Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Under press yter mann :)

Tenkte at jeg får gjøre det jeg kan før helga. Så gikk på med friskt mot for å fjerne skiva på høyreside.

Samme prosedyre som på andre siden, inkl rustløser rundt navet og inn i bolt åpningene. Frem med smihammeren, og begynne å slå. tre slag rett bakfra, og der fløy skiva. Så under 10 min insatts. 😃

trommel.thumb.jpg.781f2e317d82c71090f605eb85736caf.jpg

 

Siden jeg var så godt igang og arbeidslyst på topp var det bare å hive seg på fronten, her må grill av for å smøre opp justeringsskruene til lys. Husker jeg brukte et par kvelder på å få av fanger og grill første gang. så tenkte at her ryker kvelden så bare å begynne i det små. Men en erfaring rikere så visste hva jeg skulle gjøre og i hvilken rekkefølge. Ikke stol på Bentleymanualen som sier noe om et plast klips ned bakblinklyset. Av med fanger, deretter trekk forsiktig grillramma frem og løs klippsa over og under nyra. Vipps, 6 min fra jeg satte skralla på mutteren til fanger og grill ramme lå på gulvet, og bilen sto der, ser jammen litt overaska ut selv E34 no.

IMG_0675_2.thumb.JPG.b6e1d3ce2cccc68606ed1921f17d14d6.JPG

Legg merke til Tysk ingeniørkunst, Spor i feste og løst klips gjør at en når skruen. Nekter for at dette er tilfeldig :)

IMG_0677_2.thumb.JPG.710de5e4ad3f5e26c786d87362b81634.JPG

Nå er iallefall skruene smurt opp skrudd litt ut og inn, så har løsnet. klar til justering.

Noen som vet hvordan en stiller inn lys? Litt unødvendig å bruke tid på verkstedet til det.

Et skritt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digg når man kjenner at arbeidslysten er der og man bare måker på og ting går sånn noenlunde på skinner 👍 Så bra du har kommet lenger enn du så for deg 😃 
Jada, det går jo an å skru ute så lenge en ikke fryser ihjel 😅 Er jo så til de grader surt ute om dagene 🤬

Ang lyktejust så husker jeg at jeg kjørte inn på en mørk grusvei en kveld og justerte på feelingen 😅 Følte at det var bra nok for min del og ingen som blinka på meg i trafikken på kveldstid etterpå heller 😂👍 Men et verksted tar vel ikke mange kronene for å justere tenker jeg 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge verkstedet skal kontrollere lysene så kan de likesågodt justere de samtidig. De bruker nok mer tid på og trille fram kontrollapparatet enn selve justeringen.

Jeg husker selv første gangen jeg demonterte fronten på en E34 den gangen jeg var høgger. Det var utrolig tungvindt første gangen men andre gangen så var det fort gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba og bra skivene gav etter 😀

Angående lysjustering ,så måtte jeg fikse justering før den ble EU godkjent .

De prøvde ikke en gang med noe rustløser .

Derfor så lærte jeg at fra nå av smører jeg opp alt sånt selv sånn at det er klart .

Så Morten ,nå har du snart godkjent e34😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal stå et merke, på bjelken foran radiator tenker jeg, med et tall som garantert er + - 1,2, det angir hvor mye lyset skal falle fra lykta. Så, måler du cutoff inntil lykta skal den være 1,2 meter lengre ned 10 meter foran bilen hvis tallet er 1,2. Gjort på 10 min med en tommestokk når ikke skruene er fastrusta.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Rune-K said:

Men må du justere lysene hver gang den skal på kontroll da? Jeg tror jeg justerte mine for 15 år siden og der har de stått siden.

Fikk iallefall 2er feil på nærlys, med kommentar feil instilling. var OK i 2015, men hva som er skjedd etter det aner jeg ikke. er jo et spm om de så at denne har el. justerbare lykter.... og at bryteren var satt feil?? 

2 hours ago, Kvasi said:

Det skal stå et merke, på bjelken foran radiator tenker jeg, med et tall som garantert er + - 1,2, det angir hvor mye lyset skal falle fra lykta. Så, måler du cutoff inntil lykta skal den være 1,2 meter lengre ned 10 meter foran bilen hvis tallet er 1,2. Gjort på 10 min med en tommestokk når ikke skruene er fastrusta.

Takker, dette justerer høyden, må jeg se på når den står på 4 hjul igjen. hvordan er det sideveis??

Skruene går iallefall greit no, etter en runde med rust løser, så skal være enkelt å få fiksa.

 

Imorgen blir det nye band og skiver, posten melder at pakker er på vei.

