Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

hærlig når det går litt av seg delv☺️

hos koed ligger disse i powerflex under tuning/optimering om jeg minnes riktig👌🏼 

men sjekk pris også hos gs, koed har skrudd opp prisene ganske kraftig på mye av sortemanget grunnet svekkelsen av den norske krona, så gs er billigere på mye, om du i tilleg er medlem i bmw ccn har du rabat hos gs. samt gs kjører masse kampanjer hele tia mens koed holder flat linje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, viggo E34 skrev:

hærlig når det går litt av seg delv☺️

hos koed ligger disse i powerflex under tuning/optimering om jeg minnes riktig👌🏼 

men sjekk pris også hos gs, koed har skrudd opp prisene ganske kraftig på mye av sortemanget grunnet svekkelsen av den norske krona, så gs er billigere på mye, om du i tilleg er medlem i bmw ccn har du rabat hos gs. samt gs kjører masse kampanjer hele tia mens koed holder flat linje

Må bare slå et slag for Koed. Da jeg hadde handlet hos GS så fikk jeg svar på en mail fra Koed om at dersom jeg hadde spurt, så skulle jeg fått de samme delene til samme pris eller bedre, men handlet hos GS fordi de hadde alt jeg skulle ha og det hadde ikke Koed. Og du får 10% rabatt med medlemskap hos bmwcc hos Koed også 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda har fått litt ekstra rabatt hos koed i tillegg men slik kronekursen er nå har mye av prisene dems desverre gått opp ganske kraftig. toppakningsett til m57 f.eks økte ca 1000kr over natta. så er absolutt verdt å sjekke begge og evt sende dem en mail ja.:bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for inspill.

Blir nok å sjekke begge i morgen. Ser ut til at GS ha på lager, så er jeg heldig ligger begge her iløpet av uka, og montering kan begynne. Har jo noen lokale alternativer også. 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukesrevy :)

Mandag fikk jeg tatt noen telefoner, og endte med å bestille foringer hos GS, de hadde på lager og kunne sende samme dag, så burde komme iløpet av uka.

Mens jeg ventet på deler måtte litt overflatebehandling til: frem med primer, før jeg fikk lagt på lakk. Var jo litt overflate rust både bak foringa og demperne. Med 5 grader ute, så tar tørk lengre tid enn ved 20 grader, passet på å varme opp områdene som skulle primes, men lot det likevel tørke over natta før det ble lakk. Desverre ikke noe bilder av lakk, men i mangel av riktig farge, ble fant jeg fram sort, ikke mange som skal under her å se så det får gå :) 

IMG_0404_2.thumb.jpg.c3bc1cfe0adb19c3c12cee6b23400e61.jpgIMG_0405_2.thumb.JPG.5c1e3db1c70ffb21b4441de41913bde7.JPGIMG_0408_2.thumb.jpg.b60edb5446596f210952f9b5c794174b.jpg

Onsdag kom pakken fra GS, var rett på posten etter jobb og deretter til verket:

IMG_0413_2.thumb.JPG.f1e9394f840c78f8b4f242aec5b94305.JPG

Gule fine foringer :) Håper dette blir bra :)

IMG_0414_2.thumb.JPG.481be1d5f96e1572cd705c3e3328a43b.JPG

15 min senere og begge sider ble slik :) Veldig smertefri montering.

Etter at foringene var i traversen var det bare å jekke den rolig opp og slippe boltene ned. 4 skruer og 2 muttere seinere og jobben var gjort.

Var i godt driv og greit med ledig tid i kveld, så var bare å fortsette.

Sammen med demperne kjøpte jeg foringene til stabilatorstaget, så heiv meg på å tok ned det:

IMG_0416_2.thumb.JPG.20ba95a019712b873000081434800f30.JPG

Var bare å skru rett av både disse, Foringene så fine ut, men fikk de nye ganske rimelig, så velger å bytte. Brilleforingene gikk like lett av:) 

Tok ut stabilatorstaget tenker det er lettere å få på brillefronger da.

