Gå til innhold

gode råd til ny bil


joakimaa
 Share

Anbefalte innlegg

Har akkurat hatt dieselpumpehavari på en 520d 2007 modell som hadde 230 000km på tellern. har solgt den nå som rep. objekt da det ikke lønte seg å reparere. Er nå ute etter ny bil og er usikker på valg av motor. ser på en 2010 mod f11 525d som har gått 140 000km som er i min prisklasse, den har som jeg har skjønt annen type dieselpumpe enn 520'en, som ikke raser etter +/-  km?

 

Er meget skeptisk til ny 520 og den diseslpumpa. eller er det gjort oppgraderinger siden E60 il F11 som "utelukker" dette problemet?

Er det andre ting med 525 som swirlflaps el.l.?

er automatkassen den samme i E60 som i F10 2010? hva er forskjll på kasse 2010/2012(ny type girstikke)?

Er det andre svakheter, som for eks luftbelg bak man bør være obs på?

 

Takker for svar, har tråla en del her inne, men trenger litt veiledning!

 

Endret av joakimaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke det med disse pumpene. Hvorfor er det tilsynelatende et problem på BMW? Volvo har feks nesten aldri hatt trøbbel med de (i store volumer) og de er så å si identiske. Ved siden av BMWn har vi en V70 og jeg har spurt Volvo og de kunne ikke huske de noensinne byttet en slik. Er jo Bosch CP4 alt sammen. Ser det skrives en del om det i usa pga de har lavt svovelinnhold i drivstoffet slik vi har i Norge og når bilen ikke har løftepumpe men BMWr har jo en forsyningspumpe i tanken. Ser flere og flere skriver om dette på forumet om dieselhavari.

 

Er det drivstoffet som er problemet i Norge også? https://www.carcomplaints.com/news/2018/bosch-cp4-fuel-pump-failures-lawsuit.shtml

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel de store følgeskadene som er det største problemet med CP4, det faktum at de sprer metallspon rundt i systemet. At ei høyttrykkspumpe ryker må man vel regne med kan skje, jeg bytta selv CP1 på E39 530D på 330,000km men det var jo bare til å starte opp igjen etterpå og kjøre videre.  Hvis Bmw skal bytte pumpe og følge alle prosedyrer for å få bort alt metallsponet så ser jeg det blir antyda en regning på 100.000,-  ved CP4 havari.   Nå kan det gjøres vesentlig rimeligere på et bakgårdsverksted eller hjemme i garasjen men det er uansett ikke noe hyggelig hvis det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, laffe skrev:

Uansett hva du kjøper så kanskje det kan være verdt å kjøre på med toppdekning med maskinskade på forsikringa for å slippe våkenetter for de verste utgiftene? 

Men selv der øker egenandel prosentvis etter alder på bilen. Tenkte selv å bruke den etter påstartet registerhavari på en 2011 320i bensin. Der kom rep på ca 30k på merkeverksted og av denne ville jeg da måtte betalt 40% egenandel, noe som ville tilsvart ca 12k. Men 40% er jo bedre likevel enn hele regning således da. Heldigvis fikk jeg dette dekket på bruktbilgaranti istedet uten kostnad for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, joakimaa skrev:

Har akkurat hatt dieselpumpehavari på en 520d 2007 modell som hadde 230 000km på tellern. har solgt den nå som rep. objekt da det ikke lønte seg å reparere. Er nå ute etter ny bil og er usikker på valg av motor. ser på en 2010 mod f11 525d som har gått 140 000km som er i min prisklasse, den har som jeg har skjønt annen type dieselpumpe enn 520'en, som ikke raser etter +/-  km?

Er meget skeptisk til ny 520 og den diseslpumpa. eller er det gjort oppgraderinger siden E60 il F11 som "utelukker" dette problemet?

Er det andre ting med 525 som swirlflaps el.l.?

er automatkassen den samme i E60 som i F10 2010? hva er forskjll på kasse 2010/2012(ny type girstikke)?

Er det andre svakheter, som for eks luftbelg bak man bør være obs på?

Takker for svar, har tråla en del her inne, men trenger litt veiledning!

De har nok dessverre samme type pumpe.. Er utrolig nok ikke laget noen oppgradert type som fjerner den problemstillingen. Litt trist at BMW eller Bosch ikke tar tak i det.

F10/11 har nyere 8 trinns kasse.

Luftbelger kan ryke på F11 ja, men de er lett å bytte.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Daniel. skrev:

V8 motoren i F10/11 er langt ifra problemfri, i hvertfall på de første årsmodellene.

