Gå til innhold

Daniels Estoril E46 M3 TIL SALGS!


Daniel80
 Share

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, mr.Wreckless skrev:

Ble flott dette! Hvordan liker du overgangen fra SMG til manuell?

Det er digg med manuell! , og jeg har lært en hel haug med greier om bilen iløpet av ombyggingen :D 
Dessverre henger alt på omprogrammeringen av styrevinkelsensoren nå, fordi ombyggingen har tatt så lang tid at den ikke lenger er EU-godkjent 🙄, og jeg får den ikke godkjent før sensoren er programmert inn. Selv har jeg flyttet fokus til lesing mot eksamen nå i Mai, så bilen står bare i garasjen i påvente av at noen skal få tid til å fikse det for meg. En smule frustrerende, men vet jo at det ordner seg etterhvert.🙂

Har også bestillt filteret til Vanos for å skifte det, samt noen små fjærer i girkassen som jeg mistenker har mistet litt elastisitet i bilens levetid, og derfor gjør girskiftene litt mere upresis enn jeg er tilfreds med. Den er helt grei å gire nå, men det må være perfekt :)  Ville skiftet de på smg kassen også, da det er en vanlig slitedel såvidt jeg har skjønt. Forståsegpåere sier de er lett å skifte selv med kassen i bilen :) 

25869.thumb.png.7b06e4fa5b0ef4c206b7695a422b8c77.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag har jeg fått programert inn den nye styrevinkelsensoren. Så nå er det ingen flere feilkoder på bilen :D
Og i morgen får jeg levert nye 200-cellers katalysatorer som skal monteres sammen med GS-effektannlegget.. (Midt seksjon og bakpotte). Spent på å høre hvordan lyden blir med dette oppsettet. 
jap.thumb.jpeg.0868be4b2531347214caac5620535985.jpeg

MEN 😱

Jeg opplever effekt tap/ dårlig effekt iforhold til original effekten. Spesielt på lavt turtall. 0-100km/t føles som om det tar 10sekunder, og full gass fra stillestående tar jo evigheter. Samtidig har jeg ingen feilkoder, så jeg klør meg litt i hode og lurer på om noen har vært borti lignende?  
Det kan virke som effekten kommer tilbake over 4500rpm, men har ikke kjørt bilen så mye siden jeg ikke vet hva som er galt. På tomgang og under kjøring går den helt fint og jevnt. Ingen fusking.
Det eneste jeg har merket meg er at gass spjeldene ikke åpner når jeg ruser bilen litt på tomgang. (Får ikke sjekket om de åpner mens jeg kjører).  Har en lik M3 stående i garasjen også, og der åpner gass spjeldene ved rusing. 
Om tenningen er på uten at motoren går så åpner spjeldene mine fint når jeg trykker på gasspedalen, og det har vært kjørt test-syklus hvor de fungerer fint. Som sagt er det heller ingen feilkoder. (Testet i både Inpa og Ista)

Så derfor lurer jeg på om noen har vært borti lignende, eller har tips til hva som bør sjekkes?

Selv er jeg begynt å mistenke VANOS lekasje. Altså at o-ringer i vanos lekker eller vanospumpen ikke klarer å gi nok trykk (100bar) til å justere kammene. Såvidt jeg har skjønt at dette vil gi dårlig effekt på lavt turtall, men bortimot normal effekt på høyt turtall fordi kammene har "hvileposisjon" slik at de står riktig på høyt turtall.   Har bare lest meg fram til dette på google, så rett meg gjerne om du har noen innspill.. 
Jeg synes det er rart at jeg ikke får feilkoder på dette isåfall da? 
Har litt ulyd i Vanos, men ikke så mye at det burde være noe problem egentlig.  Kan det være soleniodblokken som er røket uten at jeg får feilkoder på det?

Alle tips og erfaringer taes i mot med takk.




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et et tips om at effekt tap kan komme om katalysatorene er tette, så skal sjekke dette, men synes likevel det er rart at ikke luftspjeldene åpner som normalt 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Daniel80 skrev:

Har fått et et tips om at effekt tap kan komme om katalysatorene er tette, så skal sjekke dette, men synes likevel det er rart at ikke luftspjeldene åpner som normalt 🤔

Skjedde dette etter montering av effektanlegg? Vet feil plassering av o2 sensor kan gi trøbbel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mowz skrev:

Skjedde dette etter montering av effektanlegg? Vet feil plassering av o2 sensor kan gi trøbbel....

