Gå til innhold

2014 mod 318D Touring Xdrive "lugger" ved fullt pådrag..


Opo
 Share

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Har ikke prøvd dette selv, så vet ikke nøyaktig hva som skjer. Du får en haug av feilkoder og etter hva jeg leser her så vil bilen bli en bakhjulstrekker ja. DSC er derimot konstant på, så om du skal leke tokyo drift så må man sikkert koble ut DSC/ABS.

 

Edit: litt usikker angående DSC konstant på delen. Videor hvor folk fjerner sikringene til VTG kassa viser at bilen mister ABS funksjons og dermed også DSC. 

https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1281896

Ville personlig ikke valgt å gjøre dette for morro skyld. Så følsom som fordelingskassa er fra før, så tviler jeg på at å kjøre med VTG kobla ut flere ganger er sunt. Men for å feilsøke en kort kjøretur, ser jeg ikke problemet :)

 

Hei, Takk. Det er også noe jeg har tenkt.... Har du delt lyktene/fått de tette for kondens?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, awt skrev:

Man får en app som flasher en eller annen modul, slik at clutchen i fordelingskassen låses åpen, og DSC fungerer som normalt. Tilsynelatende uten bivirkninger.

Har ikke noen planer om å gjøre det selv, men her er info for de som er nyskjerrige.

Heilt topp dette. Nå kan vi drite i like dimmensjoner om sommeren. Få tilbake kjøre-egenskaper, men alikevel få godt grep om vinteren. Sykt kult :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, awt skrev:

Man får en app som flasher en eller annen modul, slik at clutchen i fordelingskassen låses åpen, og DSC fungerer som normalt. Tilsynelatende uten bivirkninger.

Har ikke noen planer om å gjøre det selv, men her er info for de som er nyskjerrige.

Det er jo knall. Takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dimensjonene du opplever lugging med? Er de like fram som bak? Sikkert nevnt tidligere men xDrive systemet til BMW er veldig følsomt, så om det ikke er stjernmerka dekk kan det oppleves lugging, ref Bilia, selv har jeg ikke opplevd noe lugging og jeg kjører med ulik dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/24/2018 at 12:05 AM, Clevion said:

Hva er dimensjonene du opplever lugging med? Er de like fram som bak? Sikkert nevnt tidligere men xDrive systemet til BMW er veldig følsomt, så om det ikke er stjernmerka dekk kan det oppleves lugging, ref Bilia,

Hei og takk for innspill. Ja, har forstått at Xdrive er ømfintlig i forhold til rullediameter foran/bak.

Bilen går nå med lik dimensjon foran og bak, triste vinterdekk type Nokian Hakkapeliitta 225/55R16 som stod på ved overtakelse. Tilsynelatende ganske jevnt slitt alle 4, men foreløpig ikke målt rulleomkrets. Kan ikke se at disse er stjernemerket.

 

Endret av Opo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er det tid for en liten oppdatering. Bilen har i dag vært tilbake på forhandlers verksted for videre feilsøk. Jeg hadde ikke mulighet til å hente bilen selv, og har ikke snakket med verkstedet, så informasjonen er foreløpig litt begrenset.

-Etter en del diskusjon har verksted innsett at bilen ikke har selvjusterende håndbrekk👍. De har justert dette slik at det nå skal fungere tilfredstillende.

-De har konstatert ulyd fra baklukeløfter som vi har hatt noen problemer med, og skal utbedre dette.

-De har bekreftet at bilen lugger under akselerasjon. De hadde forsøkt å koble fra kontakt på VTG, (som har blitt nevnt her), og da forsvant symptomene..

Hvordan de har tenkt til å løse dette vet jeg foreløpig ikke, de skulle skaffe deler og deretter ta kontakt for å avtale tidspunkt for innlevering av bilen. Uansett positivt at de har bekreftet at ting ikke er i orden.

Ulyden(!) jeg mener å høre fra motor hadde de imidlertid ikke registrert, så det må jeg få noen andre til å bedømme. Jeg vil uansett ta bilen til en uavhengig part for gjennomgang. Har nå hatt bilen en måned, og er allerede temmelig møkklei😟..