IMG_0418_2.thumb.JPG.976a21e170f868c0f2019edda0ee25bf.JPGFikk meg en overaskelse når den ene foringa skulle av. Kun håndmakt, og knakk den rett av! Så godt jeg tok tak i dette :)

Så helga vil gå med på til å montere sammen stabilatorstag og få på demperne, kun et bensinrør igjen og mener da jeg er ferdig med bakenden.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatør tabbe.... eller hukomelse svikt, vet ikke hva som er verst....😱

Skulle jo bytte foringene på stabilisator staget, men da jeg hentet frem kassen med foringer, så var det feil foringer som lå der. DVS styreforinger og brilleforinger er ikke det samme, bare nesten... er vel straffa for å sitte på hotellrom å bestille deler, og ikke ha helt kontroll på tankene.😓

Positive er jeg får byttet disse nå.

IMG_0425_2.thumb.jpg.e87e90e8a81beb7d6ffafeab3640a02d.jpgIMG_0426_2.thumb.jpg.67b5cc48ea5577ce25baf21bbdc0fbff.jpg

Det kipe er at jeg ikke får tak i brilleforinger før etter påska, så da blir det ikke å få den ned på hjula enda.

Fikk gjordt litt likevel i kveld, tektylert støtdemper tårnet på passasjer sida, så er klar for å montere dempere. Men usikker på om jeg skal vente med det til jeg er ferdig med foringene. Er langt bedre plass å jobbe på når demperne mangler.

Ja, blir litt ufrivillig stilstand her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Fort gjort å gjøre sånne feilbestillinger.

Men tabben kan jo gjøre bil enda bedre 😀😀.

Da får du jo på mer nytt og det er jo bra.

Blir rasende bra nå denne Morten .👍

Takker.

Ja, fordelen er at det kommer mere nye deler, om de trengte å byttes e jo ikke godt å vite.

Etter en runde med Sne måking (ja vi har fått påskeføre levert på døra i år). så blei fristelsen for stor, så da var det frem med verktøy igjen.

Gikk rasende greit å bytte denne. Den jeg tok ut kjenntes også fin ut, ikke noe slakke, og tette pakninger.

Men no e no denne ny også :) 

 

 

IMG_0430_2.thumb.jpg.0a8290816e38e38660b634ab374c308b.jpgIMG_0428_2.thumb.jpg.c3a47b1a4d297f001928db8f032cd591.jpg

Rakk ikke mere i dag, jentungen hadde bestem seg for å komme opp en tur i helga, og der stod øvelses kjøring på ønskelista. Så da var det bare å legge bort verktøyet og lyster ønskene :)

 

God Lørdag dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba Morten 🥳 Skjønner frustrasjonen å få feil deler 🙈 Det skjedde meg da jeg skulle motere senken på 525’n jeg hadde. Hadde kjøpt feil topplager til den og måtte vente i nesten en uke før jeg fikk gjort ferdig jobben 🤬 Men da har vi fått gjort samme jobb med foringer og dempere da ihvertfall 👍 Var veldig godt å få dette nytt og gled deg til stram fin ræv når du får den på hjula igjen 👍

Jeg har også lyst til å få bytta disse styreforingene. Visste ikke at det var det de heter 😅 Kunne tenkt meg å demontert hele stabstaget og pusset det rent og lakkert det. Men får se om jeg gidder. Har blitt mer opptatt av det tekniske enn at det skal se så jævla strøkent ut 😉 Forrige eier har vært veldig opptatt av å tectylere så det er veldig igjensausa alt mulig under bilen og bra er jå kanskje det, men så pent er det ikke 😅 Ja ja, du kan jo høre om noen tilfeldigvis har en sånn styreforing liggende. Men spørs om posten er rask nok til å få det sendt før påskedagene kommer 🧐 Veldig bra at du har kommet godt i gang med bilen din da 😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nye brilleforinger bestillt fra Koed, de hadde på lager og kunne sende dette idag. Så bare opp til posten om jeg har jobb te helga.

Må også bytte ene bensinrøret bak, det midterste av de tre som går fremover har flere rusthull rett over bensinpumpa.

Tenker å kjøpe rør på Bilteam ov skjøte dette, er det innafor i forholdt til EU, eller må det byttes helt frem? Mulig det er like enkelt å bare bytte heler veien? noen som har erfaring her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mortenej skrev:

Da er nye brilleforinger bestillt fra Koed, de hadde på lager og kunne sende dette idag. Så bare opp til posten om jeg har jobb te helga.

