Gå til innhold

mr.Wreckless' E46 M3


mr.Wreckless
 Share

Anbefalte innlegg

Omsider, etter en vår og sommer som skulle bestå av både klutsjbytte, manuellkonvertering og nye kamaksler, ble heller preget av korona, NAV, lite penger og lite skruing. Så gleden var stor når jeg omsider kunne tre tilbake i 100% stilling igjen og ihvertfall få gjort bot på noen av abstinensene for i år.

Bilen er 18 år gammel, og jeg kan tenke meg det er de originale demperne som sitter på. Selv om jeg satte på senkefjærer fra H&R i fjor var veiholdningen ikke den beste. Så høyt på lista stod et skikkelig senkesett, men selvfølgelig på et lite budsjett. Valget falt på KW sin ST serie, ser ikke behov for rustfri stål som V serien deres har da jeg ikke har tenkt til å kjøre bilen på vinteren uansett. Dette er XTA varianten, med justerbar høyde og hardhet, i tillegg følger det med kamberplater foran så for prisen synes jeg ikke det er så ille, innmaten skal være det samme som KW V2 så det er altså kun at det ikke er rustfri stål i demperhus som skiller disse fra V serien.

4 timer skruing og 4-kantet rygg men alt er på plass og montert.

KWST1.thumb.jpg.ec59ba491103aec72f0404595525e75d.jpg

KWST2.thumb.jpg.1601355d63162c2e9a758bb122b1fd82.jpg

KWST3.thumb.jpg.a194cd732819de0fb7147215499c68f7.jpg

KWST4.thumb.jpg.6e0371c2ef51c40879e40025a3fd5758.jpg

KWST5.thumb.jpg.f4b28eeb4281c40f5f93bfb91a0a5608.jpg

KWST6.thumb.jpg.f9bfde6dee2b1379665b9d776bfd15bc.jpg

Har senket bilen ca 0.5 - 1 cm rundt om, men regner med at den kommer til å sige minst 0.5 cm til etter hvert som det setter seg. Får booke 4-hjuls kontroll om et par ukers tid og etterhvert time hos biltrangsynet så jeg får det ført inn og alt er innafor.

God kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Dette blir nok en av sesongens siste oppdatering for bilens del, men det er 1 stor sak som jeg føler har hemmet kjøregleden en god del med M3'n:

Cobrasete1.thumb.jpg.b31c0837debec08b01a9878952de9cb7.jpg

En veldig! stor sak.

Cobrasete2.thumb.jpg.6e00716dc35f57a7b4bcc2771397fa16.jpg

Cobra Nogaro Circuit, laget i England, bøttesete ala Recaro Pole Position. Gikk for dette da det har en (i mine øyne) litt bedre utforming over hoftene som gjør at setebeltet sitter vesentlig bedre mot kroppen. I tillegg får man mulighet for pneumatisk korsryggstøtte med en håndpumpe.

Litt av et puslespill å få alle delene på plass, floor mount adapters, sliders, seat belt receptacle adapter og side mount:

Cobrasete4.thumb.jpg.cb0bbdd87c8c91b10c0f2ecac4c2475c.jpg

Fjernet OEM setet sitt setebeltefeste, heldigvis såre enkelt:

Cobrasete3.thumb.jpg.b5bb3e4e014729a04f6a8fcdfe7680a5.jpg

Deretter fulgte det flere timers montering med setet inn og ut flere ganger. Dette er dessverre ikke plug&play så selv om det passet ganske bra, var det et par modifikasjoner som dro ut monteringstiden ganske mye, måtte fram med både bor, dremel og vinkelsliper for å få alt til å passe.

Cobrasete6.thumb.jpg.10103cd322aa06c90247fa52d5b65874.jpg

Cobrasete5.thumb.jpg.c2e6d6ecd86e7b8e9b96ac7701219040.jpg

Benyttet selvsagt anledningen til å støvsuge under setet, det trengtes! Ferdig montert og prøvekjørt, selv om jeg satte setet på det laveste, og dette var også fester og deler beregnet på å få setet så lavt som mulig ble det ikke vanvittig mye lavere enn OEM setet, dog så er støtten VESENTLIG bedre, man sitter plutselig "i" setet og blir mer med ett med bilen.

