Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Kjekt når en kan stikke ut i garasjen å få satt punktum for noe nsmå ting iløpet av dagen.

Laga et lite "lakk verksted" på vaskerommet igår for å få på litt beskyttelse på holdefjæra til bakbremsene:

Greit å få lakkert inn i grei temperatur. Fikk montert disse idag. :)

IMG_0353_2.thumb.jpg.188e10d730a37ad56105b7d608ebfa71.jpgIMG_0362_2.thumb.jpg.f92ac6d4f4996fb15b0967ca9254bd40.jpg

Måtte også ta litt rust oppe i det dempertårnet på passasjer siden, heldig vis bare noe bobler, men må få begrenset dette. Pusset ned og smurte på med rustmelk. i 2 lag.får vente på at dette tørker før jeg legger på lakk.

IMG_0363_2.thumb.JPG.1816e6d3191c7a674eccd129ed72f9e6.JPG

Mens dette tørket før andre strøk er det greit å få tatt noen andre små ting, hadde bla et blinklys foran som ikke var helt OK, men på sist tur fikk jeg tak i nytt, og byttet det.

IMG_0357_2.thumb.jpg.ec02f71e0b04fa9fcbb087dcc7ac3359.jpgIMG_0358_2.thumb.jpg.188e61a48f12b51ce7b12e2f7df42912.jpg

Og tilslutt et strøk tektyl på depertårnet på førersida:

IMG_0359_2.thumb.JPG.c17e2f42bac2b96db5ce912e114ae453.JPGIMG_0361_2.thumb.JPG.c1d92d9c5e106dea1ae3611f414939fe.JPG
Fikk også løsnet boltene på brakketten til travers foringa. etter 2 dager med rustløser som stod å godgjorde seg, så løsnet de.

Muttern som går igjennom foringa sitter fortsatt fast, men får gjøre et forsøk med varme en kveld med litt bedre tid.

Ikke rare jobben idag, men fremskritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Ja var redd jeg skulle finne mye mere å plukke på. Har nok sine fordeler at denne har levd på Sunnmøre og kun kjørt 6-8' km i året etter den kom til Norge. Selv om det er mye salt i lufta, så er det dog mindre salting på veiene her.

I morra blir det å gjøre et forsøk på traversforingene. Har kjørt på med rust løser de siste dagene så har fått løsnet boltene under, sliter dog litt med mutteren på bolten til foringa, men med god tid i morgen tenker jeg det må skje noe.

Kos iallefall å merke at jeg kommer meg fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Tore!

Så ganske rett frem ut, egentlig. men spent på hvor godt ting sitter oppunder der.

Men i ettermiddag så vet vi :) Frokost no, så på med dressen og ut i vinterværet :) Ja kom jammen et lite lag snø iløpet av natta❄️ , og null grader ute no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mortenej skrev:

Takker Tore!

Så ganske rett frem ut, egentlig. men spent på hvor godt ting sitter oppunder der.

Men i ettermiddag så vet vi :) Frokost no, så på med dressen og ut i vinterværet :) Ja kom jammen et lite lag snø iløpet av natta❄️ , og null grader ute no.

Jeg har ikke helt klart for meg hvordan området oppunder traversen ser ut. Hvordan karrosseriet er. Men fikk en advarsel nå fra en kompis som sa at det kan være litt hardt for karrosseriet når dette klemmer nedpå dette hylsteret i videoen. Noe med vinkel og at kareosseriet bør treffe riktig på så det ikke klyper og kiler seg fast. Men dette ser du kanskje når du begynner og tar det nærmere i øyensyn. Legg gjerne ut bilder eller video når du gjør dette så vi andre kan se og lære 👍😃 Lykke til 🥳🎼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Travers update

Idag sto Traversforinger på programmet.

Lest mye om rundt dette og mange mener at dette kan være en vanskelig jobb, og kansje burde settes bort.

Men bilen står der uten skilt og fristelsen til å "klare selv" er stor. Tross alt litt av grunnen til at jeg kjøpte hobby bil var at har skulle jeg gjøre mest mulig selv og lære det jeg ikke kunne.

Takker Tore for videoen over, den gir virkelig en god beskrivelse hvordan det skal gjøres.