Må også bytte ene bensinrøret bak, det midterste av de tre som går fremover har flere rusthull rett over bensinpumpa.

Tenker å kjøpe rør på Bilteam ov skjøte dette, er det innafor i forholdt til EU, eller må det byttes helt frem? Mulig det er like enkelt å bare bytte heler veien? noen som har erfaring her?

Har byttet bare bak og skjøtet for og få gjennom på EU. Gikk fint. Bruke bare biltema deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel ikke no særlig bensin gjennom det røret så vidt jeg vet. På ene 34’n min var dette rusta veldig og store hull, men det kom aldri noe bensin der og heller ingen bensinlukt som jeg kunne kjenne. Så her spiller det liten rolle hva du bruker av rør 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, EspenV skrev:

Har byttet bare bak og skjøtet for og få gjennom på EU. Gikk fint. Bruke bare biltema deler.

 

4 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Det går vel ikke no særlig bensin gjennom det røret så vidt jeg vet. På ene 34’n min var dette rusta veldig og store hull, men det kom aldri noe bensin der og heller ingen bensinlukt som jeg kunne kjenne. Så her spiller det liten rolle hva du bruker av rør 👍

Takker, min mistanke at det går fint lite igjennom dette. Har 2 hull på et par-tre millimeter, men ingen bensinlukt. Tenker også at det er mangelen på drivstoff som gjør at de ruster, virka nesten som det var rusta fra innsida....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mortenej skrev:

 

Takker, min mistanke at det går fint lite igjennom dette. Har 2 hull på et par-tre millimeter, men ingen bensinlukt. Tenker også at det er mangelen på drivstoff som gjør at de ruster, virka nesten som det var rusta fra innsida....

Tja, ikke godt å si sikkert. Er et slitsomt klima for ubeskyttet stål oppunder baki der 😅 Men sikkert ikke en dum teori det der. Det skal vel være bensindampen som går der og inn i kullfilteret framme i motorrommet og kan jo hende at den dampen etser godt på innsiden med årene som går 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av bensin røret ble mere omfattende enn tenkt... Men slik er det når en først begynner å rote med noe ;) Finner alltids en overaskelse.

Trodde jeg skulle slippe unna med å bytte siste halvmeter'n, var der jeg hadde funnet hull og midlertidig fiksa. Men da jeg begynte å plukke i røret oppdaget jeg hull etter hull. Fant fast rør førersiden, rett foran akslingen. Heldigvis ser det ut til at tur og retur røret er tett.

IMG_0437_2.thumb.JPG.04f31e92ad28586c91bfb6e5f35c9a7a.JPGIMG_0439_2.thumb.JPG.4b8120a9c1c89e5521e0b9eee6bc0e16.JPG

Handla inn 8mm kobberrør og skjøter på Biltema. Men viste seg at rørskjøtene til Biltema kun er for 6mm (ja handla over disk så burde ringt ei bjelle for noen der....) Å finne skjøter for 8mm rør var ikke videre rett frem. hverken Mekonomen, Jula eller andre "normale" butikker hadde. Fant til slutt hos Hydroscand.

 

IMG_0444_2.thumb.JPG.290974a12892495269b6592b58916c27.JPGDet gml røret var ikke mye tess. Tvilsom at det har passert noe her di siste årene. Var bare tektylen som holdt det sammen.

 

 

 

 

 

 

 

Fikk tredd inn nytt rør og begynte å bøye dette til rett pass form, trangt over differensialen, men omsider ble det iallefall liggende fint.

Så nytt rør på plass:

IMG_0450_2.thumb.JPG.cc1d8c110324ee992761163b47950028.JPGIMG_0451_2.thumb.JPG.8b9008b229bcd7569c37f3af3ce024db.JPG

Nok en jobb full ført.

Fikk også pakke fra Koed på Onsdag, så nå er alt klart for montering av foringer og dempere :) (tror jeg) og bilen er klar til å komme ned på 4 hjul før jeg går til angrep på bremser og oppheng foran, tro hva jeg finner der??? alltids noen overaskelser på lur.

IMG_0443_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...