Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Bimmerlorris said:

Du må vel ikke kjøpe alle fire dempere fra supersport. Kan du ikke kjøpe to supersportdempere og fire senkefjærer fra H&R feks ? Jeg mener du kan kjøpe 35mm foran og 10mm bak. Kan da ikke tro bilen blir sidrumpa bak av 10mm senk ? Nå tenker jeg på at du kanskje vil godkjenne dette ? Og du får vel ikke godkjent med senkefjærer foran og orginalfjærer bak ? 🤷‍♂️ Så kan du jo se an. Blir den for lav bak så er det jo bare å sette på orginalfjærene etter godkjenningen 😉

Takker Tore Ja tenkte å få dette godkjent, men hadde ikke reflektert over at jeg da må ha senk hele veien rundt.... dette må jeg jammen sjekke. Siden dette er vogn, er den noe tyngere bak en en sedan, er litt ekstra glass bl.a det gjør at den raskt blir segen bak på orginal oppsett, er derfor skeptisk til ytterligere 10 mm.

 

1 hour ago, sveigis said:

Hvis du leser hva jeg har gjort på Tdsen nå så ser du.😀

Men skal gi min oppskrift her til deg :

-Har Sachs originale gassdempere over hele bilen .

Supersport 35 mm foran som ikke bunner noe med disse demperene og origianle fjærer bak .

Dette funker veldig fint Morten 😀

Gull, Jan. Ja stemmer du kjører dette oppsettet. har orginale Sachs bak, selv, så da er kansje svaret foran gitt :) For bildene av din etter du fikk løftet den, samsvarer bra med det jeg ser for meg.

 

Noe forskjell på Supersport vs TA Technix evnt andre senkefjærer i kvalitet?

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende den er sigen i røva pga slitne fjærer bak ? Så nye stramme 10mm senkefjærer er kanskje ikke så feil. Jeg vet jo ikke 😅 Men har hatt to touringer. Den ene helt orginal og den andre med litt senk. De var begge veldig like foran og bak. Ingen av dem var slappe i ræva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sakte fremover her.

Pusher ikke arbeidet her. har god tid før den skal på veien igjen til påske, men har fått tatt et viktig steg i rett retning.

Fant frem disse 2 kameratene i helga:

IMG_1450_2.thumb.JPG.3f632b195774c846abe732a692609935.JPG

Så var det bare å male der hvor jeg hadde pusset ned rusta.

IMG_1451_2.thumb.JPG.0737ad7e90025c2bfdbfaf0f17518183.JPGIMG_1453_2.thumb.JPG.05cb9ce8332a3ab0041e71b606940af1.JPG

Fikk tatt godt oppe i depertårnet, Har fått tøtket godt og venter nå på blåfarge.

Og til slutt fikk 2 fjærbein samme behandling:

IMG_1455_2.thumb.JPG.db5dd9c2301d5ccd661ebc58417d7be1.JPG

Og her står kallipper lakk klar til aksjon, så blir nok svarte og fine iløpet av uka :)

Har det som sagt ikke travelt, men fremdrift er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2019 den 23.24, Mortenej skrev:

"Takker Jan. Håper det blir bra tilslutt. Ser at jeg ikke har vært helt heldig med lakkeringa, kjenner at overflata er litt ru. Prøvde å gjevne ut ved å rubbe den, og ble noe bedre men ikke slik jeg hadde håpt. Tips mottas :) neste blir å pollere for deretter å vokse opp. Hvis ikke så spørs det om jeg må søke hjelp. Har en kammerat som skal hjelpe meg å bytte hjulbue, så mulig jeg må be om bistand til lakkering derfra."

Vet ikke om du har fått svar på dette, men du nevner at du fikk litt ru overflate etter lakkeringa. Våtslipte du etter du lakkerte med sprayboks? Man får ofte "nupper" etter spraylakkering, og mye av dette (om ikke alt) kan man få bort ved våtsliping.  Finnes mange videoer om dette på youtube. Et lite søk på youtube, og du har mange forslag å følge etter. Selv har jeg sett endel av Chris Fix, da han har mange gode tips uten at videoene blir uendelig lange. : https://www.youtube.com/results?search_query=chris+fix+orange+peel

Ellers må jeg si at du gjør en knall bra jobb og liker at du dokumenterer så mye som du gjør. Kommer nok til å titte på tråden din når jeg skal begynne på lignende jobb selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du jobber deg fremover her ,desto mindre blir det til våren .😀

Angående lakkering med boks ønsker jeg og si noen ord her .

Etter og ha puslet med dette en stund ,har jeg hatt mange fiaskoer ,men og noen som faktisk ble bra .

Og stikkordet her er temperatur ,jeg gjentar temperatur .

For å unngå de helt store appelsinhud feltene på lakk ,så MÅ plassen der det skal lakkeres være hvertfall 20 pluss og helst litt til,hvertfall min erfaring .

Det hjelper lite å bruke timer på sparkel og grunnarbeid ,når du ser lakken kryper sammen og få nupper,altså nupper vil du få uansett med amaøtrlakking ,noe jeg kommer tilbake til litt senere nede i tekst.

For å få en mest mulig suksess med sprayboks ,sørg for at der det skal lakkeres ,er godt og varmt ,gjerne romtemp og varm gjerne lett rundt med varmepistol først .

Stikkordet er og tynne lag ,la tørke litt ,så mange tynne lag med klarlakk.

