Gå til innhold

Daniels Estoril E46 M3 TIL SALGS!


Daniel80
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lignende felger og har målt meg sånn ca til 20mm spacer for en flush look, men om det subber eller ikke har jeg ingen formening om. Ser dog ut som at jeg har litt annerledes ET (ihvertfall foran, 47 om jeg minnes rett) så det kan forklare litt av forskjellen. Men med litt camber blir det uansett mer gøy i svingene ;)

Sitter og venter selv på en CSL diffuser fra eBay og det tar sin tid, spent på om det dukker opp noe i det hele tatt så vi sitter i samme båt der. Men jeg vil nevne at juletider er høytid også for postvesenet/fraktselskaper så det er normalt at det tar litt lenger tid, dog så er det mulig 14 dager var litt drøyt.. Kanskje de feirer Kinesisk nyttår der borte eller noe? 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard frem felgene har vel en ET på 44, så de stikker ca 6mm lenger inn enn mine, så 14mm spacer hos meg gir samme plassering som 20mm spacer gir hos deg :)  Men det er visst enkelte som kjører 20mm spacer på mine felger med ET38, og det blir jo som om du skulle brukt 26mm spacer. Litt i overkant langt ut for min del :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var varsel lys på SMG kassen når jeg kjøpte bilen , og jeg har bestemt meg for å bygge om til Manuell, har jeg egentlig ikke brydd meg så mye om varsel lyset. Men det er jo alltid greit å ordne alle feil før man starter på en ombygging, så jeg lastet ned INPA, kjøpte en K-CAN kabel fra Ebay og sjekket feilkodene. FIkk opp #151, feil på akselerasjons sensor , eller brudd/kortslutning. 
Lokaliserte sensoren, sjekket at ledningsnettet var iorden, og fikk tak i ny sensor til 1100,-.
Byttet en på 15minutter, og slettet feilkoden. Etter det har den ikke kommet tilbake, og alt ser ut til å være iorden :D 
56683178440__91CE63E4-88F8-4B25-876B-395CF7486CAF.thumb.jpg.9e6d5fa671685400d2f2df4fdd1f9f11.jpg

Ifølge det jeg har blitt fortalt av selger så har bilen vært hos BMW som ikke fant ut av det, og ville bytte hele kassen, og bilen har stått i garasje i 3 år fordi ingen har klart å finne ut av det.  Tok meg ikke lange tiden eller store kostnaden for å fikse det, så nå er det klart for ombygging til Manuell i romjulen 👍
(Ikke første gang jeg hører at BMW vil bytte deler til store kostnader når det egentlig er småting som er problemet da).

IMG_2049.thumb.jpg.f49a72c05617911a97775941b95db894.jpg

God Jul fra meg 🎅

 

 

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innsats! Men man sitter igjen med spørsmålet til de som sitter uten garasje eller evne til å skru.. Her skulle altså BMW bytte girkasse for noe så banalt? Man setter jo som forbruker sin lit til at merkemekanikere skal ha god kjennskap til bilen de skrur på og burde klare å løse slike problemer så enkelt og billig som mulig, særlig når løsningen var såpass banal som denne. 

Men men, når enden er god er alting godt. God jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mr.Wreckless skrev:

Bra innsats! Men man sitter igjen med spørsmålet til de som sitter uten garasje eller evne til å skru.. Her skulle altså BMW bytte girkasse for noe så banalt? Man setter jo som forbruker sin lit til at merkemekanikere skal ha god kjennskap til bilen de skrur på og burde klare å løse slike problemer så enkelt og billig som mulig, særlig når løsningen var såpass banal som denne. 

