Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Godt med alt som er gjort Morten 👍 Men hvorfor demonterte du ikke tanken ? For mye bensin på den ? Tror nok du hadde hatt litt bedre armslag dersom den var nede og da kunne du fått litt oversikt over evnt rustangrep samt rengjort den for sikkert flere kilo med møkk 🥳😅 Men nå nærmer du deg stadig et mer ferdig resultat 😃 Jeg fikk aldri delene mine på onsdag, så må pent vente til tirsdag. Men spørs om jeg orker å mekke så mye neste uke for da har jeg full arbeidsuke 🤪 Men det er jo heldigvis fremdeles bare tidlig vår, så skal nok få mye kjøreglede etterhvert 😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tanken som var mest i veien, verre med differensialen. Rørene her ligger festet i gulvet på bilen foran tanken.

Tanken var nesten nede i fjor sommer, slapp den ned va 10 cm for å se over rør, og alt så OK ut inkl rustangrep i karroseriet. Og ja fikk letta bilen for noen kilo sand og anna dritt. Plast tank på denne så heldigvis slipper jeg rust på tanken.

Kjipt at du ikke fikk delen før helga. Ang jobb så kjenner jeg på det samme, når det er fulle uker så er det mindre tid og energi til å gå i garasjen etter middag. Hjelper på noe nå når jeg må sitte på hjemme kontor. Sparer en del tid på det, og veien til garasja er kortere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det unna og du har tatt jobben jeg og må ta.

Bra du har tatt noen bilder og så jeg har noe og se etter.😀

Det som er gøy med alt dette du har gjort på bilen ,er at du vet ting er iorden og varer lenge og det fortjener en sånn bil .

Veldig bra .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mortenej skrev:

Ikke tanken som var mest i veien, verre med differensialen. Rørene her ligger festet i gulvet på bilen foran tanken.

Tanken var nesten nede i fjor sommer, slapp den ned va 10 cm for å se over rør, og alt så OK ut inkl rustangrep i karroseriet. Og ja fikk letta bilen for noen kilo sand og anna dritt. Plast tank på denne så heldigvis slipper jeg rust på tanken.

Kjipt at du ikke fikk delen før helga. Ang jobb så kjenner jeg på det samme, når det er fulle uker så er det mindre tid og energi til å gå i garasjen etter middag. Hjelper på noe nå når jeg må sitte på hjemme kontor. Sparer en del tid på det, og veien til garasja er kortere :)

Jeg tenkte mer på å sjekke for rust oppunder i karossen bak tanken ☺️ Men det kunne du kanskje klare å se da du senket den litt ?

He he ja nei det er ikke lett å motivere seg for å legge seg under bilen når man er sliten etter en dag på jobben 😅🙈 Så dette skal være kosejobb og jeg koser meg ikke med slikt når jeg er trøtt og sliten 😉

Men som Jan sier; godt å ha gjort dette og kunne vite at det er i orden i lang tid fremover 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tanken må nok helt ned en dag, men må av med fanger og det går ikke slik bilen står nå. så fokus nå er å montere sammen.. Trodde jeg skulle lande den i dag, men med 3 ungdommer i hus og Corona rundt en hver sving så måtte jeg stelle istand litt påskestemmning inne.

Fikk riktignok noe tid i morges så foringer er på plass på stabilatorstaget og noe rust flekker på braketter under er pusset bort og behandlet med rust melk. Utrolig hvor raskt tida går når en ligger under bilen.

Blir et par dager stillstand nå som ungdommene er her, må nesten være litt pappa også innimellom :)

Så begynner hverdagen igjen til uka, og hele dager i garasjen blir til noen korte ettermiddagstimer.

God Påske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Easter-egg

Finn.no er en farlig plass....

Begynner å tenke mot sommeren, og må ha ny gummi på det som skal bli sommer felgene. Har jo bestemt meg for at denne skal ha "orginal look" og hva passer da bedre enn Style 5 i 16".

Husker tilbake da E34 gikk som nye så var det ofte Style2 hvis eieren hadde spandert på noe annet enn stålfelg. og skikkelig gromt om noen gikk for Style5.

Men som ofte, når en er på Finn så dukker det opp noe annet. og handel ble det. så litt endring i planene på felg siden. Bilder kommer neste uke når dette kommer i hus :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korrigering :) har Style 5 liggende, men dukket opp noe annet.... Så får se hva som kommer neste uke, men tror nok det blir bra ;)

 

Uansett, om jeg finner dekk til Style 5, så er det nok ikke usansynlig at de blir brukt også, alltid kjekt å endre litt på utrykket :)

 

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig montering :)

Fordelen med hjemmekontor er at en rekker å gjøre litt monteringsarbeid før en starter arbeidsdagen :) Spesielt når ting kan plukkes inn i hus og slipper å dra på seg kjeledressen for å gjøre noe. Godt med kobberpasta og skrutvinger gikk det raskt å presse på 2 foringer mens kaffen traktet. Med et var alle deler klare for montering.