Nei har ikke montert effekt anlegget enda. Er originalt. Men har hatt nede eksos og satt opp igjen, så kan ha satt sensorene feil da. Skulle tro det ville gitt feilkode da? Og forstår ikke helt hvorfor luft spjeldene ikke åpner som de skal 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Daniel80 skrev:

Nei har ikke montert effekt anlegget enda. Er originalt. Men har hatt nede eksos og satt opp igjen, så kan ha satt sensorene feil da. Skulle tro det ville gitt feilkode da? Og forstår ikke helt hvorfor luft spjeldene ikke åpner som de skal 🤔

Ok. Nei da må du nok undersøke nærmere årsaken til at disse ikke åpner. Sikkert noen andre her som har noe innspill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at om du kryss monterer O2 sensorene så vil du nødvendigvis ikke få feilkode, men motorprogrammeringen vil gå løpsk da endring i bensintilførsel på sylinder 1-3 ikke får samme effekt på post-kat O2 sensorene så man vil visstnok få dårlig gange i motoren.

Om det er noe rart med motoren under 4500 rpm så skulle det være rart om bilen brått gikk dårlig etter at du har konvertert til manuel og om bilen gikk greit før konverteringen. Spesielt om du rapporterer om merkelig oppførsel fra spjeldene. Ville heller sjekket opp gasspedal posisjons sensor om bilen har det, throttle position sensor og om du har fått kodet bilen om skikkelig og at det ikke er noe SMG opplegg som henger igjen og ødelegger for deg.

Bare forslag for jeg vet virkelig ikke hva som er problemet. Håper det løser seg. Ellers så vet jeg det finnes kart, tegninger og oversikt over O2 sensor posisjon og hvordan kontaktene ser ut og hvor de skal om du er redd du har koblet feil..

Hvilken katalysator gikk du for? Hvor kjøpte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt dagen i dag på å undersøke videre, og det kan virke som om der er programmeringen som er problemet, selv om alt tilsynelatende ser ok ut. 

Kommer til å sende hele styreenheten til ESS for å få den flashet og lagt inn software til Manuell bil, så skal det sannsynligvis ordne seg. 🤷🏼‍♂️🙃  

skal oppdatere mere når det er noen ny utvikling ✌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mr.Wreckless skrev:

Hvilken katalysator gikk du for? Hvor kjøpte du?

Hehe, hadde egentlig tenkt å bare montere rake rør (cat delete), men etter litt surfing på ebay endte jeg med 200-cellers Race katalysatorer med stålinnmat fra UK Performance, (Merke: Gravity) til 2000 kroner 😅Aner ikke hvordan det blir, men GS race katalysatorene til 11000,- var uaktuelt, så gir dette en sjangs 🤷‍♂️Om det er søppel så finner jeg bare på noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens oppdatering er ett skritt fram og 10 tilbake i forhold til programmeringen av motorstyringen. Ifølge de som programmerer er motorstyringen min defekt, og de baserer den konklusjonen på at de ikke får fullført innlasting av ny software, og at de ikke får lest av endel verdier de mener de burde kunne lese av.   
Etter forrige om-programmeringen var det ett problem med dårlig motoreffekt, og at luftspjeldet på innsuget ikke åpnet under kjøring, selv om jeg ikke hadde feilkoder. Luftspjeldet og motoreffekten fikk de til å virke en liten stund, men så sluttet det å virke igjen, og nå starter ikke bilen lenger. Litt rart var det også at selv med manuell software var det feilkode på "SMG can timeout." 

Har bestillt helt ny motorstyring fra BMW nå fordi jeg vil at alt dette skal være 100% på stell, og orker ikke noe jalla løsning med feil VIN nr eller tull med startsperre. 

Men jeg lurer jo på endel ting som kanskje noen her har svar på. Siden min M3 ble produsert i November 2001 er det kommet 6 oppdaterte delenummer på denne. Vet noen hva som er forskjellen?  Min motorstyring heter 5WK9318, men ser at de fleste andre M3`er har en DME som heter 5WK9321 eller 9326 osv.. Hva er forskjellen?
Har hørt at nyere motorstyringer har mere minne innebygget.  Kan det være at de som programerer for meg har forsøkt å legge inn en nyere programvare som ikke får plass i minnet på min DME, og at det er derfor de ikke får det til? Hadde ikke du noe info om dette @mr.Wreckless?

En tilsvarende M3 med smg til manuell konvertering med samme problem (effekt tap) fikk de til etter å ha nullstillt eller oppdatert motorstyringen 3 ganger. Min har de nullstillt/oppdatert 12 ganger nå uten hell.. Hva er det som gjør at det plutselig virker ved nullstilling for noen når det samme blir repetert identisk?   

Hva er forskjellen på ledningsnettet mellom SMG og Manuell? Kan det være ett alternativ å skifte hele ledningsnettet, eller er det bortkastet? 

