Gå til innhold

2007 530xd e61 lufte kjølesystemet etter kjøleveske skifte


tommybf
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

er det noen spesiell måte å  bleede kjølesystemet etter man har skiftet thermostater og kjøleveske? 

Fremgangsmåten som ble brukt var egentlig bare å åpne påfyllingslokket og la motor gå på tomgang ei stund. 3-4 ganger med litt turtall. Sjekket at det var god sirkulasjon og visuell sjekk at det kom jevn stråle i kjøleveskbeholderen. 

Ser at det er elektriske pumper på nån modeller og at det da er en egen måte å lufte på. Gjelder det også på min bil? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke elektrisk pumpe på din. Jeg fyller på radiator ved å poppe av en slange, deretter fyller jeg tanken. La den svive til den blir varm og etterfyller når termostaten blir varm. Etterfyller også etter å ha kjørt en stund, det det virker som det er luftlommer soim ikke alltid kommer med første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. 

Får ikke 88 grader på motorn. Skal få skiftet varmevekselern i håp om at det kan være årsaken. 

Sto at bilen skulle ha 9,7 liter kjøleveske, jeg fikk bare en plass mellom 6-7 liter på motorn. Har dog kjøleveske nokk etter måleren. Mulig jeg ikke fikk ut alt da thermostater ble skiftet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt rett ut alt du skriver.

Du får ikke ut all kjølevæske fra motor ved termostat skifte.

Har du kjent på den tynne slangen på venstre side av radiator, når du står fremfor bilen og ser ned i motorrommet? Den skal være kald til 92 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ante meg det, da er det i vertfall rett mengde :-) 

ja la ut ett innlegg tidligere om dette med temperatur og dær svarte du på det. Den er nok varm, så den er sikkert defekt. Så takk for nyttig svar :) 

Fikk bilen opp i 90 grader 2 ganger etter thermostat skifte, så virker som det er sporadisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine bmw-er 530d og 330d har 78-82 grader driftstemp. Har testet 2 nye og en gammel termostat og alle åpner likt. Er dere 100% sikre på at disse skal åpne på 88 grader og ikke 78 grader. Viften slår inn på 96 grader, så på tomgang kommer jeg opp til 96 grader. Men når jeg kjører, så ligger den mellom 78 og 82 ish.

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være varmeveksleren til automat som er defekt. Er ivertfall det neste som blir skiftet på min etter som det ikke ble noe merkbart bedre ved skifte av H thermostat og AGR Thermostat. 

Skal komme tilbake til tråen med oppdatering om det blir bedre etter skifte av varmeveksleren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% sikker på at termostaten åpner på 88 grader. Det står stemplet i termostaten. 

Men 78-82 grader er forsåvidt innenfor rett temperatur. Så det er godt nok det. Spørsmålet blir vel mer om du oppnår samme temperatur ved -15 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det gjenstår å se om den klarer det. Jeg kommer til å holde øye med det. Det var ikke stemplet noe på min, så jeg burde prøve en som er stemplet, for å være sikker. Har en mistanke om at mine åpner på 78 grader.

Har også lest litt om at det finnes en termostat inne i oljekjøleren som kan bli defekt. Men jeg synes det er merkelig at begge mine biler er på samme temp hvis det er denne.

Edit: Ser at Tommybf nevner varmeveksleren over her. >Det var den jeg mente. Hvilken temperatur har du på jevn kjøring? Hadde hvert fint å vite dette før du skifter. Jeg trodde at jeg ville hatt lavere temp enn 80 om denne var gåen.

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...