Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

De bilene med plast skjørter kan by på overraskelser hvis vedlikeholdet har vært mangelfullt. Har selv disse plast skjørtene på min 94 modell, var passe nervøs før jeg tok dem av her for noen år siden. Bare for å oppdage strøkene kanaler, akkurat som din. Nesten så jeg tror at plastkanalene ligger som en beskyttelse utenpå kanalene. Alle tenker jo at dette er en plass salt og fukt kan legge seg og få jobbe seg innover i kanalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei igjen, lite har skjedd her den siste mnd, som vanlig er det hektisk på slutten av året, og lite tid til å kose seg i garasjen. Som jeg har skrevet tidligere så funker ikke låsen i førerdøra. Fikk tatt meg en tur til @oledra og plukka opp ei dør der. Fikk plukka ut dørhåndtaket av denne. Viser seg at denne også er av "feil" type. Har en mistanke om at dørhåndtaket har vært bytta tidligere på min bil, ser ut til at håndtaket som stod i bilen er produsert i 97, mens bilen e jo fra 95. Så isteden for å bruke tid på å lete opp riktig håndtak var det bare å plukke ut låsekassen av begge og begynne å bygge om så nøkkelen passer.

IMG_0292_2.thumb.JPG.c2bbabcb79a361931caeb6cbc9403c7b.JPG

Nederst er det som stod i min bil, mens det øverste er det som skal inn. For å få ut sylinderen måtte  splinten i bakkant ut og deretter var det bare å trekke sylinderen ut. For å ungå at fjærene skulle skyve ut skivene ramle ut satte jeg i nøkkelen for å holde dem fast.

Pirkete arbeid å plukke ut skive for skive før jeg satte disse tilbake i den andre sylinderen. Men her ligger de i rett rekefølge.

IMG_0294_2.thumb.JPG.8c5f081ed81f3d8ec801346da7e7c881.JPG

og tilslutt nøkkelen tilbake i ny sylinder.

IMG_0295_2.thumb.JPG.c549b7f90f88e5a35af0a5a7447f807f.JPG

 

Desverre ikke bilde av sylinderen tilbake i låsen, men var bare å dytte denne rett inn og slå på plass splinten.

 

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 timer siden, sveigis skrev:

Dette må jeg se bilder av pga jeg har en case med dørlås jeg og :)

Bildene på plass no.

Har fått denne til å virke no, så bare å si fra om du trenger litt hjelp, har brukt noen kvelder på å studere dette føre jeg satte igang. Litt nervøs for at det ikke skulle virke, men gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge ut et bilde fra helga :) hadde besøk og fikk dette bildet fra gårdsplassen:

IMG_0322_(2)_LI.thumb.jpg.7eaeef5bc481a4bcb7e0b03c6821b47b.jpg

3 generasjoner 5-serie på et brett:) ser tydelig familie likheten. Herlige biler alle 3, på hver sin måte, F10'n med 3 liter 6'er og drøye 200 hester i overflod for veiene her på sunnmøre, så G30 er nok mere fornuftig, 520dx passer både veien og trafikken her bedre.

Blei ganske imponert når E34 skulle tilbake i garasjen, ikke verre en noen få blå, men hadde stått ute og slik så den ut, stålis på vinduene. Ganske rått vær, så gav opp å få den isfri, med skrape. Men gjett hva, nøkkelen i tenning vri rundt, og Vroom, fyra tvert, tydlig glad for å bli vekt til livet. En herlig opplevelse for en som tildaglig kjører en sliten S-max som trenger gløding både en og 2 ganger når kulda setter inn.

Så var det bare å la den gå litt med varmeapparatet i gang, så fikk og bekrefta at dette virket. fikk noen meter i gata før den var trygt tilbake i garasjen. Å som jeg gleder meg til denne får tilbake skilt og kan brukes på offentlig vei.

IMG_0341_2.thumb.JPG.6a0d11aec50aceaafb60db20abe3c78e.JPG

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du virkelig samlet det ypperste av 5-serie på gårdsplassen. Jeg har selv eid F10 530d og kjørte denne side om side med E34en, kan skrive under på at du merker at disse to er nært beslektet. Det er nettopp dette jeg liker med BMW, du er aldri i tvil om at du sitter i en BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, sveigis skrev:

Meget bra jobbet.

Men det er jo forskjell på kontaktene på el delen på disse håndtakene og .

Har ei dør fra hver modell altså gammel og ny e34 .

Du har ikke bilde av kontaktene og vel ?

Takker Jan

kontaktene var like på mine 2, kan ta et bilde av dette i kveld.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sveigis skrev:

Kjempefint :)

Her ser du bilde av kontaktene på ledningsnettet og håndtaket:

IMG_0348_2.thumb.JPG.b01dd3ba5f5ef767ec19e184ac26aee9.JPGIMG_0345_2.thumb.JPG.a9785b11ef3c8565b12026e8d2d0cc85.JPGIMG_0344_2.thumb.JPG.6fb2857af40e02da2188c5ebda19896f.JPG

Ser at ledningsnettet i døra er datert '95, mens det ene håndtaket er '95 og det andre '97.