Men men, når enden er god er alting godt. God jul :)

Min erfaring med verkstedene i dag er at de bare bytter deler, istedefor å feilsøke og reparere. Jo mere difus feilen er, jo større/dyrere deler skifter de. Og de tar ingen ansvar.  I dette tilfellet ville jo ikke skifte av girkassen ha hjulpet noen ting, siden sensoren er plassert under passasjer setet.  Men verkstedet ville sikkert tatt fullt betalt for jobben likevel. 
Derfor unngår jeg verksteder så langt det lar seg gjøre, og benytter heller privatfolk jeg vet har peiling. Eller ordner det selv. Blir som regel mye bedre resultat :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt du får orden på SMG systemet.
SMG har dessverre fått et ufortjent dårlig rykte. Et meget robust system, men som med alt som har mye deler, så vil noen gå i stykker over tid.
Det fins endel tråder på som dekker de aller fleste standard feila, feks:
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=231113
 

Du vurder ikke og beholde SMG når det er fikset?
Meget kjekt system som gir mye av "M" feelingen. 
Har du lagt inn CSL software i SMG ecu?
Det er og noen parameter mellom SMG og motor ECU som kan skiftes for og optimalisere det litt bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Galant_x skrev:

Du vurder ikke og beholde SMG når det er fikset?
Meget kjekt system som gir mye av "M" feelingen. 
Har du lagt inn CSL software i SMG ecu?
Det er og noen parameter mellom SMG og motor ECU som kan skiftes for og optimalisere det litt bedre.

 

Jeg har helt klart vurdert og beholde SMG`en nå ja, men hele planen min med å skaffe en M-bil nå var å ha en manuell bil til blant annet kjøretrening osv, så alternativene er å beholde bilen og bygge manuell i den, eller selge den som den er nå,  å skaffe en annen som enten er manuell eller bygges om. Litt av grunnen til at jeg er usikker iforhold til ombygging av denne er at det er en veldig godt holdt original norsk bil med lav km, og det er nesten litt synd å begynne å bygge den om.. Spesielt siden jeg også vurderer kompressor. Bilen er nesten litt for bra til å gjøre slikt med. Men samtidig aner jeg ikke hva bilen er verd hvis jeg skal selge den, så det er jo veldig enkelt å bare kjøre på videre med prosjektet jeg har startet (Spesielt siden timen til ombygging er satt til 27.desember). Trodde jo egentlig at SMG problemene var mye større enn de viste seg å være, men jeg er jo bare glad for det uansett :)

Ikke hørt om CSL software til SMG Ecu`en før forresten. :) Ville skaffet det om jeg skulle hatt SMG👍

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fremskritt og tilbakeskritt i dag. Girkassen er kommet ned og ser veldig bra ut. Clutchen ser nesten ny ut, og svinghjulet er fint, så alt kan brukes når kassen blir manuell. Jeg koblet fra ledningsnettet, men lar det være i bilen både for at det lett kan tilbakestilles til original, pluss at det hadde blitt mye styr å plukke fra hverandre ledningsnettet siden ryggelys bryter, lambdaer osv er flettet inn med alt det andre. 
Smg enheten er plukket av komplett og lagt til side for å ta vare på det siden alt er fungerende.
IMG_2091.thumb.jpg.78fdca3cc5aa4c873d252d902c5b8860.jpg
 

Bilen ser bra ut under, og det er første gangen jeg har kunnet gå over undersiden av bilen skikkelig. Den har vært understellsbehandlet tidligere, og har veldig lite rust.
Jeg fikk også sjekket om subframe festene var forsterket eller ikke, og det var de ikke. I tillegg fant jeg en sprekk 😳😱 Skriiik!
IMG_2084.thumb.jpg.8d99ffff59b2328e1c371498bf53d17f.jpg

Var forberedt på at det kunne skje, så i morgen skal jeg forsøke å få tak i forsterkningsplater , og hvis jeg får det før helgen blir alt plukket ned i morgen kveld slik at det kan slipes og sveises i helgen. Er bare å få ordnet det skikkelig med en gang.
Etter at alt er fikset skal bilen understellsbehandles på nytt før bakstillingen og girkasse osv settes opp igjen :) 
 

