Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Takker Jan

Er slik input jeg trenger :).

Det jeg er redd ved å bytte bare bak er å få en bil som blir for stiv bak i forhold til foran spesielt om jeg også må ta med nye fjærer.. Har hatt ubehagelig opplevelse der på en Sierra for en del år tilbake. Blei kjapt bytte foran og kan du si. Samtideg er jeg redd den blir merkbart høyere med nye fjærer (mulig jeg tar feil).  litt kjipt å satt på nytt med rett høyde for så oppleve at den skulle vært litt lavere.

Så svaret ligger sansynligvis i tilstanden på fjærene, mulig de er gode nok til å leve videre. Vil se når jeg får tatt andre siden også.

 

Som sagt er jeg ikke ute etter hverken GoCart eller en enormt stiv bil. 

 

Ja målet er fortsatt skilt i år, men dette satte meg noe tilbake tidsmessig, samtidig som timene hjemme bare blir så alt for få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Heisann, på tide med en oppdatering igjen.

Ble jo bråstopp her i midten av Januar, ikke at det hadde gått så raskt før det heller. Som skrevet tidligere så har det blitt vel mange døgn på hotel siden nyttår. Positive er at F10 har fått seg østlandsturer, langt mere kos å cruise ned Gudbrandsdalen bak rattet i denne enn å sitte i et fly, for ikke å snakke om tog for å komme seg på jobb.

Får skrudd litt innimellom når jeg er hjemme, men går sakte, og det blir ikke rare updaten å legge igjen her.

Men passerte en milepæl her om dagen, 2 stk dempere av bilen.

Etter gode råd var det bare å finne frem varmluftspistol og klubbe, med det resultat at første foring var ute:

IMG_0083_2.thumb.JPG.0693548eb6eca37d7e190473d08833b2.JPG

Verre var det med passasjersiden. Fikk ikke lirket demperen av foringa. Prøvde i det lengste med å lirke, men trangt mellom innerskjermen og demperen, så blir brå stopp. Her var det bare å finne frem vinkelsliper. Trangt, men fikk tilslutt kappet løst såpass at det bare var å hekte av demperen:

IMG_0144_3.thumb.JPG.0141a2f7c079b1a8a9a3cdcdc6d82de1.JPG

Så nå ligger 2 stk dempere klar til neste økt:

IMG_0145_2.thumb.jpg.54833f5daee7464718e665a527d54cea.jpg

Ikke fått demontert disse enda. Venter også på nye dempere i posten, samt nye hundebein og foringer til stabilisatorstaget. Fikk akkurat melding at det er på vei :). Ble like dempere med de som stod på, så ingen senk. Beholder også fjærene, så langt bedre ut når de først kom ut. Så har noe glede meg til når jeg er innom Ålesund i slutten av neste uke.

Bilen hadde noe risting bak mellom 80 og 100. Tenker at jeg burde byttet de store foringene ytterst under bakdøra. Hvordan er det å få ut disse uten å ta ned hjulopphenget? har sett på YouTube de som setter en stor kopp eller bit av stålrør med litt mindre dimensjon mellom foring og karosseri for så å la tyngden av bilen presse ut foring. Gjennomførbart, eller optimistisk?

Hva med å erstatte med Polyforing her slik som Tore skriver? 2 delt poyforing ser jo enkelt ut å få på plass. 

Har også løsnet kaliperne så får gå over disse ved neste økt. Klossene så ut til å være ganske nye, men både kaliperne og skivene trenger behandling (skulle jo hatt bilder av disse, men kommer ved neste oppdatering). Forhåpentligvis før februar er over.

Takk til dere som følger med og bidrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, det er nesten den eneste måten og få av demperne på når de først har satt seg. husk litt kobberpasta eller noe lignende på de nye, det gjør alt så mye lettere neste gang.

Jeg kjøpte inn nye originale traversforinger til min og hadde de liggende lenge. Det var en jobb jeg gruet meg til. Til slutt så hørte jeg med et lokalt verksted. De skulle ha 4000 for og bytte begge to så da gadd jeg ikke og begynne på det selv engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du igang ja og dempere er ute 😀.

Blir nok fint med nye dempere og det gjør mye med kjøreopplevelsen .

Jeg har byttet traversforinger på min og egentlig ikke så gale .

Bare varm godt opp så klarer du å vippe de ut fra traversen.

Problemet mitt i sin tid var å finne egnede plasser å sette støttebukker da kanaler ikke var særlig bra .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

På tide med en liten oppdatering her. 

Ser ut til at siste jobb reise er unnagjordt for en periode. Etter flere turer til Østlandet i vinter blei det en brå stopp no. Trist at det var Corona som skulle sette en stopper for dette.

Men får se på det positive, for min del gir dette mere tid i garasjen og stell med E34 som desverre har blitt nedprioritert.

