Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Er det uorginale framskjermer ? Det er ofte litt utfordringer når det kommer til passform på disse. Klarer ikke la være, men svarte nyrer på en såpass mørk bil synes jeg gjør bilen ltt udefinerbar. Alt går så i ett. Jeg personlig bille hatt blanke nyrer på denne 😉 Legg gjerne ut litt flere bilder av bilen 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2019 den 10.49, Bimmerlorris skrev:

Er det uorginale framskjermer ? Det er ofte litt utfordringer når det kommer til passform på disse. Klarer ikke la være, men svarte nyrer på en såpass mørk bil synes jeg gjør bilen ltt udefinerbar. Alt går så i ett. Jeg personlig bille hatt blanke nyrer på denne 😉 Legg gjerne ut litt flere bilder av bilen 😃

Trodde ikke det var uorginale skjermer, er det noen måte å finne ut det på? Ser at fangeren har vært trykt inn 2 cm på førersiden, vises på stempelet, samt at lakken på flata til siden for nummerskilt holderen har litt appelsin tendenser. Ser også rester av lakk på deler som jeg hadde forventet var sorte. Men det er på passasjer siden avviket er størst

Liker at du kommenterer nyrene :), viktig å si fra. Det er plasten som får seg en runde, etter det jeg vet så kom den kun i sort?. Det som er krom skal være krom. som du ser nå når fronten er tilbake. Planen er å holde bilen orginal, her kommer hverken hvite eller sorte lykter (gjorde den tabben på en sort Sierra, så tøft ut i ei uke...). Det eneste må være lit senk(???) og noen finere felger, men fortsatt i tidsriktig dimmensjon. (har et sett Style2 i 15" som skal fikses og erstatte vinter/lagrings hjula).

Fikk montert siste rest på fronten nå i helga, men må ha nytt støtfanger feste på vs før jeg kan si meg ferdig.

IMG_1172_2.thumb.JPG.88fc3cec8939d77d976ac0dfb4c3e316.JPGIMG_1177_2.thumb.JPG.87cabb6fd0eb99a0292be784cce27bdd.JPG

Nydelig å få tilbake dette (Og fangeren er helt fin i bunnen, er bare refleks som får den til å se så feil ut).

IMG_1178_2.thumb.JPG.453a01367ab8444321738d3d4176401d.JPG

Her ser dere fangeren henger da festet er knekt då jeg må få kjøpt nytt før dette kan rettes.

Bestilling ligger klar i handlekurven hos GS bildeler, både for klips og nytt feste. Blir en siste opptelling i morgen så er det vel bare å trykke "BESTILL"

Kjøpte også en gave til E34 5 minutter før stengetid på lørdag.... Tenkte bare å kjøpe et par sprayflasker, men så stod dette settet så alt for fristenede til :) og en overbevisende selger, så var jeg kjapt noen kroner fattigere. Men tror nok det svarer seg i lengden.

IMG_1182_2.thumb.JPG.1c720ffbf8d37380f78f38c5ab7fe96c.JPG

Allerede fått kjørt en runde i kanalene, viktig å få fyllt godt her.

Fridag i morgen, så om to-do lista for husarbeid går greit unna så blir det vask av E34 og voxing av F10.

Får legge ut noen nye bilder når den er vasket, ser ikke noe særlig presentabel ut nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, sveigis skrev:

Kjempemessig dette Morten 😀

Bilen blir veldig bra nå og hvertfall med konservering med Fluidfilm.

Sånne jobber sparer deg for mye rustbekymringer fremover 😀

Takker Jan.

Blir å behandle hver høst nå.

Neste nå er å se på bakenden, av med fanger der, så hvordan det var med Tore sin 535.

Må også sjekke bremserør og infestinger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

 

Go' Kveld E34 venner.

Det er fortsatt liv i bilen og motivasjonen. Har absolutt ikke gitt opp. Men endrede arbeidsoppgaver med økt reising betyr mindre tid til hobby, og det går dessverre utover denne skatten:

IMG_1197_2.thumb.JPG.98c6bf9a163557a41300a616da99f0f2.JPG

Har dog fått gjort litt men oppdateringer her har det vært dårligere av, beklager :-(

Får summere opp litt her nå og legge ut noen bilder:

Fikk tatt av bakfangeren i August, etter litt strev. Viste seg at mekanismen til den avtagbare kroken var demontert, og det lot seg ikke å vri fangeren av uten først å fjerne kroken. Men fant heldigvis delene i en pose under gulvet bak, så tilslutt fikk jeg den av.