IMG_2088.thumb.jpg.98cbc81cfb2ef51880d249069535862c.jpg

Har også fått melding om at effektanlegget jeg har bestillt kommer i slutten av januar. Har bestilt komplett Raceline fra GS Bildeler fra motor og helt bak. Aner ikke om det høres fint ut enda, så det blir jo spennende. 
✌️
De skal også begynne å føre Supersprint eksos i 2019, så om jeg ikke blir fornøyd bytter jeg til det eller eventuelt Rogue-Engineering-Diablo 😍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2115.thumb.jpg.c5f64c5dce145a4b0c2cd843cb490ee7.jpg

Fikk tak i forsterkningsplater 😀👍🎉
Akkurat nå er det skikkelig tiltak å sette i gang med jobben, men det ville vært helt tullete å ikke gjøre det nå siden girkassen , mellomaksling og eksos allerede er tatt ned, og bilen henger i bukken..
 

Vipps så var sub-framen nede og platene prøvemontert. 

IMG_2118.thumb.jpg.17e5fed0a36878e420eb5187620ab4ea.jpg

Jeg fikk tak i karrosserilim , men etter å ha sett nærmere på forsterkningplatene er jeg usikker på om vi skal bruke det , eller bare sveise alt.
Med platene fulgte en detaljert bruksanvisning/monteringsanvisning, og platene skal sveises og bankes til underveis for å ligge helt inntil karrosseriet, noe jeg er usikker på om vi får til med lim. Time will show.

Sliping pågår.. Sykt kjedelig... 😅
IMG_2132.thumb.jpg.d476b3519dc3a407f12b1ef51fd21734.jpg

IMG_2146.thumb.jpg.40f6ee61327c069b074e9a9b088745c6.jpg
 

Blir visst nye håndbrems vaiere også ja 😅
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba!

Klassisk eksempel på at ting baller på seg, men du handler jo fort 😊

 

Viktigste er og gjøre ting skikkelig med en gang, og når man har tilgang.

Ville fyllt på med noe godstoff bakom disse platene.. liker veldig godt lanolin/ fluid film.. lukter litt sau i starten,men fantastisk stoff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innsats! Og siden det er en svakhet med E46 så er det like greit å ta tak i det.

Så når du leser dette og ikke har pakket sammen sakene helt så tenkte jeg spørre om en bilderequest. Min USA bil har katalysatorene i manifoldet, men jeg tenker bytte til euro spec eksos. Så siden du er under der med eksosen nede, kunne du muligens tatt bilde av O2 sensorene til kattene og hvilken rute kablene tar derfra, forbi girkasse og mot motorrommet?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mr.Wreckless skrev:

Flott innsats! Og siden det er en svakhet med E46 så er det like greit å ta tak i det.

Så når du leser dette og ikke har pakket sammen sakene helt så tenkte jeg spørre om en bilderequest. Min USA bil har katalysatorene i manifoldet, men jeg tenker bytte til euro spec eksos. Så siden du er under der med eksosen nede, kunne du muligens tatt bilde av O2 sensorene til kattene og hvilken rute kablene tar derfra, forbi girkasse og mot motorrommet?

Takk!

Skal få sjekket det i morgen. Har gitt meg for dagen nå :)  Har bare dette bildet jeg tok når Eksosen ble tatt ned nå.
IMG_2107.thumb.jpg.c241b1790f4b8ec122a180d8bb8dd928.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at karrosseri-limet ikke kunne brukes siden platene skal festes litt og litt og bankes flush med karrosseriet underveis. Hvis vi skulle kunne brukt lim måtte platene passet flush rett ut av esken.
Så i dag har vi primet, begynt å sveise på plater, tilpasset med hammer, og slipt. TTT 😓
IMG_2162.thumb.jpg.230b11118f2663b86662aeb450435c2c.jpgIMG_2168.thumb.jpg.ca06a1c7eefa5cfe5d7d2dedec99ac22.jpgIMG_2166.thumb.jpg.ff97e3ea3de88f93fe1639f5c55b1042.jpg

Har ikke tatt ned bensintanken , så den er pakket inn i sveiseduk 😬 😅 😇

IMG_2176.thumb.jpg.b2a3be3ced29064a58e3da48c140fa26.jpg

Har også fått tak i nye foringer til Subframen så det kan skiftes før den settes opp igjen ✌️
IMG_2169.thumb.jpg.664cb03f27e9cca4d657548679a9cc56.jpg

