Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Takker igjen Tore :)

Blir spennende å starte på dette. Blei en tanke impulsivt…. Så blir stående til over påske(teorien) har egt ikke tid til dette.

Var i utganspunktet på utkikk etter en egna 3 serie compact eller 1 serie som yngstemann kunne bruke til øvelses kjøring… jommen kan en si en bomma fælt 😂😂

En liten teaser fra baksetet:

08E0EE6A-44E2-4247-B8F7-AAD724D5BF86.thumb.jpeg.9df12df5be49064cd15d292f2a349631.jpeg

Blir ikke feil dette :)

 

ang E34 så er planen å beholde denne. Har lagt ned mye arbeid i å få den dit den er idag. Men alt kommer an på bruk. Om den skulle komme på Finn, så er det ikke for hvemsomhelst helst. Den går til noen som vet hva dette er og tar vare på den videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så stilig at du har fått tak i gammel 7-serie! Gratulerer så mye! Jeg har selv siklet veldig mye på nettopp denne modellen opp igjennom årene. Husker da jeg bodde på Fiskarstrand at det var en der som hadde 7-serie som jeg siklet på HVER gang jeg kjørte til og fra jobben :wub:
Plutselig en dag var 7-serien byttet ut med en annen bil- tror det var amerikaner faktisk. Hadde jeg visst den skulle selges, hadde jeg uten svingt innom og bedt om å få kjøpe. Det var en 735ia og synes å huske den var grå metallic eller sort metallic.

Nå må jeg få tatt turen innom deg en dag og se det nye gliset! :bounce:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, opeth84 said:

Så stilig at du har fått tak i gammel 7-serie! Gratulerer så mye! Jeg har selv siklet veldig mye på nettopp denne modellen opp igjennom årene. Husker da jeg bodde på Fiskarstrand at det var en der som hadde 7-serie som jeg siklet på HVER gang jeg kjørte til og fra jobben :wub:
Plutselig en dag var 7-serien byttet ut med en annen bil- tror det var amerikaner faktisk. Hadde jeg visst den skulle selges, hadde jeg uten svingt innom og bedt om å få kjøpe. Det var en 735ia og synes å huske den var grå metallic eller sort metallic.

Nå må jeg få tatt turen innom deg en dag og se det nye gliset! :bounce:

Bare å si fra neste gang du er på disse trakter. Redd sommerferie planene har endret seg fra Europatur til garasjekos.

Husker første gang jeg så E32, vi snakker 1987, og sommerferie i Tyskland.

Både fattern og jeg var enige om dette var en nydelig bil, bare synd det var ekslusive 7 serien..... så på høsten dukka første bildene av E34 opp, og i mars 1988 stod en av de første E34 registrert i Norge i innkjørsla. lillebror var jo nesten like flott :), men sikkert brøkdelen av kosten.

Og idag, har jeg en av hver i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mortenej skrev:

Bare å si fra neste gang du er på disse trakter. Redd sommerferie planene har endret seg fra Europatur til garasjekos.

Husker første gang jeg så E32, vi snakker 1987, og sommerferie i Tyskland.

Både fattern og jeg var enige om dette var en nydelig bil, bare synd det var ekslusive 7 serien..... så på høsten dukka første bildene av E34 opp, og i mars 1988 stod en av de første E34 registrert i Norge i innkjørsla. lillebror var jo nesten like flott :), men sikkert brøkdelen av kosten.

Og idag, har jeg en av hver i garasjen.

Det skal jeg gjøre! Er jo ofte i Ålesund siden jeg jobber der. 
Artig at faren din hadde E34. Første E34'en jeg hadde, var i 2005 og etter det har jeg vært temmelig hekta på denne modellen. Er en fantastisk bil, men man merker jo at dette begynner å bli gamle biler som må vedlikeholdes deretter.

Drømmen for meg blir vel en E28 på sikt, men SPØRS om jeg klarer å skille meg med en av E34'ene da xD
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - page 48
  • 2 weeks later...

Trodde våren var komt for et par uker siden, men så feil kan man ta, Mars er en lunefull måned :) snødde tett igjen igår og 8-10 cm hadde lagt seg på bakken. Trodde denne helga blei inne helg, men våkna til skyfri himmel :)

Hva er da bedre enn å fyre opp M50’n å få vogna ut i det fri? Her måtte støv fra vinteren fjernes! Satte bilen på lading et par timer før jeg gikk ut. Og denne fyra på første forsøk!! 

350B836E-B87B-440C-B51E-8E3C9509749A.thumb.jpeg.8ef2e631c9338a162d6470703ee5ce85.jpegFikk skum lagt bilen i 2 runder før en rask berørings vask. Ikke skikkelig vår stell dette, men kjekt å komme igang.

A3E10152-4979-448C-B6B7-1796AEB261F1.thumb.jpeg.c8edba487a478c36d4d728d8b07b473d.jpeg

et stk renere E34 tilbake i garasjen.

