Gå til innhold

Marked for Manuell F80/F82


HaaJeHaa
 Share

Anbefalte innlegg

Hvilke tanker har folk om F8X (M3/M4) med manuell kasse? Jeg skal til å kjøpe brukt ila vinteren og har personlig mest lyst på manuelt gir. Ser stort sett alt på finn.no er med DCT kassen, og dette gjelder også M2. Er det ikke marked lenger for manuell M-bil?

Vet godt at DCT kassen er raskere og bedre, men personlig liker jeg 3 pedaler og girspak, er noe med følelsen av å "kjøre bil" kontra at bilen kjører meg. Jeg er nødt til å være fornuftig ang evt videresalg etter noen år, derfor spør jeg :) En annen ting er jo at med mitt ønske er jeg nødt til å hente en i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å være bekymret for videresalg. M3 er entusiastbiler og det vil alltid være et par stykker som søker etter manuell. Selv måtte jeg lete en stund for å finne e46 m3 som ikke var smg.

Dct kassa er nok kjappere, men sjela i bilen er bedre med manuell. Når det er sagt, så lå det vel en f8x m3 manuell på finn hvor det sto at den drev å hoppet ut av 1.gir. Så om kvaliteten på manuellkassene nå tildags er dårligere enn før kan jeg ikke svare på. Men merkelig at noe skal skje så tidlig i bilens levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at BMW har sagt at manuell skal fases ut på M-biler er jeg ikke i tvil en gang, definitivt et marked. Meg selv inkludert hvis man noengang får råd til noe sånt :)

Personlig tror jeg disse bilene vil holde verdien enda bedre med manuell, både pga sjeldenhet og fordi det fortsatt er en fanskare bak manuell kasse. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Når det er sagt, så lå det vel en f8x m3 manuell på finn hvor det sto at den drev å hoppet ut av 1.gir. Så om kvaliteten på manuellkassene nå tildags er dårligere enn før kan jeg ikke svare på. Men merkelig at noe skal skje så tidlig i bilens levetid.

På E46 M3 kan du jo bygge om SMG kassen til manuel (samme kassen). Er det ikke mulig å gjøre noe tilsvarende på nye DCT kasser? (Funker kanskje dårlig med dobbelklutch? ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå det, at så lenge manuell er tilgjengelig er det mitt personlige førstevalg. Greit, en Dct kasse er mye kjappere en hva ett normalt menneske klarer å gire selv med manuell. Går fort nok uansett girkasse. Førerkortet ryker like fort i begge to.

Men litt av poenget med M bil eller motorsterke biler generelt er vel å sitte med mesteparten av kontrollen selv og ikke få hjelp til alt mulig rart. Det er en av grunnene til at jeg nok kommer til å holde meg til eldre bmw i mange år fremover. Jeg fikser rett og slett ikke å kjøre automat, noen modellserier må man nesten ha med automat grunnet videresalg, men i M3 har det ingenting å si. Personlig blir jeg både stressa og sliten i beina da jeg ikke få beveget beina like mye i automat giret bil som i manuelt gira bil. Utrolig men sant

Så gå for manuell du, du blir kvitt bilen uansett. M bil, uansett girkasse står fortsatt høyt i kurs hos entusiaster, så det ville jeg ike vært redd for. Kjøp den bilen du tror du vil føle deg mest bekvem bak rattet i. 

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja SMG kan bygges om, men det blir ikke samme verdien på bilen senere når den ikke er manuell fra fabrikk. Litt som om en bil har matching numbers på bil og motor.

Dct kan nok ikke bygges om bil manuell, nettopp fordi den er dobbelclutch. SMG er bare en manuell kasse som har skiftemekanismen hydraulisk styrt på utsiden av kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i dag går bilene fortere....på en tryggere måte. Fordi man har automat og kjøremodus som ivaretar effektiviteten og sikkerheten. På den måten unngår man når folk som ikke har manuellgir erfaring fra før, skal tøffe seg, og tar "en mustang" på vei og biltreff. Antakeligvis pålegg fra myndigheter og bilbransjen, for å møte en endret og latere kjøpegruppe.

