Gå til innhold

mr.Wreckless' E46 M3


mr.Wreckless
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, 

Kort introduksjon: Erlend heter jeg, og har helt siden jeg hadde en BMW 330Ci når jeg bodde i Skottland for en tid siden hatt et lite kjærlighetsforhold til E46, et fantastisk stykke tidløs design fra BMW spør du meg :) Jeg har holdt til (og holder forøvrig til fortsatt) i Audi verden også da jeg har en A5 Coupe som jeg har gjort en del med over de 4 årene jeg har hatt den. Se her for byggetråd på den: https://www.a5oc.com/forums/build-threads/166704-mr-wreckless-a5.html

Jeg gidder ikke være "barnslig" og har ikke et hat eller elsk forhold overfor diverse merker. Jeg er bilentusiast og er glad i "modding" som hobby, har kanskje enda mer glede av å sitte med google for å finne den neste oppgraderingen kontra å kjøre 24/7, men meg om det ...

Den tidligere nevnte A5 ble bra oppgradert og påkostet, men i år følte jeg at den begynte å nærme seg ferdig. Var innom tanken på å selge den, men det var alltid klart for meg at jeg ikke ville få igjen i nærheten av hva jeg har lagt i den ved et evt. salg, i tillegg er det fortsatt en flott bil så jeg endte med å beholde den. Så kan vi spole tilbake 8 år da jeg bodde i Skottland og trengte bil. Latterlige priser der borte kontra hjemme så valget endte på en 330Ci i Individual med Clearwater Blue. Ellers ganske sparsommelig utstyrt men den hadde Harman Kardon stereo. Kjapt fram til nåtid, hvor jeg var ferdig med Audien og følte det kunne vært på plass med et nytt prosjekt. Så jeg kikket litt på M3, feite hjulbuer og flott design som tidligere nevnt, men samtidig så var det nå sugemotor, høy rødlinje, bakhjulstrekk og 200kg mindre enn hva jeg hadde og syntes det passet ganske bra. Kjedelig om man hadde skaffet seg "samme" type bil igjen.

330Ci1.jpg

330Ci2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kort introduksjon i Finn.no tråden her, hvor jeg i starten av juli impulskjøpte den billigste M3 på Finn da. Jeg visste umiddelbart at jeg kom til å gå ned samme vei som Audien med mye modifikasjoner, dog så må jeg nok ta tiden til hjelp akkurat der, så generell tilstand var ikke alfa omega for min del. Dette var en USA bil importert fra California, så håper den er ganske tørr og hel under. Det som var essensielt for min del var at bakre travers var forsterket, og det var den, kvitteringer fra Turner Motorsport og "Racewerkz" i California hadde sveiset det så håper det er greit, samt så lå det ved kvitteringer fra Beisan systems for forbedringer av VANOS systemet. I tillegg var det en kvittering fra ikke så lenge siden med ny SMG pumpe.

Derimot så var lakken ikke den beste, en bulk i venstre framskjerm, kjipe smale 8"ET47!! framhjul, og førersetet var bra slitt. Kjedelig om man er ute etter et fresht eksemplar, og jeg liker jo strøkne biler, men jeg får prøve å ta tiden til hjelp og se på det som et blankt lerret.

Har modda min nåværende bil ganske mye, skal bli spennende å gå fra denne:

Profil1.thumb.jpg.1f90419057697de6da702cbcc235ba70.jpg

354393177_Profilhy.thumb.jpg.f5bb757dda6d03b65dd1452860e645f6.jpg

Til denne:

Ny1.jpg

Ny2.jpg

Ny3.jpg

Endret av mr.Wreckless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var åpenbart et par småting som var feil med bilen. Temperaturen nektet å bli varm nok på kjølevæska, samtidig så låt bilen som en buss/propellfly når man passerte 3000 omdreininger. Førstnevnte var åpenbart en termostat som var fast i åpen tilstand, det siste fikk jeg googlet meg litt fram til og fikk etterhvert svart belte i radiatorvifte og viskosekobling. Min var gåen, satt bom fast når den var varm og kjente og lagrene på den var gåen når den omsider snurret rundt.

