Gå til innhold

:: L Ø S T :: Low beam light: funker ikke - funker ??


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. har ett litt sært problem.

Bilen, en 2002 e39 med original xenon.

Forløp: starter bil etter 10 sek får jeg melding om å sjekke low beam light - ser da at høyre (kun høyre) nærlys ikke lyser.
Slår av tenning og venter 10 sek, på med tenning og starter bil igjen ingen feilmelding begge lys lyser.
Det hjelper ikke å slå av bare lys og så på, må av og på med tenning.

Noen som har vært borti dette før og vet hva som kan være problemet?

EDIT 21.12.18: LØST: Koblet av - (minus) kabel på batteri over natten (minimum 3 timer), slik at LCM fikk "nullstilt" seg, siden har det ikke vært problem. Sannsynligvis eneste som trengs om man bytter til andre pærer som ikke "matcher" original.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, skal bytte tenner/ballast for å teste 👍

Scenario i dag:

Slo på tenning, venstre tenner med en gang som vanlig, høyre blinket et par ganger før det ble dødt.

Slo av tenning i 10 sek og på med tenning igjen, samme som over.

Slo av tenning og startet motor, samme som over.

Slo av tenning igjen og startet motor på nytt, da ble det lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy F.... i granskauen det var knot å demontere tennere... Er nok ikke montert for å byttes ofte....

Prøvde i dag tidlig som vanlig.

Begge lysene lyste som de skal, så enten har røsking og bannskap i forbindelse med å bytte plass på tennerne fungert, eller så får jeg et annet resultat i morgen eller over helgen - tiden vil vise...

Oppdatert 09.11.18 07:57: Når har bilen stått ett døgn urørt og begge lysene tenner på første forsøk, blir spennende å se hvor lenge det varer og hvilken side som starter å feile...

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har problemet fulgt tenner, og er nå på venstre nærlys, så da er det vel bare å få ny tenner

Da har jeg bestilt ny tenner, dere kan jo gjette på hvilken...

GS: NB! pris er pr stk.
image.png.9481dad646976c91eb205198ba46ddcc.png

Koed:

image.png.454ed8947dbd699c3374a825cdc5fdf7.png

 

EDIT 26.11.18: Har enda ikke byttet tenner, nå er problemet "tilbake" til høyre pære....

Så nå prøver jeg ny pære på høyre side, og sender kanskje tenner i retur om problemet ikke kommer tilbake ila uken...

 

Endret av sondre
feil tilbake...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gir jeg snar opp.

  • Har byttet plass på tenner
  • har satt inn ny pære

Fortsatt sliter nærlyset å slå seg på, holder som regel å skru av og på lyset/tenning 1 gang, noen ganger flere så er det lys. Har jeg først fått lys så er det ikke noe problem resten av dagen. Er når den har stått over natten eller mer problemet kommer...

Trenger tips til videre feilsøking.

Har fortsatt originalpære liggende som jeg byttet ut til noen med høyrer k enn originalt. fra Schmiedmann

D2S6000K 
Xenon pære-sett D2-S (6000K-mer blå enn original) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kryssbyttet pærer først, uten resultat, så kryssbyttet du tennere, og trodde problemet flyttet seg, men så flyttet det seg tilbake? Eller misforsto jeg? Er ikke utenkelig at begge tennerne begynner å fuske da, hvis bilen er gått langt. De er ikke evigvarende. På D1S pærer er de jo en integrert del, og byttes derfor sammen med pæren.

Nå skal ikke jeg oppfordre til å bruke penger i blinde, men det kan være et alternativ å vurdere  dette settet, om du får returnert den tenneren du har bestilt:

https://www.ekstralys.no/lumen-d2s-d2r-xenon-prosystem-komplett-xenonsett?art=12106

Lumen har jeg bare gode erfaringer med, og her møter man også kunnskapsrike og hjelpsomme folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

1. Jeg kryssbyttet ikke pærer, kun tenner.

2. Satt inn ny pære på mandag som i dag ikke tente før etter 3 forsøk. Høyre side.

  • Så problemet startet på høyre side
  • flyttet tenner og fikk det på venstre side 1 gang
  • Så kom det tilbake på høyre side
  • Byttet til ny pære på høyre side på mandag
  • problem tilbake i dag på høyre side.

Så det er nok like greit å få for tipset ditt - 6000K er ok?

Har avtalt retur av tenner med Koed, så det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargetemp er jo opp til personlige preferanser. jeg valgte 6000k D1-pærer i E60-en min, og er godt fornøyd med de. Passe fint blåskjær i lykten, og klart, blåhvitt lys på veien. Kjempeoppgradering fra de aldrende originalpærene, der den ene begynte å få antydning til lillaskjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne på Ekstralys:

image.png.13244b3aaf3cd5ec503b6b5989634370.png

Så jeg setter batteriet til lading når jeg kommer hjem i kveld, så kan det lades i over ett døgn.

Hadde 13,5-13,6V batterspenning på vei til jobb i dag (30 min tur) det burde kanskje vært næmere 14???

Sender uansett tenner i retur og vil bestille det *MrB* linket til om problemet vedvarer selv med toppladet batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, *MrB* skrev:

Fargetemp er jo opp til personlige preferanser. jeg valgte 6000k D1-pærer i E60-en min, og er godt fornøyd med de. Passe fint blåskjær i lykten, og klart, blåhvitt lys på veien. Kjempeoppgradering fra de aldrende originalpærene, der den ene begynte å få antydning til lillaskjær.

Enig at det er er kjempeoppgardering fra de originale, har 6000k på de pærene som nå sliter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt Lumen sett fra Ekstralys, selv med toppladet batteri så ville ikke høyre side starte, før jeg slo av motor og startet igjen. Kan det være at strømkabel først treffer venstre og så høyre til slutt? Derfor bare høyre som sliter?

Så får vi se hvordan det går...

En kuriositet: Når jeg via menyer i instrumentet får frem volt på batteri så står det 13,5 - 13,6 når jeg kjører med toppladet batteri. Stikker jeg voltmeter inn i sigarettenner samtidig så får jeg 13,9-14,0

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...