Man kan på de fleste biler idag velge eco eller sportmodus etter humøret.... Hos en manuelleier kalibreres dette i hodet på føreren; gasspådrag, hyppighet på girene, mellomgass ved nedgiring, eller rett å slett cruising med mykt kjøremønster. Så hvorfor har man kjøremodus? Jo for den jevne sjåfør har for snevert reportear av kjørestiler, og låser seg i ett mønster. Derfor trenger han/hun hjelp fra bilen i seg selv når behovene endrer seg.

For de som ønsker å kjøre fort kun ved hjelp av armer og ben, så minsker utvalget mer og mer. Nei, det går nok ikke fortere enn en DCT bil, men det skjerper sansene, holder kjøreferdighetene til føreren på bedre nivå (passiv sikkerhet), og det er selvsagt mer cred blandt kjennere :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Evopower skrev:

Ja i dag går bilene fortere....på en tryggere måte. Fordi man har automat og kjøremodus som ivaretar effektiviteten og sikkerheten. På den måten unngår man når folk som ikke har manuellgir erfaring fra før, skal tøffe seg, og tar "en mustang" på vei og biltreff. Antakeligvis pålegg fra myndigheter og bilbransjen, for å møte en endret og latere kjøpegruppe.

Man kan på de fleste biler idag velge eco eller sportmodus etter humøret.... Hos en manuelleier kalibreres dette i hodet på føreren; gasspådrag, hyppighet på girene, mellomgass ved nedgiring, eller rett å slett cruising med mykt kjøremønster. Så hvorfor har man kjøremodus? Jo for den jevne sjåfør har for snevert reportear av kjørestiler, og låser seg i ett mønster. Derfor trenger han/hun hjelp fra bilen i seg selv når behovene endrer seg.

For de som ønsker å kjøre fort kun ved hjelp av armer og ben, så minsker utvalget mer og mer. Nei, det går nok ikke fortere enn en DCT bil, men det skjerper sansene, holder kjøreferdighetene til føreren på bedre nivå (passiv sikkerhet), og det er selvsagt mer cred blandt kjennere :)

 

Kunne ikke sagt meg mer enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Evopower said:

Ja i dag går bilene fortere....på en tryggere måte. Fordi man har automat og kjøremodus som ivaretar effektiviteten og sikkerheten. På den måten unngår man når folk som ikke har manuellgir erfaring fra før, skal tøffe seg, og tar "en mustang" på vei og biltreff. Antakeligvis pålegg fra myndigheter og bilbransjen, for å møte en endret og latere kjøpegruppe.

Man kan på de fleste biler idag velge eco eller sportmodus etter humøret.... Hos en manuelleier kalibreres dette i hodet på føreren; gasspådrag, hyppighet på girene, mellomgass ved nedgiring, eller rett å slett cruising med mykt kjøremønster. Så hvorfor har man kjøremodus? Jo for den jevne sjåfør har for snevert reportear av kjørestiler, og låser seg i ett mønster. Derfor trenger han/hun hjelp fra bilen i seg selv når behovene endrer seg.

For de som ønsker å kjøre fort kun ved hjelp av armer og ben, så minsker utvalget mer og mer. Nei, det går nok ikke fortere enn en DCT bil, men det skjerper sansene, holder kjøreferdighetene til føreren på bedre nivå (passiv sikkerhet), og det er selvsagt mer cred blandt kjennere :)

 

Dette er et kvalitetsinnlegg av høy klasse. Godt skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får da velge kjøremodus i manuell og.. Av personlig erfaring kan eg si at manuell er gøyest når en skal kjøre aktivt eller leke seg, men på langtur eller bykjøring så savner eg ikk manuell en plass. Prøv manuell og dct så ser du ka DU liker best. Solgt får du alltid uansett. 

