Gå til innhold

2014 mod 318D Touring Xdrive "lugger" ved fullt pådrag..


Opo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nylig kjøpt en 2014 BMW 318D Touring Xdrive, og har fått en liten bekymring på kjøpet.

Ved fullt pådrag i "Sport" og "Sport+" modus opplever jeg at bilen lugger under akselerasjon. Dette er imidlertig ikke merkbart når den står i "Comfort" program. Vet ikke hva disse ulike kjøreprogammene gjør i en standardbil, men det heter seg vel at både motor, understell og styring skal bli mer sportslig i sport og sport+. Tester gjort på tørr vei med godt grep. Km stand ca 93 000. Ingen feilmeldinger eller andre problemer ved vanlig kjøring.

Har tatt det opp skriftlig med forhandler som solgte bilen, men svaret var at "Det er naturlig at bilen endrer karakteristikk/kjøreopplevelse i sport og sport+". Slår meg ikke helt til ro med dette svaret og tenker at det ikke er vanlig at bilen skal "lugge/nøkke" ved kjøring i disse to programmene. I utgangspunktet virker det motorrelatert, men det kan jo også være noe som skjer med drivverk/overføring ved "max" effekt...

Siden det er mye kompetanse og lassevis med erfaringer her håper jeg å få et hint om noen har opplevd noe lignende eller har andre tips. Eller eventuelt få bekreftet at dette er helt vanlig...?

Neste steg er vel å ta bilen til et merkeverksted for prøvekjøring/diagnose/vurdering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel når det er snakk om lugging/napping på en bil med Xdrive så kan det spores tilbake til fordelingskassa. 

Det første du kan gjøre er å sjekke om ikke rulleomkretsen på dekkene er helt off. Tommelfingerregel på BMW xdrive er vel  c.a 1% avvik mellom forran/bak. Slitte dekk kan også gi fordelingskasse krøll.

I verste fall så kan det være selve fordelingskassa som begynner å tulle. Mange pleier koble denne ut (via sikring) og se om bilen fortsetter å nappe. Slutter den å nappe når VTG er koblet ut, så kan man feilsøke videre derifra. 

Som alltid så er diagnose å foretrekke :) men her har du iallefall noe å gå etter. 

Siden du nylig har kjøpt bilen fra forhandler, så har du i det minste reklamajonsrett. Kanskje fikk du også noen form for bruktbilgaranti?

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips🙂! Jeg har faktisk ikke tenkt på at den kunne være så var i forhold til rulleomkrets på dekk foran og bak, er min første Xdrive. Skal få målt omkretsen på alle 4👍.

Er det mulig å koble ut fordelingskassa ved å nappe ut en sikring??

Ja, har fått 12mnd garanti på kjærra.

Endret av Opo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Opo skrev:

Er det mulig å koble ut fordelingskassa ved å nappe ut en sikring??

Uten at jeg har gjort dette før, så finner jeg at det to sikringer som går til A79 (fordelingskasse). Sikring F32 og F63, begge to 30A. Selve sikringsboksen sitter over høyre dempertårn (passasjer side). Om dette er helt feil, så får noen andre skyte inn.

Får ikke lastet opp bilde, så sender link over koblingskjema:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f31-318d-xdrive-tou/wiring-functional-info/power-train/transfer-box/Iytu9M5N

 

42 minutter siden, Opo skrev:

,har fått 12mnd garanti på kjærra.

Ettersom du har garanti ville jeg ikke giddet å røre noe som helst. I verste fall kan personlig tukling føre til avslag på garanti, så beste er å sende dette til forhandler :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/11/2018 at 11:16 PM, ///M-ini95 said:

 

Ettersom du har garanti ville jeg ikke giddet å røre noe som helst. I verste fall kan personlig tukling føre til avslag på garanti, så beste er å sende dette til forhandler :)

 

Takker igjen for innspill og aktuelt koblingsskjema🙂! Tror ikke jeg skal begynne å tulle med sikringer foreløpig, da ender jeg sikkert opp med en drøss feilmeldinger/nye problemer som kan bli vanskelige å forklare..

Derfor er jeg helt enig når det gjelder garanti, det beste vil være å overlate saken til forhandleren.

Utfordringen har vært at de ikke har tatt dette så seriøst og mente det var normalt.. Var derfor jeg ønsket litt inspill eller en uttalelse fra tredjepart før jeg går videre med forhandler.

Det skal sies at jeg foreløpig bare har vært i kontakt med selger, som igjen har konferert med deres verksmester før jeg fikk tilbakemelding. (Selger har neppe særlig teknisk kompetanse). De har ikke sett på bilen eller prøvekjørt den etter at jeg tok opp saken.

Skal derfor gjøre et nytt forsøk med forhandler, vil sikkert være en fordel å ta dialogen direkte med verkstedet. Frua klager også over dårlig virkning på håndbrekket..

På den positive siden har jeg nå fått melding om at de har fremskaffet noen andre ting som manglet ved overtakelse av bilen👍.

 

Endret av Opo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2018 den 22.32, Opo skrev:

Takk for gode tips🙂! Jeg har faktisk ikke tenkt på at den kunne være så var i forhold til rulleomkrets på dekk foran og bak, er min første Xdrive. Skal få målt omkretsen på alle 4👍.

