Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, sveigis said:

Ja her har det jo skjedd masse og dette blir jo supert .

Er voldsomt mye demontering for demperbytte på disse ,samtidig så ser du hvorfor de er så godt isolert og sammensatt til å være Touring .

Fleste andre er jo bare plastdeksler og klips ,men her ser du skruer ,tjukke og gode deksler som igjen gjør at man ikke har noe særlig bråk og knirk inni bil .

 

Ja, kjennes godt å kunne sette kryss ved nok en utført jobb.

Det med issolering er riktig, lag på lag med gode issolasjonematter. samme inne i kupeen. Gir en følelse av solid bil og ikke minst behagelig lydnivå inne i bilen. Hadde en S-Max for noen år siden, og der var det ikke rare greiene. Dette gjør at det fortsatt idag oppleves som en moderne bil.

 

Fikk omsider lufta bremsene, greit å være 2 på den jobben så fikk med meg arvingen ut etter middag. 

Var runda luftskruen på førersiden, så blei en tur på Jula å skaffe skikkelig tang. så litt mørk ut så tenker at når jeg er ferdig foran blir det å bytte mere av veska. Aner ikke når dette var byttet sist, så kan være greit å få nytt.

IMG_0504_2.thumb.JPG.3eb967ec52c9a31f3330425f3399c433.JPG

Fikk tatt en liten runde i byggefeltet her, og kjentes fin ut, men klart merker nok ikke serlig til de oppgraderingen når lusker rundt i 25-30. Men fint å få flyttet litt på den. I dag smiler sola, så blir å gi den en vask no, før jeg starter på neste oppdrag. gå over fronten. Håper på mindre arbeid der. Kjenner jeg vil ha skilt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på tide å røpe innholdet i påskeegget, men først litt oppdateringer.

Fikk bilen på bakken i helga og svingt noen turer i gata. Kjennes OK, men uten å få tatt en skikkelig tur er det vanskelig å vite.

Søndag og mandag gikk til det de måtte når været først viste seg fra sin beste side.

IMG_0511_2.thumb.jpg.766aa35ba6eb3632d215fa9f1de8bc59.jpg

Alle 3 fikk seg en vask og de 2 grå (beklager at folkevogna sneik seg med på bildet....) fikk full behandling inkludert vox. Så klar for en sommer. Tror aldri jeg har fått tatt vår rengjøring i April. Dette hindret fremdrift på E34, men måtte gjøres og nå blir ikke det tidstyv fremover.

F10 må sansynligvis inn å få lakket opp 3 av dørene pga lakkslipp, heldigvis innafor garanti, så sattser på at det blir godkjent. Kjipt, men virker som jeg ikke er den eneste som opplever dette.

IMG_0547_2.thumb.jpg.e82cad2dcac32d4ba388b7423330e109.jpg

Så en lite advarsel!! Har jo brukt F10 som pendle bil mellom Ålesund og Kongsberg/Horten i Vinter 4 turer totalt med en del kjøring mens jeg er der nede. Merka på de siste returene at den var laus i bakstussen når jeg kom på usalta/glatt vei. Men takket være stabiliseringsystemene som gjorde jobben sin så gikk det godt. Begge bakdekka så ut som dette! Skal ikke skryte på meg at de var nye i høst, men bar asfallt og 7-8000 km gjør noe med piggene. Så hold et øye med skoa på bilen folkens. Blir nye no til høsten, dette er bare å kaste. Skjemmes av at jeg ikke sjekka bedre.IMG_0512_2.thumb.JPG.649a8212b2c3b65bbf0024c4e615c3cb.JPG 

Håp for lakken her og. Lakken kjennes ut som sandpapir, men etter grundig pollering og clay på ene hjørnet kjenner jeg stor bedring, tydelig synlig på bildet også. Så gledes til jeg kan starte på dette. Men kun vask denne gangen.

Så til overaskelsen, skulle prøve å finne nye dekk til det som skulle bli klassisk sommer utrusting. men gikk på en smell.IMG_0545_2.thumb.jpg.0985e09cc44a6c0e6a43ee0b26b54bfe.jpg

Tanken var å ha dette utrykker, 16" Style 5 som sommerdekk, og bruke 15" style 2 om vinteren/lagring. Men så........