Det herlige i all reisingen er at F10 har fått kose seg ned og opp E6. En fryd å sette seg bak rattet og vite at det ligger 60-70 mil med vei forran meg. En god avveksling fra å fly dette.  

Godt med nyvasket bil selv om det bare varer en dag.

image0_1.thumb.jpeg.2adc08df9e52147925a365962ecc9407.jpeg

Fikk unnagjordt litt handel på turen også. Stoppa på nærmeste hogger, da de hadde fått inn en "krympa" E34, og var heldig å plukke av komplett sett med lister til dører og skjermer. Disse var hele så blir å erstatte det som er utslitt på min.

Fikk også hentet litt annet snaks som har ligget ute på finn. Så kommer litt forbedringer når dempere og bremser er fikset.

 

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette virusdritet er rett og slett forferdelig og ødelegger for alle .😢

Men som du sier ,så kan du gjøre andre ting .

Deletur er alltid gøy og som du nevner ,når man har digg bil å kjøre så er kjøring null stress.

Flott f10 btw😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge update :)

 

Lørdagens oppdrag var å få demontert dempere og kalipere. Ikke store målet, men mye annet som må fikses når en ikke har vært hjemme på 2 uker.

Lærer jo fort at deler som har sittet sammen i mange år, gjerne sitter godt :) men varmepistol gjør ofte underverker, men den ene demperen trengte hardere lut, var bare å finne frem vinkelsliperen å kappe av mutteren.

IMG_0171_2.thumb.jpg.3f45309b2d798ce715981acf0cbea458.jpgIMG_0172_2.thumb.jpg.90e3b1ca3885f2fb173c74da4c37d414.jpg

Godt å få bytta ut rusta her med nye deler :)

Heldigvis ser fjørene gode ut, fikk vakset dem og nå klare til å få et lag lakk. Har kjøpt sort lakk til kaliperne, tenker å gi fjørene et lag i samme slengen.

IMG_0173_2.thumb.jpg.3fe72522686808359d3dacf035f3b8c0.jpg

Blei ei runde med drill og stålbørste for å få rene kallipere:

IMG_0311_2.thumb.jpg.db033a2d7b3b86942503bc99b2997c5a.jpg

Så fæle ut, men ser ut til at de var mulig å fikse. Fikk testa stempleme med trykkluft, og gikk fint ut.

IMG_0312_2.thumb.jpg.139f70dff9fa85a0832cbf2eaa72021f.jpg

Ikke helt i mål med vasking her, men nå er de blanke og klare til et lag lakk.

Det var det jeg rakk i helga, men håper at uka her kan gi nye framskritt.

 

Neste er å få av skivene, men klarte å ødelegge bolten, så får bare fortsattte med drillen.

IMG_0314_2.thumb.jpg.726ecc4f9e5ac987538fa19829bc44d1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2020 den 22.33, sveigis skrev:

Ja dette virusdritet er rett og slett forferdelig og ødelegger for alle .😢

Men som du sier ,så kan du gjøre andre ting .

Deletur er alltid gøy og som du nevner ,når man har digg bil å kjøre så er kjøring null stress.

Flott f10 btw😀👍

Takker, ja fornøyd med F10'n. sitter en nydelig 6'er under panseret som gir godt med overskudd på norske veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hjemmekontor og reiseforbud er det gode muligheter for å komme lengre med prosjektet her, noe positivt i en eller ganske surrelistisk hverdag.

Har jo både bakbremser som må gåes over og dempere som skal monteres.

 

IMG_0320_2.thumb.jpg.c4318d86f98a0ae90e0a480b97ea9a88.jpgIMG_0322_2.thumb.JPG.14079ca6531e5a6d93b13b4656ba4378.JPG

For å begrense å begrense fremtidig rust angrep så var det på med rust melk og deretter noen runder med Biltema sin sorte bremselakk.

IMG_0336_2.thumb.jpg.a8d94dc147aa107fed2ffeadeaad42df.jpgIMG_0337_2.thumb.JPG.6bbb8bb895aa6c5321f54ffda32d0511.JPG

Nye deler klar til monteres. men noe av det gamle var fortsatt intakt og brukbart, så her ble det en skikkelig rengjøring. Føles godt å montere nytt, men en egen tilfredeshet med å kunne berge det som fortsatt e brukbart.

IMG_0349_2.thumb.JPG.90153d30adef19967d9f7cb59fdd8116.JPG

Ferdig montert og klar for å sette på bil. Med dette blir først etter at jeg har fått behandlet innerskjermene, selv om det er fristende å få disse på, bare for å sette punktum for denne jobben.

Gårsdagen ble brukt til å fikse bak bremser. Dvs, måtte tilslutt gi meg på å få av skivene. mengder med rustløser og varme, men fortsatt sitter skivene som støpt fast. Skulle jeg komme noe videre var det bare å innse at de ble der de er intill videre.

