Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

On 4/17/2021 at 7:56 PM, sveigis said:

knallbra dette Morten .😊

Det og ta ned tank er noe jeg og må da jeg har samme problem .

Utfordringen for min del er å få løsnet disse stroppene som tank henger i da dette ser type rustet ut ,altså mutter eller hva det er som dette henger i .

En bekymring mindre på bilen din ,😊

Takker :)Ja var godt å få dette tett. 

Ang bånda til tanken, så sitter mine med unbrakoskruer oppe bakfangeren, så best å ta ned den først. plast tank her, vet ikke om det er ulikt på ulike tanker.

Innerst under bil husker jeg ikke helt, men tror de bare er hengslet i en krok, kom alldri dit denne gangen, men hadde dem ned første vintern for lakk. Ikke noen overaskelse at disse ruster :)

11 hours ago, Bimmerlorris said:

Nå er jeg spent på hvordan bilen blir seende ut med de nye fjærene 😃 Og ja, med gammal firråtredve så kan man aldri slappe helt av 😂 Men sånn er det. Slitedeler av ymse kvalitet gir forskjellige konsekvenser. Selv har jeg relativt nye casterstag type Topran og mistenker at de kanskje ikke er det beste å ha på en 535 😅 Hva står igjen nå før du har den på bakken og tut og kjør ?

Ja, der er du ikke alene, spent selv også. Henger fortsatt i lufta, i påvente av oljeskift på girkassa. Får filter til helga, men reiser bort, så tar nok ei ukes tid til det er skifta, men da er den klar for vei. Vurdere også skifte på differensial, men får se, alternativt å hive den opp iløpet av sessongen

Desverre noe hinsides med jobbing om dagen, så blir ikke mange timene tilovers til E34. har litt hus å stelle og ungdommer som flyr ut og inn som en gjerne skal bistå.  

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da igang med å bytte olje på kassa.

Kun tappet ned idag, for å få bekreftet farge, og her kom det rød olje ut, så skal skaffe Dexron III.

Har nå valget mellom Biltema eller MPM (fra Mekonomen el Bilxtra) evnt IQX fra Thansen. Noen som vet kvalitet på disse? Ukjente merker alt, så her trenger jeg råd fra erfarne "fjellfolk" altså dere som vet hva som er riktig.

Hadde håpt å få tak på Castrol sin men må da vente til over helga... Har jo lyst til  å komme ut på veien til 1 MAI :).

Stresser ikke dette så om Castrol eller annet merke er å foretrekke, da er det å bestille og vente.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mortenej skrev:

Er da igang med å bytte olje på kassa.

Kun tappet ned idag, for å få bekreftet farge, og her kom det rød olje ut, så skal skaffe Dexron III.

Har nå valget mellom Biltema eller MPM (fra Mekonomen el Bilxtra) evnt IQX fra Thansen. Noen som vet kvalitet på disse? Ukjente merker alt, så her trenger jeg råd fra erfarne "fjellfolk" altså dere som vet hva som er riktig.

Hadde håpt å få tak på Castrol sin men må da vente til over helga... Har jo lyst til  å komme ut på veien til 1 MAI :).

Stresser ikke dette så om Castrol eller annet merke er å foretrekke, da er det å bestille og vente.

https://gsbildeler.no/servicedeler-oljeprodukter/castrol_transmax_dexiii_diii___688017
 

kom over denne ;) bare å få bestilt før det er fritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Snowbiz said:

https://gsbildeler.no/servicedeler-oljeprodukter/castrol_transmax_dexiii_diii___688017
 

kom over denne ;) bare å få bestilt før det er fritt!

Takker og bukker :) Da er olje bestillt, og med GS så er det en god mulighet for at det er  her før helga :) ahhh, gledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bra Morten 😃 Bare forsikre deg om at du får på nok olje.

Kjørte du forresten motor varm før du tømte den for automatolje ? Det beste er om du fikk den driftsvarm og lot den gå i drive samt kjørte den gjennom girene. Varm automatolje renner lettere ut og mindre av den blir værende igjen i systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Bimmerlorris said:

Dette blir bra Morten 😃 Bare forsikre deg om at du får på nok olje.