Endret av Opo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har fått melding fra forhandlers verksted om at de kan ta inn bilen til neste uke. De skal da skifte elektrisk løftemotor på bakluke, bytte fordelingskasse(!), samt bytte deksel/beskyttelseplate under motor.

Absolutt positive nyheter, men er litt nysgjerrig på opphavet til VTG som skal monteres inn, (ny, brukt, overhalt?)

Noen som vet om det finnes et byttesystem for overhaling av disse fordelingskassene? Har vel fått et inntrykk av at jeg ikke er helt alene om å oppleve problem med VTG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny oppdatering, og undertegnedes frustrasjon øker..

Bilen ble levert til forhandler på tirsdag og hentet torsdag ettermiddag. Ikke jeg som hentet den denne gangen heller. Dette var tredje gangen bilen er på verkstedet, og vi har gjentatte ganger etterspurt dokumentasjon på feilsøking, arbeid og eventuelle deler som er skiftet på bilen. Siste gang på torsdag morgen før bilen ble hentet torsdag ettermiddag. til tross for dette har vi foreløpig ikke mottatt noen dokumentasjon.

Vi har blitt fortalt at ved siste besøk har de skiftet fordelingskasse, og jeg kan nå ikke merke luggingen som var i bilen tidligere. Dette er naturligvis positivt, men jeg skulle gjerne visst opphavet til delene de monterer. Har mistanke om at de kjøper brukte deler med ukjent tilstand/alder/kjørelengde, for alt jeg vet kan de shoppe på ebay. Blir svært skeptisk når de etter gjentatte oppfordringer ikke kan/vil fremvise noen form for dokumentasjon.

I tillegg fungerer ikke lenger den integrerte DAB radioen som verkstedet installerte før overtakelse av bilen, "noe" hadde skjedd i forbindelse med opplasting av programvare ved siste besøk som førte til at DAB falt ut. De manglet visstnok en kabel eller plugg for å få dette til å virke igjen...  Alle menyer er også nå på tysk, gjorde et kjapt forsøk på å endre språk i Idrive, men ser ut til at det går tilbake til tysk igjen når tenning skrues av. (Dette skal jeg se nærmere på, mulig det er flere settings her).

Dette med radioen er sikkert en bagatell, men i mine øyne burde de sørget for at dette var i orden før de ringte og sa at bilen var testet og klar for utlevering. (Verkstedet var klar over dette og informerte ved henting). De vet også at vi har ca 3 timer kjøring t/r til verkstedet. #Møkklei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdsvis kjent problem med rykking under pådrag ved disse ATC 350/35L fordelingsgirene man finner i moderne x-drive systemer.

Dette skyldes i all hovedsak at clutchlamellene som fordeler krefter til forhjulene glasseres. Dette er en direkte årsak av høye temperaturer som ødelegger smøremidlene i oljen. Disse girene har ingen ekstern kjøling og kun en kapasitet på mellom 0,8 og 1,3 liter olje (avhengig av utgave) uten serviceintervall (noen av girene har ikke engang tappeplugg til oljen). 

Løsningen hos merkeverksteder eller ulike inkompetente institusjoner er av naturlige årsaker å bytte hele fordelingsgiret, uvitende om at giret i de aller fleste tilfeller er fullt reparerbart av en middels dyktig mekaniker. 

Giret må tas ut av bilen, demonteres og grundig rengjøres. Den aktuelle clutchpakken må enten overflatebehandles eller erstattes. Simmeringer og andre tetninger bør selvfølgelig skiftes i samme operasjon, før man fyller ny olje og passer på å skifte denne med et intervall på maksimalt 50.000 km.

Å kjøre med dekk med ulik rulleomkrets foran og bak vil naturligvis fremskynde dette problemet pga. økt fordelingsdifferanse inne i giret (fører til høyere temperaturer), men dette er veldig ofte et problem som oppstår i større eller mindre grad når oljen i giret etterhvert mister smøreegenskene sine.

Send meg en PM om du har flere spørsmål eller lurer på hvem som kan reparere dette :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 15.24, Opo skrev:

Ny oppdatering, og undertegnedes frustrasjon øker..