IMG_0540_2.thumb.jpg.80d990c1a93da68f7375b7d802952736.jpg

kom disse opp fra Oslo idag. 17" med rett inpress, dog for stor navåpning så må skaffe senterringer.

Conticontact dekk med produksjons dato 0220! gått 10 mil, så kunne ikke la dem gå fra meg.

Kjenner at det blir 2 helt ulike utrykk på bilen. Style 5 er jo det mange kjørte med tidlig på 90 tallet og de jeg husker og forbinder med E34. Mens style 32 føler jeg kler bilen syyykt godt (Ja Jan du har vel sådd litt her tror jeg). Gjør samtidig bilen langt mere moderne. Så hjul gjør noe med bilen. 

Innspill fra folket? klarer ikke å bestemme meg, mulig det blir litt både og (veksle mellom Style 5 og Style 32?) Tar ikke mange minuttene å skifte heller. Må bare ha hele dekk til Style 5).

Fikk ikke stå med felgene lenge gitt.

Plutselig var den tilbake der den har vært i hele vinter, nemlig med en ende i lufta. Denne gangen er det fronten som er oppe

IMG_0550_2.thumb.jpg.8ad7f82f8d87829831cc295961c233db.jpg

Har ikke helt sansen for røde kalippere, så disse blir sorte. Ser forsåvidt ut om om disse er en del nyere enn de som står bak. Blir å ta dem av, smøre opp, få dem svarte, deretter bytte bremseveske.

Fikk sett over foringer på stag etc og ser fint ut i første øyekast.

Det som ikke ser bra ut er demperne, spesielt på høyre side. En del rust i toppen av demperen, og støtputa er både knust og helt løs. (må den være hel og OK på EU?)

Var inne på Bavaria med F10'n og fikk snakket med dem om EU på denne. Når det ser så bra ut så tenker jeg at det blir bestillt EU kontoll no straks. Så får heller den gi meg et hint hvor jeg skal fortsette.

 

 

Endret av Mortenej
Fjerna bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja ,her har du klassiske og flotte felger både i 16 og 17 .

Altså style 32 ,er som poteten ,den passer bestandig ,det samme gjør jo style 5.😀

Dette er vanskelig da begge passer bil veldig godt ,så her får du nesten velge felg på dagsformen din .😀.

Jeg synes jo at 32 felga passer veldig godt på den ,men dette er jo din bil så du må se .

Klokt valg med callipere og fargen ,bilen blir meget pen .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mortenej skrev:

Da er det på tide å røpe innholdet i påskeegget, men først litt oppdateringer.

Fikk bilen på bakken i helga og svingt noen turer i gata. Kjennes OK, men uten å få tatt en skikkelig tur er det vanskelig å vite.

Søndag og mandag gikk til det de måtte når været først viste seg fra sin beste side.

IMG_0511_2.thumb.jpg.766aa35ba6eb3632d215fa9f1de8bc59.jpg

Alle 3 fikk seg en vask og de 2 grå (beklager at folkevogna sneik seg med på bildet....) fikk full behandling inkludert vox. Så klar for en sommer. Tror aldri jeg har fått tatt vår rengjøring i April. Dette hindret fremdrift på E34, men måtte gjøres og nå blir ikke det tidstyv fremover.

F10 må sansynligvis inn å få lakket opp 3 av dørene pga lakkslipp, heldigvis innafor garanti, så sattser på at det blir godkjent. Kjipt, men virker som jeg ikke er den eneste som opplever dette.

IMG_0547_2.thumb.jpg.e82cad2dcac32d4ba388b7423330e109.jpg

Så en lite advarsel!! Har jo brukt F10 som pendle bil mellom Ålesund og Kongsberg/Horten i Vinter 4 turer totalt med en del kjøring mens jeg er der nede. Merka på de siste returene at den var laus i bakstussen når jeg kom på usalta/glatt vei. Men takket være stabiliseringsystemene som gjorde jobben sin så gikk det godt. Begge bakdekka så ut som dette! Skal ikke skryte på meg at de var nye i høst, men bar asfallt og 7-8000 km gjør noe med piggene. Så hold et øye med skoa på bilen folkens. Blir nye no til høsten, dette er bare å kaste. Skjemmes av at jeg ikke sjekka bedre.IMG_0512_2.thumb.JPG.649a8212b2c3b65bbf0024c4e615c3cb.JPG 

Håp for lakken her og. Lakken kjennes ut som sandpapir, men etter grundig pollering og clay på ene hjørnet kjenner jeg stor bedring, tydelig synlig på bildet også. Så gledes til jeg kan starte på dette. Men kun vask denne gangen.