IMG_1281_2.thumb.JPG.953eb01dee121026b5a894e8722b19ea.JPGIMG_1283_2.thumb.JPG.84bde8c16531d4e3104bf8e6d3ef09a0.JPG

Kabler for rygge sensorene måtte demonteres. gikk for så vidt greit, og berga alle 4 :) Kjekt å ha dette intakt.

IMG_1287_2.thumb.JPG.6b09b081b59845215341eb36aeae96f8.JPGIMG_1289_2.thumb.JPG.40aafaf3c6f165aa2c7cf5b3fdedbd98.JPGIMG_1291_2.thumb.JPG.a3b576d53b115e4e6d827e95ced1dfe6.JPG

Og den kranglete kroken. Endelig av, men er ikke like samarbeidsvillig å få på plass igjen, men får heller bli en av vinterens oppgaver å jobbe med denne. Eneste bilen i gården med krok, og kjenner at etter en sommer uten trekkvogn hadde det vært godt å ha dette i orden.

Takknemlig så var det fint lite rust å finne bak fangeren. Stort sett fint og blått bak fangeren. Det verste var bak høyre støtfangerhorn (beklager litt uskarpt bilde):

IMG_1293_2.thumb.JPG.a23340b014655000a66dff89b1b47503.JPG

Noen små flekker rundt festene til skjolda på begge sidene, men ikke noen hull, eller så dette berger fint.

Godt å få avdekt og tatt det som er :)

Rensket hengerbjelken for rust, og fått fylt denne med fluid film

IMG_1300_2.thumb.JPG.9a28c499f6d8c78e00b2b0919e89326e.JPGIMG_1297_2.thumb.JPG.43dca34a6327d9f5e1c2b81ef61ff78c.JPG

Fikk også pusset og beskyttet bakre drivstoff rør, greit å få dette ordnet når fangeren først var av.

Dette var dagens oppdatering, kommer mere i morgen fra undersiden.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga er over og fått tatt noe jeg kjenner er et godt grep om rust på denne nå.

Alle bremse rør og drivstoff rør er hele, men har tatt en del overflate rust.

Fikk tatt ned festene til tanken og senket denne noe så litt lettere å komme til drivstoffrørene. Fått fullført med epoxy og tektyl på bakre rør.

IMG_1339_2.thumb.JPG.fc21a1d5c8fd4506f45fd249ee9773d5.JPGIMG_1390_2.thumb.JPG.a03c3834f9b42d6a9f0d16682b973b33.JPG 

Har brukt litt tid under også, her gjenstår det å få lagt epoxy og tektyl, men alle rør er smurt med rust-eter.

Fremover langs kanalen ser rørene veldig bra ut, angrepet har vært over bakakselen.

Tok samtidig noe små rust men e takknemlig for at her er det svært lite. Golfen fra 2015 ser jammen verre ut!.

IMG_1380_2.JPG.c27d9719e242d92ee8cd136abd5e5fe4.JPGIMG_1366_2.thumb.JPG.72397a6b5f4f5c21111caaf329247073.JPGIMG_1385_2.thumb.JPG.60fc92d64f9ba6f05aea339e6b04a0f5.JPGIMG_1393_2.thumb.JPG.4db06ae262699982e9996ca15f3c0d1e.JPG

Fant et slitent Eksos oppheng, godt å få tatt dette samtidig. Gjentår eopxy og lakk på dette få håper jeg insattsen her har gitt det lengre levetid.

Leser at mange har opprustede støtfangerdempere bak, Men her er jeg også vært heldig, ikke 100 % strøkne men ikke verre enn at de fint kan berges. Grundig puss og en god vask før rustkiller fra Biltema ble lagt på (desverre rakk jeg aldri å komme meg til lakkerer og få tak i Brunox). Så nå gjenstår et lag med lakk, før de kan komme tilbake på bilen.

IMG_1381_2.thumb.JPG.6a3925557bc0a596eaa972b18bdeaef4.JPGIMG_1398_2.thumb.JPG.4d21f9fbdfe921b8e141c90661f5039f.JPG

Slik som det er nå så blir det bare knapt nok noen timer i løpet av ei uke jeg får kost meg med denne, men gleden er der hver gang jeg kan tre på meg dressen og gå ut i garasjen.