Husker dere denne skjermen her :

88FDBF7C-5416-441B-98A6-77DD1999C47F.thumb.jpeg.c2a50328d81027b50ebaae594593f549.jpeg

Totalt ødelagt av klarlakkflass .

Vel denne ble lakkert med sprayboks og klarlakk på boks og ble sånn:

7540B22F-2C4C-48C4-B7F8-A126A907AAE5.thumb.jpeg.686a4381b86f7dd3cc91264718a8bcb4.jpeg

Her var oppskriften og ha rett temp og flere lag.

Og får å nettopp unngå den verste appeslinhuden traff jeg blink med rundt 20/25 grader på stålet .

Det lille som var ble våtslipt fra 1000 opp til 3000 tilslutt rubbet,polert og vokset .

Nå snakker vi ikke om 110 % strøkent ,men går såpass langt at dette fikk jeg hvertfall 93 som igjen står i stil til resten .😀

Igjen tålmodighet ,temp og ikke stress så er du der .👍🙏

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang lakkering, har jeg ikke gjort noe videre forsøk :). Nå er det fokus på det mekaniske.

Takker for linken Tor Magne, har sett på et par andre også når det gjelder lakkering med sprayboks.

Har dog 2 dører hvor jeg har tatt all rust, og er nesten imål med å slipe ned, men dette stoppet pga temperatur. har ikke noe plass inne, så har ofret lekestua til ungene (ja de er 15+ nå....) Fantastisk plass å stå, men holder ute temperatur.

Gleder meg til å kunne fortsette med dette, eller om jeg tilslutt kapitulere og ber om hjelp.

Takker for gode råd Jan, det med temperatur er ikke noe jeg har tenkt på... 20+ krever nok litt oppvarming her på vestlandet. Godt leikestua er fullisolert :) da er det nok mulig å få god temp der inne.

 

Blir nok fort påske før jeg fortsetter å se på lakk.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått gjordt litt mere de siste dagene, men går ikke fort om dagen. Vinter temp ute, og da er det greit å bruke tid inne på litt hus fiks. Så fra å være mekanikker til snekker :) å være hobby-håndverker er en god avvekslig.

Tilbake til E34....

Fått lakkert litt i dempertårnene foran:

IMG_1472.thumb.jpg.3939c0bd573da6d4124477f05839099a.jpgIMG_1471.thumb.jpg.7e6d19d8beab3e10ea19546e249a14dc.jpg

 

Så da er rust tatt, grunning lagt på og nå til slutt blå farge.

Fikk på sort farge på fjørbeina også:

IMG_1479.thumb.jpg.b487494ce11a5d864e3cff9541a468cf.jpg

Da er straks all repp ferdig, så blir det å handle inn nye fjærer og dempere mm over jul.

Herlig å få dette fiksa, og ikke minst vite hvilken tilstand det er slik at jeg ikke trenger å engstes for tilstanden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En liten romjuls vissit :)

Ikke skjedd mye med denne siden begynnelsen av desember.

Har gått i vedlikehold av 2 andre, E-golfen spiser bremseskiver (Les ruster omtrent ubrukt... :)) fy hvor mye rust det var i forstilling her, kontra E34... Tydelig at salt suppa ikke er noe særlig for bilene våre.

Ang E34 og dempere så ser jeg at på ETK katalogen henvises det til ei distanse plate (del14):

Finner ikke denne i utvalget hos hverken Koed eller GS....

image.png.29ce8fbb681c4589b0d4af2971e5bf19.png 

Denne var ikke på min, finner den heller ikke i utvalget hos hverken Koed eller GS....

Jeg har/hadde type 3 dempere, er denne plata kun til type 1 og 2?

2638DBE6-D28B-4CD9-B360-EC62E6FA296C.jpeg

 

Ønsker Alle et riktig Godt nytt år, så får vi be om et mere normalt 2021.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klossen der er av en eller annen grunn beregnet for kjørerøy registrert i Østeuropa mener jeg å lest. Denne gjør bilen enda høyere og er sikkert pga de elendige veiene de har enkelte steder der,,,, tror jeg da. Sitter ikke på fasiten her altså 😅 Jeg har ikke hatt den på noen av mine biler. Når det er sagt så ønsker jeg deg og dine et riktig så godt nytt år 🥳👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det nevnes er dette heveklosser som var et alternativ som Tore nevner .

Jeg vet enkelte kjøpte dette for å få bakenden opp på disse .

Husker en tidligere bruker her kjøpte det og monterte på sin og den ble type høy 😀,veldig høy bak .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
8 hours ago, viggo E34 said:

Dette blir bra Morten👌🏼👏🏼👏🏼👏🏼

Takker Viggo, håper det.

Klør etter å komme igang igjen snart.

Desverre er trives jeg ikke noe særlig ute når det blir for kaldt, pluss det gått en del tid og penger til å gjøre klar el-bilen til EU. En 6 år gml Golf skulle en tro var skuddsikkert... men tror de glemte å ta den via QA avdelinga før den gikk ut til oss brukere.

Dog gunsitgere å sende ungdommene rundt i denne fremfor F10'n :)

Håper den går igjennom nå og får fokusert på tysk kvalitet i fremover.

 

Har sendt mail til SVV for å høre hva de trenger for å godkjenne E34 med senk, og samtidig få inn 17" felgene i vognkort, om det er nødvendig. Tenkte det var greit å ha dette skriftlig fra dem før jeg setter igang. Er nok mange her som vet svaret, men kjenner at har jeg det skriftlig derfra er det tryggere, og ikke minst enklere om en skulle komme opp i en diskusjon.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...