Første stopp i BMW ///M eierskap var koed.no for innkjøp av termostat og eBay for ettermarkeds viskosekobling. Også har jeg hørt rykter om at BMW er så enkelt å skru på så jeg tenkte jeg skulle bryne meg litt på dette selv...

Termostat1.jpg

Termostat2.jpg

Termostat3.jpg

Antar jeg løsnet på termostaten i kampen med å få den ut, så når jeg testet den senere åpnet og lukket jævelen seg som den skulle. Men ny var på plass så like greit å bytte. 

Endret av mr.Wreckless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1203640680_Termorr.thumb.jpg.ee91b06b6443dbb2699feccb02f75e81.jpg

Dette satans røret skulle på død og liv sitte fast i termostat huset og ikke i blokka og det gjorde livet vanskelig. Etter en times krangling og banning ble jeg lei og slo dritten ut med et skrujern 😡 Ny runde på koed da... 

Vifta og viskosekoblinga fikk jeg ut sånn høvelig enkelt og med nesten mystisk lite krangling på den store links gjengede mutteren :)

vifte.jpg

vifte2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, danskiii skrev:

Ryddig bil, følger med! :)

Hva er hovedforskjellene på en euro e46 m3 og en fra usa?

Den store forskjellen er at USA har strengere krav til utslipp og derav følger at US M3 har katalysatorene i eksosmanifolden. De har også 10hk mindre, men om det er pga katalysatorene eller ikke vet jeg ikke. Jeg har Xenon lys men harikke lyktespylere og fant ut etter litt googling at i USA var det ikke krav om spylere på Xenonlys på den tiden ihvertfall. USA biler har vel og hvite pærer i blinklysa. Så er det vel også det med MPH speedometer skalering også et überteit "SERVICE ENGINE" lys i dashbordet for (stereotypeadvarsel) dumme amerikanere. I tillegg piper, binger og bonger bilen i hytt og gevær om jeg har døra åpen, ikke har setebeltet på, parkert i nøytral etc... Dog så skal det vel la seg løse å få kodet ut dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostatbytte gjorde susen, derimot så funket ikke den nye viskosekoblinga tilfredsstillende. Fortsatt altfor mye blåselyd. Jeg mistenker at man egentlig bare trenger den vifta om man bor i land med litt mer ekstreme temperaturer enn Norge og i tillegg driver med kø kjøring. Jeg bor langt nord og dette blir hobbybil så jeg endte med å pelle ut hele vifte saken. Tror jeg heller kommer til å oppgradere til en elektrisk Mishimoto i framtiden. Men selvfølgelig ingen viftefjerning uten å ødelegge det lille festet til det ekstrarøret som går fra ekspansjonstanken til vannslangen der den går ut av radiatoren og inn i termostathuset 😡

Ugh... Du har kanskje gjettet det... Ny runde på koed... Imens.. tro det eller ei, så funket min jalla reparasjon med et Clas Ohlson sugerør i metall jeg sagde til størrelse og Tech7 lim :P

tempmåler.jpg

Rørrep.jpg

Endret av mr.Wreckless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjedelig å bruke tid på ny bil til reparasjoner, men sånn tenker jeg dagene går når det er den billigste på Finn og blankt lerret og alt det der..

Polering er terapi for sjelen dog. Helt til jeg blir lei. Så får ta det over stadier. Nå er ikke de flekkene jeg har nevnt de mest synlige på disse mobil bildene, men de var OVER ALT på oversiden av bilen. Heldigvis lot de seg polere bort så den blir fin, blank og svart :)

baklukeflekker.jpg

panserflekker.jpg

takflekker.jpg

polering.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri så galt at det ikke er godt for noen... Eller var det noe?? 🤔🤪 Pga bulken i framskjermen så tenker jeg nemlig ikke å polere disse.. Fordi jeg har bestilt nye.. i karbon 😃😎

Det ble en ny runde googling og søking for å se om jeg kunne finne noe som passet bra og ikke kostet skjorta. CA-technologies LTD har et par, men 1800 gbp 😮 Geoff Steel Racing har et par, google sa at passformen ikke var fantastisk siden de lager disse til banebiler,  men på bilder jeg fikk tilsendt så det helt ok ut, prisen var ikke så verst heller på ca 550 gbp men de var levert uten synlig karbonfiber. Seibon Carbon har et par til stive 10k, de gjør mye karbon greier men google sa passform var helt elendig så det gidder jeg ikke betale masse for.. Streamline Autosport har fått skryt for sine og de er ok priset.. men utsolgt selvfølgelig...