Sakte men sikkert fremover, få får det heller ta litt lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har fått fiksa og forebygget 👍 Den ser jo veldig bra ut og lite angrepet i forhold til utrolig mange andre firråtredver 🥳👍 

Litt kjipt at du får så liten tid til hobbyen da 😢 Men sånn er det. Er man et produktivt medlem av samfunnet så krever det sitt 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Høstferie betyr ofte familie tid, og ikke noe unntak her i gården, så første del ble tilbragt på hytta med ungene. Alltid like godt å komme seg bort fra jobb og opp på fjellet uten strøm og med laber internett dekning. Balsam for skjelen.

Det gode er at når en kommer hjem er batteriene ladet og siste del av ferien ble dedikert til en E34 som mer eller mindre har stått på stedet hvil.

Dog ikke helt sant, har fått fullført rust behnadlingen under, men helt glemt å ta bilder :-( fått lagt på epoxy, lakk og tektyl på de flekkene jeg har funnet.

Fant også en lekasje på ene drivstoffrøret, et lite hull på størrelse med en nålespiss. Midlertidig fikset ved å tre slange over og slange klemmer.

2 stk støtfangerhorn lakkert:

IMG_1436_2.thumb.JPG.3f5baf6da37487332d37b851b5190bb3.JPGIMG_1438_2.thumb.JPG.d810bfa6d62392a1645175f02b21b38d.JPG

Begge blitt svarte og fine igjen. og klar for montering.

Fangeren hadde fått seg en smell og en liten bit manglet, så her var det fram med stålplast fra Biltema og bygge opp på nytt.IMG_1440_2.thumb.JPG.84cfd05fcaa7a5c23d3e31a5dcb4fe85.JPGIMG_1443_2.thumb.JPG.8a29bc1525090cc007c109176d0b3767.JPG

Tar litt tid å få fint men etter flere runder (og dager :)) med puss og finsparkel så kom jeg i mål, ferdig lakkert.  Kunne kansje sett bedre ut, men gikk tom for lakk, og med temperaturene ute nå, så blir det ikke mere lakk i høst.

IMG_1510_2.thumb.JPG.15d49077b47807671a1690c6c967b6dc.JPG

Har også mottatt pakke fra GS med div klipps og skruer. Så neste var å få montert sammen bilen. Må få den kjørbar iløpet av Oktober da jeg må få bytta frontrute før vinteren setter inn.

Ligger litt deler her som kom på plass iløpet av lørdags økta :)

Om noen har terskel beskyttelse tilsvarende de som ligger her, så skrik ut. Mine er ganske slitte å kunne tenkt meg å få tak i noen som er penere.

IMG_1507_2.thumb.JPG.20d772ce5ed936faa18de1dee1342a0e.JPG

Å montere fanger på en E34 er bare en lek, dytt på plass, og skru til med 4 muttre :) Litt mere pirk her for å få tredd kablene til rygge sensorene og koblet disse.

IMG_1508_2.thumb.JPG.4e332764493997395163e119f6cf62d4.JPGIMG_1513_2.thumb.JPG.afa59cb0433cbe508d3a4aded582c874.JPG

Så site deler på plass på frontfanger, her var festet på førersiden skadet, så her hang den ikke helt på plass.

IMG_1494_2.thumb.JPG.f395f2e69b9c102cd3eb5a5d45dadfa8.JPGIMG_1496_2.thumb.JPG.c4d33d1a0a67f2d0ca605afbe165aa4f.JPG

Bil ferdig montert og fått plass i garasjen, venter på time hos glassmesteren:

IMG_1512_2.thumb.JPG.cc2bc3913ab80823f09f54e4960de193.JPG

Godt å vite at delene kom på plass igjen. Greit å ta bit for bit, så jeg har kontroll på hva som er gjordt og hvor de ulike delene hører hjemme.

Blir oljeskift inkl oljerens fra Biltema når den skal få ny frontrute, blir prøveskilt, så kan få kjørt den litt. Gjett om jeg gleder meg :)

Gjennstående arbeid til våren blir å se på fremhjulsopphenget, kommer noen ulyder derfra av og til. Må også gå over bremsene, iallefall håndbrekket må strammes. Har noe rustne dører som må byttes, og trenger nye lister nederst på dørene (noen som har hele M-Tech lister?)  Samtidig må jeg få montert M-Tech kanalene, ikke store jobben så den håper jeg kan skje iløpet av vinteren :)

 

Og tilslutt et stemningsbilde fra garasjen. Vært litt utvikling her på 20 år men familie trekkene er tydelige, ikke alle merker som kan skilte med det:

IMG_1514_2.thumb.jpg.731533c911df19984bd9d65dc7f662e1.jpg

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort en meget bra jobb på denne og den ser fin ut.😀

Det at du har tatt område for område er og lurt og blitt ferdig med det ,da ser en  ende på tingene .

