Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, sveigis skrev:

Jaså ,du var i Lillesand ?

Hadde du sagt ifra om det ,kunne du kommet bort ,da jeg bor et kvarter i fra .😀.

En langtur med nyere 5serie er digg det og man blir ikke sliten .

Har jo hatt av alt dette på min e34 med nyrer og lister osv ,men det står stille i huet mitt gitt.

Bukken du har under hjulet,blir en trofast venn når du skrur e34 😀.

Og ikke minst gøy du oppdaterer her .

Du bor i sona ja, stemmer det, har jo sett bilder fra E18 og tenkte faktisk på det da jeg passerte en nedlagt veikro oppe på E18. Blir nok ikke siste turen sørover for min del. Har familie i belte fra Lillesand og ned til Kristiansand (Nei er ikke sørlending, opprinnelig Trønder.... Men er noen som har prøvd seg som klimaflyktninger).

Finner nok ut av det med nyrer og lista, har lest litt rundt, og skal være mulig å løsne dette ved å bruke en lang skrutrekker ute ved blinklyset, men treffer ikke rett plass. Hadde jo dette av i 89!! på en nesten splitter ny 520 som fikk ekstralys bak grillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir meget bra dette :bmw:

Når det gjelder den grill lista er den skrudd i skjermen på begge sider samt plast klipset under nærlyset om jeg husker rett, samt en skal det vel være en skrue på toppen av grillen og ett klips der å, du ser det kanskje forsåvidt om du går inn på koed eller gs å ser på tegningene 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da var det på tide med en liten update igjen. Januar er ikke akkurat garasje tid, spesielt når en mangler oppvarming. Men etter å brukt fredag kveld på å lese igjennom innlegg på forumet her var det som å få en vitamin innsprøytning av motivasjon og pågangsmot. Kulde eller ikke, i morgen skulle jeg komme i gang igjen. Viser hvor viktig dette forumet er for oss som trives best i garasjen når en slipper varmedress og hansker :).

En kjapp om F10, denne fikk 2 nye fjærer bak disse hadde rusta og knekt i toppen. Ikke bare greit med alt saltet langs veien. Men no e den friskmeldt igjen. og burde vare ei stund.

IMG_0584_2.thumb.JPG.284a3edcfb3204c39de585e3e358a7b3.JPG

@viggo E34 hadde rett ang grill, istenden for å følge Bentley manualen var det lettere å legge se under fronten og finne klipsa under nærlyset. Så fikk løst dette på begge sider, samt tilsvarende rundt nyra både på oversiden og under. Så var bare å trekke rett ut.

No var det lett tilgang på den siste skruen som holder skjermen på plass. Herlig å få denne av og se at det ikke er mere rust bak her enn det som var i nerkant av skjermen foran døra. Spm er hva jeg skal gjøre med skjermen, som dere ser av bildet under har en del av denne blitt spist opp av den berykta rusta.

Har pussa bort det meste av rust og lagt på et lag med Brunox så den ikke skal ruste mens den ligger å venter på videre behandlig.

Bilen her har jo orginalt plastkanale, så de dekker forsåvidt skaden, og skjermen er så bra ellers at jeg ser ikke noe grunn til å skaffe en ny.

 

IMG_0597_2.thumb.JPG.4fc257ea8b9db71de4a47d33415b305b.JPG

Må og dra frem en litt moro sak. Når jeg kjøpte bilen, fulgte det med bare en nøkkel. Litt risikabelt å bare ha denne ene så tanken har vært å få tak i en ny. Etter å tatt av fronten er det jo greit å få sett over at det ikke er noe som må fikses bak noen av panelen, og pluttselig ser jeg dette:

IMG_0589_2.thumb.JPG.7e42f58941d5961effe7890fdaadb8a2.JPG

Her ligger det jammen meg en nøkkel... Bak fangere, retteresagt foran framhjulet i motorommet! Godt skjult under et plast deksel.... Var litt spent når jeg hadde fisket ut denne å satte den i sylinderen. Jepp passa og låste bilen :-D

Så takk igjen til forumet og dere som oppdaterer, gir oss andre motivasjon til å komme igang. Og neste uke blir drivakselen henta fra verkstedet, etter å fått seg ny mansjett. Så da er det ikke lenge til en kjørbar E34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA
17 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Bra du oppdaterer 👍 Lenge siden jeg har lest starten av tråden, så husker ikke hva som er planen med denne 😂 Er jo ikke den beste tiden å mekke på, men å ta litt og litt er bedre enn ingenting 😉

I det store og hele er tanken å holde bilen mest mulig orginal. Så planen for vinteren/våren er å få tatt det som er av rust i kanaler samt rette på det som trengs for å få denne EU godkjent. Fikk fiksa takluke dreneringa i høst, og hatt ute interiøret for å tørke dette og tatt litt overflaterust under batteri og ved fothvileren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Takk for svar 😃 Ja ok, er det hele eller deler av kanalene som skal skiftes ? 

Synd at disse herlige bilene skal slite sånn med rusta 😫 Men bra du tar tak i det og får det i orden igjen 👍

Ja trist at disse bilene skal slite slik med rust. Heldigvis er min en av de bedre, ta en titt bakover så ser du hvor fin den var under gulvtrekket.

Ligger også noen biler på S2 hvordan det ser ut på førersida. Har bare tatt av plastkanalen på fører sida, så blir vel en tur ut å ta passasjersida i nær framtid. Ser ut til at det kun er rundtjekk festet under førerdøra hvor det har rusta igjenom. Resten ser ut til å være overflaterust. og ikke noe bak dryppkanten, så skal være relativt greit å rette på.

Kjekt du følger tråden, må si jeg er en tanke misunnelig på 535, men var viktigere å ha et godt og rimelig utgangspunkt denne gangen, så får vi se hva fremtiden gir av muligheter.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

På tide med en liten oppdatering.