Mens E34 var ute fikk jeg besiktiga E32 litt nærmere. Ser det må byttes litt stål skal denne bli 100%. Relativt greit med tanke på rust, men alle føre har litt, samt hjulbuer bak og litt i framskjermer. Uansett då blir fokuset teknisk i år så får kosmetikk komme seiner :)

E8D1952F-DAA6-4928-B329-041AD63CA89B.thumb.jpeg.2270bb2e4d66e77d2c8ab3c1a5ecacc5.jpeg
fikk iallefall løfta bilen, står nå på 4x bulker. Kansje litt lavt enda. Målet er å få ut traversen igjen og se hva som bør gjøres videre her. Må av uansett for å få på nytt av bremserør og drivstoffrør.

målet var start etter påske, så fantastisk å få en slik dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få frem e34 igjen tenker jeg og kunne litt på vårfølelsen 😊

Men nå gleder jeg meg fremover her for å se e32 oppdateringer altså 🙏👍,så nå må du snart klemme til her Morten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var kjekt å kjenne E34 igjen. desverre tok kong vinter hevn lørdagskvelden, og la sona i kvitt igjen... men no e klokka stillt frem en time og påska nærmer seg, det betyr vår i annmars.👍

Litt fiks igjen på E34 (fortsatt et dørtrekk igjen) så blir det nok bare vedlikehold på denne fremover. og deretter E32 for alle penga :)

Kommer til å "klemme" på her etter påske, iallefall starte opp :) Går nok ikke raskt dette prosjektet, kom litt uheldig inn, med tanke på jobb og oppgaver der som krever noe utover vanlig 8-4.

Første er å få ned travers igjen. Alle andre deler til bakstilling er sandblåst og grunnet med Epoxy. Får ta samme jobben på traversen, før jeg finner riktig lakk for å få dette sort igjen.

Alt av bremserør og drivstoff rør er fjerna fra bilen. Som nevnt tidligere fikk jeg med flett  drivstoffrør, som må lirkes på plass. Har akkurat bedt om tilbud på nye bremserør. Om prisen er riktig vil jeg heller gå den veien enn å bruke kobberrør å slite med nipler i alle ender. Blir dog interresant å se hva som er tilgjenglig etter 30 år. Har jo vært heldig med E34 til nå, og håper det kan være samme her.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med noe av de kuleste prosjektene jeg har sett på lenge 😀 Jeg har en voldsom sweetspot for E32 750i, har vært på nippet til å handle flere ganger. Sykt kult at du fikk tak i en Highline, sjeldne saker 😀

Jeg tror det er noen få 750i Highline i landet fra før. Det går en sølv som ble importert i 2022 (LJ83664)

BB37029E-D35B-4E28-8BA4-A4F871F39966.thumb.jpeg.315db626ae9e9947b55941829e306584.jpeg

Jeg vet om en sølv som lå til slags for en del år siden. Solgt ny av BMW Norge på export til Japan for den norske ambassaden. Kom senere tilbake til landet, jeg mener historien var slik. Så tror jeg det går en sort vestpå, lurer på om det er samme eier som hadde en E38 L7 også. Arrester meg om jeg tar feil. 

M539 på You Tube fikk jo en Highline gratis, riktig nok var den ganske råtten så det skal bli spennende å se om ham setter den i stand. Med stadig økende priser for disse så har jeg jo ett håp om at han forbarmer seg over den 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Har vært svask for E32 siden 80 tallet (som du sikkert har forstått) Men med en E34 i stallen, så var jeg helt klar på at det måtte bli noe mere spesielt enn en 730i ;) har sporadisk leita etter 750iL prosjekter, var uaktuelt å hente en "oppegående" bil. Halve morroa er jo å pusle disse sammen og her har jeg ikke noe valg. Når denne muligheten kom blei all fornuft satt til side... Mye komplisert på disse og enkelte deler som er ute av produksjon så en må finne alternativer.

Gøy å se at det er flere HighLine i Norge. Fikk med meg en sort som lå ute på FB for noen uker side, mulig det er den du peker på at gikk vestpå?

Hadde vært kjekt å sett andre som eksisterer :) Er vel 14 750iL på skilter, men kun 8 som har passert EU kontroll iløpet av de siste 5 årene, (ref b42.no) mulig dette endrer seg når vinterdvalen slipper taket.

Den Sølvfarga ser nydelig ut! og helt riktige felger! Her må jeg se hva jeg gjør på sikt, 15" Style 5 er jo helt feil iallefall!

Har både Style 32 og Style style 6 i 17" som kan være et start punkt. Style 4 el.l i 17" er et alternativ jeg har tenkt på.

Sort Shadowline bil setter krav til felgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga update.

Her i vest har været vist seg fra sin beste side den siste uka. Fortsatt iskaldt ute, men fredag kom tempen seg opp på rødt og sola nådde garasjen.

Fått startet med planene på 7-serien. Bestillt det som er mulig å skaffe av bremserør og slanger for å legge opp dette på nytt til bakhjula. Foran er ser alt fint ut.

Etter jobb ble det en kort runde ut i garasjen, før jeg skulle plukke opp jentungen som er hjemmom på påskeferie.  Traversen må ned og ut. Denne var jo bare hengt opp får ha et fundament til pallene som jeg transporterte denne hjem. 3 bolter.

