Gå til innhold

F80 m3, kjøpsguide?


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

Hoi! Har fått så innmari lyst på f80 m3, og vurderer kjøp til våren. Alt ettersom hvordan økonomien er etter husbygging

😛

Jeg har stortsett kun kjørt gammel Bmw, og har ikke helt den store interessen for nye biler med alt av fancy teknologi. Vil derfor prøvekjøre en m3 før jeg kan bestemme meg. 

 

Så jeg er ute etter tips til hva man bør ha av utstyr. Hvor viktig er facelift og hva er forskjellene? Grovt sett vedlikeholdskostnader ved en slik bil? Er jo såpass nytt at det kan ikke koste så innmari mye? 

vil det vere gunstig og importere selv? 

Er der kjente svakheter med motor/gir osv.? Slik som på alt av tidligere M-biler 😛

 

sist men ikke minst: vil det vere økonomisk selvmord og kjøpe en slik og eige den 1-2 år🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å handle om du har mulighet, er en veldig festlig bil!

Utstyr jeg mener er helt nødvendig:

- Skinntrukket dashbord / fullt skinninteriør

- HUD

- H/K lydanlegg

- Competition (kan sikkert diskuteres, har aldri kjørt en uten)

- Adaptiv LED lykter

- DCT girkasse (lykke til å selge den igjen uten) 

Kan ikke svare så mye for vedlikeholdskostnader enda. Kjøpte min ny inkl BSI serviceavtale, så foreløpig er det jo kun forsikring og bensin. Jeg synes ingen av de to har vært noe avskrekkende utgift. Største kostnaden blir nok uansett som du nevner verditap. Hvor mye det blir kommer såklart an på hva du får kjøpt en for osv om du tenker å handle brukt. Personlig er jeg helt forberedt på å gå i minus de tre, fire årene jeg planlegger å ha den. Sånne biler koster, sånn er det bare. 

Hadde styrt unna keramiske bremser om den ikke skal brukes veldig mye på bane.

Synes LCI2 var en stor oppgradering utseendemessig, men det dreier seg jo i all hovedsak om nye lykter foran (og bak for M4), så spørs hvor viktig det er for deg å ha det aller siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rekner med og handle en 15-16 mod. og håper og finne en til 700-750k vår/sommer 2019. Ser di fleste norsksolgte har serviceavtale, og da har man vel garanti på bilen også så lenge jeg har den. Så burde vel vere forholdsvis safe der ja..

Kan ikke tenke meg verditapet blir så stort heller, når man ser e46 m3 ligger til 400-500.

Når kom LCI2? 2016? Og er det kun m4 som har facelift lykter bak??

 

Er bilene fortsatt såpass nye at det ikke er komt noen kjente feil på motor/gir osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Når kom LCI2? 2016? Og er det kun m4 som har facelift lykter bak??

Såvidt jeg vet så kom LCI2 på 2018-modellene, altså de som er produsert i siste halvdel av 2017. Men mulig det et forskjell på F80 og F82 på når facelift kom. Både M3 (F80) og M4 (F82) har nye lykter bak som LCI - disse er et must i mine øyne, men er relativt uproblematiske å ettermontere (dog koster de fort et femsifret beløp).

Interessant tråd forresten, følger med her. Litt på utkikk etter en F82 selv neste året. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kosmetiske forskjeller på LCI, men nå har F80 hatt to facelifter faktisk. Den siste var i mars 2017 og fikk samme nye front som M4. Nå kommer det enda en ny pga nye utslippskrav og kanskje ikke i det hele tatt og at den tas ut av produksjonen helt (M3 er tatt ut av produksjonen i Mai/Juni i år) mens de ser på om de kan montere partikkelfilter på den. Kjenner ikke siste status der. Det som også blir forbud nå er knappen som gir høyere eksoslyd i Sport programm, det er litt trist. EU krav er noe bs.

Jeg har kjørt mye M4 preface og sist M3 CP 2018 mod og en kan føle et bedre bunndrag og noe mer sint motor men en må nevne at en ordinær M3 allerede har et enormt moment og er allerede svinrask for norske veier. Videre har CP en noe annerledes tuning på understell mer tilpasset bane og kan oppleves litt hardere og mer direkt. De forskjellige settingene mellom comfort, sport og sport+ er det mindre forskjell på enn på en vanlig F8X. Disse bilene er ganske harde å kjøre med, spes på norske veier selv i comfort program da de ikke har foringer på traversen og den er boltet rett til karosseriet. Fantastisk kjørefølelse men mindre comfort, personlig likte jeg det.

En F8X er som standard allerede benket til ca 460hk på svinghjul og ca 424hk på hjula har da mer effekt enn oppgitt som serie og 570Nm på hjula! En CP har litt mer enn det igjen. Så en ordinær holder plenty og er billigere, du får gode eksemplarer for en ca 800000 nå. Syns ikke en CP er verdt de ekstra pengene etter å ha kjørt begge versjonene mye. 

Unngå karbonbremser til hverdagsbruk, de er ikke så bra uten mye temp og når det regner. Ellers er disse bilene solide og jeg kjenner ikke til de store problemene med de annet enn at jeg har opplevd ulyder ved svinging fra differensialen, har lest om flere som har hatt det uten at problemet er belyst i stort omfang. Sørg for at den har gjennomført innkjøringsservice et sted mellom 1500-2000km med oljeskift etc..De har ikke servicehefte da alt nå ligger på iDrive og BMW sitt servicearkiv på nett. De fleste har en serviceavtale. Vær obs på Michelin Pilot Supersport dekkene, de er god på våt føre men det betinger at de har bra temperatur og at det er over 14-15 grader ute. Du vil få en god overraskelse om du ikke er obs på det selv med elektronikken på.

 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Skulebollen skrev:

Er litt usikker på dette med import og avgifter. Står vel uten noen form for garanti også da?

@lagunilla importerte vel sin m4 og kan kanskje svare på dette😊?

VS Auto importerte bilen for meg. Mye å spare, bedre med utvalg av biler. 2 års garanti på import biler, men er vel ikke verre enn å ha super kasko👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, lagunilla skrev:

VS Auto importerte bilen for meg. Mye å spare, bedre med utvalg av biler. 2 års garanti på import biler, men er vel ikke verre enn å ha super kasko👍

Hvem gir 2 års garanti? Bmw norge eller forhandler ( VS Auto ) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje ikke verre enn og ha superkasko nei 🤔 

Er litt nysgjerrig på utstyr også, feks. Understell,ser ut til at alle har adaptivt understell.. er dette standard? Var innpå Bmw og skulle bygge meg en men der var det kun m4. Og en elendig konfigurator. Men hvor mye er standard utstyr? Man blir jo fort lurt av forhandlere som nevner "meget godt utstyrt" også er det bare standardpakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...