Gå til innhold

21" Dekkdimensjoner og Xdrive


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 

Driver og titter på dekk til 21" felger, 8.5" og 10".  Dette er til F01, Når jeg leter på nett ser det ut som Bmw opererer med 275/30-21 bak og 245/35-21 foran, når jeg slår opp Alpina B7 xdrive som er samme bilen så kommer det opp 285/30-21 bak og 245/35-21 foran.  Når jeg legger dette inn i dekkalkulator så ser dimensjonene til Alpina ut til å treffe mye bedre enn Bmw sine. Varierer litt på de forskjellige kalkulatorene men Alpina kommer opp med 0%/0mm avvik på www.dekkalkulator.com mens Bmw dimensjonene kommer opp med 0.84%/18mm avvik i omkrets. 

Noen som har noen erfaring med disse dimensjonene på Xdrive eller har noen tanker om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernemerkede dekk har 0% forskjell i rulleomkrets jo. Kan sikkert forekomme ørsmå variasjoner, men de har ikke samme forskjell som dimensjonene skulle tilsi.

Det er jo dette som er hele poenget med stjernemerkede dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens, Ja jeg sjekka på willtheyfit.com og der ble det litt andre tall, dvs det ble enda verre med 275 bakdekka, 0.93%/20.4mm  

Så det må bli 285 bakdekk for å få det best mulig.  De kommer ut med 0.07%/1.6mm avvik og det tar jeg sjansen på. Jeg kjører med 19" Falken dekk nå og de kommer også ut med 0.07%/1.6mm  avvik og har fungert fint i 2 sesonger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

Hvorfor er/kan den ikke være 0%?

Jeg er med på små forskjeller i produksjon, men utover det.

I riktig dimmensjoner kan stjernemerket dekk være lik rulleomkrets i likhet med ikke stjernemerkede dekk. Det kommer an på dimmensjon. Stjernemerket dekk betyr ikke 0% avik. Hvis du kan bevise dette så skal jeg personlig beklage for deg her på forumet. Men før dette beviset er lagt på bordet så er vi desverre uenige i denne saken. En ting vi er enige i, er at alle med x-drive burde bruke dekk med så lik rulleomkrets som mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på 2 dimmensjoner av samme produsent og merke som ikke har 0% lik rulle omkrets. Begge har BMW stjernemerket.

https://b2b.norgesdekk.no/shop/tire;category=Sommerdekk;width=275;profile=30;diameter=20;vId=cb4519d9-af79-420a-8582-73ecfe711566

https://b2b.norgesdekk.no/shop/tire;category=Sommerdekk;width=245;profile=35;diameter=20;vId=4ad62c7e-78e6-4d7c-8539-0b82a213d6fd

Men de er under 1%.

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... nå er jo saken med stjernemerkede dekk at de ikke er samme størrelse som dimensjonen skal tilsi. Altså de to dekkene har samme omkrets, selv om dimensjonen tilsier noe annet. Et av dekkene (eller begge for den saks skyld) er mindre/større enn tilsvarende dekk uten stjernemerke for at rulleomkretsen skal forbli lik.

En kan derfor ikke bruke dekkalkulator til stjernemerkede dekk, og man må også kjøpe dimensjoner som hører i lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...