Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Idag var dagen. Opp grytidlig for å kunne hamre igjennom litt arbeid, før turen gikk for å hente prøveskilt. EU kontroll kl 9 på Bavaria, og tenkte at her var det bare å få lagt unna noen mil påforhånd. Har kun kjørt noen hundre meter med denne siden i oktober, så skulle bli godt å nyte denne.

Dritt å se ut vinduet for å oppdage at det kvite teppe fra i går bare hadde vokst iløpet av natta. Greit at vinterdekka fortsatt står på :) kjentes iallefall riktig, selv om veiene var bare.

Ikke akkurat været jeg hadde lyst å ta ut bilen i men er forhåpentligvis for seint på sessongen til at det saltes, og planlegge med sol på sunnmøre er jo umulig.

Herlig å kjenne på bilen. Blir like imponert hver gang. Relativt stille, behagelig rett og slett. Ikke spreke saken, 150 HK autolat ;) men en nytelse likevell. Fikk den opp i hastighet, automatkassa jobber fint, ikke noe rykk, men behagelig veksling mellom gir. Bremsene virka som blei bedre også etterhvert. Eneste bekymringa der var følelsen av at den dro til venstre når jeg bremsa.

Hadde ikke mye lyst til å svinge av, men ville bare fortsette. Synd at jeg ikke stod opp før......

Nøkellevert fem på ni, og bort i salongen for å vente. Mange tanker igjennom hue no, hva finner de, Avgass.... Eksos???? Bremser hmm hva annet. Vanskelig å finne roen.

Gøye var kommentarene jeg fikk fra personalet når de forstod hvilken bil jeg hadde inne. flere som hadde sett den når de kom om morgenen :)

Halvelve kom SMS, Bil ferdig... Jaha nå var det bare å stålsette seg. hva hadde de funnet.

Fikk en gjennomgang:

Bremserør, rust... What??? Dette hadde jeg sjekke nøye mente jeg. Viste seg at det er inn på T-stykket bak ved traversen. Vanskelig å se.

Skiver bak for mye slitt på innsiden, ikke overaskende fikk ikke av skivene så fikk ikke sett på tilstanden.

Feiljustering på lys, dette kunne de justere på etterkontroll

That all :)

Blei en fin retur hjem, kjente jeg bare hadde lyst til å avlyse de neste 2 møtene og spe på med litt CO2 i atmosfæra.

Så nå blir det å bestille 2 nye skiver tenker jeg samt bytte litt bremserør. Her burde det være nok å ta bare et lite stykke så lenge resten så OK ut. vil få en skjøt uansett, med mindre jeg går helt frem i motorrommet.

Stemningsbilde fra returen:

IMG_0663_2.thumb.JPG.42cbf60b1774765136dd67aa5d96b276.JPG

Blir noen uker til jeg får tatt løst på dette, Gutungen og Ex-svigers skal skru på en golf med gåen topp og har pent spurt om å få låne garasja. og siden jeg er optatt et par helger så passer det fint. Men da kan jeg heller ikke starte med å demontere selv om det frister sykt akkurat no. Var jo disse skivene jeg sleit så fælt med og gav lit opp. Angrer no🥴

Men iløpet av juni er det håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - EU dommen

Da var det overstått og grattis med nesten EU .

For dette var jo null og niks 😀😀

Blir litt roligere når man får sånne dommer som dette.

Men et tips her ,sørg for at skruene til lyktejusteringene er iorden .

Som oftest er disse rustet fast ,men smør de godt og bruk tang hva som helst for å få myket de.

Så har du på noe fett tilslutt .

Kjedelig om den ikke ble godkjent pga justering ikke var iorden .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, sveigis said:

Da var det overstått og grattis med nesten EU .

For dette var jo null og niks 😀😀

Blir litt roligere når man får sånne dommer som dette.

Men et tips her ,sørg for at skruene til lyktejusteringene er iorden .

Som oftest er disse rustet fast ,men smør de godt og bruk tang hva som helst for å få myket de.

Så har du på noe fett tilslutt .

Kjedelig om den ikke ble godkjent pga justering ikke var iorden .😀

Takker Jan. Ja dette er faktisk null og niks.

Ja skal sørge for at dette er smurt opp. Fikk samme rådet av mekanikeren, slik at de kunne fikse lys justering.