Bilen ble levert til forhandler på tirsdag og hentet torsdag ettermiddag. Ikke jeg som hentet den denne gangen heller. Dette var tredje gangen bilen er på verkstedet, og vi har gjentatte ganger etterspurt dokumentasjon på feilsøking, arbeid og eventuelle deler som er skiftet på bilen. Siste gang på torsdag morgen før bilen ble hentet torsdag ettermiddag. til tross for dette har vi foreløpig ikke mottatt noen dokumentasjon.

Vi har blitt fortalt at ved siste besøk har de skiftet fordelingskasse, og jeg kan nå ikke merke luggingen som var i bilen tidligere. Dette er naturligvis positivt, men jeg skulle gjerne visst opphavet til delene de monterer. Har mistanke om at de kjøper brukte deler med ukjent tilstand/alder/kjørelengde, for alt jeg vet kan de shoppe på ebay. Blir svært skeptisk når de etter gjentatte oppfordringer ikke kan/vil fremvise noen form for dokumentasjon.

I tillegg fungerer ikke lenger den integrerte DAB radioen som verkstedet installerte før overtakelse av bilen, "noe" hadde skjedd i forbindelse med opplasting av programvare ved siste besøk som førte til at DAB falt ut. De manglet visstnok en kabel eller plugg for å få dette til å virke igjen...  Alle menyer er også nå på tysk, gjorde et kjapt forsøk på å endre språk i Idrive, men ser ut til at det går tilbake til tysk igjen når tenning skrues av. (Dette skal jeg se nærmere på, mulig det er flere settings her).

Dette med radioen er sikkert en bagatell, men i mine øyne burde de sørget for at dette var i orden før de ringte og sa at bilen var testet og klar for utlevering. (Verkstedet var klar over dette og informerte ved henting). De vet også at vi har ca 3 timer kjøring t/r til verkstedet. #Møkklei..

Som kunde har du krav på dokumentasjon og du eier de delene de bytter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/4/2019 at 2:23 PM, Clipictrial said:

Forholdsvis kjent problem med rykking under pådrag ved disse ATC 350/35L fordelingsgirene man finner i moderne x-drive systemer.

Dette skyldes i all hovedsak at clutchlamellene som fordeler krefter til forhjulene glasseres. Dette er en direkte årsak av høye temperaturer som ødelegger smøremidlene i oljen. Disse girene har ingen ekstern kjøling og kun en kapasitet på mellom 0,8 og 1,3 liter olje (avhengig av utgave) uten serviceintervall (noen av girene har ikke engang tappeplugg til oljen). 

Løsningen hos merkeverksteder eller ulike inkompetente institusjoner er av naturlige årsaker å bytte hele fordelingsgiret, uvitende om at giret i de aller fleste tilfeller er fullt reparerbart av en middels dyktig mekaniker. 

Giret må tas ut av bilen, demonteres og grundig rengjøres. Den aktuelle clutchpakken må enten overflatebehandles eller erstattes. Simmeringer og andre tetninger bør selvfølgelig skiftes i samme operasjon, før man fyller ny olje og passer på å skifte denne med et intervall på maksimalt 50.000 km.

 

 

Takk for innspill og god informasjon. Har vel fått med meg at fenomenet ikke er helt ukjent ja..

Verkstedet har valgt løsningen som du skisserer, nemlig å sette inn en annen fordelingskasse. Det virker som om problemet er løst, (inntil videre). Det som plager meg er at jeg ikke får dokumentasjon på noen deler som blir montert på bilen, antar at det blir brukt bare brukte deler. Dermed risikerer jeg at det blir satt inn komponenter med uviss tilstand, alder og kjørelengde. Ville derfor foretrukket at original kasse ble overhalt, eventuelt at det ble montert en overhalt "byttekasse".

22 hours ago, quandt1960 said:

Som kunde har du krav på dokumentasjon og du eier de delene de bytter. 

Hadde enda det aktuelle verkstedet delt denne oppfatningen😕! Har etterspurt dokumentasjon på arbeid og deler gjentatte ganger. Har etterhvert fått en vag sammenstilling på hva som skal være gjort, men lite detaljert og ingenting på deler som skal være byttet. Hadde i grunn vært kjekt å se demonterte deler, da hadde jeg i det minste visst at de var skiftet.

Vil igjen takke for alle gode innspill som har kommet i tråden, det har vært til god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...