Jeg innrømmer øyeblikkelig at jeg ikke har hatt BMW med V8, men noen andre: 3 stk Chevrolet, en Oldsmobile, en Buick, en Cadillac. Jeg ville jo ikke anbefale å ikke kjøpe BMW på dette forum, men jeg er dessverre av den oppfatning at BMW lager mye dårlige motorer. Jeg har en M54B25 som nå har gått ca 200 000 km og en Chevrolet 5300 som er på ca 207 000. Skulle jeg satse en sum på hvilken av disse som vil klare 400 000 km hadde jeg satset på Chevroleten, men tror at begge ville nå målet. Jeg må si jeg er meget godt fornøyd med E 39 inklusive motoren. Over 13 år i mitt eie så langt.

Jeg takker for at Daniel er våken og justerer min tvilsomme anbefaling av V8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, orala skrev:

Jeg innrømmer øyeblikkelig at jeg ikke har hatt BMW med V8, men noen andre: 3 stk Chevrolet, en Oldsmobile, en Buick, en Cadillac. Jeg ville jo ikke anbefale å ikke kjøpe BMW på dette forum, men jeg er dessverre av den oppfatning at BMW lager mye dårlige motorer. Jeg har en M54B25 som nå har gått ca 200 000 km og en Chevrolet 5300 som er på ca 207 000. Skulle jeg satse en sum på hvilken av disse som vil klare 400 000 km hadde jeg satset på Chevroleten, men tror at begge ville nå målet. Jeg må si jeg er meget godt fornøyd med E 39 inklusive motoren. Over 13 år i mitt eie så langt.

Jeg takker for at Daniel er våken og justerer min tvilsomme anbefaling av V8.

De gamle BMWene med V8 er en helt annen sak, i hvertfall E34 fra 90-tallet. Den motoren er myyyyye mer pålitelig og kan gå langt ved riktig stell.

Men den som er i F10/11 er ikke like bra.

Finnes flere M54 motoriserte biler som har passert 400-500.000km så.. Det kommer nok helt an på hvordan den er behandlet :)

Uansett så spørs det om BMW motorer og gamle Amcar motorer kan sammenlignes?

Er nå i nyere tid at motorer har begynt å bli mer problematisk for div. produsenter. Vet ikke om det er alt miljøgreiene de må følge eller andre ting som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Daniel. skrev:

De gamle BMWene med V8 er en helt annen sak, i hvertfall E34 fra 90-tallet. Den motoren er myyyyye mer pålitelig og kan gå langt ved riktig stell.

Men den som er i F10/11 er ikke like bra.

Finnes flere M54 motoriserte biler som har passert 400-500.000km så.. Det kommer nok helt an på hvordan den er behandlet :)

Uansett så spørs det om BMW motorer og gamle Amcar motorer kan sammenlignes?

Er nå i nyere tid at motorer har begynt å bli mer problematisk for div. produsenter. Vet ikke om det er alt miljøgreiene de må følge eller andre ting som gjør det.

V8 motoren i Chevroleten jeg kjører daglig er jo 3 år nyere enn BMWn, så det synes jeg blir greit. 299 hk fra 5,3 liter. Oljeforbruk nesten 0, mens BMWn trenger en liter etter rundt 6-7000 km. Behandles likt. Olje og filter hver 8 - 10 000 km. 

And yes, I know, en bekjent kastet nettopp en E 39 520 med 520 000 km. Meget bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, orala skrev:

V8 motoren i Chevroleten jeg kjører daglig er jo 3 år nyere enn BMWn, så det synes jeg blir greit. 299 hk fra 5,3 liter. Oljeforbruk nesten 0, mens BMWn trenger en liter etter rundt 6-7000 km. Behandles likt. Olje og filter hver 8 - 10 000 km. 

And yes, I know, en bekjent kastet nettopp en E 39 520 med 520 000 km. Meget bra.

Hehe ja, M54 er mer glad i olje enn forgjengerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Torbjørn E39 skrev:

Men selv der øker egenandel prosentvis etter alder på bilen. Tenkte selv å bruke den etter påstartet registerhavari på en 2011 320i bensin. Der kom rep på ca 30k på merkeverksted og av denne ville jeg da måtte betalt 40% egenandel, noe som ville tilsvart ca 12k. Men 40% er jo bedre likevel enn hele regning således da. Heldigvis fikk jeg dette dekket på bruktbilgaranti istedet uten kostnad for meg :)

Dette avhenger nok litt fra selskap til selskap, med tanke på di forskjellige vilkårene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...