Gå til innhold

1-serie og felger - noen spørsmål!


ko-stens
 Share

Anbefalte innlegg

Ting tyder på at jeg kanskje må kjøpe nye dekk til E88 cab'en min (2008-modell) til neste år. Er igjen kun 2 mm innerst på bakdekkene pga en eller annen feil. Skal på firehjulskontroll og få sjekket opp bakstillingen, så får se hvor mange tusenlapper som flyr ut vinduet igjen... Nye dempere bak må jeg i hvert fall ha, for det ble 2'erfeil på EU. Dekkene ble godkjent i og med at det er kun innerst de er såpass slitt.

Om det blir nye dekk neste år, vurderer jeg å skaffe meg nye felger og. De originale M-sportfelgene er stygge som juling, spesielt de bak. De er ganske kantkjørte, og det koster vel like mye å kjøpe nye. Det er 18-toms felger. Innpress vet jeg ikke. Foran er det 215/40 R18 og bak 245/30 R18. 

Hvordan er uoriginale felger sammenlignet med originale? En får jo hjulsett til ganske mye lavere pris.

Edit: Har sjekket litt og ser at originale felger til feks 3- og 5-serie ikke passer med tanke på innpress. Tipper det er hhv ca 40 og 35 foran og bak. Orker ikke skru av og sjekke akkurat nå!

Endret av ko-stens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, macrorain said:

Synes kanskje det er litt uklart hva du egentlig lurer på her. Har du ett eller flere konkrete spørsmål? :) 

 

Hadde egentlig et par til, men så googlet jeg litt...

Konkret så ser jeg etter alternativer til hjulene jeg har på nå, som er ganske kantkjørte. I den forbindelse lurte jeg på om felger til andre BMW'er kan passe, men det spørs om innpress går overens og om senterhullet gjør det. Ser ut som om det i så fall blir litt mye leting. Dessuten er det jo forskjellig bredde på felgene foran og bak, og da blir det verre å få tak i pene brukte. De fleste har jo samme dimensjon foran og bak.

Kommer til å høre litt rundt om pris for å reparere hjulene jeg har først, tenker jeg. Kan vel fort bli rimeligere enn å kjøpe nye, i hvert fall originale. Men jeg vet ikke hvordan kvaliteten er på uoriginale. Regner med at det kanskje er forskjell i og med at prisforskjellen er så stor?

Ellers lurte jeg kanskje på å gå opp til 19" om det blir nye dekk, men med veistandarden her omkring er det kanskje greit å holde seg til 18"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. "Alle" BMW har likt senterhull (det finnes unntak, men neppe noe du må tenke over)
2. De fleste originale felger med litt størrelse (18" og opp) har forskjellig bredde foran og bak
3. Kvaliteten på uoriginale er umulig å svare på, da det finnes en milliard forskjellige, i alle prisklasser og utførelser. Generelt sett er kvaliteten på uoriginale helt grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er antagelig å finne ut hvilke felger du har og hvilket innpress de har (du trenger trolig ikke ta de av for å finne ut det, bare google deg frem til hva de heter). Så kan du benytte f.eks https://www.willtheyfit.com/ til å sjekke hvordan andre felg/dekk-kombinasjoner du finner brukt vil sitte på bilen sammenlignet med de du har.

Når du spør om kvalitet på felg, hvilke kvalitetselementer er du bekymret for? Tyngde? At det lett blir riper når du kjører på fortauskanter? Om de er runde? Jeg ville ikke bekymret meg så veldig om det, finn noen som passer på bilen og som du liker utseendet på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du har style 208. De har ET49 foran og 52 bak. Felgbredde er hhv 7,5 og 8,5’’. Dette er relativt høyt innpress. F.eks E90 og F30 ligger rundt ET30-35. 5-serier ligger typisk på ET20-35. Det nærmeste du kommer «riktig» ET er nok E46-felger, og der er det jo stort utvalg i både nytt og brukt, samt org/uorg. Når det er sagt, vil du nok sikkert klare å få F.eks E90-felger til å passe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et bilde av den styggeste felgen (bak). Er nok ikke 208 jeg har. Hvor finner man ut slik? Vet ikke om denne felgen er særlig å prøve å fikse? Er ganske stygge sår på kanten. De tre andre er mye bedre, men bør også fikses noe på for å få strøkne. Fruen klarte å gjøre dette noen dager etter at jeg kjøpte bilen! Skrapet til og med av deler av "beskyttelseskanten" på selve dekket.