Prøvde å ta en titt i ettermiddag, men ser jeg må av med ramma rundt lyktene, og ikke motiverende med +2 grader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det var såpass lite feil 🥳 Hvorfor sitter bremseskivene fast ? Fikk du godkjent håndbrekk, så tyder jo det på at det ikke er bremsebåndene sin skyld ? 🤷‍♂️ Uansett så er det ikke mye som kan gå i stykker annet enn skivene dersom du tar ei diger slegge og måker dem av 😅👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Bimmerlorris said:

Så godt å høre at det var såpass lite feil 🥳 Hvorfor sitter bremseskivene fast ? Fikk du godkjent håndbrekk, så tyder jo det på at det ikke er bremsebåndene sin skyld ? 🤷‍♂️ Uansett så er det ikke mye som kan gå i stykker annet enn skivene dersom du tar ei diger slegge og måker dem av 😅👍 

Aner ikke hvorfor de sitter fast. kjenner jeg har lyst til å komme meg ut å gjøre et nytt forsøk. Men dritt temperatur (og 5 cm snø!! - i Mai), pluss at garasjen må ryddes til helga. Men når Juni er her er jeg klar igjen. Og da med slegge og vinkelsliper, for nå skal dem av og nye på ;)

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså er det bolten som holder skivene på plass du sliter med ?

Eller er den fått ut og skivene sitter fremdeles ?

Hvis det er det siste ,så må du slakke på virer ved håndbrekk .

Du kan og stikke in et skrujern og slakke på strammemekanisme i det hullet på skiven.Mest sannsynelig er den rustet og blir bare et irritasjonsmoment .

Så slakk inni bil .

Slå på sidene av skiven ,bak foran ja overalt ,så skal den komme .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sveigis said:

Altså er det bolten som holder skivene på plass du sliter med ?

Eller er den fått ut og skivene sitter fremdeles ?

Hvis det er det siste ,så må du slakke på virer ved håndbrekk .

Du kan og stikke in et skrujern og slakke på strammemekanisme i det hullet på skiven.Mest sannsynelig er den rustet og blir bare et irritasjonsmoment .

Så slakk inni bil .

Slå på sidene av skiven ,bak foran ja overalt ,så skal den komme .😀

Flott med inspill :) liker at dere slenger på med motivasjon her.

Skruen er av og strammemekanismen løst ut etter besteevne, men tenker det var håndbrekk viren som ikke var løst ut nok. Har forstått mere hvordan dette er bygd nå etter å studert YouTube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somsagt dette har jeg opplevd 50 ganger sikkert og oppskriften er å få slakket så godt som mulig og slå på siden av skiven feks ,for å få choket bremsesko inn,samt overalt ,samtidig prøve å drei på skiven samtidig ,så skal den løsne altså 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sitter antagelig fast i flensen i midten. Kraftig hammer også slår du rett inn på skiven der boltene er så løsner de som regel.

Og når du skal justere inn de nye bremseskoene så skal all justering skje ute ved hjulene. Justeringen inne i bilen er kun en grunnjustering man bruker hvis man trenger og bytte vaiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som gir seg er en dritt.... Skulle ønske jeg ikke hadde gitt opp sist.

Tok en halvtime fra arbeidsdressen gikk på til jeg var her:

IMG_0670_2.thumb.JPG.c2e13df8906f5b0c483b3d6dc504a9ad.JPG

Løsningen var å slakke vajer helt inne ved håndbrekk. Så slakke justeringskruen det som gikk. Skruen som fester skiva har allerede mistet hue så den har ikke noe hinder.

Frem med smihammeren og slå til det jeg var kar for fra innsiden og ut, der kaliperen egentlig er festet. roterte rundt og tilslutt kom den.

Takker @Bimmerlorris, @sveigis & @Rune-K ! med alle inspill fra dere klarte jeg ikke å la være å gå ut, tok fri litt før, og droppa middag. Dette skulle av idag :) Har dog igjen venstre siden, men nå vet jeg hvordan, og med rå makt skal dette gå.

Kjipe at det er bare å montere sammen igjen, for å overlate garasjen til en Golf i 3 uker hmmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som gir seg er en dritt 🥳👍 Synd du ikke har mulighet til å få dette ferdig nå. Men men du får komme sterkt tilbake i juni og få montert dette og litt nye rør type brems så har du sommerferdig firråtredve 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja litt kjipt, men ikke verre enn at om får gjøre som dere andre, skru ute. Blir bare en tanke mere væravhengig, og må holde litt orden rundt meg. Kjenner no at fristelsen blir for stor når delene kommer.

Klarte heller ikke å gi meg med ei skive, så monterte førersida igjen, godt med bremsepasta mot navet, får ikke sette seg igjen. Løfta passasjersida og klar til å bryte løst her, måtte bare gi meg med bråket seint på kvelden. Gikk heller inn å fikk lagt inn ei bestilling på nye skiver og bremseband. Klossene er omtrent nye, så de får fortsette ei stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...