 

Håper dette kan sette deg på spor av hva som må gjøres Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjekt Jan.

Del gjerne hvordan det er på tidlige modeller. Veldig greit å vite for oss andre E34 eiere, når vi må ut på skattejakt etter dører. Dette er en av de tingene som er så vanvittig kjekt med dette forumet, at vi kan dele slikt så slipper vi å skaffe feil deler, evnt vet hva som møter oss når vi har med ulike årganger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Artig tråd og her følges det med 😃 

Stå på og siden du ikke skal ha noen showbil, er det bare å følge rådet til Sveigis 👍 Holde ting i sjakk funker det også. 

Holdes ting i sjakk, har du også mulighet ved en senere anledning, å gjøre en 100% restaurering dersom det er ønskelig 😃

God jul !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Godt Nytt år! Endelig ble det tid til å stelle litt med bilparken.

Herlig med temperatur på rødesida av null, gir litt mere motavisjon liksom, selv om regnet renner ned i strie strømmer.

Plannen for helga var å få byttet mansjetten på ene drivaskelen bak, da denne var gåen, samt få begynne demontere skjerm for rust fiks. Men et par overaskelser på bruksbilene gjorde at disse måtte en tur innom garasjen en tur først. IMG_0419_2.thumb.JPG.07c17e28df221626dab5b6870df29f6a.JPG

Så fikk starta med F10. Hatt en fantastisk tur til Lillesand i jula. Herlig å ha en så kjørevillig bil. Kjenner jeg liker denne bare bedre og bedre. Nydlig å kruse langs E6 og E18, men samtid herlig å dra over svingete veier på Hadeland å nyte musikken fra R6'ern på 3 liter og ei automatkasse som sammarbeider. Ren nytelse i 11 timer :)  Etter å kjørt feilfritt tur retur Lillesand i jula begynte det å komme noen stygge lyder fra høyre bakhjul hvergang jeg passerte ei dump i veien. Hørtes ut som noe metall som lå å skrapte. Godt jeg slapp det på turen, hater ulyder jeg ikke vet hvor de stammer fra.

Var bare å rygge inn i garasjen å jekke opp. Fant ut at det er fjæra som ligger å gnisser mot støtdemperen. Ser ut til at fjæra står skeivt evnt er bøyd. Så blir vel en tlf til BMW forhandleren å bestille time. Er ikke klar for å skru på denne. Men godt å finne feilen.

S-maxen var ikke verre enn ei punktering men må fikses det og så iallefall en frakter kan stå i tjeneste.

Så over til E34, fikk buksert denne opp på bukkene. kavet meg under for å ta ned drivakselen, forsåvidt en enkel jobb. Men skruer sitter greit fast etter vel 20 år på samme plass :) Her var det bare å få vekk mest mulig veistøv og annet som hadde samlet seg over åra, før jeg fylte på med rust løser på beggesider. Et lite bilde av dagens arbeidplass hører med :) ikke akkurat behagelig på betonggulvet, men fant rester av en sofa som fungerte so hodepute.

IMG_0422_2.thumb.JPG.488e37c7fa256d00c1c267a8bd195add.JPGIMG_0425_2.thumb.JPG.b56f0dcd12526284f2b9a7d17c86dddc.JPG

Ett stk drivaksel på vei ned. Trangt å få av boltene som sitter på toppen. Funderte litt på om jeg måtte rotere akselen, men slapp heldigvis det.

IMG_0423_2.thumb.JPG.06106446c6cb6b357195d93e4b82ea77.JPG

Endelig av bilen og inn i varmen, her ser dere skaden på mansjetten. Gjenstår å få av mansjetten som om noen har gode råd tips så taes de imot med stor takk. Virker som endestykket sitter veldig godt fast, og vil være forsiktig så jeg ikke skader noe her. Etter det jeg forstår må endestykket av først før jeg kommer inn til leddet og kan løsne resten før mansjetten kan trees av.

IMG_0428._2JPG.thumb.JPG.6a77a1f2410efa001ae535361f334bfd.JPG

Rakk også å få av frontfangere, men finner ikke helt trikset, dvs hvor jeg må trykke for å løsne frontlista og nyrene, skal være ei plast fjær som må klemmes ned under blinklyset.

IMG_0427_2.thumb.JPG.61a2b8e9b5c64cbf9cff5347395b64eb.JPG

 

Blir nok en kjent positur for bilen dette fremover, når jeg skal til med å ta overflate rusta langs kanalene og drypkanten.IMG_0424_2.thumb.JPG.9bc366d6f3560adab7d87d8d1bdafe09.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaså ,du var i Lillesand ?

Hadde du sagt ifra om det ,kunne du kommet bort ,da jeg bor et kvarter i fra .😀.

En langtur med nyere 5serie er digg det og man blir ikke sliten .

Har jo hatt av alt dette på min e34 med nyrer og lister osv ,men det står stille i huet mitt gitt.

Bukken du har under hjulet,blir en trofast venn når du skrur e34 😀.

Og ikke minst gøy du oppdaterer her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...