en lettvektsSUV å regne. 3 GT har jo høyde på 16 cm som begynner å hjelpe?

 

Ble ikke Xdrive på meg, men så bor jeg på i Oslo kan la bilen stå når det er storm og is over alt uten de store problemene. I fjor fikk sykkelvogn og sykkelen piggdekk før bilen.

 

God plass i baksetene til både store og små samt greit nok med bagasjeplass om man ikke skal ha med seg halve huset på tur.

 

 

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Da kjøpte jeg meg en E70. 

Det eneste jeg lurer på er forbruket. Den forsyner seg ganske så grovt av matfatet. Jeg vet at jeg ikke får noe særlig under literen, men nå er det 1,44 l/mil, ren bykjøring med 27km/t i snitt. Og på landevei var det 0,94 l/mil, da med 88 km/t i snitt.

Den står på 275/40/20 og er tunet til 280hk, sies det. Føler den går rimelig bra, og har bra med effekt. Stusser litt over at den ikke er så glad i lavt turtall. Den liker seg stort sett over 1500-1700 hele tiden. I 3.dje gir kan den roe ned til 1200 omdr.

Lest av feilkoder og mottrykk i DPF, 12,55mbar. Fant ingenting.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil :)

utifra forbruk så vil jeg anta det dreier seg om m57n2 med 235hk org? 

Har du sjekka mottrykk i dpf når varm og med litt lengre drag hele vegen til rødmerking? 

Og hva med driftstemp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

Kjempebra at du ikke endte opp med Discovery. En kompis har hatt en slik i noen år nå som arbeidsbil. Godt ivaretatt, ikke stygt kjørt eller noe. Det dukker imidlertid opp nye problemer hver uke! Bergingsbil har det blitt noen ganger nå, og gule lamper av alle slag og limp-home mode. Det er visst bare sånn det er. L322 med M57 har en annen kamerat hatt. Han var redd for å bruke den.

Lurt å holde seg til noe kjent(og noe så bra) som BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, TRF skrev:

Gratulerer med ny bil :)

utifra forbruk så vil jeg anta det dreier seg om m57n2 med 235hk org? 

Har du sjekka mottrykk i dpf når varm og med litt lengre drag hele vegen til rødmerking? 

Og hva med driftstemp? 

Det er korrekt antatt.

Nei, det har jeg ikke sjekket. Kan det endre seg ved varm motor? Da jeg leste av var det på tomgang.

Det skal sies at forrige eiere har hatt problemer med luft spjeldet, og da ble DPF renset når feilen ble fikset. I tillegg så er nå virvelspjeld blendet, men det skal ikke ha noen betydning.

Og på toppen av det hele så kjørte jeg ca 90 mil med defekt termostater, før jeg fikk mulighet for å skifte de.

Men jeg la merke til regen i ettermiddag og i går.

Uansett så skal jeg lese av mottrykk slik du beskrev. Poster da resultat når det er utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...