Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er bra oppdatering og se at ting funker ,ikke minst at du får brukt den .😀

Og er det ikke gøy å treffe forumbrukere live?😀

Det liker jeg særs godt og håper jeg og får treffe dere begge en gang .👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Mortenej changed the title to E34 520iA - ferieupdates

Ferien med E34 er da tilbakelagt. har hatt en fantastisk tur, blir bare mer og mer glad i denne. Bilen har fungert upåklagelig, bortsett fra en liten overraskelse etter ankomst Levanger, mere om det seinere.

Litt bilder fra bruken av E34:

IMG_0936_2.thumb.jpg.a7bf2d150d528510153063337a36ef56.jpg

E34 rett etter ankomst, med sommerens ferie paradis i bakgrunnen. kjekt å kunne ta denne hit ble litt mimring fra 90' tallet da E34 var familiefrakter hit hver helg :) Litt nostalgi rundt det å kjøre denne ned på plena her. Desverre er de vi hadde blitt spiker, på linje med mange andre :)

IMG_0976_2.thumb.jpg.d3c33f3427be29d381385148c8ecf12f.jpg

Rakk en tur på gårdshandel før det blei stopp.:) Herlig at enklelte bønder legger tilrette slik at vi kan få handlet rett fra "fabrikk".

 

Etter noen dager med småkjøring opplevde jeg at bremsene hugg bake, virka som kaliperen ikke var med, før trykket ble for stort og da smalt i skiva. Spesielt når jeg stoppet i kryss så virket det som de gikk i lås og var tung å få igang. Ingen tvil om at venstre kaliper hadde kapitulert. Hadde kjent på noe på slutten av turen opp også, dro skeivt når jeg bremset i lav fart, men tenkte ikke noe mere over det. Var forberedt på at noe kunne skje, så heldigvis var verktøykassa med. men verre å finne kaliper før vi skulle videre. Hverken BMW/Bavaria eller andre lokale kunne levere nye kalipre før jeg skulle videre. Heldigvis kunne GS levere over natt til Trondheim :) Så da blei det en Trondheimstur, ikke å forakte det heller. 

Det jeg ikke tenkte på å hive bak i bilen var en jekk😬, men heldigvis er det ikke vanskelig å få lånt skikkelig hjelp. Vedkubber har vi nok av, så løfta bilen opp på noen kubber så den stod greit, deretter var det bare å løfte svingarma.

IMG_0954_2.thumb.JPG.db43f0eb881625ce8feb4f511f6158bb.JPGIMG_0958_2.thumb.JPG.77d46a006670b4fde65b2ae60facd4ec.JPG

Godt å få på ny kaliper.

Tok likegodt begge bak når jeg var igang, ingen grunn til å risikere noe.

IMG_0960_2.thumb.JPG.ece707199b08caf07624972aa8b2abb7.JPGIMG_0963_2.thumb.JPG.b85e694ce8de50d3f533ed7abcd70501.JPG

Og viktig å sørge for at det sitter skikkelig fast.

IMG_0965_2.thumb.jpg.11a62015011f9b088565fa7e910d39a1.jpg

Og trengs litt hjelp til å lufte bremser :) så her har yngstemann tatt plass bak rattet.

Rakk akkurat å få bilen klar slik at  vi kunne fortsette reisa 20 mil sørover opp i Trollheimen. Godt å vite at nok en reparasjon har løftet denne et hakk.

Stemningsbilde fra neste stoppested, Gikk helt smertefritt hit, bare ren nytelse å kjøre :)

Fortsatt ikke flink til å stoppe å ta bilder underveis, blir jo bare sittende å nyte bilen og kosen med å kjøre denne. 

IMG_0983_2.thumb.JPG.8db59fd0c3b41749e3ae095d09e8d561.JPG

IMG_1015_2.thumb.JPG.9eed38671aaafba541b4eb475d7a9404.JPG

Ikke noe å klage på, like under 2000 når jeg cruiser i 90 (realiteten 80, pga for lav profil på dekka)

Planen var å kjøre via Hjerkinn på returen, få en god langtur på siste etappen hjem, men med pant på et sette kalipre ble ruta lagt om. Bud e jo ikke akkurat verdens navle, men på vei ned til Ålesund ble det ikke alvorlige avstikkeren.