IMG_0480_2.thumb.JPG.95e8bb864ef7f52970c4eb0035328e71.JPG

 

Etter middag var det bare å hive på seg kjeledress å komme seg ut i garasjen. Frem med kobberpasta og deler, stabilator stag skulle på plass. Løste ogdå opp boltene på travers foringen og svingarm foringa. Fikk tak på Biltema sin versjon av loctight og brukte det sammen med rett moment på boltene. Siste jeg ønsker er at noe av dette løsner. Herlig å se under nå og se mange nye foringer. Litt synd at det gjemmes så fort bilen står på bakken, men vil tro jeg skal kjenne forskjell. Målet må være at ristinga i 80-100 er borte og slutt på knirking fra dempertårnet bak.

IMG_0489_2.thumb.jpg.914fdc30e5ad61fe507f2f33f756cb63.jpgIMG_0490_2.thumb.jpg.7c36dc71f834f8062131d4908a0db044.jpg

Rakk ikke dempere i går, men godt det finns flere kvelder. Utrolig takknemlig for jeg har garasje om dagen. Blåser og regner vannrett utom døra her, så påvirket motivasjonen i feil retning. Men idag SKULLE jeg ikke svikte.

Demperne har stått klar i 3 uker nå å ventet:

IMG_0349_2.thumb.JPG.0d6c9dda7055daafe6a1395bb23470d5.JPG

Idag skulle de komme seg på rett plass.

Var en langt letter jobb å få disse på plass, enn å ta ut. Og har nå brukt godt med kobberpasta, både inne i åpningen og rundt pinnen, så får jeg håpe at det blir lett å få ut igjen om det skal være nødvendig.

IMG_0493_3.jpg.4111231d7c21a5a5b55ecf8b98748d70.jpgIMG_0497_2.thumb.JPG.fb3e1376917c28e9f00c39e5b7d5d307.JPG

Godt å komme hit, og ser at det absolutt er et must å få denne ut av garasjen og rengjordt :) mye dritt samlet seg her når jeg har vaska bak demperen.

Og tilslutt var det å montere bagasjerommer. Utrolig at en må demontere så mye for å få ut 2 dempere.

Fra dette:

IMG_0494_2.thumb.JPG.88a343aa2f6435ba58d36942b63b9b01.JPG

Til dette:

IMG_0496_2.thumb.JPG.9c487c2d935b2840cf8d1033b12871fc.JPG

Da gjenstår kun lufting av bremser, så kan den ned på bakken igjen. før jeg begynner foran :D ja hvor mange uker tar det??? Håper på mindre arbeid der.

IMG_0488_2.JPG

Endret av Mortenej
tok ut feilplassert bilde, men det vil ikke :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her du 🥳👍 Da var du enda noen skritt nærmere 😃 Godt å se fremgangen 😃 Lufting er lett og kjapt vettu 👍 Dersom det er lenge siden sist, ville jeg tømt systemet og fått på ny væske 😉 Hva står igjen før tut og kjør nå da Morten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Bimmerlorris said:

Se her du 🥳👍 Da var du enda noen skritt nærmere 😃 Godt å se fremgangen 😃 Lufting er lett og kjapt vettu 👍 Dersom det er lenge siden sist, ville jeg tømt systemet og fått på ny væske 😉 Hva står igjen før tut og kjør nå da Morten ?

Takker.

Må se over bremser foran. Men kommer også en slarkelyd når jeg kjører over ugjevnheter. Så må se om det er noe som har tatt kvelden. Hvis jeg ikke ser noe selv, så blir det å bestille EU. så får jeg ta resten derfra.

5 år siden den var inne sist, men tror jeg har kontroll. Men lenge siden jeg har hatt gammel bil på EU, så føler meg litt usikker ;)

Så blir det litt oppgraderiner på innsiden, men det er mere kose jobb. Tenker Bl.a på å få til BlueTooth på orginal radioen. blir ikke noe DAB i denne, hadde de det på 90 tallet.....

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mortenej skrev:

Takker.

Må se over bremser foran. Men kommer også en slarkelyd når jeg kjører over ugjevnheter. Så må se om det er noe som har tatt kvelden. Hvis jeg ikke ser noe selv, så blir det å bestille EU. så får jeg ta resten derfra.

5 år siden den var inne sist, men tror jeg har kontroll. Men lenge siden jeg har hatt gammel bil på EU, så føler meg litt usikker ;)

Så blir det litt oppgraderiner på innsiden, men det er mere kose jobb. Tenker Bl.a på å få til BlueTooth på orginal radioen. blir ikke noe DAB i denne, hadde de det på 90 tallet.....

Ulyden er veldig ofte utslitte stabstag 👍 Smeller det ved hard brems så er det casterstag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Tore.

Kjekt med slike tips, får ta en liten tur og teste hard bremsing :) Håper det går raskere foran enn bak :)

Har og en karroseriskade, før jeg tok over bilen hadde den nærkontakt med en landcruiser, gikk utover bakdøra og hjulbuen på HS. Har ny dør som må få rett farge, men må få sveist inn ny hjulbue. Har bevisst dyttet dette foran meg, for å ta det teksniske først.

Så om noen i Ålesunds området kjenner til noen som kan hjelpe meg med sveis å lakk så gi en lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her har det jo skjedd masse og dette blir jo supert .

Er voldsomt mye demontering for demperbytte på disse ,samtidig så ser du hvorfor de er så godt isolert og sammensatt til å være Touring .

Fleste andre er jo bare plastdeksler og klips ,men her ser du skruer ,tjukke og gode deksler som igjen gjør at man ikke har noe særlig bråk og knirk inni bil .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...