Gå til innhold

Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Otis skrev:

Ny oppdatering! Skiftet vindusviskerarm bak og visker, varmeelement i dashbord og viskere foran.

Kort oppsummert så er en av disse jobbene relativt stor og krever en god del tid! Gjett hvilken :) uansett, fint å få varme i bilen fra første minutt eller så. Bimmerupgradenorway måtte bistå med koding etterpå, da jeg ikke hadde aktuell utstyrskode for koding. Men den hadde de! Kan anbefale de til andre.

Neste prosjekt er vel nytt ratt eller baklykter eller webasto.

Hva tenker du om bilen og eierskap, mer bekymring enn gleder? Eller leverer bilen som forventet?

Mitt spontane prosjekt med F31 begynner å surne, vurderer noe som kan trekke litt.

🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fornøyd med bilen. Liker den bedre enn min forrige e61, mest fordi denne bilen passer oss (familien) bedre. Den dekker alle behov vi har.

Ja, det har vært litt feil med den, men jeg var klar over mange av de. Fikk bilen relativt rimelig da jeg kjøpte den, slik markedet var. Også måtte jeg ha en del spesifikt utstyr.

Nå er bilen ganske bra mtp feil. Men det er jo en bruktbil, så det er alltids noe. Noen flekker i lakken her og der, men dette er ganske ubetydelig/vanlig mtp alder og kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Merker at bilen/girkassen ikke girer like pent 4-5.gir. 

Den har forsåvidt vært likedan hele tiden, så det er ingen endring. Ikke gjort noen ting heller da. Merker at den girer litt hardt, spesielt på lav belastning. På flat fjøl er det gulle godt.

Tenker at feks @Netlandet kanskje kan bidra her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merket jeg også med min tidligere E70 pre-lci. Var innom RATS og skiftet olje. Det var ikke nødvendig med flush. Bilen ble noe bedre, men jeg konkluderte til slutt med at det var slik den var. Kavete i lave turtall. Virket usikker på girvalg og var hard på skift.

Den ble nok ikke bedre av at jeg dro på en del så fort jeg kunne ved vanlig kjøring. Slik blir det når man i tillegg har vært innom TRF... Ser for meg at den urytmiske kjøringen kan forvirre de adaptive settingene, men jeg kan nada om det.

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du svarte meg tror jeg du misforstod meg @TRF. Var mulig dårlig formulert av meg. Har endret ordlyden.

Jeg mente ikke deres arbeid påvirket den til «nok ikke å bli bedre», men at girkassen ble forvirret av kjøringen min. Ettersom jeg i tide og utide dro på og kjørte urytmisk. Noe som jeg mener blir vanedannende av å optimalisere bilen, i mitt tilfelle hos dere.

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5. girskiftet er veldig utsatt på disse girkassene. Hvis dere søker litt på E-clutch 6HP så finnes det en del info. 
E-clutch (5. gir) er clutchen som sitter på inngående aksel. Clutchpakkken aktiveres av oljetrykk og dette oljetrykket må gå fra ventilhuset og inn i den roterende akselen m/clutchtrommel. For å få oljetrykket fra en statisk komponent (ventilhuset) inn i en roterende komponent (trommel/aksel), så må oljen fødes gjennom akselen som er tettet med teflonringer på hver side av kanalen.

Akselen/trommelen er lagret opp i girkassehuset med foringer/bussinger, og utfordringen er at disse bussingene/foringene får slitasje slik at klaringen blir stor. Dette fører til at clutchtrommelen roterer med en oscillerende bevegelse i boringen og skaper dermed lekkasje forbi teflonringene. 

Dette er bare en del av problemstillingen. Ventilene og solenoidene i ventilhuset får også slitasje med tiden slik at oljetrykket til clutchen blir redusert. Kombinert med lekkasjen i teflonringene blir trykkreduksjonen til clutchen så stor at den begynner å slippe ved pådrag. I tillegg sliter girkassestyreenheten med å time girskiftet pga. den uforutsigbare lekkasjen i ventilhuset og i clutchtrommelen. Dermed får man harde girskift eller opprusninger, og blir problemet stort nok så slipper clutchen ved pådrag. Dette fører til at girkassen går i nødprogram fordi den oppdager usannsynlige hastighetsverdier på inngående vs. utgående aksel.

Håper dette var forklarende og du/dere er velkommen til meg for en diagnose/prøvekjøring eventuell service på girkassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Netlandet

Meget bra svar!

Mitt problem er dog at jeg er noe langt unna deg.

Har tenkt å kjøpe alle solenoider ny, samt alle tetninger og pakninger i ventilhuset. Og skifte de selv, ifbm oljeskift.

Om det er et problem med disse delene, så vil jo problemet bli mindre, men om problemet utelukkende er tetningen på akslingen til E-clutch, så er jo like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Netlandet skrev:

4-5. girskiftet er veldig utsatt på disse girkassene. Hvis dere søker litt på E-clutch 6HP så finnes det en del info. 
E-clutch (5. gir) er clutchen som sitter på inngående aksel. Clutchpakkken aktiveres av oljetrykk og dette oljetrykket må gå fra ventilhuset og inn i den roterende akselen m/clutchtrommel. For å få oljetrykket fra en statisk komponent (ventilhuset) inn i en roterende komponent (trommel/aksel), så må oljen fødes gjennom akselen som er tettet med teflonringer på hver side av kanalen.