IMG_1017_2.thumb.jpg.168a2d61fb550269e136d9e5b8d8f915.jpgPå vei til Eide og videre Bud, i bakgrunnen Gjemnessundbrua, en av Norges lengste hengebruer som var med på  å gjøre Kristiansund landfast.

Vel fremme hos GS på Bud, tusen takk for god service :)

IMG_1018_2.thumb.jpg.6f1676d765ba46f9a7d9983aa48a01db.jpg

 

Vel hjemme bikket bilen 164' det betyr at jeg har tilbakelagt 200 mil siden denne kom inn i gården for snart 2 år siden, og 150 mil siden skilt kom på bilen i juni.

 

Nå gjenstår det å finne ut hva klakkelyd jeg har fått framme. lokalisert til venstreside, og provoserer den frem når jeg løfter bilen for hånd.

Vurdere også senk foran, vurderer å gå ned rundt 40mm for å få den noenlunde lik. noen som har erfaring med hvilken forskjell en må ha foran / bak på vogn for at den skal se riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja med eldre bil på tur kan alt skje ,men bra du fikk orden på det.

Er alltid kjedelig når sånne ting skjer ,men det er sånn det er .

Ser jo ellers ut som du har hatt en flott tur med denne flotte klassikeren .😀

Og bra du bruker den .😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å se denne på tur 😍👍 Jeg også glemmer jo helt å stoppe for bildetaking, da det er så godt å bare sitte å cruise 😂👍 Jeg fikk noe å tenke på da du skrev at bilen trekker til siden når du bremser i lav hastighet 🤔 Det samme har begynt å skje med min også. Så tenker at kanskje det er derfor jeg får denne vibrasjonen i bilen ved "klassiske" 90 km/t 🤷‍♂️ Kanskje få tatt en kikk på caliperene bak en dag. Kan jo hende det hjelper å smøre gliderene. Ja dersom gummien rundt stemplene er intakte vel og merke 🤔 Har bare fått fullstendig mekke-vegring 😅 Uansett, artig at du har fått reist på skikkelig langtur med denne flotte bilen 🥳👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E jo litt overaska at kaliperen ikke hang helt med, med tanke på EU-kontroll i Mai, men dette er slitedeler. så noe som fungerer kan jo gi seg. Trodde ikke at sviktende bakbremser skulle gi en slik opplevelse, men lærer stadig noe nytt.

Var stempla som ikke hang helt med hos meg, glideren så ut til å fungere fint, og fortsatt godt med pasta på dem etter bytte. Husker forsåvidt at det var litt lugging på en kalipper da jeg brukte trykkluft, men så ikke at det skulle ende slik. Positive er at det ikke skjedde noe farlig på veien og nå er et nye deler på den :) - Et skritt i rett retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA

Hei. En liten lørdagsupdate. Ikke mye å komme med. Bilen fikk seg en kjapp vask mellom bygene og utover det har den tatt plassen til F10 nå etter ferien, så ruller noen turer i uka:)

Står ute å venter på neste oppdrag:

IMG_1033_2.thumb.jpg.d9c10a979a777d834a9c092f9cd18a63.jpg

ikke blitt tid til noe skruing, heller ikke noe som krever øyeblikkelig innsatts heller så kjøres som den er om dagen.

Men blir fortsatt noe skruing :)

Guttungen til en kamerat har en fin e39 som trenger litt vedlikehold. nye dempere og fjører bak, samt bremser foran, og en del annet småting som må fikses. gøy å skru på noe annet enn e34 om dagen og samtidig lære litt nytt.

IMG_1032_2.thumb.JPG.00d5cd1d80aa70adf2d23715766a7350.JPG

Absolutt ikke greit å kjøre med fjører som dette. Godt vi får tatt dette nå før det får konsekvenser.