Men først var det å f åav boltene, hadde marinert disse med rustløser og disse var løse.

Men muttern på selve foringa satt helt fast. varme, slegge og latmansarm gav ikke resultater. Men prinsippet vekt gange arm.... så tenker her må jeg bare forlenge latmansarma. Ligger noen rester etter trampolina til ungene i garasjen, så fora på latmansarma med knapt 2 m. Bare å dra i og med nok varme så slapp mutteren.

IMG_0376_2.thumb.jpg.872749fd4ca69531087e7bf3ff5caf31.jpgIMG_0373_2.thumb.JPG.50bf23ac17ebd55a4cbb5e156a72b05f.JPG


IMG_0375_2.thumb.JPG.02bf05c91cf4cad9f7d180bc3c78e41e.JPGKom ei lita utfordring på passasjersida. For å gjøre plass til 2 biler i garasja i vinter så var jo denne satt så nære veggen det gikk..... Men måtte til med samme praksis her og, så da var det bare å legge seg underbilen, gikk det og :)

 

Etter en knapp halvtime var begge brakettene nede. Traversen sank da ned, så boltene glir løst inne i foringa.

Skrudde på muttrene igjen og frem med klubba. 10-15 kraftige slag på hver og opp kom boltene, så ganske rett frem.

Som video'n over viser så var neste steg å legge en sylinder mellom karroseriet og foringa. Tenkte her å bruke største pipa jeg hadde (32mm).

 

IMG_0384_2.thumb.jpg.f818723b7a7772acf9bb9aba2bcbb78b.jpgMen når jeg jekka opp dette så gav det bare press på midten av foringa og ikke ut mot kanten. Prøvde å snu pipa, men resultatet ble det samme. Så da var det bare frem med plan B, Biltema neste.

Tilfeldighetene ville det til at jeg svingte på Jula.... OG der hadde de tilbud på 2 piper (skulle ut av varelager) 46 og 38 mm.  dro med meg begge og var forbredt på nå beggynner slitet:)

46mm viste seg å være 1mm for vid, den tok i de 2 ørene dere ser over. Men 38 passa perfekt. Blei dessverre ikke noe bilde når jeg satte den inn. og det er det en god grunn til :)

Skulle ut å se på et hus sammen med en kammerat, så jeg heiv bare pipa på plass, og jekka opp traversen for å være sikker på at dette passa.

Stakk så ut. Og som kjent så tar jo en 30 min tur fort litt mere tid. Spessielt i disse Corona tider så bør en jo omgåes andre minst mulig, men 30 eller 120 min spiller veil ikke så stor rolle. Jaja foringene skal ut så får heller bli en sein kveld.

IMG_0392_2.thumb.jpg.23b330fd0295d7d4a8e06ecb6785fdcf.jpgIMG_0393_2.thumb.jpg.e59b9acd7cff902a74e83255eca25b2b.jpg

Så 2 timer seinere var det rett i garasjen når jeg kom hjem.Resultatet var som bildet til venstre viser 😁 Dro bare til jekken, og pressa traversen helt opp mot karroseriet. Tid for middag før jeg kunne fortsette. ikke at mat frista så mye no, ville heller fortsette. Kom ut etter middag og violla! resultatet ser dere til høyre. bare litt lirking og vipps var den ute.

En liten film fra høyre side. Filma dette mens jeg jekka opp traversen, ikke mye motstand i denne nei.

 

 

Og som vanlig når en plukker ut litt deler finner en litt angrep av rust. Ikke mye men bare å kjøre på. Fikk pussa rent og lagt på rust melk. så blir det primer og lakk iløpet av uka.  

IMG_0396_2.thumb.jpg.c61100c2915352b5dd3bccd64a6e352b.jpgIMG_0397_2.thumb.JPG.c26a8766da6dddc0bebcaa6fc3a9d01c.JPG 

Og her 2 stk foringer ute for godt. 

Spm nå er hvor handler folket powerflex foringer?? burde fått bestill noe snart, så har jeg til påske og kan begynne montering av bakende igjen.

IMG_0377_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her Morten ,her har du gjort en kjempejobb det må jeg si .

Knallbra jobba .

Husker når jeg byttet mine ,så måtte jeg løsne difffestet og ,måtte du det?