Kjørte du forresten motor varm før du tømte den for automatolje ? Det beste er om du fikk den driftsvarm og lot den gå i drive samt kjørte den gjennom girene. Varm automatolje renner lettere ut og mindre av den blir værende igjen i systemet. 

Fikk ikke kjørt den så varm som jeg skulle ønsket. bakenden står desverre alt for langt inn i gararsjen, så blei ganske eksosfullt for å si det slik. Men tenker at nå får den stå å renne av seg til jeg får olja som skal på. Har ikke hatt noe ugreie med giring, så det viktigste var å få bytta filter samt sjekka magnetene at de ser fine ut.

Får huske å kjøre den inn med fronten neste gang. men blir vel noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mortenej skrev:

Fikk ikke kjørt den så varm som jeg skulle ønsket. bakenden står desverre alt for langt inn i gararsjen, så blei ganske eksosfullt for å si det slik. Men tenker at nå får den stå å renne av seg til jeg får olja som skal på. Har ikke hatt noe ugreie med giring, så det viktigste var å få bytta filter samt sjekka magnetene at de ser fine ut.

Får huske å kjøre den inn med fronten neste gang. men blir vel noen år til.

Pass på helsa Morten 😂 Skummelt å stå i osen 😅 Funker sikkert fint om olja ikke var helt driftsvarm. Men sørg for å få på nok olje. Som jeg sa så var vinkelen på bilen essensielt på min gamle 520. Men det merker du fort. Har den for lite så slurer og hakker den noe helt for jævlig 🤮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Bimmerlorris said:

Pass på helsa Morten 😂 Skummelt å stå i osen 😅 Funker sikkert fint om olja ikke var helt driftsvarm. Men sørg for å få på nok olje. Som jeg sa så var vinkelen på bilen essensielt på min gamle 520. Men det merker du fort. Har den for lite så slurer og hakker den noe helt for jævlig 🤮

Ja helsa først:) 

Som sagt blir den stående å renne til jeg har fått ny olje i hus, så håper det kompanserer en del.

Hadde er håp om at GS fikk olja ut av døra idag, men det ser ikke slik ut, så blir fort 1 mai uten olje på kassa.... litt håp at den går ut i morgen, da er det et snev av håp fortsatt bare posten gjør jobben sin

Ja, forstått at vater er viktig og har fått den dit nå, men får dobbeltsjekke når jeg har tatt ned panne, og event korrigere. Hva om det kommer for mye olje på? hva blir utslaget da?

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mortenej skrev:

Ja helsa først:) 

Som sagt blir den stående å renne til jeg har fått ny olje i hus, så håper det kompanserer en del.

Hadde er håp om at GS fikk olja ut av døra idag, men det ser ikke slik ut, så blir fort 1 mai uten olje på kassa.... litt håp at den går ut i morgen, da er det et snev av håp fortsatt bare posten gjør jobben sin

Ja, forstått at vater er viktig og har fått den dit nå, men får dobbeltsjekke når jeg har tatt ned panne, og event korrigere. Hva om det kommer for mye olje på? hva blir utslaget da?

Du trenger ikke være redd for å fylle på for mye. Da må du sikkert sette bilen på høykant 😂 Men dette blir bra. Den som venter på no godt venter ikke for lenge 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2021 den 21.03, Mortenej skrev:

Ja helsa først:) 

Som sagt blir den stående å renne til jeg har fått ny olje i hus, så håper det kompanserer en del.

Hadde er håp om at GS fikk olja ut av døra idag, men det ser ikke slik ut, så blir fort 1 mai uten olje på kassa.... litt håp at den går ut i morgen, da er det et snev av håp fortsatt bare posten gjør jobben sin

Ja, forstått at vater er viktig og har fått den dit nå, men får dobbeltsjekke når jeg har tatt ned panne, og event korrigere. Hva om det kommer for mye olje på? hva blir utslaget da?

