Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Nytelses fredag!

 

Var uheldig tidligere i år og fikk knust frontruta, så nå var dagen kommet da go' bilen skulle få ny frontrute.

Men først litt forbredelser. Bytta olje på denne tidligere i år, kjøpte da Biltema olje 10/40 med tanke på å kjøre en rens og få på Mobil 5/30. Skulle starte torsdag, men deverre tomt batteri... så der var ikke mye liv å få i denne.

Det kjipe var at jeg har vært plaget av litt tikke lyd, som jeg mistenker å være en ventil, og den har vært tiltagende. Lite lysten å kjøre noe særlig med dette, men nå var det ikke noe valg. Så etter å ha ladet batteriet over natta, var det bare å løse bilen og kjøre ned på Riis, og heller ta oljeskift i kveld.

Det positive er at et par km så blir tikkelyden mindre og mindre, og innen jeg har fått bilen hos Riis går den som ei klokke. Og for en god følelse.

IMG_1597_2.thumb.JPG.a5747316eb2adae0b08008e2deed61b4.JPG

Prøveskilt for en dag, så da blei dette dagens transport :)

Det gøye var når jeg plukka opp jentungen og hennes første kommentar var, her var det stille..... og ja, impmonert over det lave lydnivået i bilen! Og som jeg gleda meg til i kveld.

Fikk kjørt en lengre runde på tilsammen 15 mil. og for en fryyyd. kjente at den hadde godt av å bli kjørt. føltes som den blei bedre og bedre. Automatkassa girer fint, omtrent umerkelig, og la seg på ca 1800 o/m i 100.

Merker at det nok må gjøres en innsats i understellet. En tanke blaut, men ikke ubehagelig. Noe knaking fra bakre dempertårn, mulig det er uttslitt lager, eller om det bare er puta som er tørr. Blei mindre lyd når vekta bak økte.

Merka også noe risting når jeg bikka 95-100, men var ikke konsekvent. og ved krusing i 70-80 var det ikke noe merkbart.

Etter 15 mil med blanda kjøring både svingete vei med aktivkjøring og cruising på E39 så måtte jeg desverre returnere og parkere i garasjen. Bare jeg hadde hatt prøveskilt hele helga....

En tur var iallfall en enorm motivator for å fortsette å fikse denne.

Olja var fortsatt fin i fargen etter roadtripp og tikkelyden er ikke komt tilbake, så nå blir nok oljeskift flyttet til våren.

Nesten synd å si det, men lurer litt på hva jeg skal med F10 når E34 har fått skilt.

 

Nedturen kom i morges, å ta løst i E-golfen var IKKE noe glede, får bare tenke at det er mere økonomisk på alle måter.

Tilslutt et stemningsbilde fra førersetet:

IMG_1605_2.thumb.JPG.c4cebda970afc06d122ebe38153b76fa.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2019 den 8.53, Bimmerlorris skrev:

Man blir lykkelig av å eie en E34 😍🍁🍂 I dag parkeres min for vinteren 🙈 Bra for bilen, kjedelig for meg 😉👍

E34 e fantastisk cruiser, ikke noen racer med 150 bensin hester, men tenker denne skal bli nydelig å ta på langtur når skilt er på plass.

Ikke kjekt å parkere for vinteren, men tenk på at det blir mindre vedlikehold når du slipper salt laka, og gleden er desto større når du kan svinge den ut av garasjen til våren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mortenej skrev:

E34 e fantastisk cruiser, ikke noen racer med 150 bensin hester, men tenker denne skal bli nydelig å ta på langtur når skilt er på plass.

Ikke kjekt å parkere for vinteren, men tenk på at det blir mindre vedlikehold når du slipper salt laka, og gleden er desto større når du kan svinge den ut av garasjen til våren.

 

Jepp, jeg finnes ikke intr i fart og rasing med bil. Kjenner mer på glede over komfort, utseende og lyden av en E34 😍 Jeg elsker lyden i 535’n mye mer enn at den har 200+ hk 👍

Ja har slått meg til ro med at den nå står i garasjen og ja, jeg vet følelsen av å rulle ut av den garasjen og ra den første vårturen 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

JA, Jan er blitt litt stille her.

Beklager , men  svart deg via mobilen her om dagen, men ser at der må noe ha feila :|

Bilen står greit i garasjen, men savner å stelle med den.