Jaja, får håpe det fungerer med ny DME.  By the way, så er det ikke ESS som programmerer for meg selv om jeg har nevnt de før. Når alt er ferdig og virker som det skal kan jeg eventuelt komme med anbefalinger eller advarsler :)  Men jeg er fornøyd med de som jobber for meg enda, selv om problemet ikke er løst. Vi vet jo enda ikke årsaken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre du skal slite sånn. Siden SMG til manuel bytte er godt dokumentert og også gjennomført av utallige før deg så skal dette i utgangspunktet nå være plankekjøring. 

Hva meg er bekjent så kom M3 med 2 forskjellige DME'r, MSS54 og MSS54HP på fjesløft og utover, og da har jeg som du sier også forstått det slik at HP varianten hadde mer minne. Bl.a får man ikke kjørt en CSL klone uten en HP konvertering, men en CSL er jo SMG så at den ikke skal kunne kjøre manuel høres merkelig ut. De delenr. du refererer til har jeg derimot ikke noe kjennskap til.

Har hørt at om batterispenningen faller for mye når man laster ned/opp BIN filen mellom datamaskin og bil så kan DME'n kræsje. Om bilen i det hele tatt skulle starte etter et slikt uhell høres for meg tvilsomt ut, men så er jeg ikke en ekspert på området.

Jeg ville hørt med Martyn her https://www.ecuworx.co.uk/2015/09/10/other-services-available-ecuworx/ Han har listet opp ECU recovery som arbeid de utfører blant annet, og han har også høvelig god innsikt i DME osv etter hva jeg har forstått. Kan uansett ikke ta skade av å sende han en mail.

Du kan alltids laste ned BMW flash og se om du får ut en BIN fil fra DME'n din. Martyn har på siden sin også ECUWorx verktøyet som jeg anbefalte, men i tillegg så skal du kunne finne flere originale BIN filer til en E46 M3 men der må man visst holde tunga i rett munn for at alt ikke skal kræsje skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 17.35, mr.Wreckless skrev:

Leit å høre du skal slite sånn. Siden SMG til manuel bytte er godt dokumentert og også gjennomført av utallige før deg så skal dette i utgangspunktet nå være plankekjøring. 

Det trodde jeg det skulle være.. men tydeligvis ble det ikke sånt denne gangen.

På 22.5.2019 den 17.35, mr.Wreckless skrev:

Hva meg er bekjent så kom M3 med 2 forskjellige DME'r, MSS54 og MSS54HP på fjesløft og utover, og da har jeg som du sier også forstått det slik at HP varianten hadde mer minne. Bl.a får man ikke kjørt en CSL klone uten en HP konvertering, men en CSL er jo SMG så at den ikke skal kunne kjøre manuel høres merkelig ut. De delenr. du refererer til har jeg derimot ikke noe kjennskap til.

Jeg har MSS54 ja.

 

På 22.5.2019 den 17.35, mr.Wreckless skrev:

Har hørt at om batterispenningen faller for mye når man laster ned/opp BIN filen mellom datamaskin og bil så kan DME'n kræsje. Om bilen i det hele tatt skulle starte etter et slikt uhell høres for meg tvilsomt ut, men så er jeg ikke en ekspert på området.

Du kan alltids laste ned BMW flash og se om du får ut en BIN fil fra DME'n din. Martyn har på siden sin også ECUWorx verktøyet som jeg anbefalte, men i tillegg så skal du kunne finne flere originale BIN filer til en E46 M3 men der må man visst holde tunga i rett munn for at alt ikke skal kræsje skikkelig.

De som programmerer for meg har alltid tilkoblet 100A lader, og er proffe på BMW, så tror ikke det har vært problemet. Er likevel ingen standard prosedyre for manuel konverteringen da, og hvis det stemmer at motorstyringen er ødelagt så forklarer jo det hvorfor de ikke har fått det til. (Den kan ha blitt ødelagt av f.eks tidligere eiers hobby programmering siden de fant 5 år gamle software endringer som ikke var knyttet til noen forhandlernummer).
Vil ikke begynne å styre med dette selv, så satser på det ordener seg med ny DME :)

Takk for tips 👍

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

1366279199_lastned.jpeg.307cfeeca198a6caa1a38c4a30b66188.jpeg

Sprell ny motorstyring på plass, med alle de siste hardware oppdateringene og utvidet minne fra Bmw :D  Og alt fungerte på første forsøk.. Endelig skikkelig M3 motorlyd og effekt tilbake i bilen 🤗Digg å endelig ha fått luket ut feil og fått det til å fungere😍
IMG_0742.thumb.jpg.243d8af771b24f382d1802d0ef3a6131.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...