Akselen/trommelen er lagret opp i girkassehuset med foringer/bussinger, og utfordringen er at disse bussingene/foringene får slitasje slik at klaringen blir stor. Dette fører til at clutchtrommelen roterer med en oscillerende bevegelse i boringen og skaper dermed lekkasje forbi teflonringene. 

Dette er bare en del av problemstillingen. Ventilene og solenoidene i ventilhuset får også slitasje med tiden slik at oljetrykket til clutchen blir redusert. Kombinert med lekkasjen i teflonringene blir trykkreduksjonen til clutchen så stor at den begynner å slippe ved pådrag. I tillegg sliter girkassestyreenheten med å time girskiftet pga. den uforutsigbare lekkasjen i ventilhuset og i clutchtrommelen. Dermed får man harde girskift eller opprusninger, og blir problemet stort nok så slipper clutchen ved pådrag. Dette fører til at girkassen går i nødprogram fordi den oppdager usannsynlige hastighetsverdier på inngående vs. utgående aksel.

Håper dette var forklarende og du/dere er velkommen til meg for en diagnose/prøvekjøring eventuell service på girkassen :)

Men er dette et generelt problem med ZF girkasser, 6 og 8 trinns?
Er dette relatert til alder eller et det mer fra slitasje etter høy km stand? 

Glimrende teknisk innspill, altfor mange skifter EGR ventiler, girkasser (også DSG) og fordelingskasser pga kunnskapsløse/sløve mekanikere.

👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt mer om disse kassene og E-clutch. Det står at E-clutch brukes til å gi jevnere girskift fra 4.gir å opp. Dvs den brukes ikke på gir 3 og ned.

Jeg klarer ikke å se at E-clutch brukes kun alene på 4-5.gir. Ei heller klarer jeg ikke finne en fellesnevner for KUN 4-5.gir. Siden E-clutch også brukes på 5-6.gir. Og det girskiftet er perfekt, og jeg ikke klarer å se om det kun er en solenoid som styrer dette, ei en oljekanal. Så i mitt hode er det da kun 2 ting som gjenstår.

Enten er det noe jeg ikke klarer å lese meg til, eller så er det et problem med tuningen, som gjør at kassen roter med 4-5.gir. 

Noen kommentarer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oftest clutch pakken på 4 gir som ryker. Solenoidene styrer jo skiftene og du kan bytte disse, samt Hydroblock pakningen (i mangel på et bedre navn) som sørger for at det ikke er lekkasje og trykkfall. I tillegg ny olje og filter. Bare dette alene er kostbart, og funker ikke det, står du igjen med lekkasje i akseltetning som nevnt over her, og det du la ut på rep i første omgang, blir bortkastet. En ting er å lure og undre, en annen ting er å ringe rats, bestille time, diagnose, og få ting fikset. Jeg forstår du vil skaffe deg oversikt først for å unngå å bytte ut for mye og kostbart, men jeg tror det beste her er bare å hoppe i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om e clutch og at den aktiveres fra 4 gir og opp

https://axleaddict.com/auto-repair/ZF-6HP-What-Causes-the-Dreaded-E-Clutch-Fault

Da jeg fikk feil på min var det 4 gir som ble værre og værre. 

 

I videoen under snakker han litt om klassens adapsjonsverdier. Kassen øker selv trykket på clutch pakkene for å kompensere for dårlig trykk (f. Eks dersom det lekker i den brillepakningen ham viser) når kassen øker adapsjonsverdiene da øker også belastningen på clutchen. Til slutt spinner du av friksjonsbelegget og hastighetsforskjell mellom inn og utgående aksel oppstår. Rykking i et gitt gir kan være kassen som tilpasser seg dårlig trykk. 

Utrolig hvor mye skade en liten brillepakning kan gjøre. Det er lett å skifte den når man tar ned mechatronicen. 

Men er ikke sikkert det er det heller, jeg er ikke kyndig, drev bare å forsket da min kasse røk. Som sagt, rats eller lignende firmaer gir deg svaret :)

 

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er jo at jeg KUN har problemet i 4-5. gir. Jeg kan ikke se at dette kan påvirkes av brilleforinger, da alle gir er avhengig av samme del. Det gir ingen mening for meg.

Det å hoppe i det å skifte deler er ingen mening, for meg. Jeg vil heller foretrekke å følge  @Ron Jeremy sin metode, noe jeg i 99% av tilfellene også gjør.

Men som sagt, jeg kan ikke finne en eneste del som KUN kan forårsake dette problemet. En mekanisk feil, som brukes av flere komponenter, men som kun feiler på èn ting er svært usannsynlig.

Jeg setter dog pris på at jeg får kommentarer og andres tanker, men enn så lenge har jeg ikke sett noen ting som kan forklare problemet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...