Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

På 15.5.2020 den 21.49, Mortenej skrev:

Kjekt du tok deg tid til en prat Tor Magne. Veldig gøy å møte andre som har samme interesse. Ser virkelig frem til å få denne på veien og delta på treff. synd Treffet i Geiranger ble avlyst i år, men kommer flere muligheter.

Håper du finner flere matter så blir det komplett tilsutt :)

Veldig gøy at du likte bilen. Var interiøret jeg falt for også i denne, hadde egentlig tenkt sedan, men så ble det denne

Må sette av litt tid når man får sjans og prata litt og se hva andre holder på med 😁 Ja, får håpe du får kommet deg på treff- det skal jeg iallefall prøve på senere i år! 

Takk, det håper jeg også! Mangler bare blått midtarmlen også, så er jeg fornøyd med den innvendig.

Liker bilen din veldig godt og interiøret ditt er knall 😁 Forstår godt du gikk for denne og ikke sedan som du opprinnelig ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Bremsefiks

Så var det å ta siste fiks fra EU kontroll, hadde litt rust på bremserøret ved T-stykket ved bakaksel.var røret fra motorrommet som var angrepet, men å skjøte dette skulle være OK. Handla inn Bremserør og nippler, samt nytt T-stykke samtidig med nye skiver. Skulle vise seg at det var umulig å få løsnet bremserøret fra T-stykket så godt det landa et nytt i handlekurva. Heldigvis var det barnemat å løsne skruen som holdt T-stykket :)

IMG_0721_2.thumb.jpg.d25c4dbf9ed4e5d132bc8e1bb611eeea.jpg

Jammen trangt under her, skulle tatt dette når dempere og travers var løs, hadde hatt litt mere arbeidsrom da.

Måtte kappe røret til V. bakbrems for å komme til med verktøy, etter mye rustløser og varme løsnet det omsider.

Kappet røret som går fremover og over til Høyres side, skulle vise seg at det siste ikke nødvendigvis var det smarte.

Flenseverktøyet fra Biltema var gull nå, fikk lagt på flenser og skjøtestykke, så en grei jobb å montere nye deler.

IMG_0724_2.thumb.JPG.e00c253694af90bf1d18bd4a4195d267.JPG

Ble ikke så verst å se til heller. Mangler å montere T-stykket, men blir tatt i løpet av uka. Kjipe er at det kommer endel bremseveske, står å drypper konstant, så venstre svingarm er marinert i DOT 4 nå.

Fikk lufta bremsene og alt så fint ut, men skulle vise seg at skjøten over til høyreside var umulig å få tett. Selv etter 2 forsøk med ny flens så kom det fortsatt en liten dråpe der. Rakk ikke mere før pinsa satte inn. Så nå er planen å bytte hele røret. Greit å slippe en skjøt her, når det er relativt enkelt å få røret gjennom. Blir jo mere nytt med dette :) Men gruer til en hvis mutter på andre siden.... Alt sitter etter mange år, og får ikke skikkelig moment når det er så trangt.

Godt å skru igjen, kjenner at dette skal jeg overvinne :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei hei.

Ja, vært stille her. Ikke mye som har skjedd siden jeg fikk bytta bremserør. Har ei hytte i Trøndelag som krever sitt i tillegg.

Fikk ei lita utfordring me å få overgangen mellom kobber og orginalrøret til høyresiden tett. Resultatet ble å bytte helt over. så nå er mye av røra bak nye :).

 

Men stemmer @Bols'n , du lå nok bak meg i går :) kom da rett fra Bavaria med godkjent bil😁😁.

Blir jo sjarmert av denne karen her. En liten 2l sammen med automat e jo ikke noe rakett. Men har så mange andre kvaliteter. Komfor, lydbilde og ikke minst følelsen av å være i ett med bilen. Gleder meg bare mer og mer til en sommer med E34 :)

 

Herlige folk inne på Bavaria; siden jeg bytta til kobber så er det andre krav til festing, skal være min 25 cm mellom festene. Kom da ut og lurte på om de skulle lage 2 nye fester, så bilen kunne godkjennes. Og på toppen av alt, ingen kostand :) de var bare happy med å bidra til å få bilen på veien.