Her er den nede, og klar til å trekkes ut. like langt som da jeg svingte inn å så bilen første gang i Stockholm :)

CB88A820-5561-457B-B4CB-9A951B6641F1.thumb.jpeg.35db8585c4fd3040dbd8e72f024bedde.jpeg

Ene feste til stabilisatorstag foringa hadde blitt klemt flatt.

1E4A72F2-3949-48D9-93A3-3C0386F113AF.thumb.jpeg.2335528a5c82183fca0b081b253c7c54.jpeg

Men en rask jobb med meisel så var dette orsna

4E4BC4B8-F7D6-4F45-AAF2-5B30BAB2D4D8.jpeg

Her ligger et stk travers. Denne må sandblåses og lakkes sort igjen.

C75B4B03-CA78-4DE8-ACE7-DB4FDA7EA507.jpeg

Men var ikke bar 7-serien som fikk seg litt jobb i helga :)

Gav meg seint på høsten i fjor med denne, blei rygga inn garasjen... her gjenstod det å montere dørtrekket på førerdøra.

 

6CD6F378-A4FB-46CD-8029-B17B52193362.thumb.jpeg.b0fa8ab998d01873802a0c302d4f15e3.jpeg

Skal bli godt å få dette på rett plass :)

5D017459-A316-42E1-9F00-14CF402C0886.thumb.jpeg.ad5929e336fdc38304ec38573b5a0bd7.jpeg

Men først få retta på noen av klipsa som hadde løsna:438267C5-C3C6-47BA-8BA6-C73D3040D022.thumb.jpeg.f364951a9903e977ae53fb8dba620333.jpeg

Til slutt var det på plass... eller nei :(

Oppdaga at det lå et lite feste på gulvet foran :|  urutinert...

2028CABA-2D40-412F-88C1-8DB7CD443199.thumb.jpeg.cbd615afaae182384af65a1557cc49c2.jpeg

Så et lite steg tilbake. Men noen runder seinere var også dette fisket.

Ferdig bildet blei helt glemt :) hadde egt ikke tid til dette i dag, med alle 3 ungdommen hjemme på påskeferie. Driver jo "hotell" om dagen, og jobber som butler for å tilfredstille 3 ungdommer som skal skjemmes bort etter beste evne ;)

Uansett godt å vite at nå er denne klar for veien, dvs en lett service må taes snart, med olje og filterskift.

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se ting skjer her med bilene .😊

Greit med litt puslearbeid på e34en i forhold til det du skal til med på den andre .

Må jo være en deilig følelse å vite at du har et flaggskip stående .

Den som kjøpte denne ny var nok ikke av det fattige slaget 😊

Ps om du får ned traversen en gang når du er forbi meg ,så slipp den av her så skal jeg sandblåse den ren for deg type helt gratis .

Om du ikke har andre å spørre .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjennes godt å pusle med E34, da er våren her!

Deilig å ha et flagskip i garasjen ja, første eier her skal etter sigende ha vært Belgiske ambasaden i Sverige, men gjenstår å få det bekreftet. Fikk svar fra BMW Group Classic at bilen var solgt ny til en forhandler i Belgia, og denne eksisterer enda :) Så får gjøre et forsøk på å kontakte dem for å få svar.

 

Synd jeg ikke bor nærmere nå Jan ;) for det tilbudet hadde jeg takket ja til :) men må nok finne en løsning her oppe for sandblåsning, Har jo noe fra da  jeg holdt på med E34, men usikker på hvor godt det er til  å ta en hel travers.

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mortenej skrev:

Synd jeg ikke bor nærmere nå Jan ;) for det tilbudet hadde jeg takket ja til :) men må nok finne en løsning her oppe for sandblåsning, Har jo noe fra da  jeg holdt på med E34, men usikker på hvor godt det er til  å ta en hel travers.

Ja Somsagt jeg hsr fri tilgang til svært sandblåse utstyr og hjelper deg tvert om du har behov 😊

Dette har jo somsagt reddet meg utallige ganger og ting blir jo som nytt 😊.

Angående historikken på e32en så er det tøft og hadde vel egentlig følelse at var noe sånt når jeg så bildene av bilen din .

Er ikke alle som har denne konsollen bak.

E34en min gikk jo som ny som diplomatbil for den belgiske ambassade i Oslo fra 1992 til 1994 og det merker jeg på utsyret som er montert på den ,bla telefon oppsett osv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, sveigis said:

Er ikke alle som har denne konsollen bak.

Denne konsollen er en del av utstyrspakken til HighLine, kunne fåes bare på 750iL, visstnok produsert mindre enn 1500 av denne typen. og ettersigende finns 3 av dem her til lands :)

Denne mangler desverre tlf, imotsettning til E34 :) (dog manglet den røret, men tlf-modulen stod i bagasjerommet....) Ikke at jeg har bruk for den, men hadde vært nice litt gøy.

Stemmer det, du har nevnt at din gikk som diplomat bil ja, var for Belgiske ambasaden det... Får se om jeg klarer å spore opp noe mere historikk på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...