Gå til innhold

N47, skifte strammer øvre registerkjede, enkelt?


eehgil
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med om det er mulig/enkelt å skifte strammeren til de øvre registerkjedene mens motor og gearkasse står i bilen? Ut ifra bilde ser det ut som om den bare er skrudd inn i fra utsiden av motorblokken?

Har en 2011 E91 316d som rakler litt når den er kald/halvvarm, og tenkte å gjøre et forsøk på å skifte denne for å se om det hjelper.

Del nummer 10 på bildet.

 

 

øvre strammer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Daniel. skrev:

Ikke at jeg er noe ekspert, men hvis kjedet har begynt å rakle så ville jeg fått det målt for strekk hos BMW.

Jeg burde kanskje det. Men har forstått det slik at når det er skikkelig kritisk er det mest fremtredende når motoren er varm? Her er lyden helt borte når motoren er varm.

Strammeren jeg skriver om over fungerer vel slik at det er en fjær som strammer kjede før det kommer oljetrykk, så når strammeren får oljetrykk er det oljetrykket som presser den ut. Teorien min er at den på en eller annen måte går tregt, eller at oljekanalene er delvis tette, slik at det går for lang tid før strammeren får tilstrekkelig oljetrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, eehgil skrev:

Jeg burde kanskje det. Men har forstått det slik at når det er skikkelig kritisk er det mest fremtredende når motoren er varm? Her er lyden helt borte når motoren er varm.

Strammeren jeg skriver om over fungerer vel slik at det er en fjær som strammer kjede før det kommer oljetrykk, så når strammeren får oljetrykk er det oljetrykket som presser den ut. Teorien min er at den på en eller annen måte går tregt, eller at oljekanalene er delvis tette, slik at det går for lang tid før strammeren får tilstrekkelig oljetrykk.

Har hørt N47 motor som har konstant kjede lyd selvom motor er varm. Prøv å bytt strammeren, er det en fjær inni der vil den bli slitt over tid samt som du skriver ansamling av olje vil også være igjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På N47 med singelturbo er det fult mulig å bytte denne med motor og girkasse på plass. Er trangt, så det blir noe banning, men absolutt fult mulig. Er det dobbelturbo stiller saken seg annerledes. Da må man nesten av med eksos+dpf for å kunne komme til. 

Siden det er snakk om en 316d så er ikke det et problem, men vet ikke hvor mye plass det er å leke med under panseret på en E9x kontra F10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ///M-ini95 skrev:

På N47 med singelturbo er det fult mulig å bytte denne med motor og girkasse på plass. Er trangt, så det blir noe banning, men absolutt fult mulig. Er det dobbelturbo stiller saken seg annerledes. Da må man nesten av med eksos+dpf for å kunne komme til. 

Siden det er snakk om en 316d så er ikke det et problem, men vet ikke hvor mye plass det er å leke med under panseret på en E9x kontra F10. 

.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den skiftet. Veldig kurant jobb. Av med deksel under pollenfilter så var det bare å skru den gamle ut, og den nye inn. Jeg har ikke partikkelfilter, mulig det gjør den enda enklere. 

Mistet pipa når strammeren løsnet, så måtte jekke opp bilen for å finne den igjen, da tok jeg like godt oljeskift. Men å skifte selve strammeren er nok gjort på godt under en time (hvis man ikke mister pipa).

Så gjenstår det å se om det hjalp. Var ingen åpenbar forskjell på den nye og den gamle når jeg hadde begge to ute på benken.

 

Takk for hjelpen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, eehgil skrev:

Da er den skiftet. Veldig kurant jobb. Av med deksel under pollenfilter så var det bare å skru den gamle ut, og den nye inn. Jeg har ikke partikkelfilter, mulig det gjør den enda enklere. 

Mistet pipa når strammeren løsnet, så måtte jekke opp bilen for å finne den igjen, da tok jeg like godt oljeskift. Men å skifte selve strammeren er nok gjort på godt under en time (hvis man ikke mister pipa).

Så gjenstår det å se om det hjalp. Var ingen åpenbar forskjell på den nye og den gamle når jeg hadde begge to ute på benken.

 

Takk for hjelpen!

 

Kanskje strammeren din har blitt byttet på noe kampanje? Jeg fikk bytta min strammer for å være førevar, og det var forskjell på den nye (som kom en gang i 2016 tror jeg) og den som satt i bilen (2012 modell F10). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
12 timer siden, Richard318 skrev:

Ble lyden bedre eter du hadde skiftet strammer?

Nei, dessverre. Lyden er akkurat som før.

Men denne lyden er altså ikke tilstede når motoren er skikkelig varm. Mest fremtredende når den er halvvarm. Typsik kjørt ca 10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en film:  https://youtu.be/Mp4SvqX-89o

Her hadde bilen stått på tomgang i ca 10 minutter, og jeg har kjørt ca 5 minutter. Raslelyden høres på en måte i "bakgrunnen", litt mer tydelig i virkeligheten.

Tar gjerne imot tilbakemeldinger på om detter er kritisk.

 

Edit: Når jeg ser videoen på youtbe så synes jeg (ivherftall fra den pc jeg sitter på nå) at lyden kommer veldig lite frem. Høres kanskje best på slutten. Skal prøve å få tatt en ny film.

Endret av eehgil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med samme jobben selv. På min var øvre strammeren knust i fillebiter. jeg hadde litt hard gange på tomgang, klakking ved pådrag, og litt metalisk lyd de første 5 sekundene etter oppstart, har også merket til tider at den har hatt noe vibrasjoner under oppstart. Anbefaler ikke og sette igang selv da det er ufatelig mye jobb. Men hadde jeg kjørt noe lengre med min så kunne jeg risikert at den raset pga kast i kjede da glideren ikke hadde holdt det på plass. jeg fikk ikke helt følelsen av det var kjedet som var problemet, klakkingen hørtes mer ut som at det var noe som lå i sylindrene. Men var nesten helt umulig og lokalisere hvor det kom fra, jeg trodde først det var turboen som var gåen, noe det også var. Har en mistanke til at glideren var årsaken, da pickupen i oljesumpen var rimelig stasjet med små plastikk biter som tettet opptaket av olje. så nå har jeg bare timingen igjen, og jeg må si at det er risikofylt oppdrag. Da timingen som står på ikke samsvarer med det som det skal være. så er make it or break it. 

Litt dårlig lyd på filmen da det ikke er så lett og fange opp på kamera, men ved og sette på full lyd så er det mulig og høre klakkingen/raslingen. 

Ser at filmen er kun tilgjengelig i desktop , og ikke på mobilen. 

 

IMG_0773.JPG

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...