Godt å få dette ordnet før bilen skal tilbake på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA Worklog - Cruise retrofit

Lite som skjer med bilen om dagen :) herlig å bare kunne bruke denne, så får heller videre oppdateringer vente til sesongen er over.

 

Men lovte å komme tilbake med en Worklog på retrofit av Cruise.

Noe av morroa med dette prosjektet er å kunne drive med litt retrofit som første kjøper ikke hadde tatt med.

Har brukt noe av vinteren på å se hva som kan ettermonteres å samle delene som er nødvendig for å komme i mål første ut nå er CC. Dette måtte jo være flott å få opp å gå før ferietur.

CC består av 3 moduler:

Hendelen som skal på rattet, her er det etter det jeg fant ut 3 ulike modeller. og denne var det som var vanskeligst å få tak i rett. Heldigvis passer deler fra E32 på E34 :) For min del måtte jeg finne en som passet for bil med airbag.

ECU som på seinere modeller er plassert bak høytaleren i venstre fotbrønn, her passer det fra flere ulike motorer, kjører med en fra 540.

Accratoren som er montert i motorrommet. fant fra en annen M50, riktignok 525, men kunne ikke se at det ikke skulle passe.

Hos meg lå alt av kabling klart. så jobben var ganske rettfrem.

ECU oog Accurator klar for montering.

 IMG_0823_2.thumb.JPG.2ab281b12f51d0ed62d36c4ad7c001d7.JPGIMG_0824_2.thumb.JPG.fcfa3095f4a412b357600608dd3aba70.JPG

 

IMG_0825_2.thumb.JPG.0a2755128b03afb6d1be81dada42958f.JPG

Accuratoren er står montert sammen med servooljereservoaret. nok å løsne skruene til denne og feste accuratoren på toppen av feste til reservoaret.

Kjekt å ha med jr. i garasjen så han kan få gleden av å skru :) Blir ofte ensomme dager i garasjen å skru bil, så når sjansen byr seg på å ta med seg litt hjelp er det bare å benytte seg.

Må jo prøve å sende gleden av skru gml BMW videre til neste generasjon.

 

 

Neste var å tre vajeren over til feste på gasspjellet. Banen her gir seg selv.IMG_0827_2.thumb.JPG.3fe91e5a19f5a8de6d14507db215fef0.JPG

Accuratir på plass :)

Videre var ECU:

IMG_0826_2.thumb.JPG.4bf3dcf0c94fa1a983165bf1518bab19.JPGIMG_1075_2.thumb.JPG.9afa0e9df386f3870d99051730789641.JPG

Demonterte deksel under dash og fotvileren på fører siden. Bak høytaler og lyd isolasjon lå det en ledig kontakt:) i rett farge som passet👍 Alltid litt spennende når en drar i gang slike prosjekter å se om det passer. Her var det bare å koble på ECU og slippe den ned i rommet. fant ikke noe måte å feste den på dessverre, men med litt foring har jeg kilt den fast så den ikke ligger å skrangler.

Til slutt (Trodde jeg) var å få på hendelen på rattet. Her lå også alt klart. Klarte å lure av plast dekselet under rattet uten å ta av selve rattet. Satt i 2 klips og bare å trekke ned.

Fant eget spor under visker hendelen hvor CC hendelen skulle sitte. klick feste så denne skled rett på. Egen utsparing i plasten på dekselet, så denne var det bare å skjære forsiktig ut. ikke noe poeng å kjøpe ny for CC.

IMG_0845_2.thumb.JPG.b80802db7085051d938c178cfcf25747.JPGIMG_1087_2.thumb.jpg.765e10bb106b1110447263ec744c0246.jpg

Ledningen var det bare å legge i kabelgata langs rattstammen og finne rett kontakt under dash. Trangt under der, men ingen er like, så rett kontakt er lett å finne.

IMG_1083_2.thumb.jpg.a69f026b0b812c718a1017636ebe13f6.jpg

Dette en kaller Plug 'n play!

Manglet dessverre festet for vaieren til gasspjelet, men på noen dager kom det noe i posten.