Nå venter datenight og juleshow med fruen 😍, så blir det oppstart med sveising igjen i morgen. 💥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår 😀🎉

Eventyret fortsetter, og vi måtte ta ned bensintanken for å få sveist skikkelig. Ble litt for spennende å sveise med bensintanken montert 😂

IMG_2184.thumb.jpg.9a623b8345278c5896ef8ac741d7ca71.jpg

IMG_2188.thumb.jpg.a8667bf71bf9cf3072a1a35633eb1aad.jpg

Sveisingen har vist seg å være en mye større jobb en vi trodde, og total sveisetid har blitt ca 10 timer. I tillegg kommer all sliping, skruing, tildekking, rydding osv. Når det i tillegg har vært familieselskap, vanlig jobb og andre oppgaver i tillegg er det ikke rart at ting har tatt litt tid.  Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde hatt bedre tid på denne jobben, men siden jeg i utgangspunktet bare skulle låne verkstedet og løftebukken en dag for å ta ned girkassen, så har det vært litt press på å få satt sammen bilen igjen så den kunne trilles ut. 
Samtidig har det vært viktig å gjøre ting skikkelig når vi først holder på , for dette er ikke en jobb jeg har lyst til gjøre igjen med det første.  Men nå når det nærmer seg sluttet er jeg veldig fornøyd med det vi har fått til ☺️ Hadde jeg hatt bedre tid ville jeg sikkert slipt ned hele bilen under og tatt absolutt alt , men det hadde jo blitt en veldig mye større jobb, og er strengt tatt ikke nødvendig nå, så jeg har bare gjort de tingene jeg følte "MÅTTE" gjøres.

Sveisingen er blitt veldig bra, og det er blitt slipt, grunnet, lakkert og beskyttet med understellbehandling før bakstillingen ble montert opp igjen 👍

IMG_2205.thumb.jpg.c3a2f62740d9cf004e95a0465b805a6e.jpg

IMG_2207.thumb.jpg.64e2aeec06a8f2d56ac222027e40cd28.jpg

Det var mest fokus på jobbingen på slutten, så fikk ikke tatt noen bilder når alt var ferdig, men men.
 

Før subframen skulle monteres ville jeg bytte hovedforinger. Fikk ikke til å slå/presse de ut, og brenneren var tom for gass, så måtte varme med Creme Brúle brenneren til Biltema 😅IMG_2196.thumb.jpg.80487773bb529e5e01030f0b2405fd07.jpg

IMG_2208.thumb.jpg.f5f600043082022eda4c083c3468ba08.jpg

Kanskje ikke helt etterboken, men det fungerte fint, og etterpå ble det slipt , grunnet og lakkert. Når lakken var herdet ble det montert Strongflex polyforinger.

Vi tok derretter opp igjen bensintank og monterte bakstllingen.

IMG_2222.thumb.jpg.a0a1829e31798f3ccd58936c1dd009cd.jpgIMG_2234.thumb.jpg.239341726b36080b530f5c49718f414d.jpgIMG_2230.thumb.jpg.9e6e692a1de3296834c33932fca4c3a1.jpgIMG_2229.thumb.jpg.5a7733cb326042113ed79127b4a8ae04.jpgIMG_2232.thumb.jpg.7cff687675906ab3177994c7e897c511.jpg

Det gjenstår å montere sammen resten av bakstilling, bremser, skifte håndbrems vaiere, osv, og derretter trilles bilen opp på tilhenger og fraktes for å understellsbehandle med lanolin/saueolje.  I mellomtiden var jo planen at girkassen skulle bli ombygget og klar til montering snarest, men han som skulle bygge den om er reist utenlands på en jobb, så det blir noen uker uten at det skjer noe mere nå.
Jeg tenker å montere pedal sett og spake osv i mellomtiden, men jeg har jo god tid på det, og trenger ikke løftebukk da, så det kommer ny oppdatering når kassen er ombygget :)

 

 

 

 

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...