Legger også ved bilde av hjulene på bilen. Ikke lett å se hva slags innpress man har her, kanskje... Får vel kravle meg uti garasjen og skru av hjulene for å sjekke!

Kunne evt tenkt meg litt mørkere felger, da rent sølv ser litt kjedelig ut på hvit bil. Antrasitt kunne kanskje vært penere? Men en felgreparatør lakkerer kanskje hele felgen når de blir fikset? Går kanskje an å be om annen farge, i så fall. Her på hedemarken er det etter hva jeg har funnet ut, ikke akkurat flust med verksteder som fikser felger! Har fått tilbud fra et verksted i Oslo. De skal ha omtrent åtte tusen for alle fire felgene for å gjøre jobben. Litt dyrt, synes jeg, når man får sett med felg og dekk for samme pris uoriginalt. Vet ikke hva som er mest verdt for penga. Blir fort dobbelt så dyrt om jeg bytter dekk og.

Nå har jeg gremmes et helt år hver gang jeg vasker bilen. Bilen er jo omtrent strøken ellers, så felgene står overhodet ikke i stil med resten. Er kanskje på tide å gjøre noe med det snart!

 

 

20180729_101432.jpg

2017-06-09 20.19.24.png

 

 

 

Endret av ko-stens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel disse: http://www.bmwstylewheels.com/bmw/261 

Så style 261, her er innpress/størrelseinfo:

7.5x18 foran med innpress 49

8.5x18 bak med innpress 52. 

Fyller du inn dette pluss dekkstørrelsen din på websiden jeg nevnte tidligere, så har du et utgangspunkt du så kan benytte til å sammenligne med brukte dekk du finner på finn.no eller hvor du leter. For 8000 får du vel greie brukte hjul med dekk, så ville nok heller gjort det enn å pusse opp de der ja, hvis du ikke veldig gjerne vil beholde akkurat den felgtypen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en E87 120d i mange år. Jeg synes 19-tommere gjør at bilen ser for høy ut hvis ikke du senker den 30-40mm. I tillegg begynner det å gå litt ut over kjørekomforten. 18-tommere er et godt kompromiss mellom utseende og komfort i mine øyne. Det dukker stadig opp originale 18-tommere til E8x 1-serie til grei pris på Finn. Jeg ville gått for det i stedet for uoriginale felger. Kvaliteten på BMW-felgene er meget god, med unntak av felgene som har diamond cut. Disse har mye problemer med lakkslipp på klarlakken.

Vær forresten obs på at før facelift var 18-tommerne 7.5 og 8.0 tommer brede i stedet for 7.5 og 8.5 som kom med faceliften. Går om hverandre, men de nye kan jo ha litt bredere dekk, da.

Originaldimensjon på dekk er litt problematisk. Det er begrenset utvalg i 215/40 R18 og 245/35 R18. Selv kjørte jeg med 225/40-18 og 255/35-18 som er enklere å få tak i, og dermed også billigere. (Det er strengt tatt ikke lov, men du skal være uheldig for å få mangellapp på det.) Jeg hadde også 10mm spacere fra H&R på alle hjul. Da fylte hjulene litt bedre ut i skjermene uten at det ble for mye subbing.