IMG_0839_2.jpg.3768aff8fb3633320a244ea5630685e2.jpg

En liten sort plast nippel skulle ikke stoppe meg.

Spent til prøvetur. men nope..... ikke noe reaksjon. ganske skuffa over at det ikke var så enkelt. Fikk målt hendelen og denne hadde funksjon på plass. Men med ferien bare ei natt unna blei det stopp.

Heldigvis:) som dere har lest tidligere, etter et besøk hos Viggo så kom han med tips.

Jeg har automat, men likevel ligger det en kontakt for clutchbryter under dash. så en liten kjapp løsning, kortslutte denne, da tror bilen at clutch er inne :)

IMG_0917_2.thumb.jpg.13039bd240899dde5840c7d2c1c193c8.jpg

Violla, CC fungerer! mangler nå å finne bryter som passer, så går ut denne lille blå loopen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo gull 😀👍

cc er kjempemessig å ha spesielt på automat .

Vet om flere som har slitt med ettermontering av dette ,så her har du gjort en god jobb .

Angående cc så har jeg dette på begge de gamle 5erne som er manuell.

Tenkte at dette er noe jeg aldri kom til å bruke ,men jaggu det brukes hver dag og spesielt på e28 ,for av en merkelig grunn så er den vanskelig å holde fart med kontra e34 noe som skulle vært motsatt .😀

Igjen bra jobbet og gøy å se oppdateringer her .👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/22/2020 at 8:57 AM, sveigis said:

Dette ble jo gull 😀👍

cc er kjempemessig å ha spesielt på automat .

Vet om flere som har slitt med ettermontering av dette ,så her har du gjort en god jobb .

Angående cc så har jeg dette på begge de gamle 5erne som er manuell.

Tenkte at dette er noe jeg aldri kom til å bruke ,men jaggu det brukes hver dag og spesielt på e28 ,for av en merkelig grunn så er den vanskelig å holde fart med kontra e34 noe som skulle vært motsatt .😀

Igjen bra jobbet og gøy å se oppdateringer her .👍

Takker Jan, Ja er litt ulike løsninger på E34, alt etter tidlig sein model og Diesel er ei helt egen historie.

Etter jeg fikk CC på første bil i 2011, så har dette vært et must :)  så utrolig mye mer behagelig å kjøre. Kjørte faktisk en retro fit på S-max'n i 2015  etter 8 år:). her lå alt i elektronikken, så orginale knapper og SW var alt.

Ikke minst behagelig med CC og automat. koste meg stort på returen fra Trøndelag :) både lettere å holde jevn fart og fikk ned forbruket en tanke, virka som den gira opp et ekstra hakk når gassen lå rolig.

On 8/22/2020 at 11:08 AM, Bimmerlorris said:

Wow for en bra D.I.Y-oppdatering 😃👍 Dette ble jo helt knall 😃 Var dette dyrt å få ettermontert ? 

Tja, endte vel opp med å betale rundt 1500 for alle delene. jobben var bare kos i garasjen. Prøvde å finne biler som skulle demonteres, men ikke lett. Så endte opp med huggere og E-bay :) 

Uansett absolutt verdt det, ikke minst mestringsfølelsen av å få på plass noe, og ser dønn orginalt ut :)

 

Neste retorfit er stor kjørecomputer, men her mangler jeg strøm helt frem. (har digital klokke idag). Så må finne riktig rele og få på plass under baksetet. Så spørs det om det er nok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Ja det hadde vært digg med CC 👍 Jeg tenker ikke mye på det når jeg kjører, men alt av ekstrautstyr øker jo bilens verdi 👍

Nei 1500 spenn er ikke store utgiften for å få CC. 😃👍 Nå finnes jo fremgangsmåten her og sikkert bare å spørre, så svarer du 😃👍 Men det blir ikke førstepri foreløpig, da det er en del andre ting jeg vil ta tak i først 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Bimmerlorris said:

@sveigis Ja det hadde vært digg med CC 👍 Jeg tenker ikke mye på det når jeg kjører, men alt av ekstrautstyr øker jo bilens verdi 👍

