Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

18 minutes ago, Bimmerlorris said:

Skader ikke med litt pakningsguffe ☺️👍 Har du fått med deg rekkefølgen på stramming av dekslet ? 

Har landa på å få tak i pakningsguffe, så må ut å handle :)

Strammer fra midten og i kryss utover om jeg forstod det rett. Var en veldig bra DIY jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsider komt over det verste av allergi så garasjetid igjen.

I dag stod toppdekselpakning på bordet.  Spent på hvordan dette skulle gå, men god DIY og et par filmer på YT så er jeg like klar som Pippi, dette har jeg ikke gjort før så dette kan jeg :)

 

IMG_2008_2.thumb.JPG.3733751bec648eef9f1a3884510e19aa.JPG

Klar til å begynne :)

IMG_2016_2.thumb.JPG.b0ba28f7d2510fc4f489dcec3a9cf8d8.JPG

Etter litt var plastdeksel og coiler ute:) Litt styr å få løst ledningnettet, men fikk løsna et plastdeksel, og vippa dem over insuget.

IMG_2013_2.thumb.JPG.becd50f8c067a28fd95aa2cedc610ee2.JPG

Toppdeksel gikk rett av, og kammen kom tilsyne. Etter min visdom ser alt OK ut her.

IMG_2011_2.thumb.JPG.c33d20b56e3fd2c610690b7ec26b7b28.JPG

Ikke ekspert på hvordan en ser slitasje på kammen, men denne ser etter minforstand helt OK ut. men 165' på klokka så burde det være OK. Etter det jeg ser av dokumentasjon har bilen fått regelmessig med service.

IMG_2010_2.thumb.JPG.5a3ce3fd99a49c890d6fc6f7a15e65d8.JPG

My slagg samlet i toppen, så en svipptur på biltem å kjøpe bremsevask, hadde helt glemt det i min iver etter å starte på jobben :)

IMG_2014_2.thumb.JPG.6bfdb1aa7cf311ee589a017d0b23dd9b.JPG

Nesten helt rent toppdeksel :)

 

Blir litt for ivrig når jeg jobber, så ble desverre smått med bilder.

Fikk rengjort annlegsflata både på toppdeksel og toppen. før jeg la på pakningspatsa i bakkant på de 2 forsenkningene samt i hjørne. Merka tydelig at den nye pakningen er mere elastisk en den som lå der fra før. Pakningene rundt pluggene var rett og slett helt stiv og sprø, ikke rart at denne slapp igjennom olje.

IMG_2019_2.thumb.JPG.c61f34341e1a43fa20d4b246b849d0b9.JPG

Gammel pakkning som bare knakk da jeg skulle ta den av. Heldigvis slapp jeg at noe ramla den i toppen, alle pakningene satt fast i topdekselet og ble fint med ut.

IMG_2017_2.thumb.JPG.468d88ed941bc163c320782a7f92d41b.JPG

Montering i motsatt rekkefølge. Og husk kryss straming av bolter (Ta en titt på DIY jeg linklet til på forrige side).

Mens jeg jobba med dette stod motor å rant av seg olje :) Så fikk tatt et oljeskift samtidig. Ikke gått mange mil siden i sist, men denne skal leve godt å får et skift i året, uansett kjørelengde.

IMG_2018_2.thumb.JPG.f09c382f4b289e184dea3c431a974f72.JPG

Ut med det gml filteret, ikke ille farge på denne olja, så smøre evnen er nok der fortsatt.

Etter dette måtte jeg på en prøvettur :) er jo alltid spennende når en gjør noe for førstegang :) Bilen fyra like lett som tidligere, virka ikke som den ante at her hadde jeg nærmest utført hjertekirurgi 😂

Rakk så vidt butikken før de låste, så fikk sikkra litt mat. En god omtur p åvei hjem. Spent når jeg åpna pannseret, kryssa fingrene for at jeg ikke fant en M50 marinert i 10W40..... men her var det like rent som før jeg startet, så ser ut til at dette har gått veien.

