Gå til innhold

Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Men på en annen side så må jeg nok en gang få skryte av Hakka10! Det er utrolig støysvake dekk med svært godt grep på is og snø! Dog så merker jeg at bilen blir noe nervøs ved passering av 120-130 km/t ish, da kan det begynne å vandre litt, minner om sterk sidevind.

Men det er kanskje prisen man betaler for gode nordiske dekk med myk gummiblanding? Uansett så betyr ikke det så mye for meg, de er uansett kanon gode på alle hastigheter under det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper du tar deg tid til detaljert guide når du starter på dette, er spent på hvor mye av interiør som må demonteres for å få lagt opp ledningsnett på en skikkelig måte!  for min del kommer jeg til å kjøpe nytt fordi jeg har kronisk uflaks med brukte deler :P

men om du fjerner ventilen på slangesystemet til webastoen, vil den fungere identisk som på en e39 da mtp kjørevarmer og parkvarme som varmer register å motor ? 

 

 

ble bare hakka 9 på meg siden framdekk ikke var på lager av 10, ble overrasket over at de støyet mindre en sommerdekka mine :D skal sies at synderen hos meg var dunlop rtf dekk som har trappet seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsen Vet ikke hvor mye jeg orker å dokumentere, men skal sikkert ta noen bilder underveis.
Jeg hadde tenkt å modifisere vannventilen ja, men jeg får ikke fjernstyring på min bil, da jeg ikke finner nok info om hvordan dette monteres eller kjøpes.

Hakka9 støyer en god del mer enn Hakka10!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsbiten jeg er spent på!

når det er snakk om fjernstyring lønner det seg å kjøpe samme modul som jeg hadde i e39, de kan også fåes med w-bus. Glemt hva firmaet heter men det er ivertfall en gsm løsning med simkort modem og kontantkort, fungerer hvor som helst og når som helst. Kan også koble opp gps og en temp sensor!

 

koster knappe 1500kr for alt

 

edit: leverandør heter wiatec.de

 

D0AADF20-6B5A-4210-8C09-F8C74DCA2748.png

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er 2-veis samtale med webasto til bilen? Så om webasto får på signal, så godkjenner resten av bilen det? Og vifter starter og ingen feilmeldinger med strømtrekk? Isåfall er det godt nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

@Ingvaldsen: takk for link, denne kan vel stappes i e61 også regner jeg med.

Ja det fungerer det helt garantert! Den har lik webasto som e39 (thermotop c) og trenger bare 12v signal på pin 1

 

57 minutter siden, Otis skrev:

Så det er 2-veis samtale med webasto til bilen? Så om webasto får på signal, så godkjenner resten av bilen det? Og vifter starter og ingen feilmeldinger med strømtrekk? Isåfall er det godt nok for meg.

Ja, når webasto for direkte oppstartsignal vil også bilen reagere med å starte kupevifte. Den vil fortsatt gå kun 30min eller bli med til  driftstemp ved oppstart

 

eneste strømtrekket blir simkortmodemet som står på 24/7, men e39’n min kunne lett stå 2 uker i 20-30 minus uten at det jeg merket no strømtrekk.

 

på e70 blir vell webasto operert av cansignal. mens w-bus pin fortsatt står ledig. W-bus kom vell først på termotop v, skal du koble opp vanlig t90 fjernkontroll vil den også komunisere med w-bus men til en langt høyere pris

 

den er delevis avansert å konfigurere siden alt av instruksjon er på tysk eller mindre oversiktlige på engelsk, men tar du kontakt med leverandør får du forenklet guide på engelsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en video av en kald start, for moroskyld. Den er helt gjennomkald, da den har stått ute over 36 timer ned -15 til -8 grader. Video er kun for de som evt skulle lure på hvordan en diesel skal starte, når alt er OK. (Evt for de som bare vil se den)

Temperaturen ved start var -10,5, det vises helt på slutten av video i instrumentpanelet. 

Tags kaldstart m57 x5 e70 e71

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Enda en liten oppdatering!

Skifte av motorfester! Dette er faktisk en vanskelig jobb, om man følger manualen til BMW selv. Da står det ingenting om at man mest sannsynlig burde ha ekstra pakning og V-klemme til DPF og turbo, ekstra bolter til forsterkningsplate på travers. Så jeg personlig synes denne jobben ble betraktelig vanskeligere, om man ikke har løftebukk og disse delene ekstra.
I tillegg kan det være greit å nevne at jordingskabel til motor også med fordel kan skiftes i samme slengen.

Uansett, så er en M57 i E70 chassis med helt nye motorfester sinnsykt vibrasjonsfri! Det er nesten så man ikke kjenner motor i det hele tatt i chassis lenger! Så det er greit for mange å tenke på. Min bil var gått 228kkm og festene var helt sprengt! (ikke fysisk, men de overførte vibrasjons til chassis, svært bra)

Motorfester er like på venstre og høyre side, vakuumstyrte og noe dyr. 3k for begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering til. Kjøpte meg en sånn stor vakuumsuger fra Biltema i forbindelse med service på litt eldre snøscooter.

Så jeg brukte den for å skifte/få av litt servoolje i dag. Tok av bortimot 1 liter fra tanken og fylle på helt ny chf11 olje. Merket ingen forskjell, men det er ihvertfall en penere farge på olje!

Er det slik at servoolje med adaptive drive fungerer som hydraulikk på andre systemer? At pumpa bare går å går og retur i tanken igjen? Isåfall så blir dette godt blandet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...