Ryggzn

e36 325 prosjekt

Anbefalte innlegg

Hei, legger ut litt av det som har blitt gjort med den gamle 325'n fra 92

Om noen har noen formeninger om kva verdi den er verdt nå så hadde det vert hyggelig å vist, ettersom eg vurderer å selge den

Kjøpte den noen år siden og da var den ganske slitt generelt med sprukken lakk, gjekk ganske dårligt osv.. men fikk en god pris på den mtp at det sto m3 gt interiør i den som var ganske bra og fikk med rotrex kompressorkit

 

første prosjektet eg fikk med den var å få den gjennom eu-kontroll

skiftet div slitedeler da:

- hjullager (gamle eier pleide å kjøre med handbrekket på 1 hakk pga det lagde skrapelyder fra det hjulet, det kom fra svært slitt hjullager som subbet i bremsene så hjalp jo forsåvidt å dra på handbrekket så slarken forsvant) 

- bak nav (står skrudde spacere på den så når eg tok av hjulet så manglet ene hjulbolten på spaceren, men fant fort ut at det manglet gjenger der i tillegg, heldigvis samme side som hjullageret måtte skiftes på)

- alle lenkarmene og stabstagforingene

- bremseskiver og klosser rundt om + handbrekk (satt på slisset og borret skiver og greenstuff klosser, orginal 325 størrelse)

- alle ABS- sensorene (lagde mer arbeid for mer sjøl enn nødvendigt ettersom eg byttet instrument med et eg hadde liggende samtidigt som eg skifte sensorer, pga instrumentet her kjem sikkert fra en 4'sylindra motor siden den viser for mye, men når eg tok på igjen tenning så lyste abs lampa fortsatt konstant, kontrollerte og belastet alt av ledninger og prøvde å bytte abs styrenheten med en delebil eg hadde men ingenting hjalp.. til slutt skiftet eg tilbake til det andre instrumentet og da var alt i orden, viste seg at det andre instrumentet mitt har eg intern feil som gjør at kun ABS lampa lyste.. selfølgelig....)

++ mer eg ikke husker igjen, fyller ut mer senere

på vei til jobb den dagen eg skulle ha eu-kontroll på den så begynte den å koke.. da røk vannpumpa halveges til jobb, men fikk den til jobb og fikk den godkjent

første eg gjorde når eg fikk den heim var ut med motoren og igang med prosjektet

tok ut motoren, og tok med bilen tilbake på jobb og pusset den ned på kveldstid og helger og demonterte alt som kunne demonteres utenom understell, kun ledningsmatta eg ikke fikk ut pga skruene bakpå rattet var rundet så fikk ikke løyst den, og ville ikke skjere opp rattet siden eg ikke hadde nytt så lot alt det ligge igjen

panseret var endel sparkel på så kjøpte nytt og hentet brukt bakfanger, m3 spegler (de som stod på var falske) og nytt dashbord (var noen skruehull i det som var) og sort takktrekk + til takluka, sort gulvteppe (var hull under sjåfør setet i det gamle) og flyttet over hattehylla fra gamle bilen som hadde intergrert solkjerm og var litt mørkere

bilen har blitt lakkert et par ganger, er orginalt blå, men blitt lakkert svart en gang i tiden men ikke i motorrom og bagasjerom osv og lakkert oransje etter det sa var blå i motorrom, svart i dørskjermer i tanklokk osv og oransj utvendig med grønt interiør, nå er det hel grønn

demonterte motor hjemme og sendte veiv, topp og blokk til Protrim i Valdres, der de borret og honet sylindrer, portet og honet toppen og slipte og kontrollmålte veiva + kjøpte inn DP stempel og råder etter dimensjonene til motoren

kjøpte inn racing råde, veiv og thrust lager, cometic mls topppakning og ARP bolter i topp og veiv sjøl

skiftet kjede, føringer og strammere når eg først drev på og selfølgelig ny vannpumpe

satt sammen motor sjøl og prøvde først med livechip fra fekzen men gjekk mildt sagt dårlig, i ettertid trur eg grunnen var at eg prøvde å få det til på 95 bensin

kjøpte også billig bensintrykkregulator fra torshov bil men gjekk ikke så mangen kilometer før en dag den ikke ville starte og bare druknet, da eg sjekket bensintrykket sto det på maks trykk og regulatoren var ferdig så kjøpte en bedre en på Protrim, husker ikke navnet atm

ble lei av chippen så kjøpte Vems dataprut PNP til m50 så eg kunne bruke orginale nettet ettersom eg bruker bilen etter vei og vil ha det sjående passelig orginalt ut

fikk bilen mappet hos RFS, der første gang sprengte me ut slangekoblingen under innsuget til tomgangsmotoren, hadde brukt litt svakt lim til å holde den, så skrudde den fast og limte den skikkelig og inne til nytt forsøk på mapping, drev på noen timer på 95 bensin men gjekk ikke, til slutt måtte me fylle 20L 98 på ca 20L 95 som var igjen på tanken og da vart det myye bedre

grunnen til at eg ville ha 95 er pga 98 er nesten helt forsvunnet her i området, kun 1 pumpe igjen som avogtil er i ustand..