Er det mulig å koble ut fordelingskassa ved å nappe ut en sikring??

Ja, har fått 12mnd garanti på kjærra.

Du kan og bare nappe ut kontakten under til kassen. pkt 2 under prosedyren under

 

https://testing-public.carmd.com/Tsb/Download/107457/SI B27 04 15

Endret av quandt1960
la til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, quandt1960 said:

Du kan og bare nappe ut kontakten under til kassen. pkt 2 under prosedyren under

 

https://testing-public.carmd.com/Tsb/Download/107457/SI B27 04 15

Takk for tips! Er både takknemlig og imponert over engasjement, kunnskap og tilgang på dokumentasjon som finnes her👍!

Har vært i kontakt med forhandler og de skal ta inn bilen på onsdag i neste uke, så får vi se hva som kommer ut av det. I dag begynte løftemotor til bakluken å krangle også, så de får ta en titt på den samtidig...

Jeg har også googlet og lest litt i forhold til symptomer, Xdrive og fordelingskasse, og dette er visst ikke et helt ukjent fenomen😕.. Uansett årsak vil det være vesentlig å få dette undersøkt og utbedret innenfor garantiperioden.

Tenkte jeg skulle måle rulleomkrets på dekkene, men avventer nå inntil den har vært på verkstedet for vurdering. (Dekk av samme fabrikat og dimensjon foran/bak, tilsynelatende jevnt slitt men kan naturligvis være avvik). Bilen har manuell girkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har bilen vært på verksted hos forhandler. Vi har klaget på "lugging" ved akselerasjon, lang vandring på håndbrekk, baklukeløfter lager enkelte ganger ulyd og har ved et par tilfeller låst seg i åpen posisjon, samt at nymontert integrert DAB radio har svært dårlig dekning.

Da bilen skulle hentes fortalte kundemottaker at de ikke hadde merket unormal lugging ved testkjøring, og håndbrekket mente de var ok så lenge det blokkerte. Bakluke hadde de testet og konstatert at den fungerte. Og de påstod at de hadde justert antennen til radioen for bedre mottak...

Vi diskuterte dette med "luggingen" litt, og de gikk etterhvert med på å sette opp bilen på en ny time i Januar for å undersøke nærmere. Kundemottaker mente det var normalt at Xdrive systemet lugget litt, men jeg kan ikke forstå at dette skal være slik under kjøring på vei med godt feste. Testet på vei hjem, og etter min mening er det godt merkbart. Jeg spurte om de hadde sjekket dekk og målt rulleomkrets, men det hadde de ikke...

Bortkastet tid denne gangen, og litt frustrerende, men får satse på at det ordner seg til neste år👍!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/19/2018 at 8:42 PM, Otis said:

Det der er så dårlig arbeid av forhandler at jeg hadde sannsynligvis brukt vesentlig sterkere ord!

Håper du har det meste skriftlig.

Jeg er ikke spesielt imponert nei... Vi får se hva som kommmer ut av neste verkstedbesøk.

Kommuniserer i hovedsak på e-post for å ha oversikt og noe å vise til. Fikk ikke dokumentasjon på feilsøking ved siste besøk, men det kan jeg be om. Greit å kunne dokumentere alt som er tatt opp og de har utført.

Litt på siden, men noen som vet om det om det er krav i forhold til vandring på håndbrekk/parkbrems ved PKK?? Blir ikke tight før på 7-8 knepp. Ingen stor sak å justere, ev bytte bånd selv, men hadde ikke planer om å begynne å fikse bremser etter 2 uker🤔

 

Endret av Opo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Otis said:

Ok, så lenge det fungerer og oppfyller kravene på PKK er det ikke noe å styre med🙂. Mener å ha hørt at håndbrems skulle låse på 4. eller 5. klikk, men ikke sikkert dette er riktig. Uansett ingen stor sak dette med parkbrems.

(Forstod forresten ikke helt samsvar mellom innledning og justeringsprosedyre i punkt 2.1 i linken, men det får jeg ta på min egen kappe😉

Endret av Opo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Conquest skrev:

///M-ini95 Å ta sikringen til fordeligngskassa, er det å anbefale? Tar ingen deler skade av det, og blir bilen da og regne som en bakhjulstrekker? Hva med resten av elektronikken som er koblet opp mot 4wd?

Har ikke prøvd dette selv, så vet ikke nøyaktig hva som skjer. Du får en haug av feilkoder og etter hva jeg leser her så vil bilen bli en bakhjulstrekker ja. DSC er derimot konstant på, så om du skal leke tokyo drift så må man sikkert koble ut DSC/ABS.

 

Edit: litt usikker angående DSC konstant på delen. Videor hvor folk fjerner sikringene til VTG kassa viser at bilen mister ABS funksjons og dermed også DSC. 

https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1281896

Ville personlig ikke valgt å gjøre dette for morro skyld. Så følsom som fordelingskassa er fra før, så tviler jeg på at å kjøre med VTG kobla ut flere ganger er sunt. Men for å feilsøke en kort kjøretur, ser jeg ikke problemet :)

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...