Det blir fort subbing på E8x, men det varierer fra bil til bil. Min E87 subbet i innerskjermen bak med helt originale 18-tomsfelger og dekk, men siden innerskjermen er bløt (filt?) og det bare skjedde med tung last var det ikke noe problem i praksis. Tror E82/E88 har ca 10mm bedre klaring i hjulbuen bak.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt på ulike nettsider. Ting tyder på at jeg kan gå for 8x18" både foran og bak, med ET 43 og høyere. Da blir det jo enklere å få tak i felger og. ET 43 gjør at felgen bygger ut 12,4 mm i følge Willtheyfit.com. Det tror jeg går bra.  Ellers ser jeg på Dekkalkulator.com at 225/40R 18 er innafor. De har 1,3 % større rulleomkrets. Jeg kan jo likegodt gå for lik dimensjon foran og bak også, for å gjøre det enda enklere. Jeg MÅ jo ikke ha bredere bak, selv om det ser bra ut med så brede dekk som mulig.

Liten sammenligning fra Dekkalkulator.com:

215/40 R18 vs 245/35 R18 (som i dag): 0 prosent forskjell.

215/40 R18 vs 225/40 R18: Sistnevnte er 1,3 % større

245/35 R18 vs 255/40 R18: Sistnevnte er 0,99 % større

225/40 R18 vs 255/40 R18: Sistnevnte er 0,31 % mindre

Alle dimensjonene kan passe på 8" felg. 

215-bredde er minimum på 8" i følge Dekkleader.com, mens 245 er maks. Anbefalt dimensjon på 8" er fra 225 til 235.

 

Er jeg helt på jordet nå??? 

 

I vognkortet står det for øvrig at original dekkdimensjon er 195/55 R16, med 6,5x16" felger med ET 42.

Endret av ko-stens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke synes "strekt" look på dekkene ser veldig kult ut er det bedre å ha litt bredere dekk så beskytter du felgen litt. 

Om du har bredere bak eller ikke er mye en smakssak hvis du ikke jevnlig kjører bilen hardt. Hvis du gjør det så vær klar over at den vil overstyre (miste grepet bak hvis du gir gass i sving) lettere hvis du går vekk fra bredere hjul bak. Skal du kjøre likt foran og bak er nok 225/40 eller 235/40 på 8" eller 8.5" som du nevner en fin dimensjon. Jeg har som eksempel 235/40R19 på 8.5" foran på min F30.

Vedrørende dekkdimensjonene du nevner er det vanlig å gå ned et hakk på profil bak sånn at du ikke får forskjell i rulleomkrets. Så f.eks 40 foran og 35 bak (som det første eksempelet ditt). Du bør altså velge dimensjoner som ikke gir deg forskjellige rulleomkrets foran og bak.

En vanlig dimensjon det er lett å finne dekk til er det siste eksemplet ditt, men at du har 35 profil bak, dvs 225/40R18 foran og 255/35R18 bak. Da bør du gå for en litt bredere felg bak, f.eks 7.5 eller 8" foran og 8.5" eller 9" bak. Hvorvidt dette vil gi subbing bak på en 1-serie vet jeg ikke (har ingen personlig erfaring med 1-serie).

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode og informative svar. :-) Da tror jeg at jeg har lært litt om felger i dag!

Ting tyder på at dersom det ender med nye felger, blir det aller helst, om jeg kommer over pent brukte, originale M Sport 8x18" med innpress omkring 40 - 45 et sted. Dvs dersom ikke noen plutselig skulle legge ut felger med akkurat samme spesifikasjonene som de jeg har da. Dekkdimensjonene tror jeg blir de samme som før, 215/40 18 og 245/35 18. Tror det skal gå akkurat med tanke på skjermkantene. Blir litt vurdering med tanke på dimensjonene. 225/40 R18 skal også gå greit. Tittet på merket i døråpningen og der står også den dimensjonen oppgitt.

Ellers står det også at det anbefales stjernemerkede dekk, men er dette så nøye på biler med bakhjulstrekk da? Vet at X-drive sammen med "ikke-stjernemerkede" dekk kan være risikosport. Transferkassa på fruen sin F25 X3 måtte jo byttes... Vi byttet den i stedet inn i en F26 X4!

Endret av ko-stens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...