Heldigvis skal ikke skivene av får å justere håndbrekk, så ble å finne justeringskruen inne i trommelen og følge Bentley manualen, før jeg strammet vaieren. og nå er hjul låste etter 4 klikk :)

IMG_0341_2.thumb.JPG.a42a8fed0e69ec39a03377e6820f271e.JPG

Fikk også lakkert ferdig kalliperne og montert disse. Ser her at jeg muligens burde byttet stemplene, men er raskt å ta av dette nå og bytte når det trengs. Pakkninger ser fine ut og bevegelsen er godt,

IMG_0346_2.thumb.jpg.518b63656d20d8d2fad6e4605e771f0e.jpgIMG_0348_2.thumb.jpg.b43f3d38edcbd878870bf0c830b2e510.jpg

Mangler fortsatt å få på holdefjæra ytterst. Hadde forlagt dem, og glemt å rengjøre disse. Men fikk tatt en siste runde med rustmelk på dem så ligger til tørk no. bilde av dem ferdig rengjordt, her var det noe gravrust, men ikke minst mengder med skitt.

IMG_0343_2.thumb.JPG.028c3e1ccc8ba5ba765c0024e80db14d.JPG

Tror jeg da kan si OK på bremser bak.

Neste utfordringe er travers foringer bak. Leser at mange anbefaler dem byttet på verksted, mens andre har fikset dette selv. Noen med erfaring her? Tenker at godt med varme så må det gå ann å presse dem ut enten med en stor  kopp mellom bil og travesr, alternativt trekke dem ut? Og hva foringer bør en sette inn? 2 delte powrflex-foringer ser ut til å være enkelere å få på plass enn orginale?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er meget spesielt alt sammen nå i verden .

Veldig rart .😯.

Men ser du har vært aktiv på bilfronten ,og det liker Jan godt .😀.

Delene ser jo ut som nye etter behandling ,veldig bra Morten .

Men du ,du må nok løsne på håndbrekket igjen for å få av skivene .

Nå vil du hvertfall ikke få de av nå som du har strammet brekket.

Disse sitter jo bak skiven men det vet nok .

Jeg slet noe grassat med å få av skivene på e34 .

Slakk brekket totalt ,rustløser overalt .

Finn frem ei skikkelig slegge og slå overalt på skiva .

Spesielt fra siden og inn mot midten .

Ofte kan det være slitekant fra håndbremsen som gjør at det sitter .

Og slå gjerne bak og .

Den kommer etterhvert 😀.

Angående foringer ,så har jeg kun erfaring med originale ,men kjøper lett Powerflex.

Er så mye svar ute og går på dette .

Igjen bra og nå nærmer det seg .😃👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så galt at det ikke er godt for noe ;-) Verden er infisert, men da kan man styre med bilen sin :-D Og det har du fått gjort ser jeg. Så pene ut de bakfjærene og demperene :-) Bra jobba. Må jo spørre, du har fjernet skruen som holder skiven fast ;-) Du skrev ikke noe om den, så da må Lorriz spørre 🤣 

Jeg har fått hjelp flere ganger til bytte traversforinger. Og det har vi vel alltid gjort ved å brenne og skjære i filler ;-) Og jeg har valgt de gule powerflexforingene alle gangene. Og veldig fornøyd med det. Faste men ikke ubehagelige foringer. Blir veldig fast i stumpen :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Jan.

Ja vet jeg må løsne brekket igjen :). Tenkte på det med slite kanten (erindrer en Mazda 323 på slutten av 90 tallet som måtte gjennomgå samme opperasjon). Akkurat nå savna jeg Ford sin løsning som har koblet skivebremsene til håndbrekket.

Om dette ikke går igjennom EU, eller jeg jeg får god tid så får jeg gjøre et nytt forsøk. Akkurat nå kjente jeg på behovet for å komme videre. Og ja slegga fikk jobba godt.

Ja Tore, borra ut skruen som skal holde skiva på plass, så skulle i teorien være helt løs. Heldigvis ikke kritisk den skruen, da 5 hjulbolter hoder dette sammen.

Takker for tips om foringer, blir å prøve på egenhånd, har sett noe på Youtube, så med varme og rå muskelmakt bør det gå. Skader ikke å få den fast på enkelte punkter bak. Hvordan oppleves holdbarheten på Powerflex mot vanlige foringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge du har fått borra ut hele hodet på skruen til skiva så den ikke lurer deg så er som nevnt over må brekket av å til slakkes mye før bånda går klar for å få av skiva😉

ang bytte av traversforinger er det helt kurrant å bruke bilen som presse for å ut di gamle,ut med boltene, jekke opp bil. sette inn en passe stor pipe f.eks mellom kaross og foring å slipp ned jekken for så å jekke på bakstilling slik at du får litt vekt på. kan med fordel prøve å spraye no god stoff i håp om at det hjelper foringa å skli ut, så litt varme i tillegg da kommer di som regel sigende ut 👌🏼

blir meget bra dette:bmw:

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...