Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Jada, følger med vettu 👍

Synes du er modig som prøver deg frem. Learning by doing er det som gjelder. Foreløpig er jeg fremdeles best på demontering 😂

Takker, Tore. Du sier jeg er modig som prøver meg frem ;) leke seg med skjermene er ikke det skummleste, skulle det gå riktig ille er det mulig å få tak i nye. Du e en av de som imponere som trekker toppen av en M30 :) du har bare en sjans for å få det der riktig når det skal settes sammen.

Er ofte slik at det er lettere å demontere enn å montere. Har hatt litt av samme følelesen hver gang jeg har sett ut i garasjen og det er en frontløs 520 som står å ser tomt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mortenej skrev:

Takker, Tore. Du sier jeg er modig som prøver meg frem ;) leke seg med skjermene er ikke det skummleste, skulle det gå riktig ille er det mulig å få tak i nye. Du e en av de som imponere som trekker toppen av en M30 :) du har bare en sjans for å få det der riktig når det skal settes sammen.

Er ofte slik at det er lettere å demontere enn å montere. Har hatt litt av samme følelesen hver gang jeg har sett ut i garasjen og det er en frontløs 520 som står å ser tomt på meg.

Viktig å se det litt som lek. Prøve og feile er jo veien til suksess i de fleste tilfeller. 

Jeg er så usikker på hva jeg skal velge på mine forskjermer. De er jo orginale, så passformen er perfekt og såvidt jeg kan se så er de veldig hele og pene hele veien ned til der rusten starter, i bunn. Skal jeg kjøpe nye så mener jeg de koster over fire tusen pr stk. Uorginale har en tendens til å avvike på én eller flere plasser i passformen. 

Litt derfor jeg synes du er modig. Ja dersom vi snakker om orginale skjermer 😉

Ang toppen så er min plan å gå saaaakte til verks og dobbelt og trippelt sjekke at jeg monterer dette i henhold til Bentleymanualen. 

Har demontert og montert toppen på Corsaen min. Gjorde det i fjor sommer. Gud hjelpe jeg brukte lang tid på den monteringa 😂 Men ved ikke å forhaste meg, ble det suksess 👍 Har tusla rundt ca 4-5000 km i fjor høst og nå i vinter og bilen har vært feilfri 😃 Så det skal nok gå dette her også. Samme prinsipp, bare liiiitt større motor 😂

Ha ha ha, bare du ser lenge nok på den frontløse, så skal du se du starter og fullfører prosjektet ditt 😂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sitter med dårlig samvittighet for en forlatt E34 som står i garasjen. Det positive er at nå nærmer det seg mere fritid. Har vært igjennom tidenes mest spennende prosjekt på jobb som stortsett har slukt det som har vært av fritid, men nå er vi mål. (Rolls-Royce Marine har blitt en del av Kongsberg gruppen).

Skal bli godt å kunne fokusere på en Blå Touring etter påske.

Takker til dere som følger med her selv om det har gått trått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei igjen.

 

Da er påska over, og Touringen har begynt å få behandling. Har sveisa ferdig skjermen med største rustangrepet og er greit fornøyd. Første runde med sveis for min del så ble en bratt læringskurve. Største problemeet var å unngå for sterk varme så det ble hull i steden for sveis. Det jeg lurer på er hva jeg gjør med den andreskjermen, se venstre bildet. Kjenner at det er fristende å bare rette på dette med stålplast.

IMG_0784.thumb.JPG.86e50a3d25f8d8f4722887cd3dec1b6c.JPGIMG_0785_2.thumb.JPG.aa3abfdc13b5569adf2814148fa99841.JPG

 

Neste var nå å starte på kanalen under førerdøra, fra dette:

IMG_0781_2.thumb.JPG.fdb1acc003b34782d0dc56a9e542d7f2.JPG

Til dette:

IMG_0783_2.thumb.JPG.378f26a347dfcca002859f7f06819daf.JPG

Blir å fortsette med å pusse rent og behandle med primer.