Desverre er det mange som kjøper prosjekter og demonterer i molekyler og har de planene .Ofte havner de på delesalg da de ofte havner i tidsklemma,blir lei eller rett og slett ikke har penger til å få det ferdig ,meg inkludert .

Hadde selv en Kadett Gsi 2.0 som jeg plukket i molekyler og fikk sveiset ferdig ,men tid ,småbarn som jeg da hadde og lite penger gjorde at jeg solgte den .

Men nok om det ,nå må du kose deg med skilt for det unner jeg deg .😀👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2019 den 9.58, Bimmerlorris skrev:

Nyttig og fint småarbeid som gir sjelefred 👍 Forstår jeg det riktig, at bilen vinterlagres ? Har den vært vinterlagret tidligere ? Tenker på at den er såpass lite rusten 😃

Bilen har etter det jeg har fått vite vært i vanlig bruk frem til 2016. Men brukt svært lite, vi snakket 5-6000 km i året siden den kom til Norge. Skilt blei tatt av i desember 2016, og stått lagret til jeg kjøpte den i fjor høst. Står vinterdekk fra 2015 på den, som ser nye ut.

Planen min er at den vinterlagres, dvs parkeres i garasjen så lenge det er fare for at lakespreeren er i drift :)

Dette er noe av grunnen til at jeg ikke pusher for å få skilt på den, når jeg ikke kom i mål tidligere i år. Stresser forsåvidt ikke, men savner å kunne ta den ut når jeg vil, og ikke være avhengig av prøveskilt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2019 den 9.37, sveigis skrev:

Du har gjort en meget bra jobb på denne og den ser fin ut.😀

Det at du har tatt område for område er og lurt og blitt ferdig med det ,da ser en  ende på tingene .

Desverre er det mange som kjøper prosjekter og demonterer i molekyler og har de planene .Ofte havner de på delesalg da de ofte havner i tidsklemma,blir lei eller rett og slett ikke har penger til å få det ferdig ,meg inkludert .

Hadde selv en Kadett Gsi 2.0 som jeg plukket i molekyler og fikk sveiset ferdig ,men tid ,småbarn som jeg da hadde og lite penger gjorde at jeg solgte den .

Men nok om det ,nå må du kose deg med skilt for det unner jeg deg .😀👍👍

Takker. Ja, var bevisst å ta bit for bit. Lettere å kjenne på seier for hver detalj som landes. Fokus har vært å få kontroll og bukt med rusta, heldigvis ikke mye, så har klart å holde motivasjonen oppe.

Nå er det videre med bremser, og sørge for at disse kommer igjennom en EU kontroll, så tips til hva en må se etter hadde vært kjekt, før jeg kan tenke på skilt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å kunne ha en E34 som tross normalt bruk året rundt, har klart seg såpass bra 😍

Hva tenker du ang tips før eu-kontroll ? Jeg har feks tatt en NAF understellssjekk. Det går de over alt av foringer og sjekker tilstanden. På eu er de som du sikkert selv er klar over, opptatt av dette, samt rust i bremserør/bensinrør og rust i bærende konstruksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg var litt utydelig på spm om tips til EU.

Det jeg tenkte på er om det er noen spessielle punkter som går igjen på E34. f.eks foringer som lett ryket og bør få skikkelig sjekk.

Rust og bremser kjenner jeg til, så kommer avgasser noe som jeg bare må sattse på at er OK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Ser jeg var litt utydelig på spm om tips til EU.

Det jeg tenkte på er om det er noen spessielle punkter som går igjen på E34. f.eks foringer som lett ryket og bør få skikkelig sjekk.

Rust og bremser kjenner jeg til, så kommer avgasser noe som jeg bare må sattse på at er OK. 

Et problem på en del e34 når de har blitt såpass gamle, er den storforingen i bakstillinga. Den har jeg skiftet på tre av mine. Byttet da til Powerflexforinger. Da blir den fast og fin og ligger supergodt på veien 👍 Er en del jobb å få ut foringa dersom det er den orginale og som mest sannsynlig har sittet der siden bilen var ny. Men Powerflexforinga er delt, så den er superlett å bytte ved en evnt neste gang 😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...