Gå til innhold

Drivetran fault 520D f10, INPA feilsøking


azith
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en F10 520d med motorkode N47-d20c. Har haft probelmet at den går i "limpmode" vid fullt gaspådrag. Bilen har eftermonterat trimbox fra DTE-systems (den er nå koblet vekk). Nylig har jag klart å instalere Inpa for å lese feilkoder men det virker som att feilkodane ikkje ligner på "vanlige koder".. Se bilde nede. Korleis kan kan konvertere så kodane så man i alle fall kan google dei? Inpa er dessverre på tysk...

Jag har også lyckats få ut lite felkoder med sånn der bluetooth obd, med blir veldig usikker på ka som egentli kan va feil. 

Nåken som kan hjelpe? 😮

Fault.JPG

IMG_5535.JPG

IMG_5536.JPG

IMG_5537.JPG

IMG_5538.JPG

IMG_5539.JPG

fuel.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene koden fra inpa der peker på reguleringen av vnt i turboen. Elektrisk eller mekanisk defekt. Kan være dårlig kontakt, sjekke der først kanskje? Om det er feil på regulering av turbo, så kan det forårsake for høyt ladetrykk, som vil gi limp-mode, of muligens også forklarer den feilen du får på Map-sensor i siste bilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På din motor er den elektromekanisk, elektrisk del styrer mekanisk stag. På eldre modeller er dette styrt elektro-vakuum-mekanisk. Hvis du klarer å finne staget som går inn på turbo for styring av vnt, så skal du se at dette beveger seg ved forskjellige turtall/rusing av motoren. Se video for hvordan dette skal fungere. 

https://youtu.be/AzAT0R9XG58

Den feilkoden i inpa tyder på at bilen ikke får kommunisert med den elektroniske delen av turboen. Dette er ikke ett ukjent problem på n47. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt på nettet om tvs og he skjønnt endel bedre nå. Takk ska du ha BrilleBjørn.  

Siden det er en vanlig feil på N47, ka som kan gjerast? kor bør ej begynne å feilsøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser den mekaniske armen som skal bevege vnt(vgt)-mekanismen i turboen din på videoen der. Prøv å få noen til å sitte i bilen å ruse den, så ser du om det er bevegelse i den. Om det ikke er bevegelse i den ved rusing, så er det noe galt, og det positive da er at du har i det minste funnet problemet. Du kan prøve å bevege den for hånd, for å sjekke om problemet ligger i turbo, da disse kan kokse fast. Om den elektriske aktuatoren er kaputt, så er jeg usikker på om man kan bytte bare denne, men ser med ett kjapt google-søk på ladedrucksteller at disse blir solgt løse fra turbo, så antar at denne skal gå an å bytte. Mulig den må kodes i tilfelle. Du kan også sjekke at alle ledninger er intakte frem til aktuator, mener du finner koblingskjema på newtis.info. prøv å google "turbo actuator n47" så får du sikkert svar på beste løsning. 

Mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat ute og prøvde å kjenne på arma, den var ganske stumm, fekk startet motoren og då bevegde den sej ligg med litt hjelp fra mej. Tok en runde deretter med hardt gasspådrag så fekk ej feilmelding igjen. Gjekk då in med Inpa og fekk nåken nyere koder. Kan det ha sånn at den faktiskt he koksa igjen? 

16E32A77-0480-49B6-BCBC-60990F08E9C7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si utifra bilde ditt, eneste som står der er at det er 4 feil i dde. Du må inn på dde, for å se beskrivelse av hver feil. 😉

Edit: bare for å spesifisere; det er ikke selve turboen som kokser igjen, men "vanene", eller "nozzles" som skal endre geometri i eksoshuset, som kokser til plata de skal gli mot. 

Endret av BrilleBjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...