Så straks ferdig med service punkta, mangler å bytte bensinfilter, samt etterfylle kassa fortsatt. Om jeg ikke finner grav får jeg starte på jekke prosessen, blitt så lav etter jeg fikk på senk at jeg sliter med å få den opp på kjørebruene.... og jekken går under med bare mm klaring. blir å finne meg 2"8" som kan brukes i tilegg....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer mens en holder på. Takker være forumet her så finner en svaret på mange utfordringer, og samtidig motiverende.

Jobber meg fremover med dørene også, så om jeg er heldig kommer det nye dører iløpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var fint å få gjort 😃👍 Tørre og stive pakninger gjør en dårlig jobb 😉 Alltid digg å vite at nå er ting på stell 😃 Og det å ha en E34 med 165k på telleren er jo helt nydelig ☺️ Tut og kjør !! Her har du kosebil i mange år om du ønsker ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atter en service tatt og e34en smiler mer og mer og eieren garantert det samme😁😁.

Godt å se vi er en gjeng med e34 her inne som driver med det samme .

Ikke minst er jo blitt en fykende flott bil dette Morten.

Veldig godt jobbet 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Bimmerlorris said:

Ja dette var fint å få gjort 😃👍 Tørre og stive pakninger gjør en dårlig jobb 😉 Alltid digg å vite at nå er ting på stell 😃 Og det å ha en E34 med 165k på telleren er jo helt nydelig ☺️ Tut og kjør !! Her har du kosebil i mange år om du ønsker ☺️

Ja, godt å få tatt, paknikken rundt plugg hullet var som kjekks, så var nok bare spm om tid før det ble verre. Godt å ha dette gjordt og vite at det nå er tipp topp.

Utrolig heldig å finne en med så lav km, så her bør blir det bil i mange år, bare jeg steller bra nok med den. Fikk faktisk spm i dag om den er til salgs, men var ikke fristenede å vurdere :) Denne er kjøpt for beholdes.

14 hours ago, sveigis said:

Atter en service tatt og e34en smiler mer og mer og eieren garantert det samme😁😁.

Godt å se vi er en gjeng med e34 her inne som driver med det samme .

Ikke minst er jo blitt en fykende flott bil dette Morten.

Veldig godt jobbet 😊👍

Takker Jan

Ligger et bensinfilter på benken å venter på å komme på plass, men nå nytes bilen.

Stått ute de sistedagene, og da hopper jeg lett i denne fremfor El-bilen, bare jeg skal en tur ned på butikken

ja kjekt vi er flere som skrur det sammme Godt med kunnskap her inne, og bra det for en som fortsatt har "rød L" i E34 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ikke mye som blir gjort med bilen om dagen, men forsåvidt ikke behov for det heller :) Teknisk så fungerer den og nytes i det daglige.

Legger ved bilder fra en E34s liv i 2021, slik det var ment å være når denne kom på veien i 1995. Fortsatt like fantastisk 25+ år seinere.

IMG_2020.2.thumb.JPG.f404b7ab0357f5bffa3476e30b081020.JPGIMG_2021.2.thumb.JPG.6fefa505463c389904621532c02a15b6.JPG

Flott med praktisk bil når en har ryddet garasjen og må en tur på fylinga :)

IMG_2068.2.thumb.JPG.1652216cef857254da2d583baf926124.JPG

Og når en skal på sykkeltur et stykke hjemmefra, er det bare å sale opp :)

Men oooppps her mangler en viktig detalj,

IMG_2084.2.thumb.JPG.c8039219e14a8d5b69ef9ec8b289e798.JPG

Der var det på plass.

Litt vedlikehold er viktig :)

Livet med E34 som daily ride er bare kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er årets ferietur unna gjort, i år i F10, så fikk E34 hvile seg hjemme.

En snartur innom hytta i Trøndelag rakk vi i år også, og eggbua må besøkes, ny lagte egg rett fra gården er ikke feil.

IMG_2161.2.thumb.jpg.cbd931e2804f26abbc1058d4aa1f0790.jpg

"Feil" bil på tur i år, men utrolig herlig å kjøre denne på langtur, nytes til det fulle.