Varmet du opp rundt foringen eller bare satt du pipen under ,og lot naturen gjøre sitt?

Jeg må nok til med samme jobb igjen etter 6 år .

Kjøpte originale ,men merker noe muffens og tror det er en kombinasjon med stivt senkesett og all kjøring på den .

Powerflex får du vel til en grei pris på Koed tenker jeg.

Det nærmer seg enden her nå tenker jeg sånn at du kan få skilt etterhvert .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuuu Morten 🥳🥳🥳

Oppskriften funka som juling jo 👍🎼 Dæven så gøy 😃 Så det å klemme en 38 mm pipe gjorde susen 🥳 Da tipper jeg at 40-42-44 mm bare passer enda bedre ? 🧐👍 Skal se hva jeg har. Nå ble jeg motivert. For jeg synes min er blaut i ræva og tror ikke det bare er utslitte fjærer/dempere. Dessuten er jeg stor fan av Powerflex 😍 Så får vel bare begynne snart tenker jeg 👍 Dette blir bra Morten 🥳 Så er vel Powerflex å få kjøpt hos de fleste. GS og Koed bl.a 👍 GS må jeg si leverte veldig raskt. Men Koed er min favorittsjappe sammen med Sulland her på Hamar når jeg skal ha orginaldeler 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Jan.

Trengte ikke å løsne diff festet, men har ikke montert demperne enda, så har mye fleksibilitet der.

Trengte ingen oppvarming, her var det bare presset fra jekken, ikke rart jeg hadde risting hvis disse egentlig skal sitte helt tight.

Men hvor lenge skal disse foringene vare? ser av papirene jeg fikk med bilen , så var det kommentert på EU i 2002 og 80' km at de var deffekte. Ingen kvitering på bytte, men etterkontroll (på nytt verksted) fra noen mnd seinere så var det null feil. Så Blir de igjen kommentert på EU i 2007, og da på 100' km. Ligger med kvitering på bytte her. Siste EU er fra '15 og ca 145' km og ingen kommentar her. Og nå står klokka på 167'

Trodde også Koed, hadde, men blir ikke listet via ETK katalogen, og søker jeg på powerflex, står det at de ikke passer valgt model (Altså min bil).

 

Ja, nærmer seg no. Kjenner at jeg får mer og mer kontroll på tilsatanden også og vet hva jeg må holde et øye med fremover.

Fortsatt 2 dører og en skadet hjulbue som må rettes, men først teksnisk så finish.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Juhuuu Morten 🥳🥳🥳

Oppskriften funka som juling jo 👍🎼 Dæven så gøy 😃 Så det å klemme en 38 mm pipe gjorde susen 🥳 Da tipper jeg at 40-42-44 mm bare passer enda bedre ? 🧐👍 Skal se hva jeg har. Nå ble jeg motivert. For jeg synes min er blaut i ræva og tror ikke det bare er utslitte fjærer/dempere. Dessuten er jeg stor fan av Powerflex 😍 Så får vel bare begynne snart tenker jeg 👍 Dette blir bra Morten 🥳 Så er vel Powerflex å få kjøpt hos de fleste. GS og Koed bl.a 👍 GS må jeg si leverte veldig raskt. Men Koed er min favorittsjappe sammen med Sulland her på Hamar når jeg skal ha orginaldeler 👍

Ja dette gikk så smertefritt at motivasjonen steg mange hakk.

Tenker at 42-44 mm pipe passer enda bedra ja. 46 ble en milimeter for vid til å gli mellom "ørene"

Får søke litt etter PowerFlex, evnt ringe GS/Koed i morgen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Ja dette gikk så smertefritt at motivasjonen steg mange hakk.

Tenker at 42-44 mm pipe passer enda bedra ja. 46 ble en milimeter for vid til å gli mellom "ørene"

Får søke litt etter PowerFlex, evnt ringe GS/Koed i morgen. 

 

Ja dette var jo helt knall 👍 Så det er jo bare å få pipa i klem på foringa, spise en bedre middag og en kaffekopp hos en kompis, så har dette gjort jobben selv 🤣👍 Press og tid 🥳

Ja jeg har alltid handla Powerflex hos Koed 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...