Så til overaskelsen, skulle prøve å finne nye dekk til det som skulle bli klassisk sommer utrusting. men gikk på en smell.IMG_0545_2.thumb.jpg.0985e09cc44a6c0e6a43ee0b26b54bfe.jpg

Tanken var å ha dette utrykker, 16" Style 5 som sommerdekk, og bruke 15" style 2 om vinteren/lagring. Men så........

IMG_0540_2.thumb.jpg.80d990c1a93da68f7375b7d802952736.jpg

kom disse opp fra Oslo idag. 17" med rett inpress, dog for stor navåpning så må skaffe senterringer.

Conticontact dekk med produksjons dato 0220! gått 10 mil, så kunne ikke la dem gå fra meg.

Kjenner at det blir 2 helt ulike utrykk på bilen. Style 5 er jo det mange kjørte med tidlig på 90 tallet og de jeg husker og forbinder med E34. Mens style 32 føler jeg kler bilen syyykt godt (Ja Jan du har vel sådd litt her tror jeg). Gjør samtidig bilen langt mere moderne. Så hjul gjør noe med bilen. 

Innspill fra folket? klarer ikke å bestemme meg, mulig det blir litt både og (veksle mellom Style 5 og Style 32?) Tar ikke mange minuttene å skifte heller. Må bare ha hele dekk til Style 5).

Fikk ikke stå med felgene lenge gitt.

Plutselig var den tilbake der den har vært i hele vinter, nemlig med en ende i lufta. Denne gangen er det fronten som er oppe

IMG_0550_2.thumb.jpg.8ad7f82f8d87829831cc295961c233db.jpg

Har ikke helt sansen for røde kalippere, så disse blir sorte. Ser forsåvidt ut om om disse er en del nyere enn de som står bak. Blir å ta dem av, smøre opp, få dem svarte, deretter bytte bremseveske.

Fikk sett over foringer på stag etc og ser fint ut i første øyekast.

Det som ikke ser bra ut er demperne, spesielt på høyre side. En del rust i toppen av demperen, og støtputa er både knust og helt løs. (må den være hel og OK på EU?)

Var inne på Bavaria med F10'n og fikk snakket med dem om EU på denne. Når det ser så bra ut så tenker jeg at det blir bestillt EU kontoll no straks. Så får heller den gi meg et hint hvor jeg skal fortsette.

IMG_0543_2.jpg

PS, hvorfor kommer det et random bilde i slutten? får ikke slettet det heller.

Fin bil!

Systemet legger inn alle bilder du laster opp, men ikke velger med + symbolet og plasserer i teksten, på slutten av innlegget. Så for å fjerne dette bildet må du velge det vekk blant miksen av bilder du valgte for å legge i innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermegåsa !! 😂😂😂 Neida, dette blir jo knallfint Morten 🥳👍 Style 32 er faktisk fine felger. Jeg måtte kikke på en del bilder av E34 med slike felger før jeg likte dem. Ikke spør hvorfor, for jeg vet ikke. Trengte bare litt tid 😂 På lørdag stikker en kompis og jeg avgårde til Bergen og henter mine Style 32 👍

Jeg hadde også valgt en EU-kontroll for å få svar på hva som trengs gjøres. Og be de ta godt i når de tester slitedelene i fronten 😅👍 Det er fort gjort å ikke sjekke godt nok. Casterstagene er vanskelige å sjekke, så som jeg sa; beste måten å finne ut om de er slitt, er å bråbremse. Er det stille så er de ihvertfall ikke slitt i "kjøreretningen" men kan allikevel ha slitasje sideveis. Fikk også høre at de forårsaker risting på rattet dersom de ikke er i god stand. Bmw og foringer foran er litt sånn 🤬️#€## 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bimmerlorris said:

Hermegåsa !! 😂😂😂 Neida, dette blir jo knallfint Morten 🥳👍 Style 32 er faktisk fine felger. Jeg måtte kikke på en del bilder av E34 med slike felger før jeg likte dem. Ikke spør hvorfor, for jeg vet ikke. Trengte bare litt tid 😂 På lørdag stikker en kompis og jeg avgårde til Bergen og henter mine Style 32 👍

Jeg hadde også valgt en EU-kontroll for å få svar på hva som trengs gjøres. Og be de ta godt i når de tester slitedelene i fronten 😅👍 Det er fort gjort å ikke sjekke godt nok. Casterstagene er vanskelige å sjekke, så som jeg sa; beste måten å finne ut om de er slitt, er å bråbremse. Er det stille så er de ihvertfall ikke slitt i "kjøreretningen" men kan allikevel ha slitasje sideveis. Fikk også høre at de forårsaker risting på rattet dersom de ikke er i god stand. Bmw og foringer foran er litt sånn 🤬️#€## 😂

Ikke sant, følte det på meg😇😇. men klarte ikke å ligge unna. spesielt med helt ny gummi :) litt spent på hvordan 45 profil er å kjøre med. har kjørt S-max med 18" og 45 og måtte nesten svinge unna småstein i veibanen.

Tar rådet ditt her Tore, du bekrefter egentlig det jeg har gått å tenkt på idag. Så blir nok en tlf for å bestille EU.

6 hours ago, sveigis said:

Se her ja ,her har du klassiske og flotte felger både i 16 og 17 .

Altså style 32 ,er som poteten ,den passer bestandig ,det samme gjør jo style 5.😀

Dette er vanskelig da begge passer bil veldig godt ,så her får du nesten velge felg på dagsformen din .😀.

Jeg synes jo at 32 felga passer veldig godt på den ,men dette er jo din bil så du må se .

Klokt valg med callipere og fargen ,bilen blir meget pen .😀

Ja, hadde jo egentlig bestemt klasisk utsenede, men 2 år med prosjektet gjør noe med tanker ideer osv osv.

 

Det sagt, neste som treffer meg nå er høyden, dvs klaring mellom skjerm og dekk. var egentlig fast bestemt på å kjøre normalt oppsett, men det var basert på vinterdekka som stod på. Disse har jammen en diameter på 2 cm mere enn std, og det hjelper på i hjulbuen. nå ser det ut som om bilen er på vei til å lette. Igjen smak og behag, spesielt med 17" og lav profil.

Og spesielt om det blir merknader på EU...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte supersport senk til min. Betalte 4990,- hos GS. Får vurdere skikkelig hvordan den føles å kjøre med på bergensturen, men det lille jeg har kjørt med oppsettet føles veldig greit. Supersport er ikke veldig stivt og det liker jeg. Hadde supersport fjærer og bilstein b8 på 525’n og det var helt knall for min del 👍

Gleder meg til du får godkjent bilen din og får kjørt og kost deg 👍 Elsker å kjøre E34 👍 Og kan love deg at 45-profil ikke føles som lav profil på denne biltypen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Tore.

Sett på dissse og prismessig så er det iallefall et greit alternativ. Ligger fortsatt ute til god pris. Er ikke ute etter super stiv bil, er for gammel til det😂. Ikke ypper denne til å kastes inn i svinger legge flat fjøl ut, her har vi en 2 liter med automat :)

Får søke litt rundt og vudere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 profil er bare kos på disse i forhold til på andre biler ,så går veldig fint .

Angående senkesett ,så ønsker jeg og si noen ord / forslag til deg Morten.

Supersport på Touring gir ikke pent utseende desverre .

Ser ut som bil har 700 kg i bagasjerom og på vei til månen.

De fleste som monterer det på disse ,setter kun på foran på disse for å unngå saggelook.

Eibach eller HR er å anbefalle på disse og bil blir nydelig å kjøre med disse.

Hadde du hatt sedan ,så hadde jeg og kjørt med oppsett som Tore ,ser jo hvor fin den er blitt ,og skjønner ikke helt hvorfor Touring blir sånn.

Jeg kjører Koni og Apex og det er igrunn stivt og veldig lavt ,men sitter bra på veien .

Men her må du velge selv og finne det som passer deg best.