Cobrasete7.thumb.jpg.bceb143f8e8b3af1457834380235eae3.jpg

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Andreas_R skrev:

Fin oppgradering! Tror du det ville vært mulig å få plassert setet enda lavere med spesiallagde (les hjemmelagde) fester?

Er du foresten fornøyd med KWene?

Med delene jeg hadde kan jeg tenkte meg det hadde gått an å frese av et par millimeter av floor mount adapters samt et 1 mm eller 2 på seat belt receptacle adapterne. Ikke så mye å hente dessverre, derimot kunne man kanskje snekret sammen en variant der man får sveiset øret beltet skrus fast i i side mounts og klare seg uten disse adapterne i det hele tatt og spart kanskje 5mm. Sidefestene til setet så jeg var bra optimert og setet kan ikke sitte lavere på det uten å komme borti bunnen på de. Nå skulle det kanskje gått an å ha andre sidefester med litt annen design som kanskje kunne gitt 5mm til, men som sagt så var det ikke så mye å hente. Jeg tror for å få det så lavt som mulig ville det vært å frese overnevnte og vurdere å ikke bruke sliders, da hadde man nok kommet 2 cm lavere igjen men mistet fleksibiliteten til å kjøre setet fram og tilbake. Ikke noe big deal om det bare er du som kjører bilen.

KW'ene er jeg ganske så fornøyd med, har satt de 14 klikk fra hard så de er høvelig komfortable og fine, så er det godt å få nye dempere på bilen for å friske opp kjøreegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Man sitter jo ganske høyt i OEM setene, så det er jo bra du kom litt lenger ned hvertfall. 

Jeg skal undersøke de KW coilsene litt. Jeg vurderer Bilstein PSS9 eller Øhlins R/T, om de er verdt de ekstra pengene er jeg litt usikker på spesielt med mitt bruk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Andreas_R skrev:

Jeg skjønner. Man sitter jo ganske høyt i OEM setene, så det er jo bra du kom litt lenger ned hvertfall. 

Jeg skal undersøke de KW coilsene litt. Jeg vurderer Bilstein PSS9 eller Øhlins R/T, om de er verdt de ekstra pengene er jeg litt usikker på spesielt med mitt bruk.. 

Høyden ble egentlig akkurat passe for mitt bruk. Bor i Bodø så du får heller komme forbi og prøvesitte om du vil. Hadde jeg hatt mer særpregede behov for å komme skikkelig lavt tror jeg at jeg hadde begynt med å få sveiset på øret til setebeltefestet på sidefestet til setet og gjort meg av med glideskinner for å vinne 2.5 cm.

Det finnes mye å velge mellom, jeg gikk for disse siden det fulgte med toppplater med camber justering + høyde og hardhet for en særdeles overkommelig pris. Kjører ikke med bilen på vinteren så for pengene er jeg godt fornøyd, er samme innmat som i KW V2 tross alt. Öhlins får jo skryt overalt men det blir jo fort det dobbelte i kostnad, Bilstein er vel bra saker og men jeg mener å ha lest at det er vesentlig mindre rom for høydejustering for de som vil skikkelig lavt på deres dempere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi kunne jo ha møttes en dag med bilene :) 

Ja det var en grei pris på de KW ST XTA. Jeg hadde PSS9 en gang i tida på en E39, da var dollaren 5-6kr så det hjalp jo litt på. De var jeg sykt fornøyd med, den bilen satt som støpt på veien. Men som du sier, er man ute etter veldig lav bil er ikke PSS9 veien å gå. Men det passer meg egentlig greit, er blitt for gammel til å kjøre diagonalt over fartsdumpene 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Liten vinteroppdatering.