Og jeg har garasje noen dager til :) Blei for kaldt å skru bil for andre, så da ser jeg et lys i tunellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mortenej skrev:

 

Takker, dette justerer høyden, må jeg se på når den står på 4 hjul igjen. hvordan er det sideveis??

Skruene går iallefall greit no, etter en runde med rust løser, så skal være enkelt å få fiksa.

 

 

Sideveis er egentlig ikke et stort tema ift PKK med mindre det er way off.  Justerer du høyden først og så parkerer nært en vegg og sjekker at "vinkelen" i cutoff er der den er forventet å være bør det være null stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for praten i sted og for at jeg fikk stoffmatta du hadde til overs 😊 Kjekt og få møtt flere folk som har samme interesse! Meget flott touring du har med det rette interiøret og felger 😁 Riktig god helg! Hilsen Tor Magne :bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,2 % nedstigning på 10 meter avstand er ikke 1,2 meter lenger ned. Da har du svært dårlige nærlys, de lyser da rett ned i bakken. Høyde fra hovelykten til bakken er under 60cm vil jeg tro.

Du må egentlig først vite høyden på lykten, eller senter på lykten feks. Så kan du måle opp 10 meter, eller mot en vegg, på flatt underlag. Så kan du gå ned 1,2%, fra 1 meter hold. Det blir da -1,2% av høyden til lyktene.

Eller kanskje det også ble feil?

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, opeth84 said:

Takk for praten i sted og for at jeg fikk stoffmatta du hadde til overs 😊 Kjekt og få møtt flere folk som har samme interesse! Meget flott touring du har med det rette interiøret og felger 😁 Riktig god helg! Hilsen Tor Magne :bmw:

Kjekt du tok deg tid til en prat Tor Magne. Veldig gøy å møte andre som har samme interesse. Ser virkelig frem til å få denne på veien og delta på treff. synd Treffet i Geiranger ble avlyst i år, men kommer flere muligheter.

Håper du finner flere matter så blir det komplett tilsutt :)

Veldig gøy at du likte bilen. Var interiøret jeg falt for også i denne, hadde egentlig tenkt sedan, men så ble det denne

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Otis said:

1,2 % nedstigning på 10 meter avstand er ikke 1,2 meter lenger ned. Da har du svært dårlige nærlys, de lyser da rett ned i bakken. Høyde fra hovelykten til bakken er under 60cm vil jeg tro.

Du må egentlig først vite høyden på lykten, eller senter på lykten feks. Så kan du måle opp 10 meter, eller mot en vegg, på flatt underlag. Så kan du gå ned 1,2%, fra 1 meter hold. Det blir da -1,2% av høyden til lyktene.

Eller kanskje det også ble feil?

Tenker å se på dette til uka, men 1.2% nedstigning skulle vel tilsi at cutoff skal ligge 12 cm lavere på 10m enn rett foran lykta.

Får studere dette litt nærmere når bilen står på alle hjule igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Mortenej said:

Kjekt du tok deg tid til en prat Tor Magne,. Veldig gøy å møte andre som har samme interesse. Ser virkelig frem til å få denne på veien og delta på treff. synd Treffet i Geiranger ble avlyst i år, men kommer flere muligheter.

Bare kjekt å kunne sende matta videre hvor den kan komme til nytte. Håper du finner flere matter så blir det komplett tilsutt :)

Veldig gøy at du likte bilen. Var interiøret jeg falt for også i denne, hadde egentlig tenkt sedan, men så ble det denne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakke i posten idag, så mere arbeid :)

Pakke begynner å bli synnonymt med garasje tid.

IMG_0686_2.thumb.JPG.008955223bbd197c54430775d18a9bc4.JPG

Denne gangen gikk jobben som smurt, nesten som å bygge Lego :)

Fra utslitte bånd:

IMG_0687_2.thumb.JPG.9b5a69137e3f9bb31277ea143957bceb.JPG

Til helt nye bånd:

IMG_0688_2.thumb.JPG.fbed68eece3d08974c8f520a5eff175e.JPG

Og til slutt ferdig med skiver på:

IMG_0689_2.thumb.jpg.e5161a5721a6da921c4cd74aacfd8f20.jpgIMG_0690_2.thumb.jpg.8ff7baebfec725d801915fa774043e92.jpg

Håndbrekk ferdig justert, og nå etter Runes råd, maks stramming ved bakhjul før jeg tok siste finjustering inne i bilen.

Neste bilr å se på nytt bremserør. kjenner at jeg er litt spent på hvordan det går. nytt fagfelt og nye erfaringer.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...