Screenshot_20190105-035033.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd begge kassene og det er samme følelse som i Porche med PDK/manuell. DCT/PDK kassen gjør akselerasjonen "råere", men ved kjøring på landevei (noe som min kjøring er 99% av) synes jeg disse dobbeltclutchkassene ikke er det store.  Kjører idag en F10 med bensin rekkesekser og dette er døsende kjedelig, en utrolig lite involverende kjøreopplevelse. Har nå hatt noen år med kun biler med automat og savner tilbakemeldingen fra bilen med å treffe rett gir før sving, mellomgasse, perfekte nedgiringer osv. Er bare 29 år, men begynner kanskje å få litt "gamle dager var best" holdning. Begynner å innse at en eldre sportsbil med manuelt gir, lett vekt, ingen komfortutstyr og ingen hjelpemidler er egentlig det jeg ønsker, men så er fornuften der med nødvendigheter som noe kollisjonssikker og forutsigbarhet til å holde 20.000 forutsigbare km i året. Fruen har jo bruksbil med god plass og som gjør en fin jobb til alt utenom å  "gi en god kjøreopplevelse".

Takk for svar folkens, ser ut til at dere også mener at manuell kasse fortsatt har livet verdt, så da får jeg shoppe i Tyskland etter rett M4 til snøen gir seg :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HaaJeHaa skrev:

Har prøvd begge kassene og det er samme følelse som i Porche med PDK/manuell. DCT/PDK kassen gjør akselerasjonen "råere", men ved kjøring på landevei (noe som min kjøring er 99% av) synes jeg disse dobbeltclutchkassene ikke er det store.  Kjører idag en F10 med bensin rekkesekser og dette er døsende kjedelig, en utrolig lite involverende kjøreopplevelse. Har nå hatt noen år med kun biler med automat og savner tilbakemeldingen fra bilen med å treffe rett gir før sving, mellomgasse, perfekte nedgiringer osv. Er bare 29 år, men begynner kanskje å få litt "gamle dager var best" holdning. Begynner å innse at en eldre sportsbil med manuelt gir, lett vekt, ingen komfortutstyr og ingen hjelpemidler er egentlig det jeg ønsker, men så er fornuften der med nødvendigheter som noe kollisjonssikker og forutsigbarhet til å holde 20.000 forutsigbare km i året. Fruen har jo bruksbil med god plass og som gjør en fin jobb til alt utenom å  "gi en god kjøreopplevelse".

Takk for svar folkens, ser ut til at dere også mener at manuell kasse fortsatt har livet verdt, så da får jeg shoppe i Tyskland etter rett M4 til snøen gir seg :)

 

 

Jeg er 23 år. Og har alltid ment at ''gamle dager var best''. Så frykt ikke, du er ikke den eneste som tenker slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over 40 år så jeg "vokste opp" med biler som Opel Ascona A og B, Opel Manta A og B, Ford Taunus og Granada og Golf MK1 etc etc og jeg må si meg enig i mye av det dere sier.  Når jeg kappkjørte i ungdommen så var den følelsen av å gire ned et hakk og to før en sving som man gjorde med manuellkassen en nødvendighet for å vinne kappløpet :)  Selv om jeg idag kjører 2 tonns slede med automat. Dagens automatkasser er så bra idag at men ikke lenger mister ytelse i forhold til manuell men jeg savner av og til en bil som bremser mer på girene, selv om man kan gire manuelt med automatkasser så blir det ikke det samme,  dagens biler renner veldig lett og det handler nok om drivstofforbruk men  det gjør at det blir unødvendig mye bremsing og mindre direkte følelse med motor og gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M biler er biler for entusiaster, manuell kasse er jo mer enn «old school», man får mer nerve, involvering og følelse med bilen. Det er definitivt et marked for manuell og M, jo færre som blir solgt med stikke, jo mer vil disse holde seg i verdi. Så her er det bare å kjøre på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...