Fordelen med Supersport ,er at det er billig og lett å godkjenne .

Nå skal Tds få Supersport på snart pga godkjenning og da kan du jo se hvordan det blir om du ikke har skaffet selv til da😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, sveigis said:

45 profil er bare kos på disse i forhold til på andre biler ,så går veldig fint .

Angående senkesett ,så ønsker jeg og si noen ord / forslag til deg Morten.

Supersport på Touring gir ikke pent utseende desverre .

Ser ut som bil har 700 kg i bagasjerom og på vei til månen.

De fleste som monterer det på disse ,setter kun på foran på disse for å unngå saggelook.

Eibach eller HR er å anbefalle på disse og bil blir nydelig å kjøre med disse.

Hadde du hatt sedan ,så hadde jeg og kjørt med oppsett som Tore ,ser jo hvor fin den er blitt ,og skjønner ikke helt hvorfor Touring blir sånn.

Jeg kjører Koni og Apex og det er igrunn stivt og veldig lavt ,men sitter bra på veien .

Men her må du velge selv og finne det som passer deg best.

Fordelen med Supersport ,er at det er billig og lett å godkjenne .

Nå skal Tds få Supersport på snart pga godkjenning og da kan du jo se hvordan det blir om du ikke har skaffet selv til da😀

Takker Jan.

Flott med inspill. Ble noe å tenke på som jeg ikke har satt meg noe videre inn i.

Ser at supersport finnes både med 30/30 senk og 50/35, er siste for å motvirke det du skriver? Enig i at det er litt rart at stv blir lavere bak, men tyngdepunktet på stv er lengre bak. Noen kg ekstra glass der. Men det burde vært hensynstatt i konstruksjonen til fjører og dempere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bimmerlorris said:

Fint at du oppklarer dette Jan 👍 Dette visste jeg ikke. Håper du finner et oppsett du kan like og forhør deg rundt og få noen som har pent oppsett på sine touringer fortelle hva de har 👍 Så irriterende at det er sånn da 🤬 

Ja, får begynne å studere dette nå. Men kan spørre, har du 30/30 senk eller 35/50? Ser de har 2 alternativer til Touring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - bremser

Fikk gjordt litt etter jobb idag og :)

Startet med røde kalippeter og bremse skiver:

IMG_0551_2.thumb.jpg.83c2b207d2eddb9b1e5e3f11251224e5.jpg

Ikke helt min stil, stil, så her var det bare å plukke frem verktøy og få av rød lakk. Fikk samtidig testet stempel, litt treg på førersiden så får se om jeg får gjordt noe her. Passasjer siden var fin og responsiv.

Tok noen timer :) , mange kroker og mye dritt sin har festet seg, men til slutt fri for rød  lakk

IMG_0552_2.thumb.JPG.caaa1c820e5ce720c32fbd7836568627.JPG

Fått på rustmelk, etter å stått på bilen i mange år er det ikke til å unngå at det er en del rustporer.

IMG_0555_2.thumb.jpg.042b6ac3f4df2f38cd7f6fec3eedbfd8.jpgOg herfra var veien rask til å få på en bedre farge. Har også rengjordt boltene og gliderne. så ligger klart til montering i morgen.

IMG_0556_2.thumb.JPG.6a459688edf245b6b96a5eb5a3bff61e.JPG

Midre rust og dritt å ta seg av foran, så dette ser ut til å mye raskere enn bak.

Og time til EU bestillt, så bare å stå på frem til 11. mai :)

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei en kort tur innom garasjen idag, mellom annet arbeid som også må gjøres. Har et helt hus og en hage som også trenger stell.

Men kom i mål med det som stod på lista, montere kalipre og klosser foran.

Ble langt bedre med sort enn rød ja.

IMG_0559_2.thumb.JPG.8a1bb964b39524da6d565fea9ee0ab0a.JPGIMG_0560_2.thumb.JPG.61f00f86fb3066254eb1edbc63c11904.JPG

Fortsatt litt rødt på kanten, men får se hvor godt dette vises når hjulene kommer på. Gikk tom for lakk så fikk ikke tatt der.

Fikk også tatt frem Fluidfilm of kompressoren og startet med konservering av kanaler og inne i rammevangene foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...