Etter et kjapt og ublidt oppmøte hos biltilsynet i høst for å få ført inn senkesettet ble bilen ble satt til vinterlagring i oktober. Tilsynsmannen var ikke fornøyd med mine katalysatorer så jeg fikk samtidig tak i brukte originale katalysatorer og i sammenheng med en liten service under vinterlagring lagring så begynte jobben der:

Service5.thumb.jpeg.5ef4cff13ce6ea48811d4d907089ba8a.jpeg

Å få ut de "gamle" katalysatorene var ganske enkelt, å få på det "nye" gamle var ikke like fort gjort, siden kattene er litt større går det ikke lenger an å skru fast de 2 par med øvre bolter mens eksosen henger på bilen, så da ble det strafferunde og ekstrajobb med å senke hele eksosanlegget. Ikke krise og såååå mye ekstra arbeid men litt ble det:

Service4.thumb.jpg.a1bd16cc07ed0eaf411aa33ead4c7921.jpg

Videre ble det en kjapp standard service med ny olje + filter samt bensinfilter og kupefilter, ikke kjempespennende greier, handlet fra koed såklart:

Service1.thumb.jpg.6b76818987049ec29c215a3ae1e02403.jpg

Så til en liten "oppgradering" jeg er spent på. Etter at jeg bytta til tannstang med kjappere utveksling ble rattet litt lettere å snurre på, så jeg fikk tak i shims å sette på pressure relief spring saken på servopumpa, så denne ble delvis montert så la jeg på 2 shims for 25% mindre assistanse:

Service2.thumb.jpg.5d004cd6540ae829febaa24ac4487bb3.jpg

Her original med 1 shim rett under 10mm bolten:Service3.thumb.jpg.0d91a895fc0255a80bd6555b24fbdf5a.jpg

Legger på 2 shims. Kan ikke si jeg merket noe forskjell på min lille kjøretur fram og tilbake i parkeringskjelleren men jeg er spent på hvordan dette blir i litt høyere hastigheter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du link til der du kjøpte spanerne og boltene? :) Ble jo ganske bra med 20 mm. Hvordan er oppsettet mitt med dekk og sekk? Har veldig lyst på spacers selv, og 20 mm foran så jo ut til å holde massevis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Dusy skrev:

Har du link til der du kjøpte spanerne og boltene? :) Ble jo ganske bra med 20 mm. Hvordan er oppsettet mitt med dekk og sekk? Har veldig lyst på spacers selv, og 20 mm foran så jo ut til å holde massevis! 

Handlet det på QWT.no. 20mm spacer på en 8.5" med et30 ble ganske friskt ja, med sånn passe lav bil gikk det greit og subbet bare litt i ekstreme tilfeller, men jeg lurer faktisk på om jeg skal gå ned på 10mm spacer for å ikke gjøre det så ekstremt for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, mr.Wreckless said:

Handlet det på QWT.no. 20mm spacer på en 8.5" med et30 ble ganske friskt ja, med sånn passe lav bil gikk det greit og subbet bare litt i ekstreme tilfeller, men jeg lurer faktisk på om jeg skal gå ned på 10mm spacer for å ikke gjøre det så ekstremt for å være ærlig.

Det forstår jeg. Har lest at flere går for 12 mm rundtom, men syntes det ikke ser så halvgærnt ut bak i hvert fall. Er bra med gummi med Michelin PS4S, så tenker jeg bare går for spacere foran for å slippe at det subber. Tusen takk for tips i hvert fall! :) 

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Dusy skrev:

Det forstår jeg. Har lest at flere går for 12 mm rundtom, men syntes det ikke ser så halvgærnt ut bak i hvert fall. Er bra med gummi med Michelin PS4S, så tenker jeg bare går for spacere foran for å slippe at det subber. Tusen takk for tips i hvert fall! :) 

 

Du får se på målene på felgene dine, ta med deg en målestokk og øyemåle hva du har å gå på fra dekk og ut til hjulbue og bruke willtheyfit.com til å hjelpe deg med å finne ut av hva som skulle passe. Original framfelg foran som jeg har er 8" et47 hvilket er håpløst svakt spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, mr.Wreckless said:

Du får se på målene på felgene dine, ta med deg en målestokk og øyemåle hva du har å gå på fra dekk og ut til hjulbue og bruke willtheyfit.com til å hjelpe deg med å finne ut av hva som skulle passe. Original framfelg foran som jeg har er 8" et47 hvilket er håpløst svakt spør du meg.

Takk for tips! Bestilte nettopp 12 mm til foran og 5 mm bak, så får vi satse på at det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...