Gå til innhold

DAB+ Ruter med bly i -


Anbefalte innlegg

Har en 2008 X3 - Skulle gjerne hatt DAB+ men får beskjed om at rutene har bly i seg og da nytter det ikke å ettermontere antenne. Det må byttes sideruter og allslags  til kostnader  av 20 lapper ++  Så mye er ikke radio verdt for meg. 

Er det kommet noen nye dingser som muliggjør bruk av eksisterende FM-antenne og eksempelvis forsterkning av disse slik at jeg kan få DAB+ uten å bytte halve bilen?  Eller er det umulig for meg å få DAB+ i bilen uten å bli ruinert? 

Takker for svar!

Foksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et alternativ ?

https://bilradiospes.no/artikler/dab/viktig-med-god-antenne

4) FM / DAB forsterket DAB adapter
Lar deg benytte bilens originale FM-antenne som kombinert FM og DAB antenne!

Antenneforsterker
Fordeler og ulemper
• Enkel montering.
• Utnytter bilens originale antenne.
• Ingen ekstra antenner synlig

 

Må brukes sammen med en eksisterende ikke-forsterket (passiv) antenne. Passer for alle biler med Fakra antenne kontakt og phantom strøm spenning. (bla. til de fleste nyere tyske bilmodeller)

Pris ca 800,- kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ampera skrev:

4) FM / DAB forsterket DAB adapter
Lar deg benytte bilens originale FM-antenne som kombinert FM og DAB antenne!

Antenneforsterker
Fordeler og ulemper
• Enkel montering.
• Utnytter bilens originale antenne.
• Ingen ekstra antenner synlig

 

Må brukes sammen med en eksisterende ikke-forsterket (passiv) antenne. Passer for alle biler med Fakra antenne kontakt og phantom strøm spenning. (bla. til de fleste nyere tyske bilmodeller)

Pris ca 800,- kroner

Dette fungerer ikke da BMW har FM filter som fjerner støy fra andre frenkvenser, inkl Dab frenkvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ampera skrev:

Her er et alternativ ?

https://bilradiospes.no/artikler/dab/viktig-med-god-antenne

4) FM / DAB forsterket DAB adapter
Lar deg benytte bilens originale FM-antenne som kombinert FM og DAB antenne!

Antenneforsterker
Fordeler og ulemper
• Enkel montering.
• Utnytter bilens originale antenne.
• Ingen ekstra antenner synlig

 

Må brukes sammen med en eksisterende ikke-forsterket (passiv) antenne. Passer for alle biler med Fakra antenne kontakt og phantom strøm spenning. (bla. til de fleste nyere tyske bilmodeller)

Pris ca 800,- kroner

Hei og takk for tips men i svar fra "Kalinkamaen" blir denne løsningen lagt død desverre.  Tar imot tips om løsninger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kalinkamaen skrev:

Dette fungerer ikke da BMW har FM filter som fjerner støy fra andre frenkvenser, inkl Dab frenkvenser.

Hei og takk for info -  Er det mulig å "dekode" dette filteret da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, kalinkamaen skrev:

Man må i tilelle fjrene filteret, men jeg er usikkerpå om dette filteret er i tak antennen eller en sepperat enhet. Hvis den er i tak anntennen, er det like greit å montere DAB antenne i taket!

Iflg BMW er det bare GPS i takantennen. Radioantennen sitter i siderutene eller på sidene et sted - Hun jeg snakket med var ikke helt sikker. Lurer på om radioantennen sitter i de nyeste takantennene - Har du greie på det? Da ville det være enkelt å bytte ut den gamle "klumpen" på taket med en nyere "klump" 

Foksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Foksen skrev:

Iflg BMW er det bare GPS i takantennen. Radioantennen sitter i siderutene eller på sidene et sted - Hun jeg snakket med var ikke helt sikker. Lurer på om radioantennen sitter i de nyeste takantennene - Har du greie på det? Da ville det være enkelt å bytte ut den gamle "klumpen" på taket med en nyere "klump" 

Foksen

OKi, da er det litt forskjell på X3-en. På 3 serien så er det DAB og FM i taket slik jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en E38 med DSP forsterker. Så å kople til noe som helst til lydanlegget er så og si umulig. Jeg kjøpte denne For noen månder siden (Ikke tilknyttet GS på noen måte)

https://www.gsbildeler.no/dab_stereo_multimedia-dab/dab_adapter_universal_tunein_dt350_m_bluetooth_handsfree_og_streaming_av_musikk__3776863

Jeg brukte bakruten men lot selve antennen henge løst. Selve mottakeren er gjemte i hattehyllen og koplet via releet som styrer radion. Så når tenningen er av trekker den ikke strøm. Lyden er ikke noe bedre eller verre enn det vanlig FM lyd gir. Helt grei for mitt bruk. Hos meg fungerer dette helt bra. Ikke noe problem med dårlig antenne signal så langt

IMG_20180630_144549.jpg

IMG_20180630_144442.jpg

IMG_20180629_121103.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.8.2018 at 12.56, Foksen skrev:

Iflg BMW er det bare GPS i takantennen. Radioantennen sitter i siderutene eller på sidene et sted - Hun jeg snakket med var ikke helt sikker. Lurer på om radioantennen sitter i de nyeste takantennene - Har du greie på det? Da ville det være enkelt å bytte ut den gamle "klumpen" på taket med en nyere "klump" 

Foksen

Antennen i taket er i tillegg til GPS også DAB, men ikke båndet som brukes i Norge pr. i dag. Dette gjelder alle modeller.

FM er i bakruten. DAB er i bakruten på noen modeller og i sideruten på andre modeller bla. X3 og 5 serie Touring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Foksen

Hvis selve dab antennen er problemet finnes det stort utvalg av antenner. Vet om noen som kanskje kan limes diskret i sidevinduet. Det som er viktig er at dab antenner må "jordes" det vil si kobles til chassis i bilen. Noen dab antenner bruker kapasetiv kopling mens andre bruker en fysisk kopling. De som bruker kapasitiv kopling til chasies vil nok  ikke være egnet for siderute montering. Så det spør litt hvor bevandret du er når det gjelder bilelektronikk eller elektronikk generelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av nysgjerrighet, hva slags ruter har du som det er bly i? Og hvor kommer den informasjonen fra?

 

Edit: Eventuelt kan du kjøpe et billig dab-adapter for å teste påstanden om at en vindusantenne ikke vil fungere: 

https://www.ebay.com/itm/Car-DAB-DAB-Receiver-Tuner-FM-Transmitter-Adapter-Antenna-USB-Charger-Plug-Play/162717040480?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D1%26asc%3D53209%26meid%3Dc9d421e419764f75b4e03591a906dae6%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D12%26sd%3D232705326116%26itm%3D162717040480&_trksid=p2047675.c100005.m1851

Endret av iittala
Lagt til link til billig dab-adapter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...