Ellers så det veldig rent å fint ut innover kanalen, så her tenker jeg å fylle på med Lanolinolje / Sauefett.

 

Om noen har fremre hjørne av venstre kanal liggende, samt bakre av høyre (må rette på en skade i hjulbuen her) så gi et vink. Lettere å  få på plass deler med rett profil, enn å brette selv. og siden jeg bare trenger en liten bit, så hadde det vært greit å slippe å kjøpe hele kanaler :-)

 

Og en liten tilståelse til slutt, ny daily driver ble hentet rett før påske. Har tatt steget over på andre siden og kjører på vannkraft.... Nyter fortsatt lyden av diesel 6er på langtur, men hjelper godt på lommeboka å slippe den på daglige småturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jammen e det blitt Juni allerede...

Hadde håpt å få sveis kanalen på førersiden iløpet av mai, men siden jeg ikke har plass til å sveise inne i garasjen er jeg avhengig av å stå ute å sveise, og her har ikke været vært med meg, når jeg har hatt fri til å jobbe med E34.

Men har fått brukt litt tid på bilen likevel.

Har pusset ned overflaterust inne i dørterskelen på førersiden. Virker som plast lista nederst på dørene ligger å gnir mot kanalen. Ser det samme på alle 4 åpningene. Lagt dette med Hagmans Primer, og til slutt lakkert med orginal farge. Lakkerte samtidig kanalene helt ned. Dessverre ikke bilder fra dette. Men får ta når jeg tar andre siden. Førnøyd med resultatet og siden denne har kanaldeksler, var jeg ikke så redd for evnt avvik. Men ser bra ut.

Har også begynt konserveringen av kanaler. Etter å åpnet kanalen rundt jekk-festet på førersiden så metallet meget bra ut. Kunne ikke se noe rust angrep. Etter å lest rundt på nettet og undersøkt, falt valget på Fluidfilm på sprayboks og fylt på inne i kanalene. Var enkelt å jobbe med og skal trenge godt inn i metallet. Blir nok å gjøre dette til en årlig seanse, for å holde rusten på avstand.

 

Beklager bare tekst denne gangen, men kommer sterkere tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting tar tid når man ikke har alt av fasiliteter liggende til rette. Men alt man får gjort er bedre enn ingenting gjort 👍 Du får ta masse bilder 😃 Bilder fenger og er artig 😃👍

Viktig å marinere disse kanalene med tyntflytende midler. Skal få gjort det samme med min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser seg at bilen antageligvis har vært en liten tur i grøfta, men heldigvis ikke verre enn at det kun har gått utover frontfangeren. Oppdaget når jeg demonterte fronten at det var blå lakk rester på plastdeksler bak fangeren som jeg hadde forventet ikke var lakkert. og at deler av fangeren foran har fått en runde med lakk, samt demperen har vært trykt inn 2-3 cm. 

Samtidig har fangeren fått seg en trøkk på undersiden, og litt av hjørnet var borte.

En runde innom biltema mandag og kjøpte plast sparkel, en grei jobb å ta selv om det været ikke tillater lengre økter ute.

IMG_0859_2.thumb.JPG.2093a5a3b3d9a5b07a9595fe7a2b4c3d.JPGIMG_0960_2.thumb.JPG.7a144fbaf584936e7e5b180efbce74ef.JPG

 

Så da ble det en ny utfordring :)  men dette er prosjektet hvor ny erfaring skal erobres.

Joda, 4 min tørketid i 20 grader... her var det bare å raska på. Første lag gikk greit, men neste var verre, så ble en del å pusse ned. Men ble bra tilslutt.