Nei 1500 spenn er ikke store utgiften for å få CC. 😃👍 Nå finnes jo fremgangsmåten her og sikkert bare å spørre, så svarer du 😃👍 Men det blir ikke førstepri foreløpig, da det er en del andre ting jeg vil ta tak i først 😉

Bare å si fra Tore om du trenger litt bistand :) kan absolutt anbefale dette. Men som så mye annet når det gjelder bil så er det dette med prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bytta kallipper, oppdaget jeg at raklefjæra på høyreside bak manglet, fikk kjøpt ny på GS, men bare blitt liggense på hylla siden jeg kom fra ferie, utrolig sløvt, men rett og slett glemt hele greia.

Fant frem denne i går og fikk montert:

IMG_1070_2.thumb.JPG.099e8eec88767fa169f99d4e05b8a2a3.JPGIMG_1072_2.thumb.JPG.b6dcc2920b3af7fead594d03d2b2b0de.JPG 

Greit med litt store åpne felger, fikk lirka denne på plass uten å løfte bilen. Så nok en detalj fikset.

Fikk med 2 ekstra dører da jeg kjøpte denne.

Førerdøra er spist opp av rust, men har skjult det verste bak litt stålplast og lakk :) Ene bakdøra har snakka litt hardt med en annen bil, så denne må byttes. retting er ikke et tema :)

Uansett, plukka frem dørene her tidligere i sommer for å se på tilstanden, i utgangspunktet så så de ganske bra ut og helt rustfrie. Men skinnet bedrar. For når jeg begynte å plukke i disse kom det frem rust, ikke noen overraskelse :)  så var bare å finne pågangsmot.

Rust var jo på de helt vanlige plassene, nederst på dør, bak lister og bak karosserilim, men langt fra ubrukelige :)

IMG_0858_2.thumb.JPG.44380446f051476b5b78ee81644fa25c.JPG-

IMG_0861_2.thumb.JPG.087399d84328caa770712be9df4c7fb3.JPGIMG_0860_2.thumb.JPG.56d86e2bf275d3cd05738db4f3b0324d.JPG

Blei endel skraping med kniv nederst på dørene for å få vekk lag på lag med lakk. Tydelig at det har vært gjort arbeid her tidligere

Så pussing for å få bort rust, på med rustmelk og grunning. Dessverre ikke bilder av dette. Blitt tatt litt innimellom alt som skjer om sommeren.

IMG_1051_2.thumb.JPG.7df7005f88974f4e96da3aae09f303d5.JPGIMG_0856_2.thumb.JPG.d99543673be392526ef2e1a35bb6892b.JPG

Dør mattet ned og nytt karosserilim lagt på.

Til slutt et par bilder fra sparkling og pussing. La på et tynt lag med flytsparkel etter at jeg hadde mattet ned dørene for å få en glatt overflate :) Blir utrolig mye støv med slikt. 

IMG_1050_2.thumb.JPG.66509b134aa6de3bc282380ad50d3c77.JPGIMG_1052_2.thumb.JPG.31a9a99fb8d6f764bbde42ed07fbfe4d.JPG

Dette var den enkle jobben :) en liten feil her og det det var bare å spraye på litt sparkel, tørke og pusse på nytt.

Har nå 2 dører som er klare for lakk. etter litt frem og tilbake så lander jeg på å prøve dette selv 😬 Så får resultatet avgjøre om det blir noen som må ta over etter meg. "Klare selv" var noe jeg ofte fikk høre som liten. Men en lærer ikke uten å prøve! Leser Jan skriver, mange tynne lag, så blir nok det som blir løsningen her og. spm er etterarbeidet når det har tørket. Våt-sliping, uten å gå igjennom klarlakken. kjenner jeg er spent her ja.men det verste som kan skje er at dørene må til profesjonell behandling.

Så venter nå på oppholds og helst litt varme i været. Bruker lekehuset som ungene har vokst ut av som lakkverksted, så trenger hjelp av værgudene til å få gode arbeidsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...