Har time på BT i formiddag og da skal jeg hente ut skilt - Endelig.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gøy å lese at du har fått den godkjent 😃 Jeg er så enig med deg ang 520ia ☺️ Jeg hadde den brocat-røde og jeg ble fryktelig knyttet til den. Kanskje har det en god del å si at jeg ikke bryr meg filla om kraftig motor. Utseendet og lyden av sekseren, uavhengig av størrelse er hva som gleder meg med disse bilene 😍 Har faktisk tenkt flere ganger å bytte min ikke strøkne 535 i en strøken 520 🤷‍♂️😅 Mange er jo helt uenig med meg i dette, men som sagt så betyr det lite eller ingenting om jeg har 150 eller 340 hk under panseret 😉👍 Kos deg masse med bilen Morten 🥳🎼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - GODKJENT

Takker dere :)

Ja kjennes godt å kunne kjøre denne på lovlig vis, ikke snike seg rundt i nabolaget. Og ikke minst, motoren har godt av å kunne kjøres varm med belastning og ikke bare å stå på tomgang.

Fikk henta skilt nå i lunchen, dette kjennes godt, slutt på rød teip fremover her står begge slektningen.247241668_IMG_0768(2).thumb.JPG.98becab2764fc65c51b4f2aab3a05261.JPG

Fortsatt ikke i mål med bilen, er flere ting som må rettes, bl.a. få på 2 nye dører som først trenger ny farge, og endel annet småplukk. Så ikke arbeidsledig.

 

Og en liten premie til E34, nye instegslister rundt om:

IMG_0751_2.thumb.JPG.d645ba7e3e16c3d7f066522ace68fa7e.JPGIMG_0754_2.thumb.JPG.2b4e0f67fa2879d022bce87d58c97986.JPG

 

57 minutes ago, Bols'n said:

Ja det var akkurat det jeg tenkte når du kom inn i rundkjøringa 🙂 Gratulerer så mye! Håper og få slått av en prat og et mini treff en kveld 🤓👌

 Hadde absolutt vært kjekt med et minitreff i sone her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Bimmerlorris said:

Veldig gøy å lese at du har fått den godkjent 😃 Jeg er så enig med deg ang 520ia ☺️ Jeg hadde den brocat-røde og jeg ble fryktelig knyttet til den. Kanskje har det en god del å si at jeg ikke bryr meg filla om kraftig motor. Utseendet og lyden av sekseren, uavhengig av størrelse er hva som gleder meg med disse bilene 😍 Har faktisk tenkt flere ganger å bytte min ikke strøkne 535 i en strøken 520 🤷‍♂️😅 Mange er jo helt uenig med meg i dette, men som sagt så betyr det lite eller ingenting om jeg har 150 eller 340 hk under panseret 😉👍 Kos deg masse med bilen Morten 🥳🎼

Takker :) 

Har av og til tenkt at 2l var et feilskjær, skulle ventet på en kraftigere motor, høres liksom mere riktig ut (helt ærlig så har jeg vært på nippet til å ringe på et par av de 535 som har ligget ute de siste årene). Men etter noen mil med denne i dag så blir jeg bare mer og mer glad i denne. Nydlig dur som kommer fra M50'n der fremme. og andre kvaliteter jeg verdsetter. endelig en bil som har sjel igjen. Så tanken om E34 på ferietur til Trøndelag blir nok en realitet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med skilter, morro når all jobben gir resultater:bmw:

520ia er absolutt helt kurrant, hadde en periode en sedan 520ia. denne var levert med mtech dempere osv som den fikk nytt av heleveien irundt, å du verden for en behagelig bil. å ikke var den masette med automat heller, tvert imot. å følte den var sprek nokk når mann dro den ut på girene. overaskende sprek med sine 150hk☺️

hvor i trøndelag var du hadde hytte? kanskje jeg får sett den live når suser oppigjennom her:bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe med bilmodellen som er veldig tiltrekkende rett og slett. Kan ikke skjønne at de puttet en firesylindret maskin i disse flotte bilene 🤷‍♂️ Heller ville jeg nok ikke hatt diesel igjen. Ihvertfall ikke TD. Nei fysj, nå kritiserer jeg fælt her 😂 Har hatt 525 tds, men den hadde en masete automakasse. Ble aldri fornøyd når jeg kjørte den. Men nå har jeg denne 535’n og er jo generelt veldig fornøyd med den. Synes dog den er veldig tørst, så bruker for det meste Opel Corsaen 😂 
Skikkelig egodeling på siden din herfra nå Morten 😂🙈 Håper du har vært heldig med denne bilen og slipper unna for mange fix 🙏 Kos deg masse med cruisin rundt i fedrelandet i sommer 🥳🎼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Bimmerlorris said:

Ja, det er noe med bilmodellen som er veldig tiltrekkende rett og slett. Kan ikke skjønne at de puttet en firesylindret maskin i disse flotte bilene 🤷‍♂️ Heller ville jeg nok ikke hatt diesel igjen. Ihvertfall ikke TD. Nei fysj, nå kritiserer jeg fælt her 😂 Har hatt 525 tds, men den hadde en masete automakasse. Ble aldri fornøyd når jeg kjørte den. Men nå har jeg denne 535’n og er jo generelt veldig fornøyd med den. Synes dog den er veldig tørst, så bruker for det meste Opel Corsaen 😂 
Skikkelig egodeling på siden din herfra nå Morten 😂🙈 Håper du har vært heldig med denne bilen og slipper unna for mange fix 🙏 Kos deg masse med cruisin rundt i fedrelandet i sommer 🥳🎼

Hehe egodeling :) det tålereres. Kjekt å lese andres betraktninger på denne modellen.

Har blitt noen turer iløpet av helga, og ser at tankmåleren synker noe raskere her enn på F10, så noen hverdagsbil blir det nok ikke :) Men blir jo bare enda mere sjarmert de gangene jeg velger denne. Blir spennede å se forbruket på langtur. Tom ungdommene i huset innrømmer at denne er sjarmerende. Og beste kommentaren kom fra 14 åringen, den bråker så stille.spurte hva han mente med det og han svarte den brummer med en fin lyd uten å bråke, ikke slik som F10, den bråker. 😁

Står nå side om side med slektningen, like klar for tur. Godt å få på sommerdekkene, Style 5 passer vanvittig godt til denne, så blir de i første omgang.

IMG_0770_2.thumb.jpg.e58a7f04201246b2c5bba187374c7b26.jpg

Jentungen ringte etter pappa når hu skulle ut i helga, lurte på om vi kunne ta en kjøretur, så da var det bare å hive L inn i bakluka å la jenta kjenne hva skikkelig bil er for noe :). Blei litt overaska da hu fikk nøklen til denne. Hadde venta E-golf stakkars jente. Må bare lære henne hva som er skikkelig bil. (E-golf har bare en gevinst, går griiiise billig og naboen som stemmer V tror jeg bryr meg om miljøet..... 😇).IMG_0766_2.thumb.JPG.2e16398242ff682215484a9141c887f2.JPG

Ser jeg må vaske vekk limet fra prøveskilt

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, viggo E34 said:

gratulerer med skilter, morro når all jobben gir resultater:bmw:

520ia er absolutt helt kurrant, hadde en periode en sedan 520ia. denne var levert med mtech dempere osv som den fikk nytt av heleveien irundt, å du verden for en behagelig bil. å ikke var den masette med automat heller, tvert imot. å følte den var sprek nokk når mann dro den ut på girene. overaskende sprek med sine 150hk☺️

hvor i trøndelag var du hadde hytte? kanskje jeg får sett den live når suser oppigjennom her:bmw:

Er absolutt OK denne. Ikke like kvass som 3l i F10, men kommer fint opp i fart. Synd jeg ikke får prøvd på skikkelig vei, Møre er fylker SVV har glemt. Automaten jobber fint, jager ikke bare følger fint med oppover i fart.

Blir godt å få prøvd den på bedre veier en dag.

Trøndelag ja, hadde vært kjekt å treffes. Blir lokalisert på Levanger, så ikke lange veien ut til Frosta (hvis det stemmer). E jo trønder så ska bli kjekt å kom sæ nordover te barndoms minner :), ka passer da bedre enn å kjøre bilen en gikk å sikkla på i ungdomsåra, og alldri tok seg råa til å kjøpe før no.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...