Kommer det for mye olje på kan det fort begynne å skumme. Dette fordi olje nivået da er så høyt at roterende deler nå "bader" i olje. Men da skal du ha ganske mye over nivå. Men fyll på ca samme mengde som du tappet av. Kjør bilen varm. Gå gjennom girene å fyll på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - sesong klar

Endelig :)

Hadde ikke troa tidligere i uka at dette skulle gå veien. Olja som jeg bestillte mandagen ble ikke sendt før torsdag, og med erfaring fra posten så er det sjelden en pakke er fremme over natta. Men kl 15 tikka det in SMS at det var pakke på butikken :) så var bare å hive seg i bilen etter jobb og hente.

Et lite tilbakeblikk til mandag:

IMG_1866_2.thumb.JPG.51d182f6e7e7e7b300f1d39c7982fbac.JPG

Der er omsider kassa i vater, fikk målt på skruehodene langs kassa.

Løsna alle boltene rundt bunnpanna samt tappa av olja.

IMG_1868_2.thumb.JPG.c69747ac3b2b3841aee991634ba4da45.JPG

Her kom det rødolje, Så avgjordt Dexron III.

Lot dette bare stå å renne, mens jeg venta på ny olje.

179986003_10208746462056535_2652780586434899380_n.thumb.jpg.6807c7bd23f15f5548bf109cbb45eb92.jpg

Her ligger filter og olje klar.

Fikk tatt ut bunnpanna, og her var det seigt i bunnen.

IMG_1876_2.thumb.JPG.6ebb85945a4e5594a77e95b72fccafb2.JPGIMG_1875_2.thumb.JPG.d6fbece5e54e0c66ae138be01f94bb15.JPG

Og begge magnetene var fulle av slam, men ikke noe som kunne minne som spon el.l.

Når det var slik så tenker jeg at det var på tide å få byttet filter og olje.

Fikk pumpa på ny olje til det rant ut deretter kjørt varm bilen. Fulgte prosedyra med å få driftsvarm bil og deretter gå sakte igjennom gira. Var litt kvass når den gikk i revers første gangen, men gira fint mellom alle gir inkl revers etter dette. Fylte på et par ekstra dl etter denne seansen.

Fikk på style32 igjen og ut av garasjen for en rask kattevask. Her måtte alt støvet fra siste 5 mnd vike.IMG_1878_2.thumb.jpg.9386a3666f8143159e022eb65342b75f.jpgIMG_1877_2.thumb.jpg.1b0d167cc87bfbc2ca2ae8e74471f6e9.jpg

Ble bare skum og høytrykk i kveld, for her skulle det ut å testes :)

Får ta litt bedre bilder seinere, nå var det viktigste å få kjørt, kjent på hvordan denne er blitt etter nye fjærer og dempere. Ikke minst deler som er hele, her var jo den ene demperen helt skutt og den andre på godvei.

Blei nydelig på veien, mere stabil og mere respons.

Usikker på om  jeg merka så mye til oljeskiftet, men følte at den var mere responsiv, hadde litt oplevelsen av at kassa slura mere før.

Gira iallefall fint mellom gira på veien, så sansynligvis fått på nok olje.

Fikk meg en 5 mils runde i kveld, både på rette 80 soner, men også på svingete vei. Herlig å sette i Sport og tråkke på, gira fint og responderte på pådrag.

Kjenner dette blir en fin sommer. Gleder meg til flere mil med denne i år.

Og imorgen blir det å finne frem vaskeutstyr, trenger nok en skikkelig vask utvendig, og innvendig. pluss en garasje som må ryddes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig jobb Morten 🥳👍 Ja nå får kose deg og bruke bilen så mye du kan, for bruk er det beste en E34 veit om 😉👍 Du får ta flere bilder når du har tid. Litt vanskelig å se hvor lav du fikk den på de bildene du la ut. Og etter litt innkjøring av fjørene så blir de gjerne litt mer sammentrykket og ergo enda litt lavere bil. Kos deg 🥳🎵☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal nytes no :)  F10'n blei rygga inn i garasjen og der blir den stående store deler av sommeren håper jeg:) For no blir det det E34 fremover.

Flere bilder kommer, ikke bare fra gården her, men på tur også :) Jeg har noe å lære der Tore👍 Du ligger litt foran når det gjelder å dokumentere turer med E34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...