Gå til innhold

Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Tøft! Kompasset fungerer også? :)

Ja, jøss! Det er helt fungerende.
Jeg kunne jo tatt noen bilder, men det var veldig selvforklarende alt sammen. Man splitter speilet, tar bort glass delen og all elektronikk, flytter over homelinken, og motsatt montering.
Jeg gamblet på at begge homelinkene hadde strøm på samme måte, og det hadde de.

US utgaven hadde ikke noen lang antenne, men det hadde EUR. En lang ledning surret rundt en pinne som ligger langs hele speilet. Dog så synes jeg rekkevidden ikke var noe å skryte av, men ca 25 meter er greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klosser til disse bilene (generelt sett BMW), hvilken type?

Jeg har nå Febi klosser på Bosch skiver (jeg har oppgradert til 385mm).
Det synes/kjennes/ser ut som at jeg får litt sånne klatter med noe svart på skivene og merker at det er litt pulsering ved bremsing. Dette er absolutt foran og ikke bak.
Jeg trakk en Avensis på en tilhenger og bremset da en god del i noen lange nedoverbakker, for å forsøke å varme opp skivene skikkelig for å få bort det som var på de, og det fungerte. Men så kom klattene tilbake igjen og det ble pulsering igjen.

Så nå tenkte jeg å skifte klosser for å få bukt med problemet.
Hva anbefales?

Jeg mener at dette har vært diskutert før, men jeg ser ikke ut til å finne de trådene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Textar på min F10 og er veldig fornøyd med dem. Noen av dem leveres med "e-pad" merke, som skal indikere at de er såkalte "low-dust" klosser. 

Pleier å spyle bilen min en gang i uka, og blir aldri nok støv iløpet av den tiden, så kan ikke bekrefte hvorvidt det stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå Textar klosser (fra Eurodel) med Zimmermann skiver på F36'en, og det er akkurat som om de knirker akkurat når bilen stopper og akkurat når du løsner fra og bilen begynner å rulle. Jeg klarer ikke se annet enn at det er denne kombinasjonen klosser og skiver som gjør det. Kona irriterer seg i alle fall over det, så noe må gjøres. Det bremser som bare det, men akkurat den knirkingen er irriterende. Som når du står i kø og bare løsner litt på bremsen for å sakte trille forover, da knirker det, mer dess mer forsiktig du er når du går av bremsepedalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hella pagid klosser på originale skiver (Ate), dette var helt katastrofe iforhold til risting ved litt varme

 

byttet til originale klosser(textar) så var alt i iorden

har også originale skiver på x5’n, men siden jeg ikke fant textar som alternativ der jeg kjøpte så ble det trw

virker som om det er samme driten med de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Fin tråd du har her Otis, som jeg fulgt lenge.

Er jo svak for X5 og i særdeleshet, E70. 

Hva er inntrykket av ditt eierskap, utgifter, problemer og ja, glede og sorger?

Går du i pluss?

Ellers, nyt den gule fine tiden - god påske!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2022 den 9.53, Ingvaldsen skrev:

Hadde hella pagid klosser på originale skiver (Ate), dette var helt katastrofe iforhold til risting ved litt varme

 

byttet til originale klosser(textar) så var alt i iorden

har også originale skiver på x5’n, men siden jeg ikke fant textar som alternativ der jeg kjøpte så ble det trw

virker som om det er samme driten med de

Så klosser var synder’n og ikke skiver? 
Trodde nærmest konsekvent att man måtte bytte både skiver og klosser ved risting ? Men ATE skiver er vel top notch går jeg utifra ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Fin tråd du har her Otis, som jeg fulgt lenge.

Er jo svak for X5 og i særdeleshet, E70. 

Hva er inntrykket av ditt eierskap, utgifter, problemer og ja, glede og sorger?

Går du i pluss?

Ellers, nyt den gule fine tiden - god påske!

 

Ja, det er en lav-terskel tråd, så det er bra at noen kan føle noe av tråden.

Mitt inntrykk er at det generelt sett er god kvalitet på E70. Rust rundt ryggekamera er dog litt kjip, som jeg ikke helt forventet. Men det har rustet godt i noen år, og det er enda ikke direkte skjemmende. Rusten er oppunder håndtak området og dermed ikke så veldig synlig. Men det ligger vel an til en ny brukt luke om noen år.
Ja, og fram diffen som hadde oppspiste lager, var også en overraskelse. Det ble 10k ekstra der ferdig skiftet med en brukt en.
Men utover det har det ikke vært noen overraskelser. Jeg overtok bilen med ferdig skiftet termostater, glødesystem, blendet swirlflaps, justert SW og et par bærearmer foran var skiftet. Alt før 182kkm.

Så jeg har skiftet endel slitedeler, og dermed steg jo krone per mil voldsomt. Men nå har jeg jo ikke rørt en skrue på den på 9 mnd eller noe, og da faller jo krone per mil igjen.

Men støtdempere som er aktive, holder seg i orden. De er jo ganske dyre, så jeg fryktet jo dette litt. Men det bare fungerer.

Ellers er det ikke noe overraskelser, om man har eid en BMW/bruktbil før.

Man kan jo selvsagt rynke på nesen av reservedeler og prisene der, om man sammenligner med feks svigermor sin Hyundai Getz, men grunnlaget er åpenbart feil.

Jeg er egentlig ikke misfornøyd med noe annet enn at bakdørene ikke åpnes mer enn kanskje 60 grader. Stigtrinn er fint å se på, men litt praktisk mtp buksebeinet. Men jeg har ikke fjernet de.
Gleden av å ikke ha m-sport er god. For da har man ulakkerte støtfangere helt nederst, og man kan fint pløye igjennom snøskavler hele dagen uten å være bekymret for riper.

E70 er en svært god totaltpakke med bil vil jeg. Om man ser forbi forbruket, for den er noe tørst på småkjøring. Jeg klokker inn 1.3 l/mil med 28 km/t i snitt. Og "høyhastighetskjøring" slik jeg fint gjorde med gamle E61, er ikke like behagelig med E70 pga vindstøy. Men opptil 120 km/t er OK nok.

Om jeg går i pluss, så antar jeg du mener regnskapsmessig. Og det gjør man jo aldri med bil, om man ikke hadde altfor mye penger i utgangspunktet. Men det er veldig behagelig å ha en bil som koster meg sånn ca 2,5-3,5k per måned og som gjør alt vi trenger at den skal gjøre. Jeg nesten gruer meg til denne skal erstattes, for med hva da?
Og til hvilken pris?

Takk det samme! Jeg skal en liten tur bort på kysten på torsdag og blir borte noen dager.
Tar en lite snøscooter tur i morgen! Det var en dårlig scooter sesong i år i Trøndelag. Kom lite snø og noe sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...