Men kjekt å komme hjem å finne E34 i garasjen.

Og den fikk oppdrag omtrent umidelbart :). Har en strømtyv, så litt lading før en tar løst.

Ny terasse under bygging, så da er det godt å ha denne.IMG_2174.2.thumb.jpg.b3e52aa7728ce25fd75c2075183f7b62.jpg

Desverre har jeg ikke fått ordnet den avtagbare kroken enda, så ble lass i bagasjerom:) Men E34 klager ikke.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til må man bare stikke fingeren i jorda og si at jo nytt er bedre på langtur og støtter deg her ,desto gøyere er det da og komme hjem til den gamle å ta den i bruk .😊.

Avtagbar krok er gull på bilene .

Monterte selv dette i 2014 ,noe som gikk veldig greit .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, sveigis said:

Av og til må man bare stikke fingeren i jorda og si at jo nytt er bedre på langtur og støtter deg her ,desto gøyere er det da og komme hjem til den gamle å ta den i bruk .😊.

Avtagbar krok er gull på bilene .

Monterte selv dette i 2014 ,noe som gikk veldig greit .😊

Helt riktig Jan. Blitt feil å hatt F10 stående om kun E34 ble brukt:) og dess mere kos når jeg kommer hjem igjen. Samtidig sparer jeg F10'n for mye av småkjøringa hvor den ikke rekker å bli skikkerlig varm.

Ang krok, så har denne avtagbar, men noe feil på utløser mekanismen hindrer den i å gå i lås. Om jeg ikke får tak i ny(brukt)  krok, så blir det nok å bytte hele sullamitten, fortsatt avtagbar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ukes update :)

Omsider igang med litt forbedringer, har 2 dører som skal byttes. Førerdøra er ferdig pga rust og ene bakdøra har vært i nærkontakt med en anne bil før mitt eie.

Startet med nedpussing av disse dørene i fjor og kom nesten i mål med bakdøra. Førerdøra ser det ut til at har vært gjort noe med tidligere, møtte bl.a på et lakklag som reagerte med grunninga og resultatet ble krakelering

IMG_2206.2.thumb.JPG.7be2f3004291a611580bd7a56c75600c.JPG

Etter råd fra lakkverkstedet var det bare å pusse ned hele døra :)

IMG_2208.2.thumb.JPG.87cea04c25415d311a9809ee19946d5e.JPG

Ser ut til at denne har vært rettet engang, et godt lag med sparkel i bakkant av døra, så her må jeg nok jobbe mere. Usikker på om jeg skal pusse vekk alt og evnt legge på nytt eller om jeg skal stoppe her. Litt kjipt om det er noe ru st under her, men har iallefall fått av en god del og fått ei slettere dør.

Så langt er det pusset ned med litt vell grovt papir, så må på med noe finere før jeg før lagt ny grunning.

 

IMG_2209.2.thumb.JPG.92cb1fa0d9370e1bbe170f07abbe435a.JPG

Greit med ei gml lekestue :) ungene bruker ikke denne lengre så nå kan det bli mitt lakkverksted :) Ikke god plass, men nok, og slipper å stå i veien i garasjen.

Sattser på lakk iløpet av høsten, men ingen garanti, hadde samme visjonen i fjor, men ser hvor det gikk...

Fine er at jeg fortsatt kan bruke bilen, mens ting som dette gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forst følger. Fikk pusset over døra med både 400 og 12oo papir i på morran idag. Utrolig hvor mye støv det blir av dette. men når en må igjennom 2 lag lakk for å bli kvitt gml jobb da er det bare å stå på. Fikk lagt på et tynt lag sprøytesparkel, tanken er å pusse over dette igjen. Samtidig får jeg sikkra at det ikke er noe gml lakk igjen, da ville jeg sett koking og krakelering øyeblikkelig :)

Så blir neste grunning på begge dørene, forhåpentlig vis før vi skriver september.

IMG_2221.2.thumb.JPG.a998f8388b31dd25fc19ec64e26a47c7.JPG

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...