Et tilfeldig søk på tysk eBay så dukket et selskap som heter KC-trading gmbH opp. Jeg tok kontakt via facebook. Nå hadde jeg i utgangspunktet tenkt til å tenke på dette... men fyren skulle på ferie så da ble det igjen impulskjøp.. Jaja.. Håper passformen er bra.

 

Audi-hatere får se bort fra leveringskjøretøyet her... 4 nuller i grillen og en femte bak rattet 😛 

Levering1.jpg

Levering3.jpg

Skjermer1.jpg

Skjermer2.jpg

Endret av mr.Wreckless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mønsteret og karbonen ser bra ut her. Passform gjenstår å se hvor bra er men det var ihvertfall pakket bra inn og prisen var sånn høvelig innafor :)

Så får jeg spørre alle mann her inne, bør dette lakkeres eller settes på bart? Jeg tenkte tanken om det gikk an å få det lakkert med et tynt lag farge så på dager med sterkt sollys kunne man skimte karbonen igjennom lakken men det blir kanskje vanskelig?

Skjermer3.jpg

Skjermer4.jpg

Skjermer5.jpg

Skjermer6.jpg

Skjermer7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok litt stille på denne fronten nå, skal få lakkert (eller ikke??) disse og prøve å montere selv, dog det blir ikke før i september pga kredittkortet må få lov til å kjøle seg ned nå..

Ikke mer impulshandling sa jeg til meg selv, så gikk jeg rett på nettsiden til CA-technologies og handlet inn nye nyrer og sidevents i karbon 🤡 Blir ikke å sette på noe som helst før det dukker opp i slutten av måneden eller starten av september.

Blir nok et litt langdrygt prosjekt om noen i det hele tatt våget å klikke seg inn på Audien sin byggetråd. Men, med forbehold om endringer, så er ihvertfall planen til bilen Evolve CSL innsug, ny eksos, senk, felg, CSL bakluke og diffuser + CSL framfanger. Bøtteseter, angeleyes og karbontak. En ganske heftig liste så får bare ta tiden til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha pratet med fagmann og billakkerer så ble jeg anbefalt å montere det på bilen først, for så å lakkere dette svart mot døra og fronten og "gjennomsiktig" eller skyggelegge det imellom da clearcoaten på karbonet ikke var 100% slett. Så å få det til å se fint ut lakkert helt svart så måtte det sparkles, pusses og lakkeres og det involverte masse arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig spennende oppdatering, har benyttet den siste uken til å polere litt på kveldene og fridager fra jobb. E46 er et fint design, men et sant h***ete å polere. For mange kriker, kroker og linjer som gjør overflatene lite "flate" så jeg kommer ikke til med et passe stort 160mm polerpute.

2 stegs polering for det meste, flekkene forsvant og godt er det :) Disse flekkene var overalt på bilen, spesielt på de horisontale flatene og de var ganske stae å bli kvitt, men borte ble de!

Før:

Flekk1.thumb.jpg.f5b65cddd6bc219f79b4fcddacf0d57c.jpg

Etter:

Flekk2.jpg

Vanskelig å fange flekkene på kameraet, men her synes de høvelig godt i nærheten av gjenskinnet av taklampa:

Flekk3.jpg

Etter en runde med grov pute og middel var flekkene borte, dog så var det en ripe igjen:

Flekk4.jpg

Voila, ny runde med grov og avsluttet med en fin pute + middel så ble det flott:) Kan se ut som det er håp for BMW Schwartz II 668/9 allikevel :P 

Flekk5.jpg

Endret av mr.Wreckless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...