Blitt mye reising via jobb, mange kvelder på hotelrom rundt om på østlandet, fremfor hjemme. Når jeg først er hjemme blir E34 offret til fordel for viktigere ting (I den grad det finnes).

Så hjelper det ikke at jeg er en frostpeis heller, som ikke er så veldig klar for å gå ut i garasjen å starte når kvikksølvet har klatret under 0.

Rekker jo også sitte å tenke å tenke på neste steg. Så da GS hadde Black Friday tilbud blei det å sjekke tilbud. Blei så jeg handla nye tårnlager og foringer til demperne bak. Var noen stygge lyder bak når jeg var ute sist. Takk GS for gode priser!! Pakken kom rett før helga, så ikke usansynlig at det skjer noe der i mellomjula. Er noen fridager da :) Så får jeg håpe været er med meg.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I år ble i jula feira på Sørlandet, desverre flybåren denne gangen. Men med ekstra fri etter nyttår, var målet og aktivitetene bestemt. Kjøpte nye topplager tidligere som jeg ville få byttet. Så 2 nyttårsdag var det på med arbeids-dressen og tusle ut i garasjen - endelig, E34 og meg :)

Planen var å få byttet topp lager på demperne bak, samt sjekke fjærer og dempere når dette først var ute.

IMG_0029.thumb.JPG.ab2e799eff6664f6388252203ae922d5.JPGIMG_0031.thumb.JPG.9e3a92c81ea08c49c0a29c874ea926dc.JPG

Så var bare å starte med å demontere interiøret i bakasjerommet, bare for å kunne komme til festene på toppen av dempertårnet. så fra å være bil, ble dette til en arbedisplass :) men kose arbeid dette.

IMG_0024.thumb.JPG.385b230d2426727a60ec2ecfc2bf8c6e.JPGStemnings bilde :) dette skulle bli dagens arbeidsplass,  godt med en avveksling i steden for å sitte på pullten bak en skjerm.

Mekking av bil er ikke akkurat fagområdet, så  Bentley manualen og Youtube var studert. Å ta ut demperen så ut til å være mer eller mindre rett frem, men ....  ikke alt som går min vei her. Foringa satt helt fast, så resultatet etter mange forsøk, var at deler av foringa sitter igjen og en del følger med demperen ut. 

Gikk ganske mange timer før jeg kapitulerte.

Ett nytt forsøk et par dager seinere, men enden på visa er at jeg står der med totalt ødelagt foring... og fortsatt står demperen på blien. Virker som om foringa er limt fast, den nekter rett og slett å slippe taket.

 

 

 

IMG_0063.thumb.JPG.630d29525df9182d615919f84ee0c5fa.JPGIMG_0066.JPG.1fbab3745bacb139b8fd442d6df946da.JPG

Hit men ikke lengre. Kom ikke lengre før jobb kaller og sitter igjen på et hotelrom og lengter etter E34 og garasjen.

Regner med det er noen her med erfaring i å ta av demerne og kan gi et tips om hva jeg har gjordt feil, eller om dette er noe som en bare må regne med.

Neste spm er om jeg må belage meg på nye dempere (tenker forsåvidt det) eller om det er mulig å få tak i nye foringer (og hvor).

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du oppdaterer her og en bra sådan .😀

Angående dempere så har jeg gjort dette 100 ganger og dette er en gjenganger inkludert meg 😀

Det jeg gjorde for å løsne demper bak ved foring :

Masse rustløser dagen før 

Masse rustløser samme dag 

Løsne bolt ,slå forsiktig rundt godset der hylse står .

Om ikke det gikk ,så varmet jeg opp godt på samme plass samt en avtrekker .

Skru forsiktig ,mer rustløser og da kom den ut .

Er jo det som er dritt at man ødelegger demperene så fort om det ikke løsner .😩.

Skal se om jeg finner bilder Morten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare og bestille nye dempere med det samme, mange ganger er de også rustet fast i topplageret og da er du like langt. Det sitter også en stor skive på toppen der. Bare og bestille med det samme da den også ruster i stykker. Har du ikke den så ødelegger du topplageret med det samme, jeg har prøvd det som en midlertidig løsning, ikke og anbefale.

Jeg pleier og ta en vinkelsliper og kappe i stykker den nederste hylsen på demperen, for så og bare vrenge vekk hele driten. Gummiforingen som da sitter igjen på hylsen kan du brenne vekk med skjærebrenner eller bruke vinkelsliper for og kappe vekk mest mulig. Hylsen som da sitter igjen er det bare og ta en kraftig rørtang på så pleier den og løsne. Du må ta i og vri litt. Jeg har prøvd det meste de siste 20 årene og har ettervært kommet til at dette er den enkleste måten og gjøre det på.

Hvis du smører inn hylsen med kobberfett før du monterer igjen så pleier man som regel og klare og få den løs neste gang uten store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, sveigis skrev:

Se fra side 25 på Mini Sveigis ,der står det litt og bilder 😀

Takker Jan, visste noen satt med svaret :) skal ta en titt der!

25 minutter siden, Rune-K skrev:

Det er bare og bestille nye dempere med det samme, mange ganger er de også rustet fast i topplageret og da er du like langt. Det sitter også en stor skive på toppen der. Bare og bestille med det samme da den også ruster i stykker. Har du ikke den så ødelegger du topplageret med det samme, jeg har prøvd det som en midlertidig løsning, ikke og anbefale.

Jeg pleier og ta en vinkelsliper og kappe i stykker den nederste hylsen på demperen, for så og bare vrenge vekk hele driten. Gummiforingen som da sitter igjen på hylsen kan du brenne vekk med skjærebrenner eller bruke vinkelsliper for og kappe vekk mest mulig. Hylsen som da sitter igjen er det bare og ta en kraftig rørtang på så pleier den og løsne. Du må ta i og vri litt. Jeg har prøvd det meste de siste 20 årene og har ettervært kommet til at dette er den enkleste måten og gjøre det på.

Hvis du smører inn hylsen med kobberfett før du monterer igjen så pleier man som regel og klare og få den løs neste gang uten store problemer.

Ja, godt mulig ny dempere er svaret her :) og det du sier er at det også står igjen ei hylse :) det forklarer hvorfor gummien satt fast. stusset litt på det, og trodde egentlig at det skulle være ei hylse innerst. Får ta en ny titt når jeg kommer hjem :). Takker Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld :)

Innser at jeg sansynligvis må kjøpe nye dempere og fjører bak. det meste ser ganske rusten ut i toppen. Det drar fort med seg et behov for å bytte foran, har litt dårlig erfaring med å bytte bare bak.

Spm er hva jeg bør gå for.... Standard, senk/coilover.

Hele poenget er at jeg var forsåvidt fornøyd med høyden/proposjonene på bilen slik den var/er no. Ikke usansynlig at fjørene her er fra bilen var ny, 25 år setter sitt preg på høyden. Så mistenker at den er noe lavere nå enn hva den blir med nye orginale fjærer. 

Ønsker å beholde det utsende som den har nå. Bilen blir stående 16" (225/55) så ikke noe store felger som vil fylle hjulhuset heller. er rett og slett for gml til å kjøre rundt i en som er trykt ned på bakken :)  

Samtidig har jeg ikke tenkt å legge alt for mye kr i dette, men nok til at det blir skikkelig. Ser at utvalget er ganske variert, med priser i flere retninger.

 

Noen som har anbefaling hva jeg bør se etter, og bilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker et originalt utseende ,så trenger du vel bare bytte det som er bak sånn at ting er iorden 😀.

Nå vet jo ikke jeg tilstand på det som er foran på bilen din om den er myk osv osv.

Skal du ha senk ,så må jo dette inn vognkort med visning hos biltilsyn osv som igjen fort tar lengre tid .

En annen ting som jeg registrerer er at med vanlig senk ,så kan Touring fort bli veldig lav bak kontra foran .

Og tror og du må ha kortere dempere på feks Supersport som er det mest vanlige å få tak på til disse med Tuv.😀.

Jeg hadde jo senkesett med vanlige dempere på min e34 ,men de ga etter tilslutt.

Satte da på korte gule Koni ,og fikk en helt annen bil .

Gokart ,men fryktelig hard i humpler og ikke minst den spiser topplager bak.

Har byttet tre sett på seks år og skal bytte igjen nå .

Fikk tak på  forsterket før ,men finner det ikke lenger .😀
Håper hvertfall at den kommer på veien nå i år så du kan få stor glede av den .😀.

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...