IMG_0864_2.thumb.JPG.576e9114c67a268a5758c758c5197b2c.JPGIMG_0865_2.thumb.JPG.424d281a7b52e42fb74bb74e5c0f1da2.JPG

og tilslutt noen lag med lakk på nederste del av fangeren, greit fornøyd med resultatet.IMG_0867_2.thumb.JPG.c3fe214f1577a592de7c261adc09dee7.JPG

Går alt etterplanen nå blir det å sveise inn ny plate i kanalen iløpet av helga.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinse, betyr langhelg, og i velsignet med en fantastisk fredag og lørdag.

Bilen er har komt seg i posisjon til å få behandling, målet er å få sanert det jeg kan av rust før den får ned på bakken igjen.

IMG_0972_2.thumb.JPG.2f90d5f2d0c84f80a7351d6ae24e23e3.JPG

Først litt forberedende arbeider, måtte lage ny del som skal sveises inn under førerdøren: 

IMG_0962_2.thumb.JPG.44a1a72ae521b0fa43a2e8c36ca44695.JPGIMG_0964_2.thumb.JPG.b4e399ce25fcf4e8eb8779c52dfe7f85.JPGIMG_0965_2.thumb.JPG.8692cb89d169e539f44c6710188497e5.JPG

Siden jeg allerede hadde ei plate fra skjermfiksen, valgte jeg å brekke og tilpasse selv fremfor å kjøpe ny kanal. Litt arbeid, men fikk til slutt en passform jeg er OK med. Ingen planer om å få på nye jekkfester. Bruker uansett garasjejekk.

Som skrevet tidligere var det noe overflaterust inne i dørtersklen:

Har fikset dette på førersiden, så nå var det passasjersiden som måtte ordnes.

IMG_0967_2.thumb.JPG.f48a2e66e76e4b92bea7095f2a507e1b.JPGIMG_0966_2.thumb.JPG.45c96ebbd32a5848e60d80b2911e3261.JPG

IMG_0969_2.thumb.JPG.b36915912689ac206e1aed0b3fcc67c9.JPG

Ferdig lagt med epoxy, klar til puss og lakk.

Fikk også tatt rust fra hjørnene på begge fremdørene, dessverre ser det ikke ut til at fører døra kan berges, men ikke verre enn at det er mulig den blir beholdt ut sesongen.

IMG_0974_2.thumb.JPG.aa03dc40cfce5a5c795e35019d028b80.JPGIMG_0975_2.thumb.JPG.52ef5869ece7ee2b44178f93a644ed31.JPG

Passasjer døra derimot var OK.

Blir å lakkere begge dørene samtidig med at jeg tar terskelen, tross alt bedre enn å store flak med rust.

Fikk også sveist inn plata i kanalen, og henta ut dreneringa.

IMG_0982_2.thumb.JPG.e876ef23330246fc0c1f39802d22f44b.JPGIMG_0983_2.thumb.JPG.afcd8f1b3204149f9cd8737cf7e39c5c.JPG

Usikker på hvordan jeg skal fortsette med dreneringa siden jeg har skjørt på denne. redd for om jeg kutter av slangen, så blir lander vannet mellom kanalen og skjørtet, og da har jeg ikke komt stort lengre....

Gjenstår å sparkle skjøtene på kanalen nå samt et lite hull bak på høyre side (Mangler bilde av dette).

Sannsynligvis må jeg bytte deler av kanalen bak samtidig med hjulbuen.

Må også fullføre sparklign av skjermen, men dette blir bare kosearbeid.

Veldig godt å komme hit. Sveising er ikke min sterke side, men merker at det kommer seg. 

 

IMG_0968_2.JPG

IMG_0970_2.JPG

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja 😃👍 Så flink du er !! Fikse deler sjæl er jo dritbra jobba 🥳👍 Dette blir bra. 

Er det dreneringa foran du har henta ut ? Det beste der er vel å kjøre slangen ut i forkant av kanalen mener jeg. Spør Andreas Hellem. Han har gjort den jobben. 

Stå på Morten 😃👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...