mappet den til 298.8 hk på hjul med svak tenningsbank på 96,5 bensin.. så er trygg på 98.. muligens fått mer ut av den på rein 98 men kan heller gå trygt enn å tynes helt

det som burde ordnes om den skal mappes mer er større eksos (bruker orginalt, utenom scorpion sluttdel og ta technix grenrøyr) større intercooler og bedre temp måler i innsuget og rein 98 :D

gjort svært mye mer på den så skal legge til mer som eg kommer på eg kanskje lage til ei liste over alt som er blir skiftet/kjøpt til den 

kommer mye mer informasjon og bilder.. mangler en god del bilder fra arbeidet etter ei lite ulykke med gamle telefonen i fjellet men fant igjen noen få bilder men mesteparten er borte

 

 

 

 

39900052_278097259585944_969651088263217152_n.jpg

39968172_2910667468958880_8507062987570282496_n.jpg

39914755_1009358095893224_9013705013502935040_n.jpg

40016047_647468425624881_2656270760988901376_n.jpg

Endret av Ryggzn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Påtide å fylle ut litt mer her nå

legger bare ut litt bilder fra da eg sveiset rusten i gulvet og pusset/behandlet det, og litt små div bilder fra lakkeringen

 

39926959_1647559198700165_3822594083977691136_n.jpg

39940216_2052688765044550_9123633567572688896_n.jpg

39970238_864204270442760_4049156847247032320_n.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var en svær bulk mellom sjåførdøra og venstre bakhjul som var bare fylt med sikker 10 kg sparker over så fikk fjernet all sparkelet og fikk hjelp av en oppretter/lakkerer på jobben som hjalp meg med å rette ut igjen bulken + tok opp igjen noe dårligt arbeid som var gjort før på bakskjermen..

kjøpte også nytt uorginalt panser pga det gamle var bulket sparklet (spekt i sparkelen) og ville ikke risikere det på nytt

39891465_2209510909318035_7604637384554053632_n.jpg49380608_557822174644655_7473923065672368128_n.jpg

39917984_1074825382676962_9106915781035163648_n.jpg

39922670_2302442666438813_3347806005118369792_n.jpg

39922707_506193153142128_5645327407821881344_n.jpg

39969032_473006843174554_6411971841727922176_n.jpg

Endret av Ryggzn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Kjøpte også ny (brukt) m3 bakfanger (var så mye skader), svart taktrekk, svart gulvteppe, nytt dashbord (pga noen skruehull) og m3 spegler (de som stod på var falske)

 

39939386_2069550740040824_3710022029076856832_n.jpg

39965756_2129953430610844_3119724257945321472_n.jpg

39976375_2128823954105976_2145622372382670848_n.jpg

39922776_664589527259903_6209945084159328256_n.jpg

49106175_587847604991874_3898168092294905856_n.jpg

49129589_283785092307778_4132482605813596160_n.jpg

49153013_1484838798315403_5043227689331195904_n.jpg

49343247_592797311160208_8355510032829251584_n.jpg

49439025_402497833823481_7005480504640143360_n.jpg

Endret av Ryggzn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var det bare å montere det igjen med:

- King Racing veiv, råde og thrustlager

- ARP i topp og bunn

- DP råder og stempel

- Cometic MLS topppakning

- Ekstra låsing på mutteren til oljepumpa

 

Eneste eg angrer på er at eg ikke gjekk for 2.8 veiv og forsterket ventiler.. ingen problemer med effekten eg kjører på nå (300whp) men mest for at motoren skulle vert fullkommen for videre effekt ;)

 

39899860_496723534124721_7440861146162135040_n.jpg

39962619_1884765911830620_2889406714006732800_n.jpg

40005144_299134710891037_4835218553420382208_n.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

begge kanalene bak var begynt å vise litt rust fra utsiden og når eg begynte å kappe så var det ikke annet å gjøre enn å skifte støtten opp til karosseriet på begge sider når eg først var i gang. brukte en ganske overkill plate over støtten men burde vertfall ikke svikte nå ;)

tok også et bilde videre innover kanalen før eg tectylerte innover..

arbeidet ble gjort ganske likt på begge sider

49755998_2075131759444026_2956541562558873600_n.jpg49725091_2253800958199748_8748651483471282176_n.jpg49900502_223567181886883_5982057280529498112_n.jpg49304795_537074586774821_4895657431993942016_n.jpg49461687_2083012515287385_573647733408137216_n.jpg

 

Endret av Ryggzn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fant også noe rust på et bremserøyr over bensintanken så skiftet alt av bremserøyr fra og med T-stykket forran tanken og bak + monterte armerte bremseslager.. når eg først var i gang skiftet eg traversen bak til en bedre og pusset ned og behandlet hjulbuene + bakdelen av bilen

49192739_2149999838379140_3593251171197779968_n.jpg

49555822_305528613402602_4210703782863962112_n.jpg49686311_1960757210704410_6767711913997500416_n.jpg49344785_564339360705539_1937902223346368512_n.jpg

49120973_381122902642206_353714763261280256_n.jpg49485905_338644370305178_3809363690625433600_n.jpg

49848584_1194210434089054_3648274512622911488_n.jpg

Endret av Ryggzn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjå her, ja. Kjenner til denne bilen og har høyrt at den var blitt grøn og kompressormata 🙂 Var ikkje klar over at det var så mykje å gjera på den 🤔

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive