kristofferertsland

Kjøp av F10, ca 2011 - 2013, råd?

Recommended Posts

Hei, Vurderer å kjøpe meg en 5 serie diesel, ca. år 2011 til 2013. Noen som har råd til hva man skal se opp for angående disse bilene?

Jeg har heller aldri eid en BMW før, så noen som har råd å gi meg ang. det å eie en BMW?

Takk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøp R6 ihvertfall. Ellers er det snakket om rust på noen dører en plass bak en pakning? Ikke noe stor sak. Dekkes av BMW om service hefte er OK.

Høytrykkspumpe for diesel er visstnok litt sartere enn tidligere, men ser ikke ut til å være så veldig alvorlig?

Registerkjede er også litt bob-bob med. Men det heller er vel ikke alvorlig utifra hva jeg har lest. Altså. Det skjer at det ryker. Men ikke så ofte.

Setetrekk på komfortseter som kan få en kortslutning i seg? Mener det er en sak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selv om risken er lav for registerhavari og dieselpumpehavari (med følgeskader) ville jeg prøvd å kjøpt en bil med sevicehistorikk og sørget for å hatt en kaskoforsikring med motorskadedekning. Da slipper du den bekymringen.

Ellers er det jo, om du ikke er kjent med BMW, greit å sette seg litt inn utstyret man kan få og hva man vil ha. Ville kjøpt en så godt utstyrt bil som mulig så slipper man å savne noe i etterkant. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Shattered skrev:

Hvis dette er hans første runde med å sjekke rundt bmw er det ikke sikkert han vet at R6 betyr rekkesekser, altså ikke 520i/d ;)

I den sammenheng er det også greit å nevne at en 2011 525d vil ha en sekssylindret motor, mens en 2012 og 2013 525d vil ha en firesylindret motor. Grenseskillet for dette er måned 09/2011. Det er også verdt å merke seg at man fra og med 07/2012 (2013-modeller) fikk NBT (ny type navigasjonssystem), mulighet for heldigitalt instrument etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

F10 er generelt sett svært gode biler med lite alvorlige feil eller mangler. I følge statestikkene så er den den mest driftsikre modellen i sitt segment, med en svært lav feilprosent. Det er likevel noen punkter du må sjekke, som på alle andre biler. På F10en så må du først og fremst sjekke at setevarmen i førerstolen virker hvis det er komfort seter. På 2011-2012 modeller så må du sjekke at det ikke er fukt på gulvet bak, dere kan komme inn pga utett membran i bakdøra. Enkelte klager på comfort acess, så sjekk at det virker. Den rusta mange snakker om bak dørpakkningene er ikke rust, men sinkslipp. F10 har dører, panser, bakluke og fremskjermer i alu og alu ruster som kjent ikke. Ellers så er det ikke stort å bekymre seg for. Velg en med rekkesekser, helst diesel. Dette er utrolig solide motorer som det er svært lite feil med. Noen ytterst få har fått trøbbel med register, men dette er svært sjeldent på rekkesekseren (N57). Gå uansett for biler med service historikk, det gjelder uansett hva slags bil du skal kjøpe. 

Jeg hadde en F10 530d i litt over 4 år, denne kjørte jeg ca 70 000 km med. Utrolig flott bil, rett og slett en skikkelig kjøremaskin det er veldig lett å trives med. Eneste advarselen er at når du først har begitt deg inn på denne stien å kjøpt deg en F10, da er det vanskelig å snu. Det blir liksom en tendens at alt annet du prøver ikke når opp, med midre du prøver en nyere 5-serie 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har vært noen tilfeller med oljepumpe havari på N57 også, men hvor vanlig det er vet jeg ikke 🤔

N57 skal i hvertfall være mindre plaget med registerkjede problemer sammenlignet med N47. Noen mener det er på grunn av at de har mye mer olje (smørning) og at 6 sylindret motor generelt har et "enklere liv" enn 4 sylindret.

Dørhåndtak på biler med comfort access ryker en del av, koster vel rundt 2-3000kr per stykk ferdig lakkert.

Virker å være litt problemer med kamera på biler med surround view. Irr inni kontakter pga fukt osv. Får vel nye på ebay til grei pris?

På biler med xDrive er drivaksler/knuter framme noe som til pleier å ryke.

Vibrasjoner under oppbremsing, ofte på grunn av utslitte casterstagsforinger, eventuelt kast i bremseskiver. Men det er gjerne en følgefeil av dårlige foringer.

Turbo virker og å ha kortere levetid på disse sammenlignet med forgjengerene. Kan selvfølgelig skyldes på for lange serviceintervaller og feil bruk av fører, men verdt å være obs på.

Edited by Daniel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, Saltkjelen skrev:

I den sammenheng er det også greit å nevne at en 2011 525d vil ha en sekssylindret motor, mens en 2012 og 2013 525d vil ha en firesylindret motor. Grenseskillet for dette er måned 09/2011. Det er også verdt å merke seg at man fra og med 07/2012 (2013-modeller) fikk NBT (ny type navigasjonssystem), mulighet for heldigitalt instrument etc.

en 525d r6 vil ha samme girkasse som en 520d (max 500nm ved trimming), noe å tenke på dersom trådstarter har planer om chipping/tuning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du vurderer stasjonsvogn utgave (F11) så kan det være lurt å sjekke om luftbelgene/fjærene bak er skiftet. Ganske vanlig problem på disse. skal ikke være så vansklig å skifte selv, og det finnes ettermarkeds belger som skal være av bedre kvalitet enn OE belgene. Har selv fått skiftet venstre belg på garanti på min 2013 f11.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Velg 6 sylindret motor iallefall. Færre feil og kler bedre en såpass stor bil som femmeren tross alt er. Siden du vurderer en litt eldre bil kan jo evt en 6 sylindret bensinmotor uten turbo være noe å vurdere? Disse er jo gode motorer og innehar færre feilkilder som gjerne kan komme ved høyere km stand og lange oljeskiftsintervaller. Turbohavari, tett dpf osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timer siden, Skulebollen skrev:

Klarte bmw aldri å fikse kjedeproblemet på n47?

Det skulle vel egentelig være i orden etter 2012? Men fortsatt så skjer det jo, dog med biler som stort sett har gått langt over 100 000 km. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frem til dagen kjedet havarerer😅 at det skjer på biler som har gått langt over 100k hjelper jo ikke.. ikke alle som handler ny bil når den nermer seg 100k

 

Men er 525d med 4er også n47? Med samme problem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.