Har ikke skjedd mye siden januar, og ser ut til at det blir lite aktivitet frem til påske, jobb krever sitt nå i vinter, blir lange dager der og dermed også kortere ettermiddager hjemme. Men rekker en time her og der så kryper det sakte fremover.

Fått på plass drivaksel med ny mansjett. så fokuset kan nå rette seg mot skjermer og kanaler.

Har hatt besøk av en oppretter som har sett på rusta, og må bytte ut ca 25 cm av kanalen under førerdøra, samt nederste knekken på begge fremskjermene, dvs den som ligger vannrett under bilen. Ikke så rart at disse var spist opp, ei fin grop her som det lett legger seg mye rask i. Utover det ser det ut til at det er overflate rust som må pusses og behandles.

Ferdig med å pusse rust av skjermene nå, og er klar til å få laget nytt stål. Har lyst til å prøve på dette selv, men lurer på hvor vanskelig det kan være å få dette bra. blir uansett liggende bak plast kanalen, og er snakk om skjerm, så er jo fullt mulig å rette på det om det ikke blir bra. En del av det å ha dette som hobby er jo å lære seg noe nytt.

Tørt og fint ute idag, snøen som kom torsdagen har reist så fikk kjørt en liten runde med bilen i nabolaget idag, må få rørt seg litt så ikke ting setter seg. Er en fryd å høre bensin-sekseren. En slik liten tur gjør at jeg blir bare enda mer klar for å få denne ferdig og godkjent.

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som slipper unna såpass med rust ,og skjermene er jo standard på disse og e28en.

Er jo det som er så gøy nå fremover med vår .

Prosjektene dukker opp ,noen blir ferdig ,andre ikke .

Men gleder meg på dine vegne over denne bilen .

For jeg kjenner følelsen selv over glede hvis det er lenge siden jeg kjørte gammel Bmw.😀

Så nå må du bare sette av tid til å bli ferdig med den ,så kan du kose deg Morten 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei denne tidsklemma 😉 Men sånn er det og man må bare ta tiden til hjelp. Litt lettere å få tatt litt nå og da når bilen står på tomta/garasjen. Selv må jeg kjøre 20 mil t/r for å få gjort noe. Så da må det planlegges jobbeøkter. 

Bra det ikke var mer rust enn det du beskriver 👍 Litt lettere å gå til verks og beholde motivasjonen. 

Vurderer å kappe nederste del av mine forskjermer og sveise på nye siden skjermene er så strøkne fra bøyen og oppover. Men får se an. Håper du legger ut masse bilder og tekst når du først driver på. Alltid så motiverende og artig å følge med når folk dokumenterer fra sine E34-prosjekter 😃👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Får vel skrive noen ord for å holde tråden oppdatert.

Først en stor takk til dere som følger tråden, selv om det ikke skjer noe så ofte.

Selv om kveldene er korte og få så prøver jeg å utnytte de mulighetene som kommer.

Fått startet på overflaterusta på kanalen på HS no, og lagt på Haggmans 2 komponents epoxy primer etterhvert som blankt stål har åpenbart seg.

Stakk innom Biltema her om dagen og kjøpte 0,9 mm plate og platesaks. Tenkte at her er det bare å begynne å leke seg skal en lære noe. Lagde en mal av papir for å kunne klippe nytt stål. Mange profiler og knekker nederst på skjermen, så ønsker å beholde mest mulig av det orginale for å være sikker på at fasongen er riktig. Vindfanget ble omdøpt til mekanisk verksted og innredet med egnet arbeidsbord. Godt med god plass og egen bi inngang.

IMG_0628_2.thumb.JPG.de4414b6cafdfbb0dcc50e61fa22f7d2.JPGIMG_0627_2.thumb.JPG.4ae78f036d8c8fac3d492fd5f7473bb0.JPG

Og etter en del banking hamring fikk jeg knekt til de rette profilene og vinklene, ser det iallefall ut til. Passformen når jeg legger det oppå er iallefall ikke verst. Er egentlig ganske fornøyd.

Bilder bare av den ene skjermen, men har fått ordnet nytt til begge sidene.

IMG_0630_2.thumb.JPG.06023144cb17ef2844273a97c4f46464.JPG

Har fått lånt meg et sveiseapparat, står klart i garasjen og venter på en ledig lørdag. Lekt meg litt med å sveise i platerester, og ser at det kreves en del presisjon for å få dette til, så blir litt mere trening før jeg hiver meg på skjermene. Siden skjermene er løse så skal jeg gi det et forsøk, kan tross alt få jobbet i naturlig arbeidshøyde. Så får jeg se når jeg er ferdig med de, om jeg tørr å gå på bilen, eller hyrer inn noen som har erfaring med dette.

Syns det er spennende å begi meg ut på ting jeg ikke har gjordt tildligere, er en egen mestrringsfølelse med det når en ser at en kan få det til.

Er stort sett vant til å bruke sag og hammer, er litt andre teknikker der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden følger jeg med på og kommenterer så ofte jeg kan.

Liker arbeidet her .

Dessuten er det jo gøy å se endringene her på denne bilen .

Det arbeidet med skjerm ser jo veldig bra ut:).

Så stå på videre ,dette blir veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 20.21, sveigis skrev:

Denne tråden følger jeg med på og kommenterer så ofte jeg kan.

Liker arbeidet her .

Dessuten er det jo gøy å se endringene her på denne bilen .

Det arbeidet med skjerm ser jo veldig bra ut:).

Så stå på videre ,dette blir veldig bra :)

Takker Jan, jobber meg sakte og sikkert mot målet. Så håper jeg sveise arbeidet blir akseptabelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...